Beantwoord

Gratis onderling bellen na overgang XS4ALL naar KPN

  • 4 June 2022
  • 15 reacties
  • 280 keer bekeken

Voorheen had ik vast bellen bij XS4ALL en mobiel bij KPN. Het vaste nummer staat doorgeschakeld naar het mobiele nummer. Geen door schakel kosten; geen gesprekskosten.

XS4ALL is overgegaan naar KPN.
Onlangs heb ik het bestaande vaste nummer over laten zetten van XS4ALL naar mijn internet en TV abonnement bij KPN; en dat staat op hetzelfde adres als het mobiele nummer bij KPN.

Door KPN is mij verzekerd dat dan nog steeds gratis onderling gebeld kan worden, mits beide nummers op het zelfde adres staan geregistreerd. En dat is het geval.

Nu zie ik op mijn factuur toch gesprekskosten van vast naar mobiel.

Ik heb hier over gebeld met KPN en nu zegt men dat alleen het doorschakelen gratis is maar niet de gesprekskosten. Dat is heel wat anders dan mij bij het overzetten van het vaste nummer is verzekerd door KPN. En ook anders dan KPN op internet beloofd:

 “Combineer je een vast nummer bij KPN met een mobiel nummer bij KPN dan kun je onderling gratis bellen.”

Ik verzoek u uw toezegging, zowel mondeling als op internet, na te komen en mij voor de gesprekskosten vast naar mobiel te crediteren.

Admin: Reactie afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 8 June 2022, 12:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi en van harte welkom op ons forum @Planner1! Om je goed te kunnen helpen en het forum overzichtelijk te houden, heb ik een eigen topic van je reactie gemaakt.

Dat klinkt inderdaad alsof je gewoon gebruik moet kunnen maken van gratis onderling bellen. Gewoonlijk horen daarvoor geen kosten te worden berekend, ook niet voor de belminuten. Ik kijk graag even met je mee. Vul je je forumprofiel zo volledig mogelijk in, inclusief alle telefoonnummers die gekoppeld moeten zijn? Als je me hier een seintje geeft zo gauw je dat gedaan hebt, weet ik dat ik je gegevens erbij kan pakken.

Beste Alexandra, bij KPN hebben we op het zelfde adres twee mobiele telefoon abonnementen en een abonnement tv-internet-vast bellen.

Mijn profiel heb ik zojuist voor je aangevuld.

Afgelopen zaterdag 4 juni heb ik meerdere malen met KPN gebeld en na een paar ontkennende reacties, uiteindelijk in een chat met Francisca te horen gekregen dat gratis onderling bellen toch van toepassing is.

Ook van vast naar mobiel mits beide nummers op het zelfde adres staan.

Francisca zou de gefactureerde kosten crediteren en vervolgens zou het goed moeten gaan (geen bel kosten meer voor onderling bellen). 
ik stel het zeker op prijs wanneer je dit nog eens na wilt gaan.

Reputatie 7
Badge +19

@Planner1 Super, dankjewel, ik heb ze erbij gepakt. Ik zie inderdaad in de notities wat je beschrijft en het klopt:

...uiteindelijk in een chat met Francisca te horen gekregen dat gratis onderling bellen toch van toepassing is.

Ook van vast naar mobiel mits beide nummers op het zelfde adres staan.

Francisca zou de gefactureerde kosten crediteren en vervolgens zou het goed moeten gaan (geen bel kosten meer voor onderling bellen). 
ik stel het zeker op prijs wanneer je dit nog eens na wilt gaan.

Mijn collega heeft de creditatie voor je aangemaakt en gratis onderling bellen geldt gewoon als alle nummers op hetzelfde adres staan, en aangemeld zijn voor de voordelen. Dus dat moet zo helemaal goed zijn. Als je toch vragen hebt of iets opmerkt, laat het dan gerust weten.

Beste Alexandra,

Ik krijg de indruk dat KPN haar processen niet op orde heeft. 
Er zouden geen bel kosten meer in rekening worden gebracht voor onderling bellen, maar op de factuur die ik net ontvang staat weer een bedrag voor bel kosten van € 36,44

Terwijl alle gesprekken van het ene nummer naar het andere nummer, op hetzelfde adres zijn geweest (gratis onderling bellen!).

Tussentijds is nergens iets te vinden over het verbruik, dus dat zie ik pas als de factuur verschijnt.

Ik verzoek u om deze kosten opnieuw te willen crediteren en alstublieft te zorgen dat dit de volgende keer wel goed gaat. 

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Planner1, goed dat je aan de bel trekt. Rot dat er toch weer kosten berekend zijn. Daarom ben ik er opnieuw in gedoken. 

Je hebt drie abonnementen op jouw adres: Telfort Internet en Interactieve TV voor thuis, en daarnaast twee KPN mobiele abonnementen die onder de Husselvoordelen vallen. De voordelen die je krijgt gelden daarom voor de mobiele abonnementen: Dubbele data en minuten, onderling MB's delen, gratis onderling bellen en korting op de mobiele abonnementen.

De kosten die berekend worden zijn voor bellen (door de doorschakeling) van je vaste nummer naar mobiel. Hierdoor klopt het helaas wel dat de kosten in rekening gebracht worden. De voordelen gelden op de mobiele abonnementen onderling, niet voor het vaste telefoonnummer. Excuus voor de verwarring, ik heb het de vorige keer blijkbaar niet goed gezien. Stel, je maakt van het Telfort Thuis abonnement in de toekomst een KPN abonnement, dan geldt het gratis onderling bellen met de vaste telefoon wél.

Je vindt de voorwaarden hier. Je kunt het nakijken onder deel 2.2 De voordelen van meerdere KPN en Telfort producten.

 

Beste Alexandra,

Dat is inderdaad rot. En zelfs dubbel rot.

Voorheen had ik internet bij XS4ALL en mobiel bij KPN. Het doorschakelen van vast bij XS4ALL naar mobiel bij KPN heeft nooit wat gekost. 
NB: XS4ALL is sinds enige tijd zelfs onderdeel van KPN en gebruikt de techniek van KPN.  

Toen ik het vaste nummer heb overgezet naar mijn privé adres (het zelfde adres als mijn mobiele nummer) is mij door de medewerker van KPN verzekerd dat gratis onderling bellen ook dan mogelijk is. 

Vervolgens heb ik na vele telefoontjes, lange wachttijden en berichten op dit forum de bevestiging gekregen dat onderling bellen van vast naar mobiel inderdaad gratis is.

Ik heb de doorschakeling daarom gewoon aan laten staan.

Tussentijds is het op geen enkele manier mogelijk om de verbruik kosten te zien. Ik kon daarom niet eerder aan de bel trekken dan nadat de factuur zichtbaar is.

Met als gevolg dat de bel kosten voor het doorschakelen over de hele maand nu in rekening worden gebracht. 
Hier baal ik enorm van en dit riekt naar misleiding. 
Ik verwacht daarom van KPN dat ze de bel kosten over de afgelopen maand crediteren. Jouw fout hoeft toch niet ten laste van mijn portemonnee te komen?

Ik wil best overstappen naar het door jou genoemde KPN abonnement, maar dan verwacht ik wel een constructieve opstelling van KPN. En de garantie dat het onderling bellen van vast naar mobiel dan wel gratis is. 
Hoe kan ik die overstap het beste aanpakken? Moet ik daarvoor bellen of kan dat online? En wat zijn de kosten van dit nieuwe abonnement: internet, tv, vast bellen?

Hoor graag van je!

Reputatie 7
Badge +19

@Planner1 Het is een hele gekke situatie, zeker aangezien je noemt dat je over gegaan bent van XS4ALL naar KPN en ik een Telfort Thuis abonnement zag staan. Voor het aanpassen van het abonnement kan je meestal het beste óf op onze website kijken of even bellen. Dan heb je direct contact en kan je meteen alles doornemen.

Zo te zien heb je intussen contact gehad, is jullie Thuis abonnement aangepast naar een Hussel abonnement, en ik zie dat deze collega ook een creditatie voor je geregeld heeft. Klopt dit zoals ik het opnoem? Is alles gelukt en geregeld? Zo niet of als je vragen hebt, laat het dan vooral weten, dan kijk ik wat ik voor je kan doen.

Na alle ellende rond kosten die in rekening worden gebracht voor onderling bellen heb ik op 6 juli 2022 het abonnement om laten zetten naar Hussel internet inclusief vast bellen.

De verbruikskosten op de factuur van juni 2022 zijn (na mijn telefoongesprek met KPN) door KPN gecrediteerd.

Op de factuur van juli 2022 staan weer gebruikskosten voor onderling bellen € 36,44

Deze zijn (nadat ik voor de zoveelste keer heb gebeld)op de factuur van augustus 2022 door KPN gecrediteerd.

Ook zou KPN ervoor zorgen dat het nu goed ingeregeld staat en er geen kosten meer voor onderling bellen in rekening worden gebracht.

Op de factuur van augustus 2022 staan toch weer kosten voor onderling bellen € 22,33

KPN had toegezegd dat deze ook zouden worden gecrediteerd maar op de factuur van september zie ik die creditering niet (!) terug

Wel staan er op de factuur van september 2022 weer verbruikskosten voor onderling bellen!

Hier wordt je toch helemaal spuugzat van. Wat een waardeloze organisatie daar bij KPN.

Vanmorgen heb ik weer geprobeerd met KPN te bellen maar “de wachttijd is helaas langer dan u van ons gewend bent“.

Wanneer lost KPN dit nu eindelijk eens op?!

En waarom komt KPN haar belofte en haar contract nu eens gewoon na, zonder dat ik er iedere maand een uur voor moet gaan zitten om een medewerker te spreken?!

Reputatie 7
Badge +19

@Planner1 Wat rot dat het nog niet goed gaat, zelfs nadat je overgegaan bent naar een Hussel abonnement. Het spijt me dat 't allemaal zoveel moeite kost. Ik kan het helaas niet zelf voor je oplossen, daarom heb ik een melding aangemaakt en doorgezet naar de specialisten. Ik heb erin vermeld wat jij me hierboven vertelt, dus ze zien meteen dat je er al geruime tijd mee bezig bent. Ik heb ook verzocht om die kosten van onderling bellen te vergoeden, want die hoor je niet op de factuur te hebben.

Ik hoop dat ze de fout nu snel boven water hebben, zodat 't voortaan goed gaat!

Beste Alexandra, 

door KPN is een tijdje geleden gebeld dat ze met de zaak bezig zijn. 
Maar het probleem is nog niet opgelost. 
Ook deze maand (factuur 1 oktober met verbruikskosten september) zijn er weer onterechte verbruikskosten in rekening gebracht. 
De verbruikskosten over augustus zijn gecrediteerd. 
We missen nog de vergoeding van de verbruikskosten over juli. 
Wanneer denkt KPN haar zaakjes op orde te hebben?!

Reputatie 7
Badge +19

@Planner1 Ik zie dat de melding inderdaad nog open staat bij de specialisten. Ik speel jouw bericht door en zie dat ze deze maand sowieso nog contact met je opnemen om het verder te bespreken. Hopelijk is het nu snel helemaal rechtgezet.

Laat KPN dan s.v.p. bellen met het mobiele nummer wat ook in mijn profiel staat, eindigend op ..795 ?

Dan kunnen ze het met mij persoonlijk bespreken. 

Reputatie 7
Badge +19

Laat KPN dan s.v.p. bellen met het mobiele nummer wat ook in mijn profiel staat, eindigend op ..795 ?

Dan kunnen ze het met mij persoonlijk bespreken. 

Dat is wel zo handig inderdaad, ik zet het er specifiek bij!

Beste Alexandra, 

Graag geef ik je een update.

  1. Er is niet door KPN gebeld om het probleem te bespreken (hoeft van mij betreft ook niet; liever dat KPN het gewoon oplost)
  2. Op de factuur van 01-11-2022 zijn de verbruikskosten van “gratis” onderling bellen gecrediteerd t/m september 2022.
  3. Er staan echter op deze factuur (d.d. 01-11-2022) weer verbruikskosten voor het “gratis” onderling bellen over de afgelopen maand oktober
  4. Het probleem is blijkbaar nog steeds niet opgelost

Waarom is het toch zo moeilijk voor KPN een standaard onderdeel (“gratis onderling bellen”) op een juiste manier in de administratie te verwerken.

Hier moeten toch heel veel klanten last van hebben?

Reputatie 7
Badge +19

@Planner1 Ik heb je gegevens er meteen bij gepakt.

Ik zie dat er op 12-10 contact met je is opgenomen. Er is toen besproken dat het nog niet opgelost is, dat ze het voor je in de gaten houden, dat de gemaakte belkosten worden vergoed en dat ze deze maand weer contact met je opnemen om de voortgang te bekijken. Volgende belkosten worden dan weer vergoed. Het is geen algemeen probleem, het is iets dat in de administratie bij jouw gegevens niet goed zit.

Lang verhaal kort: Het is bekend, er wordt aan gewerkt en mijn collega's nemen ook deze maand weer contact op. Ik verwacht zo ergens rond 12 november.