Beantwoord

GB delen verbruik/houdbaarheid. Hoe werkt het?

  • 9 September 2022
  • 9 reacties
  • 169 keer bekeken

Waar zit de logica? En waar zijn de GB's?

Ik heb een mobiel abbo met 25GB internet per maand. Het mobiel abbo (onbeperkt bellen-sms/internet) van mijn partner loopt van de 8ste tot te 8ste van de maand. 

Afgelopen 3sept heb ik 11 a 12 GB verbruikt van mijn eigen abbo. Mijn partner deelt 7GB (met houdbaarheid tot de 8ste)

Ondertussen verbruik ik er nog ca 6 a 7 GB.

Nu de 9de zie ik in de app dat de 7GB die gedeeld waren zijn vervallen (niet meer zichtbaar) en mijn verbruik is gestegen naar totaal ca.19GB. (Met de max van 25GB).

Waarom zie ik de geschonken en gebruikte GB's met de houdbaarheidsdatum t/m 8 sept niet in mijn verbruik? Zijn deze wel gebruikt, en is delen onzinnig?

Hoor graag een reactie.

 

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 15 September 2022, 11:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Uhm ? @klantenservicevraag 

Reputatie 7
Badge +24

U heeft dit topic aangemaakt op 9 september. Dan is het toch logisch dat de data met houdbaarheidsdatum 8 september weg is?

Data die u van een ander krijgt word volgens mij pas gebruikt als de data van uw eigen abonnement op is. Dat laatste is bij u niet het geval. Dus de 7 GB van uw partner zijn ongebruikt gebleven en vervallen. Denk ik.

@Nick83  klopt inderdaad. Maar het is in mijn ogen logisch dat de eerst aflopende digitale goedje ook als eerste opgemaakt wordt, ongeacht eigen of ontvangen data. 

Een pak melk in de supermarkt wordt toch ook naar de datum gekeken en zo ook verkocht. De eerst verlopende datum eerst en dan de meest houdbare. 

Benieuwd wat @klantenservice gaat zeggen.

Reputatie 7
Badge +10

In de nieuwe maand vervallen alle “oude” GB’s dus die zie je dan niet meer lijkt mij. U geeft aan een verbruik van 11mb te hebben en daarna zelf nog 6-7 te hebben verbruikt, dat is dan toch 19 GB?

In MijnKPN kunt u als u op het abonnement klikt een kopje zien “Al mijn bundels bekijken”. Daar ziet u alle bundels in volgorde van “houdbaarheid”.

@Maurice85 dat eerste klopt, maar naar mijn mening zouden de 7gedeelde GB (met eerder aflopende houdbaarheid) eerst gebruikt moeten worden. Onderstaand mijn logica, maar niet wat KPN verwerkt.

1.Dus 11á12 gebruikt uit eigen bundel (t.h.t&m. 30-09-2022

2. 6á7 gebruikt uit gedeelde GB's (t.h.t. 09-09-2022)

3. Is inderdaad circa 19Gb verbruikt.

4. Resterende en te gebruiken circa 13gb uit eigen bundel (t.h.t&m. 30-09-2022)

 

Het tweede deel wat je aangeeft klopt niet t.a.v. "volgorde van houdbaarheid". Want in de app gaf KPN aan:

Mijn bundel(s) met houdbaarheid t&m 30-09-2022.

En daaronder pas de 7GB's t.h.t. 09-09-2020.

 

Gr.John

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83  klopt inderdaad. Maar het is in mijn ogen logisch dat de eerst aflopende digitale goedje ook als eerste opgemaakt wordt...

Ja... ik snap dat. Maar bij KPN snappen ze dat niet.

Er zijn soms mensen die aan het einde van de maand data te kort komen. Die kopen dan data bij. Dat zijn hele dure GB's. En die zijn ook maar 1 maand geldig.

Als die niet op zijn aan het einde van de maand, en de nieuwe maand gaat in, dan blijft dat restant staan. Want ... ze krijgen dan nieuwe data. En die nieuwe data word eerst gebruikt.

Tegen het einde van de maand, precies 30 dagen (of 31 dagen) na aankoop vervalt dan de duur gekochte data, ongebruikt. Terwijl de databundel van het abonnement wellicht ook weer bijna op is.

Zo werkt het bij KPN. 

Reputatie 7
Badge +10

Oké ik begrijp hem, ik las het gedeelde gb’s verkeerd. Ik dacht dat u deze deelde maar deze heeft u gedeeld gekregen.

Het is wel zo dat op de website van KPN staat dat de oudste als eerste worden gebruikt maar ik vermoed dat de eigen bundel als eerste wordt gebruikt en niet de gedeelde GB’s ook al zijn die korter “houdbaar”.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @John777, welkom op ons forum!
Ik zie dat de community je al een eind op weggeholpen heeft.
Gedeelde MB's blijven geldig tot het delende abonnement weer nieuwe MB's krijgt.
Helaas kun je niet kiezen welke bundels eerst verbruikt worden en zullen de reguliere MB's altijd eerst verbruikt worden. 

Hoi @John777, welkom op ons forum!
Ik zie dat de community je al een eind op weggeholpen heeft.
Gedeelde MB's blijven geldig tot het delende abonnement weer nieuwe MB's krijgt.
Helaas kun je niet kiezen welke bundels eerst verbruikt worden en zullen de reguliere MB's altijd eerst verbruikt worden. 

Hoi @Thomas  (en ook @Maurice85 @Nick83 ) bedankt voor uitleg betreffende delen MB's.

Mijn logica is het niet dat eerst de reguliere MB's opgebruikt worden en dan pas de evt. gedeelde MB's. In mijn ogen gebruikt KPN de term "delen" in hun eigen voordeel om minder gedeelde data te verbruiken/fasciliteren, waar eigenlijk toch voor betaald is. Digitale "houdbaarheid" klinkt sowieso al krom in de oren en komt meer uit de verbruiks-/verdienmodellen hoek.

Enfin, ik zal er in de toekomst rekening mee houden. Groet John. ;-)