Beantwoord

Hoog verbruik en rare berichten op iPad, gehackt?

  • 27 June 2022
  • 13 reacties
  • 167 keer bekeken

Ik krijg momenteel mijn iPad weer berichten dat ik ‘Welkom ben in Griekenland etc.’ Ik heb hieraan gerelateerd (denk ik) 3 problemen:

  1. Ik ben helemaal niet in het buitenland en ook niet geweest!
  2. Ik heb op mijn iPad buitensporig verbruik van internet GB terwijl ik mijn iPad niet anders gebruik dan anders en daarom niet kan verklaren waarom er zoveel extra verbruikt wordt. Ben ook al mijn apps nagegaan op verbruik. Niets vreemds gevonden.
  3. Ik heb dit probleem alleen op mijn iPad en ook de meldingen komen alleen op dit apparaat en niet op de twee andere telefoonnrs die ik via hetzelfde abonnement heb lopen.

Ik vermoed dat iemand op een of ander manier het nummer van mijn iPad heeft gehackt en daar nu lekker voor eigen gebruik flink wat GB zit op te maken. 

 

VRAAG: Weet iemand wat hier aan de hand is? En zo ja, hoe ik het kan oplossen?

Bij voorbaat dank!!!

gr. Chrétienne 

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid van je topic

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 1 July 2022, 20:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @chrisdib  wat gek dit. Heb jij bij je agenda al gekeken of daar rare abonnementen zijn toegevoegd? Ook onder je accounts onder instellingen kun je nakijken of daar rare dingen tussen staan. In Safari kun je het beste al je geschiedenis wissen. Hier een link met meer informatie en oplossingen. 

Hallo Anneke,

Dank voor je suggesties. Helaas tot dusverre zonder resultaat.

Reputatie 7
Badge +10

Krijg je die berichten als sms-jes?

Wijzig sowieso voor de zekerheid het wachtwoord van je Apple-ID. 
 

Mocht je je forum profiel rechtsboven nog niet hebben ingevuld, doe dit dan even zodat een KPN moderator met je mee kan kijken. 
 

Ik krijg de berichten inderdaad als SMS-jes, maar alleen op mijn iPad en niet op mijn andere MAC devices. Ook kan ik de berichten niet uitzetten via 1330 INFO UIT. Dat lukt wel op mijn iPhone maar niet op mijn iPad. Hetzelfde probleem had ik vorige zomer een tijdje. Toen heb ik tientallen keren dezelfde berichten ontvangen, vaak meerdere keren per uur. Overigens ben ik erachter dat het hoge internet verbruik op een van mijn iPhones zit en niet op de iPad. Ik heb een Apple ID wachtwoord dat idioot lang en gek is en derhalve zeer moeilijk te kraken. 

Dank ook voor de suggestie om me aan te melden ivm meekijken moderator. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik vermoed een storing, maar dat kan alleen een KPN moderator bevestigen, vandaar de opmerking van het forumprofiel invullen. 🙂 KPN medewerkers hebben toestemming nodig om met je mee te kijken, dit kan alleen jij en de KPN moderator zien. 

Ongewenst data verbruik kun je, wanneer je dat wil, uitzetten (instellingen-mobiele data uitzetten) op de iPhone. Daar kun je ook vinden welke app of wat het hoogste verbruik is. 
 

Tot slot kun je kiezen voor een reset zodat je devices weer als vanouds werken mochten er (hopelijk) geen gekke dingen aan de hand zijn. 

Wachtwoorden worden vaak hergebruikt bij andere functies, vandaar de tip wijzig je wachtwoord. Tip; https://haveibeenpwned.com/

Mijn profiel had ik al bij een eerdere vraag ooit ingevuld. Daar heb ik helaas ook nooit een reactie van een KPN moderator op gehad. Hopelijk wil er nu wel eentje reageren :-)

 

Jij in ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp en suggesties! 😊

Reputatie 7
Badge +10

Mijn profiel had ik al bij een eerdere vraag ooit ingevuld. Daar heb ik helaas ook nooit een reactie van een KPN moderator op gehad. Hopelijk wil er nu wel eentje reageren :-)

 

Jij in ieder geval ontzettend bedankt voor je hulp en suggesties! 😊

Een moderator heeft enkele keren navraag gedaan of je nog hulp nodig had in een ander topic, het kan voorkomen dat een hulpvraag over het hoofd wordt gezien, maar volgens mij is er in dit geval een reactie opgekomen, wat hier ook vast het geval zal zijn na een aantal dagen. Succes :-) 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @chrisdib! Ik heb de gegevens voor me en zie inderdaad verbruik in Griekenland. Ik zie 3 verschillende nummers. Klopt het dat het gaat om het mobiele internet nummer dat begint met 097?

Wat ik daarbij namelijk zie is dat dit nummer een Duo simkaart heeft. Dit betekent dat er voor dit nummer 2 simkaarten zijn. Wat ik vermoed is dat je 1 simkaart in Nederland hebt en de andere simkaart in Griekenland is. Is hier bewust voor gekozen? Gelukkig heb je Roam like home. Dus zijn er geen extra kosten gemaakt. Wel is het belangrijk dat je weet wie er van je abonnement gebruik maakt. Om van een Duo simkaart terug te gaan naar een enkele simkaart kan je het best onze zakelijke klantenservice bellen. Die bereik je via 0800-0403.

Als je ook met een van de mobiele nummers hetzelfde probleem hebt laat het hier weten. Zet in dat geval in je profiel om welk mobiele nummer het gaat. 

Beste Bram,

Dank voor je bericht. Ik krijg inderdaad de meldingen op het nummer dat begint met 097. Die is van mijn iPad hier in NL. Ik ben er nu net achter dat het mobiele nr dat begint met 3807 wel momenteel in Griekenland is. Maar waarom krijg ik dan de meldingen op mijn iPad met een heel ander nummer? Bovendien lukt het me niet om de constante stroom met meldingen uit te zetten. Heb je hiervoor nog een suggestie?  

Reputatie 7
Badge +10

@chrisdib Op jouw iPad/devices kun je die berichten in ieder geval dempen d.m.v. “verberg meldingen” En waarschijnlijk heb je de Apple apparaten met elkaar gekoppeld zodat berichten etc. op meerdere telefoonnummers worden ontvangen. 

 

Reputatie 7
Badge +17

@chrisdib ik wil je aanraden de methode van @Anneke-Anna te gebruiken om de meldingen te dempen op dit moment. Ik kan het ook voor je doen maar dan kan je alleen in contact met ons de meldingen weer aan zetten. Daarnaast worden ook meldingen over verbruik daarmee gedempt.

Verder is de reden dat je deze meldingen krijgt omdat het 097 abonnement gebruik maakt van Duo simkaart. Je hebt bij dat ene abonnement 2 simkaarten. Daarvan kan er maar 1 per keer actief zijn. Op dit moment wordt 1 van de 2 simkaarten hier in Nederland gebruikt. De andere simkaart in Griekenland. Iedere keer als 1 van de 2 gebruikt wordt krijg je dus die melden.

De beste manier om dit op te lossen is door de Duo simkaart te vervangen door een enkele simkaart. Als je het abonnement tegelijkertijd wilt gebruiken in Griekenland en Nederland dan kan ik zoals gezegd de meldingen uitzetten. Maar als je dan met een van de simkaarten buiten de EU bent zou je ook geen melding krijgen dat je kosten gaat maken. Dat is erg onhandig en kan voor onverwachte kosten zorgen. 

Dank Bram en Anneke. Ik heb nu berichten op mijn iPad voorlopig uitgezet. Hopelijk ben ik daarmee in ieder geval van de vele meldingen af. En ik ga navraag doen bij degene in Griekenland over het gebruik van de duo simkaart. Hartelijk dank voor jullie vele tips!

 

Reputatie 7
Badge +17

@chrisdib blij dat alles nu duidelijk is. Ik kan me goed voorstellen dat je ongerust wordt van dit soort meldingen. Vooral als je niet weet waar het vandaan komt. 

Ik zal het topic voor je sluiten. 🙂