Sticky e-sim

E-Sim bij KPN

  • 4 November 2020
  • 964 reacties
  • 55873 keer bekeken
E-Sim bij KPN
Reputatie 7
Badge +30

Per vandaag, 4 november 2020, is de e-sim beschikbaar bij KPN. In de loop van de dag kunnen bestaande klanten via de MijnKPN app kiezen voor een e-sim

Voor nieuwe klanten kan de e-sim nog niet gelijk meebesteld worden. Dit komt met een paar weken beschikbaar. Wel kun je, zodra je abonnement actief is, en je hebt een toestel dat e-sim ondersteunt, alsnog e-sim activeren.

Per vandaag, 3 december 2020, is de e-sim ook beschikbaar voor nieuwe abonnementen. Je kunt bij het bestellen van je abonnement dan gelijk al aangeven dat je gebruik wilt maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.

Per vandaag, 11 januari 2021, is de e-sim ook beschikbaar bij de aanschaf van een daarvoor geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Selecteer dan in het E-sim uitvouwmenu ‘Ja’. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.

Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app. 
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.

 

Wat is een e-sim?

De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.

  • Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
  • De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
  • Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.

 

Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?

Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.

Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt. 

De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de  Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.

Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (bij de veelgestelde vragen).

 

Hoe activeer ik e-sim?

Dit doe je via de nieuwe MijnKPN app op het toestel waar je de e-sim op wilt activeren. Als je een e-sim geschikt toestel hebt, dan is deze nieuwe versie van de MijnKPN beschikbaar voor je via je app store. Als je hem nog niet geïnstalleerd hebt, doe dit eerst.

Zorg dat het toestel verbonden is met een wifi-netwerk. Dit hoeft niet per sé KPN te zijn, en kan ook in het buitenland. Open de app en selecteer je mobiele abonnement. Ga vervolgens naar Beheer Simkaart > Simkaart vervangen > E-sim.

Je krijgt een sms ter bevestiging met daarin een verificatiecode. Vul deze code in de App in en klik op Bevestigen. Volg de resterende stappen. Daarna is de e-sim geïnstalleerd en actief. Je kunt direct met de e-sim bellen, sms’en en internetten.

Wil het op deze manier niet, wat we wel zien bij Android 11, probeer dan het volgende:

  • Ga op het toestel naar ‘Instellingen’
  • Kies ‘Verbindingen’ 
  • Kies ‘SIM-kaartbeheer’ 
  • Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’ 
  • Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is, open de MijnKPN app en volg daarin de stappen die hier boven beschreven staan.

 

Bestel je een nieuw abonnement gelijk met e-sim? Ook dan gaat dit via de nieuwe MijnKPN app. Nadat je aansluiting geactiveerd is en je hebt hem gekoppeld aan je KPN ID (je krijgt ook een mail met uitleg daarover) zie je in de MijnKPN een banner om de e-sim direct te activeren.

Heb je een abonnement besteld met nummmerbehoud, dan kan je de e-sim pas activeren zodra je nummer is overgezet. Daar wordt je per e-mail over bericht.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Moet mijn toestel bij KPN gekocht zijn om e-sim te kunnen activeren?

Nee, ook met een sim only abonnement kun je e-sim activeren. De enige vereiste is dat jouw toestel dit ondersteunt.

 

Kan ik e-sim activeren voor mijn Apple Watch / smart watch?

Update 31-10-2022

Ja, Multsim is nu mogelijk bij KPN. Lees hier meer:

 

Kan e-sim ook met duo-sim?

Nee. Duo-sim is de mogelijkheid dat je voor één aansluiting twee simkaarten hebt voor twee verschillende toestellen. Je kunt beide toestellen dan niet tegelijkertijd gebruiken. Het is niet mogelijk om één of beide van die duo-simkaarten om te zetten naar e-sim. Duo-sim kan alleen met fysieke simkaarten.

 

Kan ik e-sim ook met prepaid gebruiken?

Nee.

 

Kan ik meerdere e-sims tegelijk gebruiken en op alle bereikbaar zijn?

Nee. Het is wel mogelijk om meerdere e-sim profielen op een toestel te hebben, maar er kan slechts één tegelijk actief zijn. Wel kan je een fysieke sim en één e-sim tegelijk actief hebben.

 

Wat moet ik doen als het niet lukt om de e-sim te activeren?

  • Controleer of je toestel echt geschikt is voor e-sim
  • Controleer of je goed verbonden bent met een wifinetwerk

Als beide dingen zo zijn, probeer het opnieuw. Als het daarna nog niet lukt, geef het hieronder even aan.

 

Ik heb mijn e-sim per ongeluk op een verkeerd toestel geactiveerd, wat nu?

Doorloop het activatieproces op het juiste toestel. Dit deactiveert de e-sim op het eerdere toestel.

 

Wat gebeurt er als ik mijn toestel terugzet naar fabrieksinstellingen?

Dit zal ook je e-sim verwijderen. Je kunt via MijnKPN jouw e-sim opnieuw installeren op hetzelfde toestel. De MijnKPN app herkent het unieke EID (elektronisch identiteit nummer) van jouw toestel en zal de optie voor ‘opnieuw installeren’ weergeven.

 

Wat moet ik doen als mijn toestel met e-sim wordt gestolen/verloren is? Kan ik gelijk e-sim gebruiken op het nieuwe toestel?

Volg de reguliere stappen om via de MijnKPN of de klantenservice je simkaart te laten blokkeren. Krijg je een nieuw toestel, dan zal je eerst een nieuwe, fysieke simkaart moeten aanvragen. Je kunt nog niet direct weer een e-sim aanvragen. Dit omdat er bij het activeren van de e-sim een sms ontvangen moet worden. Dat kan alleen als het toestel al een simkaart heeft. Nadat je dan de nieuwe fysieke kaart binnen hebt kun je op het nieuwe toestel alsnog e-sim activeren.

 

Heb je aanvullende vragen of opmerkingen? Reageer hieronder!

 

Wil het activeren niet en heb je Android 11? Probeer dit:

  • Ga op het toestel naar ‘Instellingen’
  • Kies ‘Verbindingen’ 
  • Kies ‘SIM-kaartbeheer’ 
  • Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’ 
  • Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is: open de MijnKPN app in log in.
  • Kies ‘Bekijk meer opties’ 
  • Kies ‘Simkaart’ 
  • Kies ‘Simkaart vervangen’ 
  • Kies ‘E-sim’ 
  • Kies ‘Activeren' 
  • Kies ‘Ik begrijp het’ 
  • Vul de verificatiecode in en kies ‘Bevestigen’ 
  • Kies ‘Download en installeer e-sim’ 

 

Laatste update: 27-10-2021


964 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Er gaat dan iets niet goed. Ik wil jullie @Nicole333 & @Michaelkaptein adviseren een fysieke simkaart te bestellen. Je kan deze ook in de winkel halen mocht je dat willen. 

Werd mij geadviseerd een fysieke sim te bestellen 🤡

Dan komt de simkaart niet meer op tijd denk ik. Maar dank je wel

Reputatie 7
Badge +20

Als het lukt naar een winkel te gaan krijg je hem direct werkend mee. 

Het is inmiddels gelukt! Dank voor de tips en hulp. 

Ik heb een iphone 13 en een apple watch. De apple watch heeft rood kroontje. De iphone is versie 16.4.x

Volgens de KPN pagina’s ondersteunt KPN alleen 16.1 en niet 16.2 beta, maar wel 16.2. Betekent dat 16.4 wel ondersteund wordt ?

Ik zat bij vodafoon maar die ondersteunen geen apple watch dus ik wil overstappen. En moet dat via multi-sim of gaat het vanzelf als ik eenmaal de esim installeer op mijn Iphone ? Want nu zegt mijn Apple watch dat het abbonement gevonden is, maar dat de provider het niet ondersteund (vodafoon). Dus ik snap niet zo waarom ik dan een multi-sim moet.

Alvast bedankt voor de info. Het is vast eerder gevraagd, maar ik wil niet 39 doorlezen, sorry.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Dzeni, welkom hier. 

Je zit nu in het e-sim topic. Deze zet je op jouw iPhone. Vervolgens zet je in mijnKPN Multisim aan. Die kan je dan installeren op jouw iWatch. Lees alles daarover in ons multisimtopic. Daar staan de vereisten en hoe je deze kan activeren. 

Kan ik naast de KPN e-sim nog een e-sim installeren en de kpn e-sim tijdelijk uitschakelen? Of moet ik de E-Sim van KPN verwijderen en een normale simkaart aanvragen om de 2e esim werkend te krijgen?

Ze hoeven niet allebei tegelijk te werken, gaat om een esim die ik dan in Amerika wil gebruiken. 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @daveytje, ik denk dat dit aan het type toestel ligt! Op de website van Apple zie ik bijvoorbeeld: 

 

U kunt dual-sim gebruiken door een fysieke simkaart en een eSIM te gebruiken. iPhone 13 en nieuwere modellen bieden daarnaast ondersteuning voor twee actieve eSIM's. 

 

Je kunt dat dus het beste navragen bij de fabrikant van jouw toestel. Tijdelijk uitschakelen kan trouwens niet. De eSim kan echt alleen uit (en dan dus een fysieke sim) óf aan.

Ga ik navragen. Bedankt.

Als ik bij samsung naar isntellingen ga kan ik de e-sim uitzetten door het blauwe schuifje te verschuiven. 

Kan ik hem na twee weken dan weer aanzetten of moet ik hem dan weer opnieuw installeren?

 

Kan ik ook een simkaart aanvragen via mijn KPN en de esim van kpn verwijderen?

Reputatie 7
Badge +9

Ga ik navragen. Bedankt.

Als ik bij samsung naar isntellingen ga kan ik de e-sim uitzetten door het blauwe schuifje te verschuiven. 

Kan ik hem na twee weken dan weer aanzetten of moet ik hem dan weer opnieuw installeren?

 

Kan ik ook een simkaart aanvragen via mijn KPN en de esim van kpn verwijderen?

Als je de E-SIM “uit” zet in het menu zal je een fysieke SIM kaart nodig hebben om weer gebruik te maken van je abonnement, aanvragen kan via je MijnKPN maar je kan ook een KPN winkel binnen lopen, dan loop je bellend weer naar buiten 

Ik probeer al uren om een E-sim op mijn S23 Ultra te installeren via de KPN app. Fysieke oude SIM is eruit. Ik kom over naar KPN met nummerbehoud en mijn oude Sim werkt ook niet meer. Het abo is gekoppeld aan mijn KPN ID. Ik krijg ook de optie in mijn KPN om de e-sim te installeren en als ik dat doe geef ik uiteraard toestemming. Echter ik krijg steeds “Oeps” er is iets mis gegaan. Opnieuw opstarten helpt niet. Vliegtuigmodus is uitgeschakeld en ik heb nog plenty MB's want ben hartstikke nieuwe klant

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Hoogerman, je kunt hiervoor het beste even (met een andere telefoon) bellen naar 0800-0402 óf een eigen topic aanmaken. Dit topic is vooral bedoeld voor algemene vragen over esim en individuele vragen beantwoorden we graag in een eigen topic :).

Wanneer gaan jullie de OnePlus 11 ondersteunen?. Het lukt mij niet om bij de laatste stap (download) eSIM te activeren. Hij staat niet in het lijstje maar er liep/loopt een topic over waarin volgens mij iig duidelijk wordt dat het probleem niet bij OnePlus ligt.

Never mind, ik had eSIM niet op mn telefoon aangezet. Het werkt nu wel!

Reageer