Vraag

Zijn er problemen bekend met F-Secure na een update eind 2018/begin 2019?

  • 27 February 2019
  • 5 reacties
  • 1276 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
KPN veilig heeft bij mij altijd probleemloos gewerkt, maar naar ik vermoed is er eind 2018/begin 2019 een update geweest die tot hopeloze vertragingen leidt.

Ik moet regelmatig zip-bestanden uitpakken met daarin zo'n 50.000 files. Tot eind vorig jaar ging dat probleemloos en duurde het proces een paar minuten, op 5 januari merkte ik voor het eerst dat het niet meer soepel liep. Na 24 uur was het bestand voor de helft uitgepakt. Tijdelijk uitschakelen van KPN veilig bleek de enige oplossing.

Ik heb op mijn pc ook een aantal virtuele servers draaien. Overzetten van bestanden via FTP levert geen enkele vertraging op, maar wanneer ik een sql-bestand wil importeren in een database, springt mijn pc weer op tilt. Dat wil zeggen: processorgebruik is rond de 50%, geheugengebruik is heel laag, maar het schijfgebruik springt naar 100% terwijl de overdrachtssnelheid op 10MB blijft staan. En voor een SSD is dat niet bijster veel. Ook hier blijkt tijdelijk uitschakelen van KPN veilig de enige oplossing.

Bijgesloten 3 afbeeldingen.


Halverwege begint de import van het sql-bestand en aan de rechterkant zie je dat het schijfgebruik opeens naar 100% stijgt.



Afbeelding 2 is een camera-opname omdat screenshot niet meer werkt :-)



En op afbeelding 3 is te zien dat het schijfgebruik weer naar normale waarden zakt zodra de import is afgerond.

Dit lijkt mij niet de bedoelde manier van werken. Zijn er meer mensen met deze ervaring en/of is dit een bekend probleem bij KPN?

Met vriendelijke groet, Harro

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Harro, dank voor deze duidelijke omschrijving! Ik kan niet zeggen dat dit me bekend voorkomt, we hebben er nog geen andere klachten over ontvangen.

Ik denk dat we dit door moeten zetten naar F-Secure voor verder onderzoek. Kun je jouw profiel aanvullen met jouw adresgegevens en klantnummer? Ik maak daarop een storingsmelding aan. Mijn collega's nemen contact met je op om de situatie helemaal duidelijk te krijgen, eventueel nog wat te testen, en zetten de melding dan door naar F-Secure. Als je een reactie stuurt zodra je gegevens zijn aangevuld maak ik dit in orde.
Reputatie 2
Badge
Hallo Joran,

Naar mijn idee vind je in mijn profiel nu in ieder geval de minimaal benodigde gegevens. Ik wacht verder af.

Met vriendelijke groet,

Harro van den Berg
Reputatie 7
Badge +28
Vriendelijk dank! De storingsmelding is aangemaakt, je hoort zo spoedig mogelijk van ons.
Reputatie 2
Badge
Het probleem lijkt vooral en/of alleen te ontstaan bij het uitpakken van zip-bestanden en anderszins gecomprimeerde bestanden.

Ik werk op mijn virtuele servers (VirtualBox/Ubuntu 18.04) veel met MySQL/phpMyAdmin en Drupal. De import van sql-bestanden en het uitpakken van tar.gz-bestanden leidt ook consequent tot 100% schijfgebruik (met een overdrachtssnelheid onder de 500kB). Het probleem bij het uitpakken van zip-bestanden onder Windows10 heb ik al eerder beschreven.
Reputatie 7
Badge +28
Ik begrijp dat er voortgang is door de VM op een andere schijf te zetten. Het probleem met uitpakken wordt onderzocht door F-Secure, hopelijk komt daar spoedig een oplossing voor.

Reageer