Kennisbank

E-mail: wat te doen bij foutmeldingen en foutcodes

  • 6 November 2018
  • 0 reacties
  • 4276 keer bekeken
E-mail: wat te doen bij foutmeldingen en foutcodes
Reputatie 7
Badge +30

E-Mail is zo lekker makkelijk! Je stelt het een keer in, en dan hoef je er niets meer mee te doen. Je mail komt wel binnen en wordt wel verzonden. Tot dat het een keer niet gebeurt. En je krijgt foutmeldingen. Wat dan? We helpen je hier op weg.


Gelukkig staat in de meeste foutmeldingen aangegeven wat het probleem is. In dit topic behandel ik dan ook een aantal veel voorkomende foutmeldingen en -codes.

Zoek je een specifieke code? Druk dan op Control + F en type (een deel van) je foutcode/omschrijving in.

 

Foutmeldingen met code x.x.x

Deze meldingen heten Enhanced SMTP Status Codes. Ze worden voornamelijk door de mailservers onderling gebruikt om met elkaar te communiceren over de mail die ze heen en weer sturen. Deze codes betekenen dan ook niet per sé dat er iets mis is.

Het eerste cijfer in de code geeft de status van de melding aan. De rest van de cijfers geeft dan extra informatie over wat er zojuist met het bericht gedaan is. De meeste codes zul je als gewone gebruiker nooit zien. 

Degene die je wel kunt zien zijn codes die beginnen met 4 of 5. Je ziet deze codes als een door jou verstuurde mail geweigerd wordt door de ontvangende e-mailserver. Deze meldingen worden dan ook wel bouncebacks genoemd. Soms staat er ook nog 550 voor, dit kun je negeren.

 

Tijdelijke of permanente foutmelding: het eerste cijfer in de foutcode

Als je een foutcode hebt met een 4 als eerste cijfer betekent dit dat het een tijdelijke fout is. In de meeste gevallen probeert de mailserver later automatisch om de mail alsnog te bezorgen.

Heeft je foutcode een 5 als begincijfer, dan is het een permanente fout. Om dan je mail bezorgd te krijgen, moet er iets aangepast worden. Een foutcode met 4 kan een foutcode met 5 worden als het na een aantal keer nog steeds niet lukt hem te bezorgen.

 

Het tweede en derde cijfer in de foutcode

Het tweede en derde cijfer geven, in combinatie, aan wat er precies aan de hand is. De volledige lijst met mogelijke codes is erg lang. De meeste daarvan zijn voor eindgebruikers van e-mail zoals jij en ik niet zo belangrijk. 

Hieronder leg ik in het algemeen uit wat deze codes betekenen. Als je een van deze te zien krijgt in je mail, lees dan de hele melding zorgvuldig door. In de melding staat, naast de code, namelijk ook verder uitgelegd wat er aan de hand is. Dit kan je helpen bij het oplossen van de fout. Kom je er niet uit? Voel je vrij om een vraag te stellen hier op het forum.

Als er een 0 in de foutcode zit, dan betekent dit dat er iets mis is, maar dat niet precies duidelijk is wat er mis is. Voor een volledige lijst, zie onderaan dit bericht bij de Nuttige Links.

 

Code x.1.x --- Problemen met het mailadres

Een code met een 1 als middelste cijfer geeft aan dat er iets mis is met het mailadres. In de meeste gevallen het mailadres van de ontvanger, maar soms ook die van de verzender.

  • Code x.1.1 Bad destination mailbox address
  • Code x.1.2 Bad destination system address
  • Code x.1.3 Bad destination mailbox address syntax

Deze drie codes geven aan dat het mailadres van de ontvanger niet bestaat. Controleer of je geen typefout hebt gemaakt. Bij de codes x.1.1 en x.1.2 gaat het specifiek om het deel van het adres voor de @.

  • Code x.1.4 Destination mailbox address ambiguous

Deze geeft aan dat het mailadres niet uniek is. Dit kan voorkomen als je, bijvoorbeeld, naar een bedrijf mailt. Er worden dan op de mailserver meerdere passende adressen gevonden en de server weet niet waar je mail dan heen moet. Waarschijnlijk klopt het adres waar je heen mailt niet.

  • Code x.1.6 Mailbox has moved, no forwarding address

Dit geeft aan dat de mailbox van de ontvanger niet meer toegankelijk is. Dit kan zijn omdat hij is opgeheven, geblokkeerd of verplaatst. Gebruik een ander mailadres.

  • Code x.1.7 Bad sender's mailbox address syntax
  • Code x.1.8 Bad sender's system address

Deze codes geven aan dat jouw mailadres als verzender niet goed is. Controleer of dat goed ingesteld staat in je mailprogramma.

 

Code x.2.x --- Problemen met de mailbox

Een code met een 2 als middelste cijfer geeft aan dat er iets mis is met de mailbox van de ontvanger.

  • Code x.2.1 Mailbox disabled, not accepting messages
  • Code x.2.2 Mailbox full
  • Code x.2.3 Message length exceeds administrative limit

Deze foutcodes geven aan dat de mailbox van de ontvanger het bericht niet kan ontvangen. Dit komt dan doordat de mailbox is uitgeschakeld (x.2.1), omdat hij vol is (x.2.2) of omdat het mailbericht te lang is (x.2.3).

  • Code x.2.4 Mailing list expansion issue

Deze is specifiek als het adres waar je naar verstuurt een mailing lijst is. Dat betekent dat mails naar dat adres naar een aantal mensen worden verstuurd. Deze foutcode geeft aan dat het de mailserver van de ontvanger niet gelukt is om uit te vogelen welke andere mailadressen onderdeel zijn van de mailinglijst. Hier kan jij als verzender niets aan doen.

 

​​​​​​​Code x.3.x --- Problemen met de mailserver

Een code met een 3 als middelste cijfer geeft aan dat er iets mis is met de mailserver van de ontvanger. Hier kan de ontvanger zelf in veel gevallen niets aan doen tenzij ze een eigen mailserver draaien. Krijg je codes als deze, laat het de ontvanger weten. Deze kan dan bij zijn of haar systeembeheerder, mailhost en/of internetprovider aankloppen.

  • Code x.3.1 Mail system full
  • Code x.3.2 System not accepting network messages

Het mailsysteem van de ontvanger accepteert geen nieuwe mails. Dit kan dan komen omdat de mailserver vol is (x.3.1) of omdat hij een specifieke reden heeft zoals bijvoorbeeld onderhoud of (tijdelijke) drukte.

  • Code x.3.4 Message too big for system

Je mail is te groot voor de ontvangende server. Dit ligt vaak aan bijlagen. Hier kun je zelf nog wel iets aan doen door je bijlagen kleiner te maken, of op te splitsen in meerdere mails.

 

​​​​​​​Code x.4.x --- Problemen met het netwerk

Een code met een 4 als middelste cijfer geeft aan dat er iets mis is met het netwerk. Dit beslaat niet alleen de mailserver van de ontvanger, maar ook servers ertussen waar de mail langs komt op weg naar de ontvangende mailserver. Hier geldt dan ook dat het probleem verholpen moet worden door de systeembeheerder van het deel van de route dat het probleem geeft.

  • Code x.4.1 No answer from host
  • Code x.4.2 Bad connection

Een van de servers waar de mail langs moet reageert niet op verbindingsverzoeken (x.4.1) of de verbinding is wel gemaakt, maar de verbinding is slecht (x.4.2). In beide gevallen lukt het niet om de mail verder te transporteren.

  • Code x.4.3 Routing server failure
  • Code x.4.4 Unable to route

Verbinding met een Directory Server is niet gelukt (x.4.3) of de verbinding is wel gemaakt maar de benodigde info is er niet (x.4.4). Hierdoor kan je mail ook niet verder gestuurd worden. Een Directory Server (bijvoorbeeld een DNS server) is een soort telefoongids die bijhoudt waar andere servers zijn en zo verkeer naar de goede plekken kan sturen.

  • Code x.4.5 Network congestion

Drukte op de verbinding waardoor je mail niet bezorgd is.

  • Code x.4.6 Routing loop detected

Je mail wordt op zo'n manier doorgestuurd dat hij in cirkels gaat en niet bij de bedoelde mailserver uitkomt.

  • Code x.4.7 Delivery time expired

Tegen de tijd dat je mail aankwam bij de ontvangende mailserver was hij al te lang onderweg. De mailserver ziet hem dan als te oud en weigert hem.

 

Code x.5.x --- Problemen met het Mail Delivery Protocol

Een code met een 5 als middelste cijfer geeft aan dat er iets mis is met het Mail Delivery Protocol. Dit is de set met regels waaraan mailservers moeten voldoen om mail goed te kunnen verzenden. Een fout in deze categorie geeft dan ook aan dat een instelling op een mailserver of een van de tussenliggende stations niet goed staat. Oplossing daarvan moet door de systeembeheerder van het probleemsysteem gedaan worden.

  • Code x.5.1 Invalid command
  • Code x.5.2 Syntax error
  • Code x.5.4 Invalid command arguments
  • Code x.5.5 Wrong protocol version

Deze geven aan dat er iets fout gaat in de communicatie tussen de mailsystemen vanwege een verkeerd commando.

  • Code x.5.3 Too many recipients

Deze code geeft aan dat je naar te veel mensen wilt mailen. Dat kan zijn dat je in 1x naar te veel mensen wilt versturen, of dat je in een bepaalde tijd te veel mails probeert te verzenden. Verminder het aantal geadresseerden, of wacht een poosje met het versturen.

 

Code x.6.x --- Problemen met de inhoud

Een code met een 6 als middelste cijfer geeft aan dat er iets mis is met de inhoud van je bericht. Dit kan te maken hebben met vertaling, omzetting of bijlagen. De oorzaak kan zowel aan de kant van de verzender als van de ontvanger zitten.

  • Code x.6.1 Media / Body not supported

Deze foutmelding geeft aan dat er iets in de mail zit dat niet ondersteund wordt door de ontvangende mailserver. Dit kan de bijlage zijn (in dat geval, gebruik een ander bestandstype), of de manier waarop de tekst van je mail gecodeerd wordt voor het verzonden wordt. Dit kan namelijk op een manier die 7 bit MIME wordt genoemd, en op een manier die 8 bit MIME wordt genoemd. Meestal met deze foutmelding blijkt de ontvangende server 8 bit MIME niet goed aan te kunnen. Deze foutcode komt naar verhouding het meest voor als je Thunderbird gebruikt. Gelukkig kun je hiervoor in Thunderbird je instellingen aanpassen. Hoe je dat doet lees je in dit topic.

  • Code x.6.2 Conversion required and prohibited
  • Code x.6.3 Conversion required but not supported
  • Code x.6.4 Conversion with loss performed
  • Code x.6.5 Conversion failed

Deze meldingen hebben allemaal betrekking op het converteren van de bijlage of je bericht. In al deze gevallen moet het omgezet worden naar een ander type voor dat het verstuurd kan worden. Dit omzetten lukt alleen niet. Bij x.6.2 en x.6.3 is omzetting niet toegestaan door het mailsysteem, of wordt niet ondersteund. Bij x.6.4 is het wel omgezet, maar is een deel van de data verloren gegaan. Bij x.6.5 is de omzetting niet gelukt. In al deze gevallen kun je beter je mail opnieuw sturen met de bijlage in een ander bestandstype.

 

Code x.7.x --- Problemen met de veiligheid

Een code met een 7 als middelste cijfer geeft aan dat er iets mis is met veiligheid. Meestal gaat het dan om het acceptatiebeleid van de ontvangende mailserver, of problemen met encryptie. De oorzaak kan aan beide kanten zitten, maar moet over het algemeen opgelost worden door de systeembeheerder.

  • Code x.7.1 Delivery not authorized, message refused
  • Code x.7.2 Mailing list expansion prohibited

Deze geven aan dat je niet naar dit adres mag mailen. Kan zijn dat jij specifiek niet geautoriseerd bent, of dat alle mails van jouw mailserver (in de meeste gevallen de KPN server) geweigerd worden.

  • Code x.7.8Authentication credentials invalid
  • Code x.7.9 Authentication mechanism is too weak

Deze geven aan dat er een issue is met je inloggegevens. Bij x.7.8 krijg je dan over het algemeen een pop-up waar je wachtwoord opnieuw ingevuld moet worden. Krijg je x.7.9, dan klopt je beveiligingstype niet. Pas die aan in de instellingen van je mailprogramma.

  • Code x.7.13 User account disabled

Deze betekent dat je account geblokkeerd is. Deze zul je niet zo gauw zien bij KPN. Heb je echter mail bij een andere partij, neem dan contact op met je systeembeheerder of de support van je mailhost.

 

 

Foutmeldingen met code 0x...


Deze fouten kunnen voorkomen als je gebruik maakt van Microsoft Outlook. Ze hebben voornamelijk te maken met iets op je eigen computer of de e-mailserver waar je mee verbindt.

0x800ccc0d

De server kon niet gevonden worden.
Controleer of je de goede mailservers ingesteld hebt.
 

0x800ccc0f

De verbinding met de server is verbroken
Controleer of je verder nog wel internet hebt. Zo ja, probeer opnieuw te verzenden/ontvangen. Als het probleem blijft aanhouden, controleer de time-out instelling.
 

0x80042109

Outlook kan niet verbinden met de uitgaande mailserver
Controleer of je de goede mailserver ingesteld hebt, en of je gebruikersnaam en wachtwoord kloppen.


0x8004210a & 0x800ccc19

Time out meldingen
Deze geven aan dat het te lang duurde voor er een antwoord kwam vanuit de mailserver. Probeer het nog eens. Als het probleem blijft aanhouden, controleer de time-out instelling.
Daarnaast kan het ook nog aan je antivirusprogramma liggen.Heb je er een geïnstalleerd, zet deze dan eens (tijdelijk) uit en probeer opnieuw te verzenden. Lukt het dan wel, zet je antivirus weer aan en controleer in de instellingen van het antivirusprogramma of Outlook wel de goede toestemmingen heeft. Zet eventueel ook het scannen van inkomende en/of uitgaande mail uit.
 

0x800ccc65

Uitgaande verbinding geblokkeerd
Je antivirusprogramma blokkeert de uitgaande verbinding. Controleer in de instellingen van het antivirusprogramma of Outlook wel de goede toestemmingen heeft.
 

0x800ccc67

Er gaat iets niet goed rondom poort 25 voor uitgaande mail
Controleer de instellingen in je mailprogramma. Poort 25 is alleen te gebruiken vanaf je thuisverbinding met KPN. Pas het aan naar poort 587 en zorg dat je authenticatie gebruikt. Voor de instellingen van KPN e-mail, zie dit overzicht.

 

Time-out instelling controleren / aanpassen

Voor Outlook 2010 en nieuwer
- Start Outlook
- Ga naar het tabblad Bestand en klik op Info
- Klik op Accountinstellingen en selecteer vervolgens Accountinstellingen in de lijst
- Selecteer je account en klik op Wijzigen
- Klik op Meer instellingen
- Ga naar het tabblad Geavanceerd
- Pas daar de server time-out aan naar een hogere waarde

Voor Outlook 2007
- Start Outlook
- Klik in het menu Extra op E-mailaccounts
- Selecteer je account en klik op Wijzigen
- Klik op Meer instellingen
- Ga naar het tabblad Geavanceerd
- Pas daar de server time-out aan naar een hogere waarde

Voor Outlook 2002 & 2003
- Start Outlook
- Klik in het menu Extra op E-mailaccounts
- Klik op Bestaande e-mailaccounts weergeven of wijzigen en klik op Volgende
- Selecteer je account en klik op Wijzigen
- Klik op Meer instellingen
- Ga naar het tabblad Geavanceerd
- Pas daar de server time-out aan naar een hogere waarde

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.