Beantwoord

Zwakke beveiliging wifi

  • 4 October 2020
  • 32 reacties
  • 8715 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb mijn Iphone en Ipad met IOS 14.01 geupdate.

krijg nu bericht dat ik een zwakke beveiliging heb.

Moet ik aan een nieuw modem?

*admin: eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 October 2020, 08:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Hoi @Soli 

 

Welke modem van KPN heeft u?

Over het algemeen zijn de wifi instellingen die KPN standaard gebruikt echt wel veilig genoeg. Tenzij deze veranderd zijn door iemand. 

Ik heb mijn Iphone en Ipad met IOS 14.01 geupdate.

krijg nu bericht dat ik een zwakke beveiliging heb.

Moet ik aan een nieuw modem?

 

Hallo @Soli , dat is hoogstwaarschijnlijk een melding van Apple, zij gaan tegenwoordig voor WPA3, terwijl WPA2 nog het meest gangbaar is en bijna geen particulier nog WPA3 heeft, niks van aantrekken dus.

 

Reputatie 1

Er vast wel meer mensen komen, dus Apple klanten. Benieuwd wat KPN er aan gaat doen?

Er vast wel meer mensen komen, dus Apple klanten. Benieuwd wat KPN er aan gaat doen?

Hallo @Soli , WPA2 is voor particulier gebruik nog veilig genoeg en KPN zal zijn apparatuur moeten updaten/aanpassen, maar de klanten ook, want de meeste klanten hebben nog geen spullen die WPA3 ondersteunen, ik ook niet, terwijl ik moderne spparatuur gebruik.

 

Reputatie 1

Het is een V8 modem

Het is een V8 modem

Hallo @Soli , die ondersteunt ook gewoon WPA2 volgens mij.

Dat kun je controleren door even in te loggen op het modem.

 

Reputatie 1

Waar kan ik dat doen? Via instellingen?

Waar kan ik dat doen? Via instellingen?

Hallo @Soli , geef in 192.168.2.254 en dan inloggen met de gegevens die achterop het modem staan.

 

Reputatie 1

Hoe en waar moet ik het invullen?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Soli , geef in 192.168.2.254 en dan inloggen met de gegevens die achterop het modem staan.

Dat is alleen bij de nieuwste modems v10a en Box 12.

Je krijgt als volgt direct toegang tot de Experia Box v8

  • Start je browserprogramma op.
  • Typ in de browserbalk mijnmodem.kpn of typ in http://192.168.2.254.
  • De eerste keer dat je inlogt, kun je het wachtwoord veld leeglaten. Daarna word je gevraagd zelf een nieuw ‘sterk’ wachtwoord te kiezen.

Handleiding Experiabox v8

Reputatie 1

Ga er naar kijken. Bedankt.

Reputatie 7
Badge +24

Ga er naar kijken. Bedankt.

Je zal er niets aan zien. De Experiabox zal gewoon op wpa2 ingesteld staan.

Reputatie 1

Klopt. Zal ik mail naar KPN sturen met verzoek nieuw modem?

Reputatie 7
Badge +24

Klopt. Zal ik mail naar KPN sturen met verzoek nieuw modem?

Mailen naar KPN kan niet.

Daarnaast heeft het vragen om een nieuwe router geen nut,  want het nieuwste modem van KPN bevat ook geen wpa3. Wpa3 word überhaupt nog nauwelijks door routers ondersteund. Zou me niets verbazen als het bij KPN ook nog meer dan een jaar gaat duren voordat het zover is.

Reputatie 1

okay, duidelijk. Berichten dan sluiten maar.

Reputatie 1

Er vast wel meer mensen komen, dus Apple klanten. Benieuwd wat KPN er aan gaat doen?

Hallo @Soli , WPA2 is voor particulier gebruik nog veilig genoeg en KPN zal zijn apparatuur moeten updaten/aanpassen, maar de klanten ook, want de meeste klanten hebben nog geen spullen die WPA3 ondersteunen, ik ook niet, terwijl ik moderne spparatuur gebruik.

 

Afwachten dan maar. Denk dat ik niet de enige ben. Door de IOS 14 word het zwakke Wifi opgemerkt.

Ik heb het zelf niet verzonnen.

Reputatie 7
Badge +24

Bestaande routers updaten zal nog een dingetje worden. Ik las ergens dat fabrikanten deze routers dan opnieuw moeten laten certificeren. Wat er van waar is weet niet niet...

Bij mij geeft Apple na de update naar iOS 14.0.1 aan dat ik weliswaar WPA2 gebruik maar met TKIP in plaats van AES….en dat dit een zwakke beveiliging is.


helaas ben ik een nitwit op dit gebied dus dit is voor mij Swahili....mijn installatie is destijds verricht door een kpn monteur…. wat moet ik nu doen om zelf deze TKIP te veranderen naar AES?

Reputatie 7
Badge +24

Welke Experiabox heeft u?

Het is de Experia Box V10

Reputatie 7
Badge +24

Het is de Experia Box V10

Je kunt inloggen op deze box via http://192.168.2.254. Bij de WiFi instellingen kan je het aanpassen.

Hallo @Nick83  en @PH77 , daar kun je alléén WPA/WPA2 aanpassen naar WPA2,

Qua TKIP/AES valt er niets aan te passen, maar dat wordt dan waarschijnlijk automatisch goed gezet als je van WPA/WPA2 naar alléén WPA2 gaat.

 

 

om in te loggen moet ik het wachtwoord van Admin weten. Daar ik deze niet weet moet ik het navolgende doen:

To restore factory default password, please keep pressing the Reset button until the Power LED turns red, then wait for the device to restart.
Note: This operation will reset the device to factory defaults. All personal settings will be lost.

De waarschuwing dat daarmee ook alle settings weg zijn lijkt me niet zo'n goede oplossing gezien mijn beperkte kennis. Of ik moet maar weer een monteur van KPN in de hand nemen of het maar gewoon zo laten of misschien toch maar naar een nieuwe provider gaan.

Dit laatste gezien dat ik in een heel klein appartement woon (54 m2) en als ik in de slaapkamer of toilet zit vaak geen of slechte wifi  heb.…...hummmm, maar even een paar nachtjes over slapen want betalen voor hun fout is tegen mijn principe :-(

 

in ieder geval allen harteljk bedankt voor al het mee denken :-)

Reputatie 7
Badge +24

Probeer eens om het wachtwoordveld leeg te laten. Of probeer eens "kpn" als wachtwoord. 

Bedankt maar ook dat hielp niet….goed over nadenken of dit misschien het juiste moment is om over te stappen….uiteindelijk al meer dan 35 jaar bij KPN en misschien veel te lang...dank voor alle moeite en een fijn weekend