Beantwoord

ESR TV online aankoop: hoe voorkom ik dit soort aankopen?

  • 22 January 2022
  • 73 reacties
  • 19999 keer bekeken

Op de factuur zie ik dat ik een aankoop heb gedaan van ESR TV. 

Op PayInfo zie ik dat ik geen abonnement heb,

Is dit nu een eenmalig aankoop of?

Hoe voorkom ik dat ESR TV nog meer geld aftroggelt?

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Noordzee 22 January 2022, 20:09

Bekijk origineel

73 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Elsave ,

Ik heb drie tips die helpen om dit soort ellende te voorkomen. 

 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Twee extra tips in verband met oplichting:  

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

 

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 

Hey, 

mijn ma had precies hetzelfde! Zij heeft niks gekocht of dergelijke en op payinfo stond dat ze geen abbo’s had. 
 

hoe zet je dat uit? Aangezien zij niet eens weet hoe het aan is gezet…

Reputatie 7
Badge +20

Dag @zame Bovenstaande tips kun je sowieso overnemen. Wellicht heeft ze eenmalig een bericht gestuurd of ontvangen, waarvoor er kosten in rekening zijn gebracht? 

Reputatie 1

Ik heb dit al een aantal keren gehad. Bij mij via de weer-app die standaard op Android staat, waar dit soort frauduleuze advertenties tussen staan. Het aanklikken is al voldoende om aangemeld te zijn, €10 per dienst! Uiteindelijk geeft KPN aan dat zij hier niets aan kunnen doen, zij incasseren alleen de kosten, best vreemd dat er indirect meegewerkt wordt aan dit soort praktijken. Na de tweede keer werd ik verwezen naar payinfo.nl en is alles op geblokkeerd gezet. Dit ging even goed tot een maand geleden toen ik uit het niets een abo op ESR TV had, wéér €10 armer. Dit terwijl alles op geblokkeerd stond op payinfo.nl. Direct afgemeld voor de dienst en KPN gebeld. De medewerker van KPN heeft de blokkades eraf en weer op gezet, maar tot nu toe alweer een hoop tientjes armer door dit soort diensten. Die achterlijke weer-app is permanent verwijderd, maar hoe krijg ik mijn geld terug? Want ik ben dus welgeteld 1 minuut abonnee geweest, maar mag gewoon €10 dokken. Zo snel krijgt een eerlijk werkend mens ze niet verdiend! 

Opzeggen kan via helpNL@esrtv.com. 

Ik heb voor mijn betaalde geld ook de toezegging dat ze teruggestort worden! 

Ik kreeg vandaag ineens een sms’je dat ik ESR TV abonnement heb, terwijl ik echt niet weet hoe ik er aan kom. Misschien heb ik tijdens het scrollen er op geklikt. Toch erg dubieus dat dit zo makkelijk gaat. Er zijn mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te krijgen. En dan is €10,- veel geld. En kennelijk verdiend KPN en anderen telecom bedrijven hier goed aan. Want met een klein beetje gezond verstand kun je bedenken dat dit verre van oké is.

en telecombedrijven zouden dit soort dingen niet moeten faciliteren. Zo maken ze zich ook schuldig aan oplichting. Met een klein beetje zoekwerk had ik het bedrijf en adres en zijn bestuurder gevonden. 
Hopelijk stopt dit soort dubieuze praktijken snel 

 

Hallo, ook ik blijk ‘ineens’ een abonnement op ESR TV te hebben. Normaal ben ik altijd heel kien op dit soort zaken, maar ik heb blijkbaar toch ergens op OK gedrukt waarmee het abonnement is geactiveerd. Bizar dat dit zo makkelijk en ongemerkt kan, KPN zou niet in dit soort praktijken mee moeten werken. Ik heb het abonnement direct weer stopgezet en een mail gestuurd naar ESR TV met het dringende verzoek om de (eerste) €10 euro terug te storten. Graag ontvang ik een reactie van KPN.

Met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Badge +20

En kennelijk verdiend KPN en anderen telecom bedrijven hier goed aan. Want met een klein beetje gezond verstand kun je bedenken dat dit verre van oké is.

en telecombedrijven zouden dit soort dingen niet moeten faciliteren. Zo maken ze zich ook schuldig aan oplichting.

Bizar dat dit zo makkelijk en ongemerkt kan, KPN zou niet in dit soort praktijken mee moeten werken. Ik heb het abonnement direct weer stopgezet en een mail gestuurd naar ESR TV met het dringende verzoek om de (eerste) €10 euro terug te storten. Graag ontvang ik een reactie van KPN.

Hi @Gerrit van Dijk en @Bever66, jammer dat jullie deze kosten ineens gepresenteerd kregen 🙁

Wij bieden de mogelijkheid aan om al dan niet de facturatie van online aankopen via onze factuur te laten lopen. Dit is iets waar jullie zelf de controle over hebben in jullie appstore of playstore account. Als jullie gekozen hebben voor de optie om facturatie van de KPN factuur te laten verlopen, en er wordt een aankoop gedaan, dan zijn wij niet meer of minder dan een doorgeefluik. Een ‘verkoper’ dienst bij ons een factuur in, en die kosten rekenen wij door op je factuur. Het betaalde bedrag gaat linea recta naar de verkoper, wij verdienen hier zelf geen cent aan. 

Ik haal nog even de reactie van @Noordzee aan, met uitleg hoe jullie dit soort situaties in de toekomst kunnen voorkomen:

Ik heb drie tips die helpen om dit soort ellende te voorkomen. 

 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Twee extra tips in verband met oplichting:  

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

 

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 

 

Ik wist niet eens dat de mogelijkheid bestond dat  ik kan betalen via de KPN factuur . Deze optie is dan blijkbaar door KPN automatische op aan gezet. En als jullie er niets aan verdienen, kun je dit ook maar beter niet faciliteren, het levert  KON alleen maar een slechte naam op.  Zoek maar op ESR TV  en je weet genoeg. ESR TV  zijn gewoon criminelen die makkelijk geld willen verdienen 

Reputatie 7
Badge +20

KPN kan dit niet voor je aanzetten @Gerrit van Dijk. Dit is een optie die je zelf in dient te stellen in je Google play account of in de app store, vanuit KPN bieden we alleen deze mogelijkheid maar we kunnen dit niet voor je aan of uit zetten. Ziehier het aanmeldproces van de Google Playstore, ter referentie:

Als je niet meer wil dat een betaling va de KPN factuur kan verlopen, kan je deze optie ook weer via dat menu uitschakelen!

Dacht dat alles was gefixt, maar was toch €10,- berekend op da maandelijkse kpn factuur. Weer contact gezocht via de mail met esr tv. Nu word het terug gedraaid. Maar moet er weer achteraan. 
Politie gaat ook kijken of dit wel deugt. 

Reputatie 7
Badge +20

Heel goed dat je dit gemeld hebt bij de politie @Gerrit van Dijk, als je je af hebt gemald had esr tv dit direct goed moeten verwerken. Jammer dat je er nog weer een keer achteraan moest!

Ik zie hem nu ook inene op mijn rekening overzicht staan bij mijn vriend. Alles staat geblokkeerd omdat we zo een geintje ooit eerder hadden. Playstore staat alles al uit dus hoe dan?  Als alles is geblokkeerd hoe kan het dan dat het toch gebeurd? 

Reputatie 1

Hallo @Elsave ,

Ik heb drie tips die helpen om dit soort ellende te voorkomen. 

 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Twee extra tips in verband met oplichting:  

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

 

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 

 

Deze tips voorkomen niet dat er kosten via je telefoonrekening betaald kunnen worden. Bij mij staan alle opties dicht en heb ik toch een abonnement op ESR TV afgesloten (3 klikken in een advertentie binnen een spelletje waar normaal alleen reclame voor het downloaden van andere spelletjes in getoond worden, geen enkele data in hoeven te vullen of bevestiging hoeven geven, leesbril niet op dus waarschuwing over telefoonrekening gemist).

De klantenservice en klachten medewerker van KPN geven aan:

  1. ​​​​​​Dat dit een dienst is waar veel klanten blij mee zijn.
  2. Het kan niet dichtgezet worden ‘voor mijn abonnement’ (bij andere abonnementen is die mogelijkheid er soms wel werd aangegeven...)
  3. De klant is ten alle tijden zelf verantwoordelijk waar hij op klikt. Ook wanneer je een abonnement voor een kind hebt afgesloten.

De laatste zin heb ik door letterlijk van 3 medewerkers gehoord, dus dat is blijkbaar het standaard antwoord.

Ik verwacht dat een klant in bescherming genomen wordt tegen een fout als deze door een extra bevestiging via een ander kanaal (b.v. bevestiging via een SMS) zoals dat bij betalingen via een creditcard of via iDeal. KPN en andere aanbieders van mobiele abonnementen kiezen er bewust voor  dit niet als eis te stellen bij het aanbieden van deze betaal‘dienst’.

Overigens is de helpdesk van ESR TV zeer snel met het terugstorten van het bedrag na een telefoontje, maar uiteindelijk zullen ze toch voldoende verdienen aan klanten die niet door hebben dat ze een abonnement hebben afgesloten.

 

Ik heb dit al een aantal keren gehad. Bij mij via de weer-app die standaard op Android staat, waar dit soort frauduleuze advertenties tussen staan. Het aanklikken is al voldoende om aangemeld te zijn, €10 per dienst! Uiteindelijk geeft KPN aan dat zij hier niets aan kunnen doen, zij incasseren alleen de kosten, best vreemd dat er indirect meegewerkt wordt aan dit soort praktijken. Na de tweede keer werd ik verwezen naar payinfo.nl en is alles op geblokkeerd gezet. Dit ging even goed tot een maand geleden toen ik uit het niets een abo op ESR TV had, wéér €10 armer. Dit terwijl alles op geblokkeerd stond op payinfo.nl. Direct afgemeld voor de dienst en KPN gebeld. De medewerker van KPN heeft de blokkades eraf en weer op gezet, maar tot nu toe alweer een hoop tientjes armer door dit soort diensten. Die achterlijke weer-app is permanent verwijderd, maar hoe krijg ik mijn geld terug? Want ik ben dus welgeteld 1 minuut abonnee geweest, maar mag gewoon €10 dokken. Zo snel krijgt een eerlijk werkend mens ze niet verdiend! 

Ik heb hetzelfde, ze blijven afschrijven. Waarom leent KPN zich voor dit soort partijen? We hebben niets afgenomen namelijk.

Zelfde vervelend ervaring met de abonnement van mijn zoon; 10€ maandelijks abonnement voor ESR TV dienst  onterecht in rekening gebracht op zijn KPN abonnement.

Alles was al geblokkeerd op payinfo en er is niets te vinden over deze transactie. Hij kreeg gewoon een reclame op zijn mobieltje en wilde het sluiten. Geen idee hoe deze abonnement zonder enige toestemming was genomen.

Het is echt schandalig dat KPN dit soort oplichting laat gebeuren en simpel het geld overmaakt naar dit bedrijf waar zoveel klachten werden aangemeld.

ik heb de abonnement door E-Bill.mobi stopgezet maar ben 10€ kwijt.

Tom

Reputatie 1

​​​​​​@Tom74 ,

 

precies dezelfde ervaring als ik. Je kunt nog 2 dingen doen:

  1. Contact opnemen met de helpdesk van ESR. Ze kunnen controleren of je van hun dienst gebruik gemaakt hebt en als dat niet het geval is dan wordt de eerste 10 EUR  ‘teruggestort’
  2. contact opnemen met de helpdesk van KPN om ‘ KPN Pay dicht te laten zetten.

verder helemaal met je eens dat het belachelijk is dat KPN pay standaard aanstaat op je abonnement en dat daar met 3 klikken op een advertentie een abonnement mee afgesloten kan worden.

Ik heb dezelfde situatie sinds afgelopen maand (afrekening 10 euro Sora Stream via E-bill.mobi). Ook in mijn geval is het niet via de playstore gegaan (kan ook niet, want die heb ik niet gekoppeld met aankopen via kpn) en heb ik nergens een e-mail of SMS bevestigd. De medewerker van KPN heeft toekomstige afschrijvingen geblokkeerd, maar ik schrik nu van de hoeveelheid meldingen op internet over dit topic. Blijkbaar komt dit soort meldingen veelvuldig voor en houdt KPN de deur gewoon open. Echt bizar. 

Ik zit net nog eens verder te zoeken en zie nu dat E. Bill-Mobi volgens hun eigen site op een huisadres op de zwaardklamp 3 in Huizen zit? Dit klinkt toch gewoon als frauduleus of wat? 

Reputatie 1

Weet niet of het frauduleus is, KVK nummer wat ze opgeven klopt.

Het is alleen een tussenpartij die zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de wet en regelgeving.

mooi voorbeeld ook op de site. Een eenmalige afschrijving van 0,25 cent ipv een maandelijks abonnement van 10 EUR.

 

Maar het is toch raar dat zo'n partij zo makkelijk toegang heeft tot KPN facturen? Ik begrijp dat gewoon niet. 

Reputatie 1

Ben ik helemaal met je eens. KPN ziet dit als een ‘dienst’, maar volgens mij is je factuur ongevraagd een ‘creditcard’ maar dan zonder de controles en garantie die een creditcardmaatschappij eist en biedt (ook zonder de hoge rente, dat dan weer wel) risico ligt bij de klant die ‘zelf goed op moet letten waar hij/zij op klikt’

Reputatie 5
Badge +2

Lees dit maar eens:

https://arstechnica.com/information-technology/2022/07/billing-fraud-apps-can-disable-android-wi-fi-and-intercept-text-messages/

Reputatie 7
Badge +7

een interessante statistische oefening zou dan zijn om te kijken of iedereen waarbij dit overkomen is ook daadwerkelijk android gebruikt heeft en wellicht iets herkent in het gebruik van vage apps

Ik heb geen kpn pay actief op mijn iphone. (Betalen met mobiel) Geen abonnementen, geen aankopen en toch een inhouding op mijn factuur. Een vriendelijke dame vd klantenservice gesproken maar aan KPN kant stond online aanknopen wel aan gek genoeg. Dat heeft zij uitgezet en de factuur gecrediteerd. Er zit dus een bug in het systeem als je betalen met mobiel uitzet gaat dit NIET uit aan KPN kant. Je kunt beter bellen met de klantenservice om het zeker te weten. Nu een mail naar esrtv om het terug te laten draaien. 

Reageer