Sticky e-sim

E-Sim bij KPN

  • 4 November 2020
  • 981 reacties
  • 64853 keer bekeken
E-Sim bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

E-sim is beschikbaar bij KPN. Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten. 

Bestaande klanten kunnen via de MIjnKPN app de e-sim activeren. Nieuwe klanten kunnen bij het bestellen van het abonnement gelijk al aangeven dat ze gebruik willen maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Ook bij de aanschaf van een e-sim geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement kun je kiezen voor een e-sim. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

 

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (onder de veelgestelde vragen).

 

Kennisbank: Veelgestelde vragen

Heb je vragen over hoe je multisim activeert of hoe bepaalde dingen werken?

Check dan ons Kennisbank artikel:

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Smart Watch?

Multsim is mogelijk bij KPN voor Apple Watch en Samsung Galaxy Watch. Zie hiervoor dit kennisbank artikel:

 


981 reacties

Reputatie 2

Afgelopen tijd ben ik een paar keer geswitched tussen de s21+ en de s22 ultra.

Smnu wou ik weer overschakelen qua esim naar de s22 ultra, maar het lukt mij niet om deze te installeren. 

Kan dit komen door de update naar Android 13?

Reputatie 7
Badge +20

@egbert112, heb ik zo niet van gehoord nog. Waar gaat het mis als je de e-sim aanvraagt via MijnKPN? Krijg je een foutmelding of dergelijke?

Reputatie 2

@egbert112, heb ik zo niet van gehoord nog. Waar gaat het mis als je de e-sim aanvraagt via MijnKPN? Krijg je een foutmelding of dergelijke?

Als ik in de KPN app kies voor het overzetten, moet ik aangeven dat ik een ander toestel gebruik. Vervolgens word er een code gestuurd. Deze vul ik in en vervolgens zou hij gaan installeren. Er word 1x toestemming gevraagd. Na toestemming vlieg ik uit de app en krijg de melding of ik de cache wil legen van de KPN app. Ondertussen geen eSim geïnstalleerd. 

Nadat ik de cache geleegd heb en weer de esim wil toevoegen via de KPN app, kan ik wel kiezen om de eSim toe te voegen (zonder de code te versturen).

Helaas vliegt hij uit de app en soms gaat hij door met de melding dat hij aan het checken is. Daarna geeft hij aan dat het mislukt is.

 

Reputatie 7
Badge +20

Je hebt de MijnKPN app ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Zo ja, heb je daar een screenshot van?

En verder ben je wel verbonden met de wifi? 

Reputatie 2

Je hebt de MijnKPN app ook al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd? Zo ja, heb je daar een screenshot van?

En verder ben je wel verbonden met de wifi? 

Ik heb WiFi en momenteel een ander simkaartje er in van een andere provider.

App verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, heeft helaas niet geholpen.

Heb wel een filmpje gemaakt voor eventueel een KPN medewerker.

Reputatie 7
Badge +16

Klein feedbackje, ik heb op mijn nieuwe iPhone 13 direct vanaf de installatie een E-Sim geïnstalleerd. De app vraagt ook hier om contacten bij te werken, dit is dus niet nodig. Gezien er geen nano sim ingezeten heeft. 
Misschien een idee om dit wat helderder te melden? Want ik had dus die optie niet en was daardoor wat langer bezig. Tot de conclusie komende dat je daarna gewoon je iPhone kunt resetten en de E-Sim wordt actief.

Reputatie 7
Badge +20

@egbert112, zodra je op toestaan drukt krijg je de foutmelding? Begrijp ik het dan goed?

Reputatie 2

@egbert112, zodra je op toestaan drukt krijg je de foutmelding? Begrijp ik het dan goed?

Klopt

Reputatie 2

@egbert112, zodra je op toestaan drukt krijg je de foutmelding? Begrijp ik het dan goed?

Klopt

Ik heb hem ook aan Android Studio gehangen en uitgelezen met Logcat. Kan alleen de file niet delen hier.

Reputatie 7
Badge +20

Dit probleem ervaar je dus sinds de update naar Android 13 als ik het goed begrijp? Wanneer heb je die update naar Android 13 gedaan? 

Voor je Android 13 had, volgde je dezelfde stappen en liep het proces wel door toch?

Reputatie 2

Dit probleem ervaar je dus sinds de update naar Android 13 als ik het goed begrijp? Wanneer heb je die update naar Android 13 gedaan? 

Voor je Android 13 had, volgde je dezelfde stappen en liep het proces wel door toch?

Dat klopt inderdaad. Op hetzelfde toestel werkte het. De update van Android 13 heb ik afgelopen woensdag gedaan. 

Mijn vrouw had deze toen in gebruik met een nano simkaart. 

Installeren om de S21+ gaat wel goed.

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk @egbert112!

We hebben hier nog niet meer meldingen over ontvangen, maar het lijkt bij jou wél echt de oorzaak van dit probleem te zijn 🤔

Zou je de app nog eens willen verwijderen, het toestel even helemaal uit willen zetten, hem daarna weer willen laten opstarten en dan de app weer willen installeren? Als het dan nog steeds mis gaat ontvangen we graag een filmpje van je zodat we dit door kunnen zetten naar de mensen die de app beheren!

Reputatie 2

Duidelijk @egbert112!

We hebben hier nog niet meer meldingen over ontvangen, maar het lijkt bij jou wél echt de oorzaak van dit probleem te zijn 🤔

Zou je de app nog eens willen verwijderen, het toestel even helemaal uit willen zetten, hem daarna weer willen laten opstarten en dan de app weer willen installeren? Als het dan nog steeds mis gaat ontvangen we graag een filmpje van je zodat we dit door kunnen zetten naar de mensen die de app beheren!

Zojuist geprobeerd en het werkt! 

Heb eventueel nog wel een video en een log waar het mis in ging. 

Reputatie 7
Badge +20

Ah helemaal top @egbert112!

Zelf heb ik het vermoeden dat de herstart van het toestel er voor heeft gezorgd dat het nu wel goed gaat en dat het hier een eenmalig incident betrof 😬

 

Reputatie 2

Ah helemaal top @egbert112!

Zelf heb ik het vermoeden dat de herstart van het toestel er voor heeft gezorgd dat het nu wel goed gaat en dat het hier een eenmalig incident betrof 😬

 

Laten we heb hopen! Moet zeggen dat ik zondag ook 2x problemen haf op mijn s21+. De derde keer ging het goed. Mogelijk dat het probleem ook deels ligt aan de MijnKPN app.

Wat een verschrikkelijk waardeloze procedure is dit zeg. Hoe verzin je dit?

Eerst krijg je een nieuw toestel geleverd die niet goed is en krijg je te horen dat Apple het maar moet regelen. Nu is het toestel door Apple opgehaald en is het niet mogelijk om de E-sim over te zetten en dan bedenken ze een “oplossing” (zou het niet eens een work-around durven noemen) door een fysieke kaart op te sturen.

Wat is dat toch met die Nederlandse telco’s om de e-sim zo te demotiveren. :(

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Malle Babbe, ik heb je bericht verplaatst omdat jij het over e-sim hebt, en niet multisim. Om de e-sim te kunnen overzetten op een ander toestel, is het originele toestel nodig. Als je die (tijdelijk) niet bij de hand hebt, dan gaat dit niet. En dan is een fysieke simkaart de enige oplossing. 

Hoi @Erik_ bedankt voor het verplaatsen, ik was ervan overtuigd dat ik reageerde in een topic over de esim procedure.

 

Ik begrijp dat het de enige “oplossing” is die KPN biedt. Vind de geboden oplossing echter niet bepaald klantvriendelijk. Conservatieve oplossing(en) bieden voor iets wat volledig geautomatiseerd zou moeten zijn. Helaas zie je het vaker bij (te) grote, bedrijven met een lange geschiedenis dat ze blijven vasthouden aan ouderwetse processen en moeite hebben met het bijhouden van de moderne wereld.

 

Ik laat het er even bij anders zit ik straks weer met problemen wanneer mijn telefoon terug is, niet goed voor mijn humeur. Laat ik er het positieve er maar uithalen dan; genieten van de rust. :-)

 

Bedankt voor je reactie en een fijn weekend.

Reputatie 2

@Erik_ Apple is bezig om iPhones alleen uit te rusten met E-sims. Dit betekend dat er een mogelijkheid ontwikkeld moet worden om Esims opnieuw aan te vragen in geval van toestelverlies.

Reputatie 7

De ontwikkeling staat nooit stil zoals daaruit blijkt. Zowel bij Apple als bij ons. Als Apple (of een andere leverancier) een toestel uitbrengt die alleen een E-sim heeft kijken wij daar naar. Op dit moment is dat niet van toepassing.

Ik heb mijn telefoon terug, maar bellen kan ik nog steeds niet. Ik had me er inmiddels bij neergelegd dat KPN niet de hipste moderne methodes hanteert, maar ik begin me nu af te vragen waar de camera’s hangen, als het een grap is dan snap ik hem kennelijk niet.

Vragen om een mobiel nummer om een SMS naar toe te sturen terwijl je geen toegang hebt tot het nummer. Het moment van verdrietig zijn is over gegaan in cynisme. 😓
 

 

Snap donders goed dat jullie alleen maar het “gezeik” op moeten vangen en naar eer en geweten proberen op te lossen met de handvatten die jullie rijk zijn. Maar kan hier niet zo goed tegen.

 

De ontwikkeling staat nooit stil zoals daaruit blijkt. Zowel bij Apple als bij ons. Als Apple (of een andere leverancier) een toestel uitbrengt die alleen een E-sim heeft kijken wij daar naar.

 

Apple wilde bij het uitbrengen van de eerste iPhone al van de fysieke sim af, maar dit werd massaal tegengehouden door telco’s als KPN. En werd er tot voor kort nog steeds spastisch gedaan door een eigen e-sim implementatie die niet werkte bij de o.a. de Apple Watch wat jaren heeft geduurd.

Om toch even met een positieve noot af te sluiten, KPN-glasvezel is rete stabiel en als mijn telefoon werkt, heb ik niets te klagen over de 4g/5g snelheid en de dekking van het netwerk. Superstabiel en ben ik zeer tevreden over. 😁

Maar de procedures en die MijnKPN app, het lijkt wel een hele slechte film die geen einde lijkt te kennen.

MAND

Hoe kan ik mijn e-sim installeren op mijn Iphone? Via de werkwijze die op de site staat lukt het niet. 

Admin: verplaatst naar algemeen e-sim topic

Reputatie 7
Badge +15

@lamberti Welkom op het forum. 

Lukt het met de tips uit het startbericht wel om de e-sim te installeren? 

Beste,

Op mijn nieuwe telefoon heb ik mijn fysieke simkaart (privé nr) geïnstalleerd. Mijn zakelijke nr liep via esim. Echter is mijn vorige telefoon reeds volledig gewist. Voor aanmelden esim wordt er een sms verstuurd naar het betreffende nr. Echter kan ik deze uiteraard niet ontvangen. Kan ik de sms op mijn andere nr van KPN ontvangen, of is er een andere mogelijkheid? (Voor het aanvragen van een nieuwe simkaart wordt er ook een sms verstuurd naar betreffende nr waardoor dit ook geen optie is).

Bij voorbaat dank voor de reactie!

Mvg, Michel

Beste,

Op mijn nieuwe telefoon heb ik mijn fysieke simkaart (privé nr) geïnstalleerd. Mijn zakelijke nr liep via esim. Echter is mijn vorige telefoon reeds volledig gewist. Voor aanmelden esim wordt er een sms verstuurd naar het betreffende nr. Echter kan ik deze uiteraard niet ontvangen. Kan ik de sms op mijn andere nr van KPN ontvangen, of is er een andere mogelijkheid? (Voor het aanvragen van een nieuwe simkaart wordt er ook een sms verstuurd naar betreffende nr waardoor dit ook geen optie is).

Bij voorbaat dank voor de reactie!

Mvg, Michel

Hoi Michel,

Het beste kun je even bellen met 0800-0402. Het huidige proces is niet echt prettig, maar in dit geval is een beller sneller. Dan sturen ze binnen een dag een fysieke sim op waarna je de sim weer om kunt zetten naar een esim.

Reageer