News

IPv6 voor het mobiele netwerk

  • 23 September 2019
  • 99 reacties
  • 15862 keer bekeken
IPv6 voor het mobiele netwerk
Reputatie 7
Badge +25

KPN zal vanaf maandag 30 september naast IPv4 ook IPv6 adressering aanbieden op Mobiele Internet diensten. IPv6 zal in eerste instantie beschikbaar komen voor de klanten met een KPN (postpaid-)abonnement en je merkt hier niets van.

Meer weten over IPv6 op vaste diensten?
In de KPNcyclopedie vind je alles wat je wil weten over IPv6.

Met de dagelijks toenemende populariteit van het Internet is er elke dag groei van honderden websites wereldwijd. In de beginfase van het Internet werd snel duidelijk dat het huidige aantal beschikbare IPv4-adressen niet op de toekomst berekend is. Vanwege de schaarste aan IPv4-adressen gaat er wereldwijd gebruik gemaakt worden van een nieuw opvolgend internetprotocol IPv6. KPN neemt al in een vroeg stadium maatregelen door over te stappen op dit protocol.

Momenteel zijn alleen toestellen voorzien van het Android besturingssysteem vanaf versie 6 hiervoor geschikt. Oudere toestellen of toestellen met een afwijkend besturingssysteem (bijvoorbeeld iOS) zijn vooralsnog niet geschikt voor websites die gebaseerd zijn op het IPV6 protocol. Als je hiermee een dergelijke IPv6-website zou benaderen krijg je de melding ‘Laden mislukt’ te zien. Na het certificeren door Apple (datum nog onbekend) zijn ook Apple toestellen ook geschikt voor IPv6. Dit geldt voor alle iPhones en iPads die later in 2019 nog een update naar iOS 13.x gaan krijgen.

Veelgestelde vragen (FAQ)


Wanneer vindt de activatie van IPv6 voor KPN mobiel internet postpaid precies plaats?
We starten vanaf 30 september 2019, en zal gefaseerd worden uitgerold.

Voor welke klanten van KPN Mobiel activeert KPN IPv6?
Alle klanten van KPN (zowel consumenten als zakelijke klanten) die een mobiel abonnement gebruiken. De Prepaid dienst zal in een later stadium aangepast worden voor IPv6.

Wat merk ik als klant van KPN Mobiel van de overgang naar IPv6?
Klanten merken niets van de overgang naar IPv6.

Zijn er websites die alleen bereikbaar zijn met IPv6?
Nee, er zijn nog geen websites die alleen met IPv6 bereikbaar zijn. Dit wordt wel getest, maar nog niet gebruikt. Wel zijn er meerdere zogenaamde dual stack sites. Deze zijn zowel bereikbaar met IPv4 als met IPv6. Steeds meer bedrijven gaan over op deze dual stack sites.

Hoe weet ik als ik een mobieltje bij KPN koopt, of deze geschikt is voor IPv6?
Alle Android smartphones die we verkopen zijn geschikt voor IPv6. Na certificeren door Apple zijn Apple devices ook geschikt voor IPv6. Dit geldt voor alle iPhones en iPads die later in 2019 nog een update naar iOS 13 gaan krijgen.

Wordt het straks mogelijk om een vast IP adres met IPv6 te bestellen?
Voorlopig is dit niet mogelijk.


99 reacties

Er zijn wel degelijk IPv6-only websites hoor.

Zie https://dnslabs.nl/ (ook IPv6-only) voor enkele voorbeelden.

😉
Gaan we over naar een dual stack setup of alleen IPv6 met NAT64 (in combinatie met 464XLAT)?
Reputatie 1
Badge
Gaan we over naar een dual stack setup of alleen IPv6 met NAT64 (in combinatie met 464XLAT)?
De requirements komen redelijk overheen voor IPv6 only.. alhoewel iOS 12 al native ondersteuning kreeg voor 464XLAT, in hoeverre ik zie.
Reputatie 7
Badge +25
Gaan we over naar een dual stack setup of alleen IPv6 met NAT64 (in combinatie met 464XLAT)?
Het is dual stack.

Excuses, toch een rectificatie: niet dual stack, maar alleen IPv6 met NAT64 en DNS64.

*Edit: rectificatie
Reputatie 7
Badge +25

Gaan we over naar een dual stack setup of alleen IPv6 met NAT64 (in combinatie met 464XLAT)?De requirements komen redelijk overheen voor IPv6 only.. alhoewel iOS 12 al native ondersteuning kreeg voor 464XLAT, in hoeverre ik zie.


Excuses, toch een rectificatie: niet dual stack, maar alleen IPv6 met NAT64 en DNS64.

Gaan we over naar een dual stack setup of alleen IPv6 met NAT64 (in combinatie met 464XLAT)?Het is dual stack.

Excuses, toch een rectificatie: niet dual stack, maar alleen IPv6 met NAT64 en DNS64.

*Edit: rectificatie

Dat klinkt heel goed 😃 en hoe kan ik me aanmelden als proefkonijn?
Geldt dit óók voor Telfort klanten die een mobiel abonnement hebben?
Geldt dit óók voor Telfort klanten die een mobiel abonnement hebben?
Aanvullende vraag, indien ja, hoe kun je op je mobiel zien dat je IPv6 hebt?
Reputatie 7
Badge +25
Gaan we over naar een dual stack setup of alleen IPv6 met NAT64 (in combinatie met 464XLAT)?Het is dual stack. Excuses, toch een rectificatie: niet dual stack, maar alleen IPv6 met NAT64 en DNS64. *Edit: rectificatieDat klinkt heel goed 😃 en hoe kan ik me aanmelden als proefkonijn?
We zoeken geen proefkonijnen, maar ik word blij van je enthousiasme. 🙂 Er is de afgelopen tijd uitvoerig getest, en inmiddels is de eerste groep succesvol omgezet.

Geldt dit óók voor Telfort klanten die een mobiel abonnement hebben?
Nog niet. Komt in een latere fase.


Geldt dit óók voor Telfort klanten die een mobiel abonnement hebben?Aanvullende vraag, indien ja, hoe kun je op je mobiel zien dat je IPv6 hebt?

Vooralsnog dus nog niet. Je kan het testen via www.test-ipv6.com
Reputatie 7
Badge +16
Trouwens, leuk feitje. Met IPv6 wordt de gebruikservaring "sneller" 🙂
Reputatie 7
Badge +25
Trouwens, leuk feitje. Met IPv6 wordt de gebruikservaring "sneller" :)
Ik kan je vragen om dat uit te leggen, maar dan is de kans aanwezig dat ik er niets van begrijp. 😉
We zijn nu een paar dagen verder; kan @KPN iets zeggen over het aantal klanten dat sinds 30 september IPv6 heeft gekregen? Zijn het er ~10, ~100, ~1000 of meer?
Reputatie 1
Badge
We zijn nu een paar dagen verder; kan @KPN iets zeggen over het aantal klanten dat sinds 30 september IPv6 heeft gekregen? Zijn het er ~10, ~100, ~1000 of meer?

Kwam ook weer even kijken in deze post. Zie helaas nog geen IPv6 verschijnen. :-(

Moeten we de SIM aan/uit zetten, nieuwe APN profiel ophalen nadat we het gekregen oid? Of gebeurt het automagisch en instant als het op ons abbo geactiveerd is?
Reputatie 7
Badge +16

Trouwens, leuk feitje. Met IPv6 wordt de gebruikservaring "sneller" :)Ik kan je vragen om dat uit te leggen, maar dan is de kans aanwezig dat ik er niets van begrijp. 😉

Kort samengevat, het is een slimmer protocol die oudewetse technieken overbodig maakt. Slimmer = Minder denktijd nodig = Sneller

Verder is de adresvormgeving efficienter ingedeeld 😁👍

De technische uitleg voor de liefhebbers:
https://www.networkcomputing.com/networking/six-benefits-ipv6
Reputatie 1
Badge


Trouwens, leuk feitje. Met IPv6 wordt de gebruikservaring "sneller" :)Ik kan je vragen om dat uit te leggen, maar dan is de kans aanwezig dat ik er niets van begrijp. 😉
Kort samengevat, het is een slimmer protocol die oudewetse technieken overbodig maakt. Slimmer = Minder denktijd nodig = Sneller

Verder is de adresvormgeving efficienter ingedeeld 😁👍

Alleen wss zullen routes nog niet zo ver geoptimalised zijn tegenover IPv4 bij veel providers, wat het weer trager maakt 🙄.
Reputatie 7
Badge +16
Tja, als de static routes vrij brak zijn dan krijgen de routing protocollen het vrij druk, zal de netwerkapparatuur leuk vinden als er een grote groep mensen over gaan. Moeten er meer routes berekend worden 😁
Reputatie 7
Badge +25
We zijn nu een paar dagen verder; kan @KPN iets zeggen over het aantal klanten dat sinds 30 september IPv6 heeft gekregen? Zijn het er ~10, ~100, ~1000 of meer?
We zeggen verder niets over aantallen of iets dergelijks. Maar wel meer dan 10 in ieder geval. 😉

Kwam ook weer even kijken in deze post. Zie helaas nog geen IPv6 verschijnen. :-(

Moeten we de SIM aan/uit zetten, nieuwe APN profiel ophalen nadat we het gekregen oid? Of gebeurt het automagisch en instant als het op ons abbo geactiveerd is?

Je hoeft helemaal niets te doen, en gaat automatisch. We willen juist dat de klanten er niets van merken. APN = internet
Je hoeft helemaal niets te doen, en gaat automatisch. We willen juist dat de klanten er niets van merken. APN = internet
En met deze APN is inbound IPv6 verkeer ook geblokkerd?

Hoe kan iemand wel inbound connecties maken?

Je hoeft helemaal niets te doen, en gaat automatisch. We willen juist dat de klanten er niets van merken. APN = internetEn met deze APN is inbound IPv6 verkeer ook geblokkerd?

Hoe kan iemand wel inbound connecties maken?

Hallo @tmoesel , wil je bovenstaande termen even uitleggen s.v.p., want ik weet even niet waar je het over hebt.

We zijn nu een paar dagen verder; kan @KPN iets zeggen over het aantal klanten dat sinds 30 september IPv6 heeft gekregen? Zijn het er ~10, ~100, ~1000 of meer?Kwam ook weer even kijken in deze post. Zie helaas nog geen IPv6 verschijnen. :-(

Moeten we de SIM aan/uit zetten, nieuwe APN profiel ophalen nadat we het gekregen oid? Of gebeurt het automagisch en instant als het op ons abbo geactiveerd is?

Hallo @Wouter0100 , ik heb begrepen dat je dat niet direct binnen je mobiel kunt zien, maar dat je via een website zoiets als 'whatismyip' kunt zien of je een IPv6-verbinding hebt.
Binnen je mobiel kun je alleen bij WiFi zien of je van het IPv6-protocol gebruik maakt.
Reputatie 1
Badge


We zijn nu een paar dagen verder; kan @KPN iets zeggen over het aantal klanten dat sinds 30 september IPv6 heeft gekregen? Zijn het er ~10, ~100, ~1000 of meer?Kwam ook weer even kijken in deze post. Zie helaas nog geen IPv6 verschijnen. :-(

Moeten we de SIM aan/uit zetten, nieuwe APN profiel ophalen nadat we het gekregen oid? Of gebeurt het automagisch en instant als het op ons abbo geactiveerd is?
Hallo @Wouter0100 , ik heb begrepen dat je dat niet direct binnen je mobiel kunt zien, maar dat je via een website zoiets als 'whatismyip' kunt zien of je een IPv6-verbinding hebt.
Binnen je mobiel kun je alleen bij WiFi zien of je van het IPv6-protocol gebruik maakt.

Yes, ik gebruik daar https://wtfismyip.com/ inderdaad voor. Die kan nog wat meer awesome dingetjes, maar helaas - er verschijnt nog geen IPv6 adres en kan nog niet IPv6-only sites bezoeken 😞
Reputatie 7
Badge +24
@MarcoD Nee, hoeveel het er zijn en in welke batch jij aan de buurt komt kan ik niet zeggen. Daar heb ik geen inzage in. Het wordt in batches gedaan zodat we dit kunnen monitoren en problemen voor kunnen zijn wanneer deze optreden en voordat het bij iedereen wordt uitgerold. Op de achtergrond gebeurt er dus nog veel, het is nu afwachten.
Wat me nog niet helemaal duidelijk is; komen iPhone 8 toestellen (met iOS 13.1.1), zoals die van mij, nou wel of niet in aanmerking?

Overigens klopt het volgens mij niet dat oudere iOS-versies niet geschikt zouden zijn voor IPv6.

Laatste vraag: gaat dit op basis van 464XLAT gebeuren? T-Mobile USA heeft dit massaal uitgerold in de VS en is daar heel happy mee.

https://pc.nanog.org/static/published/meetings/NANOG73/1645/20180625_Lagerholm_T-Mobile_S_Journey_To_v1.pdf

(de cijfers om dit verhaal te onderbouwen: https://stats.labs.apnic.net/ipv6/AS21928?c=US&p=1&v=1&w=30&x=1)

Succes, ik hoop dat @KPN snel ook deze kant op gaat ! 😊 👍🏼
Wat me nog niet helemaal duidelijk is; komen iPhone 8 toestellen (met iOS 13.1.1), zoals die van mij, nou wel of niet in aanmerking?

Overigens klopt het volgens mij niet dat oudere iOS-versies niet geschikt zouden zijn voor IPv6.

Oudere iOS-versies kunnen wel IPv6 lijkt me, maar de gehele iPhone / het OS moet ook probleemloos werken als er geen IPv4 is. Dat is n.l. het geval, afgaande op wat KPN medewerker in deze thread postte
.
Laatste vraag: gaat dit op basis van 464XLAT gebeuren? T-Mobile USA heeft dit massaal uitgerold in de VS en is daar heel happy mee.

Zie boven, het mobile device heeft geen IPv4 adres meer, maar verkrijgt z'n data van een IPv4-only server via NAT64 gateway en m.b.v. DNS64 en dus is 464XLAT niet aan de orde. Je kan wel googlen voor een diagram o.i.d. hoe dat in z'n werk gaat.. Zie o.a. https://en.wikipedia.org/wiki/NAT64 en https://sites.google.com/site/tmoipv6/464xlat
Hallo @Wouter0100 , ik heb begrepen dat je dat niet direct binnen je mobiel kunt zien, maar dat je via een website zoiets als 'whatismyip' kunt zien of je een IPv6-verbinding hebt.
Binnen je mobiel kun je alleen bij WiFi zien of je van het IPv6-protocol gebruik maakt.

In een mobiel apparaat kun je wel zien wat voor IP adres(sen) die heeft. Bij mijn smartphone: Settings - About phone - Status - IP Adress. Daar staat nu 10.123.151.214, een privaat adres dat achter de Carrier Grade NAT van mijn provider zit. Dus als ik via die whatismyip website check zie ik niet dit WAN IP adres van mijn smartphone, maar het (gedeelde) publieke IP adres, zal iets van 62.x.x.x zijn uit mijn hoofd.

Outbound connectie is verbindingsopzet (initiatie) van binnen (je mobile) naar een server/website ergen op internet.
Inbound connectie is een verbindingsopzet (initiatie) van buiten naar binnen; dus in de volksmond als je thuis een server draait en daar van buitenshuis toegang op wilt (en dus in IPv4 met NAT een portforward nodig is).

Reageer