Beantwoord

Kan duo SIM er voor zorgen dat rijstand niet meer werkt?

  • 1 July 2022
  • 18 reacties
  • 271 keer bekeken

Sinds Android 12 heb ik veel gedoe met het niet werken van de nieuwe assistent rijstand. Veel op en neer gemaild met Samsung maar geen oplossing. Nadat ik twee sim kaarten heb gewisseld, een een gewone en een duo sim, blijkt dat de telefoon waar de rijstand eerst wel werkte (S20 5G) nu niet meer werkt. In die telefoon zat eerst een gewone sim. Mijn vraag is dus of de duo sim kaart op de één of andere manier er voor zorgt dat de rijstand niet werkt. 

 

MvG mo

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 5 July 2022, 08:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Hallo @mo6_69 bedoel je met rijstand dat de telefoon uitgeschakeld wordt als je met de auto rijdt?

Bij een duo-som werkt er in principe maar 1 kaart, als de ene kaart in gebruik is, is de andere kaart uitgeschakeld en vice versa.

 

Hallo Jan, in mijn gezin zijn verschillende telefoons met Android 12. Bij één telefoon werkte de assistent rijstand wel (een S20), bij de anderen niet. Dat is raar want het zou gewoon moeten werken, Bij de S20 kreeg ik bij het navigeren een prompt na de update en toen had ik de rijstand. Bij de andere telefoons niet, wat ik ook probeer. Ik heb vervolgens de (gewone) simkaart van de S20 gewisseld met een duo Simkaart van een Note 10+ en toen deed de rijstand op de S20 het niet meer. Morgen merk ik of de rijstand het op de Note 10+ wel doet, dan moet het wel aan de duo Sim liggen. Tot nu toen doet de rijstand het nog niet maar ik heb er nog niet mee gereden. Bij de S20 deed de rijstand het eerst ook niet, totdat ik ging navigeren in de auto, toen kreeg ik de prompt.

Ik gebruik overigens geen smart screen in mijn auto, ik navigeer op mijn telefoon.

De Note 10+ heeft ook nog een handmatige, schone installatie van Android 12 gehad maar dat mocht niet baten.

De andere duo Sim zit in een A52, ook daarop geen rijstand.

Tenslotte heb ik een gloednieuwe S22 ultra gekocht (met de duo Sim van de Note 10+) en je raad het niet...wederom geen assistent rijstand.. 

Mijn vrouw en ik rijden veel en we doen in de auto veel via de telefoon, vandaar dat dit voor ons redelijk vervelend is.

 

MvG, mo

Inmiddels lijkt het probleem duidelijk: de duo sim kaart verhindert op de één of andere manier dat de assistent rijstand werkt. Op de Note 10+ werkt het nu wel, met een reguliere sim kaart.

Ik hoop dat KPN dit weet op te lossen want op deze manier verhindert de duo sim een belangrijke functionaliteit die er simpelweg voor zorgt dat een telefoon met een duo simkaart minder veilig is in de auto. Wat mij betreft onacceptabel.

 

MvG mo

 

Een duosim heeft nu eenmaal zijn beperkingen.

Blijkbaar moet ik daar zelf achter komen, dat lijkt me sowieso niet in orde. Boven zou KPN dit van te voren duidelijk moeten maken. Vraag blijft dus of dit te veranderen is.

 

MvG mo

Op de website van KPN staat duidelijk vermeld wat je met de DUO-sim wel en niet kan doen.

Achtergrond  en meer info : 

Wat is het verschil tussen Duo sim en Dual sim?

Met Duo sim krijg je bij één abonnement twee simkaarten met hetzelfde telefoonnummer. Zo ben je dus op hetzelfde nummer bereikbaar via twee telefoons. 

Met Dual sim kunnen er twee simkaarten in je telefoon en ben je dus op hetzelfde toestel bereikbaar via twee nummers. 

Dual sim bestaat in twee vormen: 

  • toestellen met e-sim en ruimte voor een fysieke simkaart
  • toestellen met ruimte voor twee fysieke simkaarten

Simkaart in de winkel ophalen

Wil je direct een nieuwe simkaart? Hiervoor kun je ook terecht bij een van onze winkels, dan loop je bellend de winkel uit! Onze collega's helpen je graag om je gegevens over te zetten.

Wat is een Duo simkaart?

Een Duo simkaart bestaat uit twee simkaarten voor hetzelfde telefoonnummer. Deze simkaarten kun je in verschillende toestellen plaatsen (bijvoorbeeld een mobiele telefoon en een carkit). Zo heb je twee toestellen waarop je met hetzelfde nummer bereikbaar bent, zonder dat je de simkaart over hoeft te plaatsen. Let bij de Duo simkaart wel op het volgende: 

  • Een Duo simkaart kun je niet tegelijkertijd gebruiken in 2 toestellen. Heb je beide toestellen aan staan, dan komen je gesprekken en/of berichten binnen op het toestel dat je het laatste hebt gebruikt. Hierdoor kun je gesprekken of berichten missen/niet op tijd zien. 
  • Zorg er dus voor dat er maar 1 toestel aanstaat. Wissel je van toestel, dan is het belangrijk dat het actieve toestel eerst wordt uitgeschakeld en daarna pas het tweede toestel wordt ingeschakeld. Na het wisselen kan het voorkomen dat je niet bereikbaar bent of dat je geen berichten kan ontvangen. Dit probleem verdwijnt nadat je een uitgaande verbinding hebt gemaakt. 
  • Als je een Duo simkaart gebruikt, werken sommige apps niet vlekkeloos. WhatsApp, bijvoorbeeld, kun je maar op 1 apparaat tegelijk gebruiken. Wissel je van toestel, dan moet je WhatsApp afmelden op het ene toestel en hem (opnieuw) aanmelden op het andere toestel. 
  • Duo simkaarten zijn niet bedoeld om in Dual-sim telefoons te gebruiken. Dit soort toestellen gebruik je juist voor 2 verschillende aansluitingen.
  • Je kunt e-sim niet gebruiken als Duo sim.
Reputatie 7
Badge +20

Hoi @mo6_69, welkom op ons forum! Zoals JanD al noemt is het helaas technisch niet mogelijk een Duosim op twee toestellen tegelijk te gebruiken. Daar is deze ook niet voor bedoeld.
In jouw situatie zou een losse simkaart met een internet only abonnement wellicht handiger zijn. Je kunt hier vanaf je huidige abonnement ook MB's mee delen

Hallo Thomas, ik gebruik beide toestellen niet tegelijk. Ik het weekend gebruik ik een klein toestel i.v.m. sporten etc. Door de week mijn grote telefoon. Dat werkt verder prima. Chat apps zoals Whatsapp en Signal moeten elke keer worden geactiveerd maar dat is 2 minuten werk.

Ik heb dus niks aan een internet only abonnement omdat ik beide telefoons gewoon gebruik.

Het probleem naar mijn idee is dat een belangrijke functionaliteit het gewoon niet doet bij een duo sim: de telefoon is niet veilig te gebruiken in de auto. Ik weet niet wat daar de technische oorzaak van is dus ik hoop dat het oplosbaar is.

@JanD ik heb alle informatie goed gelezen voordat ik een setje duo sim kaarten aanschafte, daar staat niks bij over dit probleem. Ik gebruik de telefoons nooit tegelijk dus daar heeft het niet mee te maken.

 

MvG mo

Reputatie 7
Badge +20

En je hebt het toestel dat je niet gebruikt dan op vliegtuigstand staan of helemaal uit? Zolang hij verbinding kan maken met het netwerk zal het andere toestel altijd een slechte verbinding hebben namelijk. Ongeacht of je hem daadwerkelijk gebruikt.

Ik zet altijd eerst het ene toestel uit en daarna de andere aan. Werkt verder prima.

Ik wist dat betalen via NFC niet werkt maar van de rijstand is niet bekend. Ik vermoed dat KPN dit gewoon nog niet doorheeft. Er zal neem ik aan een technische verklaring voor zijn dus ik hoop dat KPN gaat onderzoeken of dit euvel te verhelpen is. In elk geval vind ik dat deze informatie moet worden toegevoegd aan de informatie op de site.

 

MvG  mo

Reputatie 7
Badge +20

Als het andere toestel uit staat moet het actieve toestel gewoon een goede verbinding hebben. Dit hoort verder ook gewoon te werken en ik kan er ook niet echt iets over vinden anders dan je eerdere topic.

Had je hierover ook nog contact gehad met samsung?

Ja, zij verwijzen mij naar KPN. Ik vermoed dus terecht. De functie werkt prima, alleen niet in een toestel met een duo Sim van KPN.

Ik ben wel benieuwd wat hier nou mee gebeurt, wordt dit door de technische afdeling van KPN onderzocht, wordt er info toegevoegd op de site, wordt dit überhaupt als belangrijk aangemerkt? Moet ik dit eerst als klacht ergens bij KPN neerleggen?

 

MvG mo

Reputatie 7
Badge +20

Als het er op neer komt kan ik hier wellicht een ticket voor aanmaken maar daarvoor zullen we nog wel het een en ander uit moeten sluiten.
Werkt alleen de google rijstand niet of werkt het internet/bellen helemaal niet? Krijg je ook iets van een foutmelding of werkt er iets specifieks wel/niet?

Heb je behalve onze duosim simkaart ook een andere simkaart in het toestel zitten? Zoja, kun je het eens zonder testen? En met de simkaarten gewisseld van slot?

Kun je ook alvast je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Zou je daarbij je 06-nummer en de laatste 3 cijfers van je iban bij “persoonlijke opmerkingen” willen vermelden?

Reputatie 7
Badge +20

@mo6_69 ik zie dat je je profiel al ingevuld hebt, kun je mijn overige vragen ook beantwoorden?

Als het er op neer komt kan ik hier een ticket voor aanmaken maar daarvoor zullen we nog wel het een en ander uit moeten sluiten.
Werkt alleen de google rijstand niet of werkt het internet/bellen helemaal niet? Krijg je ook iets van een foutmelding of werkt er iets specifieks wel/niet?

Heb je behalve onze duosim simkaart ook een andere simkaart in het toestel zitten? Zoja, kun je het eens zonder testen? En met de simkaarten gewisseld van slot?

 

hallo Thomas, het is wat druk dus excuus voor mijn late reageren.

alleen de rijstand werkt niet, verder alles wel (behalve nfc/contactloos betalen maar dat is bekend). Ik krijg geen foutmelding maar de stand activeert gewoon niet. Zoals ik geloof eerder al aangaf werkt het op verschillende toestellen wel als ik de duo sim kaart vervang met een gewone sim kaart. Daarom ook dat het mij duidelijk lijkt dat het aan de duo sim ligt, de instellingen zijn met het wisselen van de sim kaarten niet gewijzigd. Bovendien heb ik alle info op de verschillende sites wel 10 keer doorgenomen dus ik kan me niet voorstellen dat ik iets over het hoofd heb gezien.

Hoe gaat het nu verder? Omdat de rijstand gaat over veiligheid in de auto vind ik dit persoonlijk een belangrijk probleem. Krijg ik nog te horen of en hoe KPN hier iets aan gaat proberen te veranderen? Of, als dat technisch niet mogelijk is, of ze deze info op de site gaan vermelden?

Mvg mo

 

De simpelste oplossing is de telefoon uitzetten in de auto of in de vliegtuigstand.

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik vrees dat ik er niet echt een oplossing voor heb @mo6_69, dit is een product van Google, misschien dat zij hier nog een oplossing voor hebben. Zij hebben ook een forum.

@JanD: dat is natuurlijk geen oplossing, het probleem is nou juist dat ik mijn telefoon nodig heb in de auto

@Thomas: Google en Samsung zeggen hetzelfde, dit gaat om een probleem met de SIM kaart van KPN. Schiet niet op zo