Beantwoord

Extra kosten bij onbeperkt abonnement

  • 19 August 2022
  • 10 reacties
  • 162 keer bekeken

Reputatie 1

Afgelopen week ben ik op Terschelling geweest wegens vakantie. In West Terschelling had ik goed bereik, op mijn vakantielokatie (net voor Oosterend) was de verbinding teleurstellend.  Vreemd genoeg heb ik wel 4 keer een melding ontvangen dat ik in Duitsland was en kan bellen en smsen en 50GB per maand kan gebruiken. Waarom ik halverwege Terschelling in Duitsland zou zijn volgens KPN is mij een groot raadsel. Er zitten namelijk nog 2 bewoonde eilanden en heel de provincie Groningen tussen die lokatie en Duitsland in, maar dat is dan een detail.

 

Nu zie ik in mijn account dat ik extra kosten heb gemaakt die buiten mijn bundel vallen. Geen schokkend bedrag, maar kloppen doet het niet.

De feiten op een rij:

  • Ik ben niet in de buurt van Duitsland geweest
  • Ik heb een onbeperkt bel en data abonnement
  • buiten Nederland kan ik binnen de EU 50GB per maand gebruiken
  • er staat nu vermeld dat ik 0,87 (ik neem aan ex. btw) voor 0 MB aan extra kosten heb

Nu schrik ik dus niet van dat bedrag, maar hoe kan het zijn dat ik met KPN (toch niet bepaald de goedkoopste provider) binnen Nederland geen verbinding heb maar wel verbinding met een Duitse provider terwijl ik daar hemelsbreed zo'n 60 tot 70 km van de Duitse grens af zat? Extra opmerking: met T-Mobile heb ik daar nog nooit last van gehad.

Verder vraag ik mij ook af waarom ik extra kosten heb voor 0 MB terwijl ik een onbeperkt abonnement heb en 50GB per maand binnen de EU kan gebruiken waar ik met de verbinding van daar in nog geen maand kan verbruiken?

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 25 August 2022, 12:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 1

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk niet dat Duitsland de oorzaken is van de kosten. Ik vermoed dat uw mobiel contact gemaakt heeft met het maritieme netwerk op zee.

Reputatie 1

Ik heb geen idee of het maritieme netwerk de oorzaak kan zijn. Kan een "burgertoestel" daar zomaar verbinding mee maken? Verder had ik op mijn telefoon de melding "vodafone.de|KPN.

En onafhankelijk met welk netwerk de verbinding tot stand is gekomen ben ik ruim binnen de grenzen van de E.U. gebleven.
 

 

Reputatie 7
Badge +24

Op de Noordzee is er Tampnet. Dat valt niet onder de EU regulering. Daar kan elk normaal toestel zomaar verbinding mee maken. Ook de uwe. Als dat gebeurt krijgt u extra kosten.

Ook op veel veerponten is er 4G beschikbaar wat verbinding maakt via de satelliet. Ook dat valt niet onder de EU regulering. Ook daarvan geldt: extra kosten. 

Reputatie 1

Op de Noordzee is er Tampnet. Dat valt niet onder de EU regulering. Daar kan elk normaal toestel zomaar verbinding mee maken. Ook de uwe. Als dat gebeurt krijgt u extra kosten.

Ook op veel veerponten is er 4G beschikbaar wat verbinding maakt via de satelliet. Ook dat valt niet onder de EU regulering. Ook daarvan geldt: extra kosten. 

Hoort KPN daar dan ook niet een sms voor te sturen? Ze stuurden namelijk ook 4 keer een bericht dat ik in Duitsland zou zitten en gewoon kan bellen en smsen en 50GB internet kan gebruiken.

Hoi @P76 . Kun je het mobiele nummer waar het over gaat in je profiel zetten en mij dan hier een seintje geven?

Reputatie 1

Hoi @P76 . Kun je het mobiele nummer waar het over gaat in je profiel zetten en mij dan hier een seintje geven?

Gedaan. Ik dacht dat mijn klantnummer alleen al voldoende was om mijn gegevens in te zien.

Ik ben benieuwd welk netwerk verantwoordelijk is geweest voor deze extra kosten en waarom ik daarbij de door mij gestuurde smsjes kreeg.

Je moet me even helpen. Ik kom bij een zakelijk nummer uit waarbij de facturen de afgelopen maanden allemaal hetzelfde zijn. 

Reputatie 1

Het klopt dat de facturen allemaal hetzelfde zijn en dat het een zakelijk nummer is (eenmanszaak).

De extra kosten worden op MijnKPN voor de huidige periode weergegeven, dus dat moet nog worden gefactureerd. Het gaat mij ook niet om die extra kosten (die bedragen slechts €0,87) maar om het ontstaan hiervan in combinatie met de door KPN verstrekte informatie (waaruit ik op heb gemaakt dat ik zonder extra kosten van telefoon en mobile internet gebruik kon maken).  In mijn geval gaat het om een zakelijk contract waarbij ik zelf geacht word om alle kleine lettertjes goed door te nemen en uit te pluizen voordat ik een contract aan ga. Maar wellicht zijn er ook veel consumenten die als leek gezien mogen worden (vanuit de wetgeving) waarbij zij in soortgelijke gevallen consumentenbescherming genieten. De belangrijke punten hierbij:

  • hoe ontstaan deze extra kosten precies?
  • hoort KPN hier niet beter bij te adviseren?
  • is er hierbij mogelijk een taak voor bijvoorbeeld de rederijen om vooraf informatie te verstrekken?

Bij een onbeperkt bellen+data abonnement verwacht de gemiddelde consument namelijk geen extra kosten binnen de EU en zeer zeker niet binnen de eigen landgrenzen.

Ah, ik snap het.

Zo te zien is er op 14-8 een aantal keer verbinding geweest met een Duits Netwerk.  Hier zijn geen kosten voor gerekend (want Europa).

Ik vrees dat dat het risico van die omgeving is.  Die mobiele netwerken houden natuurlijk niet letterlijk op aan de fysieke landgrens. Als onze dekking op die plek waar jij was niet optimaal is gaat je telefoon op zoek naar de next best thing. (het sterkte netwerk ter plekke)

Er is ook éénmalig verbinding geweest met een satelliet netwerk.  

Om dit in de toekomst te voorkomen kun je overwegen om je toestel handmatig op KPN in te stellen. Dan zou ‘ie daarna niet meer automatisch verbinding moeten maken met het sterkste signaal. Dit is geen absolute garantie .  Die heb je pas als je mobiel netwerk helemaal uitzet .  

06xxx    

 

€0,87 €0,00 €0,00   N 14-08-2022 18:46:30 355 355 KB