1 cent in rekening gebracht ondanks uitzetten mobiele data

  • 26 May 2023
  • 8 reacties
  • 109 keer bekeken

Bij aankomst in de VS stond mobiele data ontvangst UIT en ook roaming.  Niettemin, van zodra mijn mobiele telefoon een net werk had gevonden wordt er 0,01 Euro in rekening gebracht (heb geen internet bundel buiten EU, wel 90 minuten bellen van/naar buitenland).

Telkens wanneer ik de VS binnenkom doet dit verschijnsel zich voor : 0,01 Euro op de rekening.

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je bericht aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hier hetzelfde verhaal, zit op dit moment in de USA en heb kosten gezien op mijn eigen abonnement en op het abonnement van mijn vriendin, bewust voor vertrek op beide mobiele toestellen (iPhone en een Android) roaming uitgezet om geen nare verrassingen te hebben met datakosten buiten bundel.

Bij mijn eigen abonnement 9 sessies met onverklaarbaar gebruik van 1 tot 3 Kb met elke keer €0,002 per sessie. Abonnement vriendin sessies van 13 en 16 Kb met €0,031 en €0,039 aan kosten.

Reputatie 7
Badge +9

Gaat het dan om in rekening gebrachte sms’jes, terwijl er geen sms'jes zijn ontvangen?

Piet.

@P.J.M. van der Vooren data van de sessies lijken overeen te komen met de data van het ontvangen van welkomst SMS’jes (ontvangen SMS is volgens KPN gratis), tijdstip op de dagen matchen echter weer niet.

Geen idee of dit met elkaar te maken heeft maar een toestel met uitgeschakelde roaming zou naar mijn mening nooit data verkeer kunnen veroorzaken.

Nog even goed om te vermelden, op de factuur worden de kosten gespecificeerd met internet verbruik in het buitenland met data volumes.

Reputatie 7
Badge +9

@WvDdJ Dataverkeer geldt alleen voor het gebruik van internet. Daar vallen sms'jes niet onder, dus dat zou het in rekening brengen wel kunnen verklaren.

Piet.

@P.J.M. van der Vooren Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn uitleg, er zijn alleen welkomst SMS’jes van KPN ontvangen en data kon niet gebruikt worden op beide mobiele toestellen aangezien de roaming optie uitgeschakeld staat (en dit is uitgezet voor vertrek naar de USA).

Met beide mobiele toestellen zijn ook géén SMS’jes verzonden.

Met deze kennis is dus volstrekt onduidelijk waardoor de kosten (al zijn deze minimaal) veroorzaakt worden, zelfde verschijnsel dus als bij @M-D-G-A 

Reputatie 7
Badge +28

Dit soort topics kom ik al jarenlang tegen. KPN heeft daar tot op heden geen oplossing voor. 
 

De meeste klanten hoor je er echter niet over vanwege het lage bedrag aan kosten. 

Reputatie 7
Badge +9

@WvDdJ Wat ik eens in de zoveel tijd merk is dat er bij mij een heel klein bedragje in rekening is gebracht voor een sms'je, wat ik nooit verstuurd had. Na wat zoeken (ook in dit forum) bleek dat Google soms een check uitvoert om te kijken of een toestel met een Google-account nog in gebruik is. Dat uit zich dan in een door mij nooit verstuurd sms'je. Google zelf hult zich daarover vreemd genoeg in stilzwijgen.

Piet.

Reputatie 7

Dat lijkt inderdaad om datagebruik te gaan, sms'jes vallen daar niet onder. Het voorbeeld wat Piet noemt zou het kunnen zijn in dit geval. Als je dataverbinding uitstaat doen wij daar niets mee, maar het kan zijn dat het toestel zelf heel kort iets doet.