Beantwoord

Bellen van en naar Nederland werkt niet in Amerika

  • 22 March 2022
  • 60 reacties
  • 4857 keer bekeken

Ben net terug van een vakantie naar de USA van 2,5 week. Net voor vertrek een Super Voordeel bundel gekocht voor mijn vrouw en ik. De eerste week konden we in Amerika gewoon bellen hiermee, daarna lukte dit niet meer. We konden ook niet meer gebeld worden vanuit Nederland na de eerste week. Dit was voor zowel mijn vrouw als ik hetzelfde. Geprobeerd met dataroaming aan en uit, maar dat werkte beide niet. Net of er iets geblokkeerd was. We konden wel via WhatsApp bellen gelukkig, maar het is toch vervelend als je via je normale mobiele nummer niet meer bereikbaar bent in Amerika, zeker omdat mijn vader in Nederland in het ziekenhuis las en hij ons dus niet normaal kon bereiken. We gaan in mei weer 2 weken naar Amerika en willen dan weer via de Super Voordeel bundel bellen in Amerika, maar zou wel willen weten waar dit nu aan lag zodat we niet in mei weer hetzelfde probleem krijgen.

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 6 June 2022, 13:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

60 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Peterdegooyert, welkom op het KPN Forum!

Nu je weer terug bent in Nederland is het lastig om te achterhalen wat het probleem precies is geweest. Maar ik heb wel een vermoeden.

In Nederland is VoLTE beschikbaar. Hiermee kan je bellen over 4G. Dat is mooi, want 3G, dat voorheen voor bellen werd gebruikt, wordt uit gefaseerd.

In het buitenland is alleen amper VoLTE beschikbaar. Er zijn nu twee providers waar je over 4G kunt bellen met jouw Nederlandse abonnement. Deze providers zijn: AT&T en Verizon Wireless.

Het toeval wil dat deze in Amerika zitten. Je kunt dus bij jouw volgende bezoek handmatig een van deze providers selecteren. Je zou dan geen problemen mogen ervaren.

ATT werkt juist niet. 

Hier ook problemen, heb automatisch netwerk selecteren aan staan, KPN kiest AT&T, ben hierop niet bereikbaar, als iemand vanuit NL belt gaat ie meteen in de voicemail en krijg ik een gemiste oproep sms/bericht. Nu is dat voor de vakantie niet zo erg ;) maar naar voicemail bellen gaat ook niet om te luisteren wat een klant/beller dan heeft..

Heb handmatig t-mobile gekozen, dan werkt alles weer..

Ik ben het met MatthijsL volledig eens. Ik kom regelmatig in USA en heb nooit eerder problemen ervaren. Nu, mei 2022, met drie verschillende KPN abonnementen geprobeerd te bellen, onmogelijk. Internet geen probleem. Via KPN gezocht naar oplossing, niet kunnen vinden. Uiteindelijk automatisch verbinden met provider uitgezet en handmatig ingesteld. At&t werkt niet ( deze automatisch bij binnenkomst in de US geselecteerd ) en Verizon ook niet. T-Mobile werkt wel. Dus alle toestellen ingesteld op T-Mobile en geen problemen verder. Ik ben inmiddels wel een week verder. Dus KPN krabbel een achter je oren.

Overigens werkt Denise nog wel bij de KPN? Ik zou wel graag een reactie van KPN willen ontvangen. 

Reputatie 7
Badge +17

Vreemd dat AT&T juist problemen geeft. Dit is de enige provider waarmee we afspraken over 4G hebben.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom het niet werkt. Het vervelend is alleen dat wij niets aan het netwerk kunnen veranderen, omdat het een buitenlands netwerk is. Als T-Mobile wel werkt, dan is het advies om deze handmatig te selecteren.

Ik vind dit ook vreemd. afgelopen december was ik ook in de US en geen problemen gehad.  Automatische netwerkselectie is AT&T. Drie toestellen met KPN abonnement gaven dezelfde problemen.

Uiteindelijk door zelf te selecteren alle 3 de toestellen  ingesteld op T-Mobile en nu werkt het wel. Er is blijkbaar toch iets veranderd.

ik heb in de afgelopen jaren ook nooit problemen gehad, alleen nu wel.

 

Reputatie 7
Badge +17

Hebben jullie VoLTE wel aanstaan? Je kunt in Amerika ook aangeven dat je alleen 4G en 5G wilt gebruiken. Als het goed is zou AT&T dan moeten werken. AT&T werkt niet meer via 3G.

Ik heb het maximale aan staan wat het toestel ondersteund (S20fe)

VoLTE staat aan en automatisch  5G. (Betreft Iphone 11, 12 en 12 Pro).

Reputatie 7
Badge +17

Ik ga het signaal meenemen!

Ik ben benieuwd of hier iets uitkomt, want het blijft een vreemd verhaal. Ik hoor het graag.

Dit is correct, as we speak in de VS met een KPN abbo 115 min/sms. At&T automatisch geselecteerd werkt niet voor zowel bellen als gebeld worden, lijkt inderdaad op een blokkade. Personen met KPN abbo uit Nederland krijgen “nummerherkenning”, mensen uit de VS gaan direct naar “this number is unavailable”. 

iphone 6

 

T-Mobile probleemloos, dit is echt een issue tussen KPN en AT&T.

 

 

Reputatie 7
Badge +17

We herkennen het signaal niet direct. We willen dit daarom toch graag doorzetten naar onze technische dienst. Ik heb daarvoor wel informatie van jullie nodig. Kunnen jullie de volgende vragen beantwoorden:

  • Welk merk en type toestel gebruik je?
  • Staat VoLTE op het toestel aan?
  • Waar in Amerika ervaar je de problemen met AT&T?
  • Sinds wanneer ervaar je de problemen?
  • Vul je forumprofiel aan met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum, klantnummer en de laatste 3 cijfers van jouw IBAN? Jouw mobiele nummer en IBAN kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators.

Eerste twee vragen heb ik al beantwoord.

Florida, Naples area

sinds April 2022

de rest is bij jullie bekend.

Beste lezer,

Ik ben sinds 18 mei in Florida buurt van Ft Myers en kan ook niet bellen of gebeld worden. SMS komt wel binnen. Was ook in Florida van 18 dec 2021 tot 15 Jan 2022 en kon wel bellen. Ik denk gezien andere reacties hiervoor dat er wat aan de hand is. Wisselen met Verison, T-mobile of AT&T (standaard) geven geen oplossing.

Reputatie 7
Badge +17

@Jan H USA Ik moet je toch vragen de gegevens in je forumprofiel te zetten. Zonder deze gegevens mag ik jouw abonnement er niet bij pakken. En kan ik je dus niet verder helpen, sorry.

 

@eijsjes1957 Goed dat je hier een melding maakt! Zou je naar onderstaande willen kijken:

We herkennen het signaal niet direct. We willen dit daarom toch graag doorzetten naar onze technische dienst. Ik heb daarvoor wel informatie van jullie nodig. Kunnen jullie de volgende vragen beantwoorden:

  • Welk merk en type toestel gebruik je?
  • Staat VoLTE op het toestel aan?
  • Waar in Amerika ervaar je de problemen met AT&T?
  • Sinds wanneer ervaar je de problemen?
  • Vul je forumprofiel aan met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum, klantnummer en de laatste 3 cijfers van jouw IBAN? Jouw mobiele nummer en IBAN kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators.

Denise, ik maak gebruik van Samsung S10. Hoe zet ik VoLTE aan op een S10? Overigens mijn zoon is ook al sinds 18 dec in de US en is daar nog steeds. Heeft een S20. Had geen bel problemen maar in febr gaf hij aan ook niet meer te kunnen bellen of gebeld worden.

In Los Angeles zelfde probleem, op T-Mobile gezet en alles werkt.

Reputatie 7
Badge +17

Dit is het signaal dat we nu krijgen, @Antonioni. Met T-Mobile werkt het wel, maar met AT&T niet. Terwijl we zouden verwachten dat juist AT&T het beste werkt. Daarom wil ik hiervoor graag een melding maken bij de technische dienst.

Ik kan dit alleen als ik alle informatie van jullie heb. Ik wil iedereen daarom nogmaals vragen om alle vragen in onderstaande bericht te beantwoorden. Zonder deze antwoorden kan ik niks.

We herkennen het signaal niet direct. We willen dit daarom toch graag doorzetten naar onze technische dienst. Ik heb daarvoor wel informatie van jullie nodig. Kunnen jullie de volgende vragen beantwoorden:

  • Welk merk en type toestel gebruik je?
  • Staat VoLTE op het toestel aan?
  • Waar in Amerika ervaar je de problemen met AT&T?
  • Sinds wanneer ervaar je de problemen?
  • Vul je forumprofiel aan met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum, klantnummer en de laatste 3 cijfers van jouw IBAN? Jouw mobiele nummer en IBAN kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators.
Badge

Zit op het moment in Orlando Florida, kan niet bellen of gebeld worden. SMSjes komend door als iemand heeft gebeld. Het is onmiddelijk niet kunnen bellen.

configuraties zijn al zoals hier boven genoemd, ook tmobile werkt in mijn geval niet.

Alles ingevuld in mijn profiel

Instellingen staan goed

Ben vrijdag aangekomen in los Angeles en de problemen waren er vanaf het begin. Gisteren nog geprobeerd om at&t te gebruiken omdat T-Mobile geen bereik had, maar lukte weer niet.

Net zoals anderen, dan wel een melding van een gemiste oproep als ik probeer of het werkt.

Mensen die mij bellen krijgen meteen de voicemail en als ik probeer te bellen wordt het gesprek meteen beëindigd

Ik heb ook een at&t sim gehaald voor de local calls, en die werkt wel. Dus daar ligt het niet aan

 

Reputatie 1

Dit is een bekend probleem voor veel Europeanen. Zie ook  https://youtu.be/sHjyLmFt-eg, waar ik het uitleg tijdens de European Emergency Number Association conference in april jl.  

 

Er zijn ook kamervragen over gesteld  https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail/2022Z11133/2022D22910

 

KPN is niet het probleem. Het is een sector breed probleem en AT&T is de eerste grote westerse Telco die haar 2g en 3g netwerk uit zet en daarmee demonstreert hoeveel VoLTE heeft. KPN dacht misschien dat het werkte, maar er zijn waarschijnlijk teveel uitzonderingen 

KPN is niet het probleem. Het is een sector breed probleem en AT&T is de eerste grote westerse Telco die haar 2g en 3g netwerk uit zet en daarmee demonstreert hoeveel VoLTE heeft. KPN dacht misschien dat het werkte, maar er zijn waarschijnlijk teveel uitzonderingen 

 

Als KPN denkt dat VoLTE daar wel werkt is dat wel een probleem.

Ik weet dat dit een tijdelijke situatie is (VoLTE roaming stuk, maar nog wel 3G netwerken aanwezig) maar zolang er 3G werken aanwezig zijn zou het voor mij als gebruiker goed zijn als mijn telefoon standaard een netwerk kiest waarop ik gebeld kan worden (bijvoorbeeld T-Mobile)