Beantwoord

iPhone moet opnieuw opstarten voordat gedeelde MB's gebruikt kunnen worden, is dat normaal?

  • 1 March 2023
  • 14 reacties
  • 82 keer bekeken

Elke maand deel ik (inmiddels automatisch) mb’s binnen mijn gezin. Zef heb ik een unlimited abo, de rest een 0Gb abo. Delen lukt altijd, echter de laatst keer (1/3/2023) moesten alle ontvangers hun iphone eerst uit/aan zetten om de gedeelde mb’s te kunnen gebruiken. Zij hebben een iphone 11/12 met actueel iOS. Voorheen was dit soms het geval dacht ik te herinneren.

Is dit normaal? Is er een oplossing om dit te voorkomen?

mvg Jan

icon

Beste antwoord door Familie Aikens 20 December 2023, 14:11

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @JBPrins

Het korte antwoord op de vraag of dit normaal is: nee. Dit moet niet nodig zijn. 

Wil je eens kijken of de bundel wel automatisch wordt bijgeschreven als je eenmalig data deelt?

Hi, ik deel automatisch en krijg ook de bevestiging dat dit is gebeurd. Op 1/3 gebeurde dit voor mij om 01:37 uur en zie het terug in de app dat MB’s automatisch zijn gedeeld (icoon = lus).

Reputatie 7
Badge +17

@JBPrins dat snap ik. Wat ik graag wil nakijken is of het opnieuw opstarten ook nodig is als je handmatig data deelt. Vandaar mijn vraag om dat te proberen. 

Als dat wel goed gaat wil ik uitgaan van een incident. Als het ook dan nodig is kan ik voor je op onderzoek uit. 🙂

Hi, ah ok. Ik heb een van de gezinsleden nu handmatig/ eenmalig MB’s gedeeld en die waren vrijwel direct zichtbaar in haar MijnKPN app.

Reputatie 7
Badge +17

@JBPrins in dat geval denk ik dat het een eenmalig iets was. Wacht het automatisch overmaken van volgende maand nog even af. Kijken we dan of er onderzoek gedaan moet worden. 

Is goed. Kom er begin april op terug.

Reputatie 7
Badge +17

@JBPrins ik heb voorlopig een antwoord gemarkeerd in het topic. Omdat ik er vanuit wil gaan dat het een eenmalig iets was. 

Mocht het toch terugkomen dan zal ik dit herstellen. 🙂

Hi, vandaag weer het zelfde probleem. Familieleden met wie ik automatisch MB’s deel, kunnen er pas gebruik van maken als zij hun iPhone (11, 12) opnieuw opstarten.

Reputatie 7
Badge +17

@JBPrins dan is het geen incident meer. En ga ik voor je aan het werk. Wil je je profiel invullen? 

Laat daarbij ook weten welk merk en type telefoon bij welk nummer hoort. 

Laat hier weten wanneer je dat gedaan hebt. En ik doe gelijk aansturing voor je. 🙂

Profiel in/aangevuld.

Reputatie 7
Badge +17

@JBPrins voorlopig lijkt het erop dat de bundel niet binnenkomt omdat de simkaart opnieuw op het netwerk moet worden aangemeld. Dit is waarom het opnieuw opstarten helpt. 

Wil je bevestigen dat het gewoon altijd lukt te bellen en data te gebruiken met de nummers? En dat er altijd gewoon te zien is dat je verbonden bent met het netwerk? 

Ik heb ook handmatig een gratis extra bundel op de mobiele nummers gezet om dit te testen. Wil je bevestigen dat die wel gewoon direct te gebruiken zijn zonder dat je het toestel opnieuw moet opstarten?

Als laatste wil ik je vragen op deze pagina met netwerkinstellingen te kijken. Volg daar de stappen voor het controleren van updates voor aanbiederinstellingen. En het opnieuw instellen van de netwerkinstellingen. Gebruik hiervoor eventueel toestelhulp. Daarbij wordt op afbeeldingen weergegeven hoe dit er op de telefoon uitziet. 

Ja, het lukt altijd te bellen en data te gebruiken met de nummers aan wie ik bundels deel (al jaren) al weten we niet hoelang (al) zij hun telefoon moeten herstarten om gedeelde data daadwerkelijk te ontvangen

Ja, de extra data bundels zijn ontvangen (zonder herstart van de telefoon).

Bij ‘aanbieder’ staat: KPN NL 53.0, PRL=1, IMS-status=gesprekken en sms

Het issue komt toch niet omdat zij een abonnement hebben zonder databundel, dat automatisch delen een herstart vereist?

Reputatie 7
Badge +17

@JBPrins ik heb een ticket doorgezet naar de technische dienst. Wil je hier alleen nog bevestigen zodra ze contact hebben opgenomen en het probleem hebben opgelost?

Reputatie 1

Ik heb hetzelfde probleem. Dit lost het niet op, maar maakt het wel eenvoudiger (als het probleem bij jou ook nog bestaat.
Vliegtuigstand aan / uit helpt. En hier leg ik uit hoe ik dat heb geautomatiseerd. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik vind het heel prettig:
Na delen MB's moeten toestellen opnieuw worden opgestart | KPN Community

Reageer