DSL statuspagina's lezen

  • 15 January 2019
  • 0 reacties
  • 3018 keer bekeken
DSL statuspagina's lezen
Reputatie 7
Badge +30

Als je inlogt op je Experia Box kun je daar ook de DSL statuspagina vinden, mits je een koperverbinding hebt. Op de DSL statuspagina vind je gegevens over je verbinding. Als je problemen ervaart met je verbinding kunnen die gegevens helpen bij het uitzoeken van het probleem. Maar, voor veel mensen is niet direct duidelijk wat al die dingen betekenen. Daarom hier wat uitleg over.

De volgorde waarin deze dingen in de Experia Box staan, en hoe ze precies heten, varieert af en toe wat tussen de verschillende Experia Boxen. Verder naar beneden vind je schermafbeeldingen uit de verschillende Experia Boxen en hoe je op de statuspagina's komt.


 

De Basis

De meeste statuspagina's beginnen met wat basisinformatie.

Link status of Connection Status geeft aan of je verbinding actief is (up) of niet (down).
Showtime of Online Duration is de tijd dat je verbinding nu actief is sinds de laatste keer dat hij verbroken is geweest.

Modulation is het type verbinding, ADSL, VDSL2, etc...
Profile is het profiel van je verbinding. Deze bepaalt je frequentie, letterlijk je bandbreedte. Voor VDSL2 is dit meestal 17a, bij ADSL2+ meestal 8b. Meer daarover lees je in

 

Bandbreedte: Actual & Attainable

Actual Rate of Data Rate is de bandbreedte zoals die op je Experia Box binnenkomt.
Attainable Rate of Max Rate is de maximaal haalbare bandbreedte.

Deze worden allebei weergegeven in kbps, oftewel kilobit per seconde. We spreken in bandbreedte over het algemeen over megabit per seconde, dus je moet dit omrekenen. Dat gaat met factor duizend, dus zet een komma voor de laatste drie cijfers. Voorbeeld: 84236 kbps = 84,236 mbps.

Als je een trage verbinding ervaart, kijk dan ook eerst naar deze twee waardes. Het eerste belangrijke punt is kijken of de Actual en de Attainable overeenkomen. Ze zullen over het algemeen nooit precies gelijk zijn, maar moeten in ieder geval dicht bij elkaar in de buurt liggen. Als ze netjes overeenkomen, kijk dan naar wat de waarde van de Actual en Attainable daadwerkelijk is. Het kan namelijk zijn dat je een trage verbinding ervaart omdat je haalbare bandbreedte laag is.

 

Voorbeeld: In de Experia Box staat een Attainable van (omgerekend van kbps) 10 Mbit. Dat is een vrij lage bandbreedte. Als je alleen een paar mailtjes verstuurt op de computer, dan merk je daar niets van. Mailtjes vragen niet zoveel bandbreedte. Maar als jij in HD tv wilt kijken (kost ongeveer 8 Mbit), en tegelijkertijd wil er iemand online gamen, en weer een ander wil wat foto's uploaden naar Facebook, dan ga je het merken. De tv gaat haperen, het uploaden gaat traag en het gamen gaat met een hoge latency (vertraging).

 

Noise Margin / SNR

Deze term gaat over ruis. Op een verbinding kan ruis ontstaan door verschillende soorten interferentie. Bijvoorbeeld overspraak van een naastgelegen kabel. Je leest iets meer daarover in het artikel over lijntypes en verbindingstechnologieën: Overspraak, DLM en Foutcorrectie.

Hiervoor zijn er twee termen in gebruik: SNR en Noise Margin.

SNR staat voor Signal to Noise Ratio. Dit is de verhouding tussen het signaal en de ruis en wordt uitgedrukt in decibel (dB). Voor SNR geldt: hoe hoger de waarde, hoe beter de verbinding.

10dB en lager is bruikbaar tot slecht, maar dan zul je toch regelmatig uitval van verbinding of andere problemen ervaren.
11-20dB is gewoon goed, misschien incidenteel een keer uitval.
20-28dB is heel goed.
29dB en hoger is uitstekend.

In de praktijk wordt echter vooral de Noise Margin of SNR Margin gebruikt (ook door de V10A, ondanks dat het daarin SNR wordt genoemd). Dit is het verschil tussen gemeten SNR en de minimaal acceptabele SNR om een goede verbinding te hebben. Ook dit wordt in dB uitgedrukt.

Rekenvoorbeeld:
Gemeten SNR: 45dB
Acceptabele SNR: 35dB
SNR Margin: 10dB

 

Ook hier geldt dat hogere waardes aangeven dat de verbinding beter is, met weinig ruis. Alleen is lastiger aan te geven wat de gewenste waarde is. Dit omdat de minimaal acceptabele SNR verschilt gebaseerd op hoe ver je van de centrale zit.

 

Line Attenuation

Attenuation is de verzwakking van het signaal. Hoe langer de afstand tussen je huis en de centrale, hoe zwakker het signaal wordt. Attenuation wordt ook in decibel (dB) gemeten. Hoe lager de waarde, hoe beter.

20dB en lager is uitstekend.
20-30dB is heel goed.
30-40dB is goed.
40-50dB is oké.
50-60dB is slecht. Met waardes in dit bereik heb je kans op verbindingsproblemen.
60dB en hoger is erg slecht. Je zult in dit geval zeker verbindingsproblemen hebben.

Er is een verband tussen de afstand tot aan de centrale en de attentuation die je kunt verwachten. Geschatte waardes daarvoor zijn ruwweg zo:

1 km: 14dB
1,5 km: 20dB
2 km: 27dB
2,5 km: 34dB
3 km: 40dB
3,5 km: 48dB
4 km: 56dB
4,5 km: 62 dB
5 km: 69dB

 

Fouten en foutcorrectie

CRC staat voor Cyclic Redundancy Check. Het is een stuk code die uitgevoerd wordt om te kijken of data die een netwerk binnenkomt ook ongewenst verandert.

Data wordt als binaire code (nullen en enen) verzonden over het netwerk. Als de verbinding niet helemaal stabiel is, of last heeft van ruis, kunnen er delen van die code wegvallen. Dat is dan een ongewenste verandering die CRC probeert te detecteren.

Dit wordt gedaan door aan datapakketjes een checkwaarde mee te geven. Die waarde wordt berekend uit het datapakketje zelf, door daar een algoritme op los te laten. Aan het einde van het traject wordt dit opnieuw gedaan en gekeken of de waarde die eruit komt overeenkomt met de checkwaarde. Zo ja, dan is alles in orde. Zo niet, dan geeft de CRC een error en verzoekt om hertransmissie van het datapakketje. Mocht dat niet lukken dan merk je dat als klant. Bijvoorbeeld omdat de video die je aan het kijken bent dan even hapert. Of de bijlage bij de mail wil niet openen omdat hij corrupt is.

Als je veel CRC fouten hebt, kan het zijn dat je lijn instabiel is.

De V10A noemt verder ook nog HEC (Header Error Control), ES (Errored Seconds) en SES (Severely Errored Seconds). HEC is vergelijkbaar met CRC in dat het een checkwaarde is. De Errored Seconds zijn het aantal seconden waarin er CRC fouten zijn geweest. Als er 10 ES zijn geweest wordt er verder geteld in SES.

 

Achtergrond: CRC heet zo omdat de checkwaarde redundant is. Oftewel, het breidt het datapakketje uit zonder nieuwe informatie toe te voegen. En het algoritme dat gebruikt wordt om de checkwaarde te bepalen is cyclisch. Wat wil zeggen dat het codes genereert door de serie aan enen en nullen steeds 1 positie op te schuiven.

 

Waar CRC fouten degenen zijn die niet gecorrigeerd konden worden, zijn er ook waardes die aangeven hoeveel fouten er hersteld zijn. Daarvoor kijken we naar FEC en INP.

FEC staat voor Forward Error Correction. Dit is een manier om rekening te houden met fouten die kunnen ontstaan in de data overdracht. Het maakt, net als CRC, gebruik van redundantie. Bepaalde bits aan data worden dubbel, of soms zelfs driedubbel, verzonden om zo wegvallende bits op te vangen. Dit vraagt meer bandbreedte, maar doordat fouten op deze manier sneller verholpen kunnen worden zie je dat niet terug in latency of onderbrekingen.

INP staat voor Impulse Noise Protection, dit beschermt tegen korte pieken van ruis.

Verder hieraan gerelateerd is Interleaving. Dit is een specifieke manier van foutcorrectie. Wat interleaving doet is de bits uit een datapakketje uitspreiden en om-en-om verzenden met bits uit andere pakketjes. Dit zorgt ervoor dat als er een piek is qua ruis/verstoring, dit niet te veel bits uit hetzelfde pakketje verstoort. Wat het makkelijker maakt om de data alsnog in goede staat binnen te krijgen. Wel kan dit voor een iets hogere latency zorgen. Dat is de vertraging voor dat het hele stuk data binnen is.

In hoeverre er gebruik wordt gemaakt van interleaving wordt bepaald door het profiel op je lijn. Dat is niet hetzelfde profiel als hierboven genoemd werd. Dit is een intern profiel opgebouwd uit een serie aan instellingen voor je lijn. Welk profiel je hebt bepaalt ons systeem. Als we zien dat je lijn instabieler is, dan kun je een profiel krijgen met meer interleaving.

Interleave depth geeft dan aan in hoeveel bits elk datapakketje opgesplitst wordt.

 

Achtergrond: Interleaving is origineel ontworpen specifiek voor het streamen van video. Dit zodat er zo min mogelijk haperingen ontstaan tijdens het kijken naar de video.

 

 

Waar de DSL statuspagina's te vinden

Hier voorbeelden van de statuspagina's in de recente Experia Boxen. Deze schermafbeeldingen komen uit simulaties, waardoor er dus niet overal daadwerkelijk meetwaardes zichtbaar zijn.

 

Box 12 (nieuwe KPN Software versie)

Te bereiken via Internetverbinding (linkermenu) en dan het tabblad Informatie.

Informatie over fouten en foutcorrectie ontbreekt nog. Dit wordt in een latere versie nog toegevoegd.

 

Box 12 (firmware versie 60E)

Te bereiken via de My Modem tegel bovenin. Scroll vervolgens naar beneden tot de kop xDSL.

Daar ontbreekt echter informatie over het daadwerkelijke verkeer. Dit vind je door, bovenaan dezelfde pagina, naar het tabblad Statistics te gaan. Scroll daar naar het blok WAN Layer 1 - xDSL

 

Experia Box V10A

Te bereiken via Overview in het linkermenu en dan DSL Status in de bovenbalk.

85ce11bc-819d-46c0-ad7c-2dba58645558.png

 

Experia Box V10

Te bereiken via Status in de bovenbalk, Geavanceerd in het linkermenu en dan het tabblad DSL.

39d42525-d2db-45a8-95b6-3366ce1e5eeb.png

 

Experia Box V8

Te bereiken via Status in het linkermenu en dan, daaronder, xDSL Status.

e154e6b2-29fd-4885-be3e-ed8ded4d5943.png

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.