Beantwoord

Kan geen WAN verbinding maken met mijn NAS via het mobiel netwerk van KPN

  • 10 September 2022
  • 26 reacties
  • 512 keer bekeken

Hallo allemaal,

Sinds mijn overstap naar KPN Mobiel kan ik geen verbinding meer maken met mijn Synology NAS.

Mijn situatie was/is als volgt:
Ik heb een Synology NAS staan thuis met een KPN internetverbinding (Xperiabox). Voorheen had ik een Galaxy S10 met een T-Mobile simkaartje. Daarmee kon ik verbinding maken met mijn NAS via de Synology photos, Drive en DS File apps op mijn telefoon. Ik had dus jarenlang de mogelijkheid om van die apps gebruik te maken op mijn telefoon. Wanneer ik uit huis was, kon ik dus in mijn bestanden in mijn NAS die thuis staat komen.

Helaas lukt dat niet meer sinds ik ben overgestapt naar KPN Mobiel. Als ik elders WIFI verbinding heb, dan lukt het wel, maar zodra ik mijn KPN mobiele internet gebruik, dan niet. Het ligt dus niet aan de telefoon. (Als ik via de webbrowser op mijn telefoon inlog in mijn NAS, dan lukt het trouwens wel met mijn KPN Mobiel simkaartje. Het lukt niet via de Synology apps op mijn telefoon. Die apps heb ik hard nodig, dus vandaar dat ik alsnog een oplossing zoek om het werkend te krijgen.)

Ik heb een Vodafone simkaart in mijn mobiele telefoon gedaan en met de mobiele internet van dat kaartje de apps gebruikt en toen lukte het maken van een verbinding met mijn NAS wel! Dit was een dubbel check dat het niet aan de telefoon ligt.

Als een andere telefoon zijn hotspot aanzet en ik daar verbinding mee maak (met eigen eigen KPN simkaart), werken die apps ook weer goed…

Ik heb de apps geprobeerd op een ander toestel met Vodafone. Ook toen werkte het prima. (Tijdens het schrijven nog een keer geprobeerd en het werkt idd)

Als laatst heb ik mijn eigen hotspot (KPN Mobiel) aangezet en een andere telefoon verbinding mee laten maken. Via dat andere telefoon heb ik de apps opnieuw geprobeerd, maar helaas werkte het op die andere telefoon ook weer niet…

Deze test heb ik samen met Synology doorgelopen. Uiteindelijk hebben we geconcludeerd dat het waarschijnlijk niet aan de NAS zit en ook niet aan de telefoon. Dan blijft de internetverdinging van de KPN simkaart als enige over wat het probleem zou kunnen zijn.

Zijn er hier mensen die dit probleem ook (hebben) ervaren? Enige tips hoe dit opgelost kan worden? 
Is er een mailaders van KPN waar ik dit probleem naar toe kan mailen?

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Nick83 10 September 2022, 22:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik vermoed ipv6... probeer dat eens uit te zetten.

Kies voor ipv4.

Bedankt! Het werkt weer!

Nou, op mijn werk hebben we ook KPN, met een Xperiabox… Helaas is dat nu het probleem.

Als ik dus met die ipv4/ipv6 speel, verplaats ik het probleem en los ik niets op.

Nog andere suggesties? Lijkt wel alsnog KPN ruzie heeft met Synology…

 

Reputatie 7
Badge +7

iets met de firewall/port forwarding in de experia? die moet immers dat verkeer ook doorlaten.

de ports staan open, zoals in mijn beschrijving kan ik buitendeurs met een andere provider wel de app gebruiken, zoals Tmobile en Vodafone, maar niet met KPN. Je kunt toch niet ‘discrimineren’ in je router instellingen?

Reputatie 7
Badge +24

Nou, op mijn werk hebben we ook KPN, met een Xperiabox… Helaas is dat nu het probleem.

Als ik dus met die ipv4/ipv6 speel, verplaats ik het probleem en los ik niets op.

Kunt u eens nauwkeuriger omschrijven wat er nu fout gaat? Want het werkte schreef u. Maar nu gaat er toch iets fout met uw werk. Wat?

Reputatie 5
Badge +2

Naar je werk werkt het wel met IPv4/IPv6 en niet met IPv4 instelling? Terwijl naar huis met IPv4 het wel werkt?

Kan je een traceroute vanaf je kpn mobiel naar je werk kpn experia box doen? Misschien dat het mobiele netwerk het vaste netwerk niet kan bereiken.

Gebruik je in de app een DNS naam of IPv4 adres voor de NAS? Indien DNS naam, misschien wordt de dns naam niet geresolved? Kan je een nslookup van je kpn telefoon doen.

Met de app "Ping & Net" voor Android kun je netwerk testjes doen.

Ik zal proberen kort toe te lichten wat het probleem is.

 

Ik kan altijd en overal inloggen op mijn NAS via een webrowser. Het probleem is dat ik niet kan inloggen met de Synology apps op mijn telefoon via KPN verbindingen. Dat wil ik fixen. Mijn telefooninstellingen staan standaard op ipv4/ipv6. Op mijn werk hebben we ook KPN en als ik daar Wifi verbinding mee heb, dan werken die apps ook niet. Ik gebruik de Photos, DS file, Drive en DS Audio. Het inloggen werkt, maar de bestanden laden niet (soms na 1 minuut alleen een paar thumbnails). Ik heb er dus niets aan.

 

Enkele dagen geleden heb ik op aanbevelen van Nick83 de instellingen geforceerd naar ipv4, maar dat heeft helaas ook niet gewerkt. Ik heb net ook weer ipv4 met mijn 4G verbinding geprobeerd de “Photos” app te gebruiken, maar de foto's laden maar niet. Maar als ik verbinding maak met een 4G (Vodafone) hotspot, dan werkt alles vloeiend. Dat heb ik net nog eens gedaan en het werkt dan echt perfect. Ook de andere apps.

 

Is het duidelijk zo of hebben jullie meer info nodig?

Reputatie 7
Badge +24

Ok. Daar heb ik dan geen verklaring voor. Heeft u misschien Sneller Internet Buitengebied? Of bent u oud XS4ALL klant?

Nee, ik heb dat niet en ook nooit een XS4ALL klant geweest.

Het is echt gek. Leest Kpn mee met ons? Kan iemand van Kpn hierop reageren?

Als dit niet helpt, ben ik genoodzaakt om naar een andere provider over te stappen, waar ik geen zin in heb.

Reputatie 7
Badge +24

En Sneller Internet Buitengebied? 

Op die synology nas kunt u ook een vpn server instellen. Vanaf externe locatie kunt u daar dan verbinding mee maken. Ik hoop tenminste dat da wel lukt. Maar aangezien inloggen via de browser wel altijd lukt verwacht ik dat da geen probleem is. 

Als u dan via die vpn verbinding werkt zou u die apps gewoon moeten kunnen gebruiken.

Nee, geen sneller internet buitengebied.

 

VPN heb ik vroeger gebruikt, maar dat is een overkill voor mij, aangezien ik alle shared folders heb ge-encrypt en ssl gebruik. Dit is veilig zat voor mijn wereldje, vandaar dat ik graag geen vpn wil instellen. Sowieso wil ik dat niet, aangezien alles perfect werkt met andere providers. Het ligt niet aan de vpn of iets dergelijks denk ik.

Reputatie 5
Badge +2

Ik begrijp je probleem. Je nas staat thuis achter kpn experia modem/router. Vanaf kpn mobiel of kpn wifi kun je wel een verbinding maken met de nas, maar de apps worden niet goed geladen op je mobiel. Met Vodafone werkt het zonder problemen.

Dit is inderdaad voor het forum een lastig probleem om te onderzoeken... Ik denk ook dat iemand van kpn moet meekijken wat er fout gaat.

Misschien nog een optie om te proberen... Kan je in plaats van apn internet eens apn advancedinternet instellen. Deze apn is eigenlijk bedoeld voor 4G modems en gebruikers die iets meer willen doen dan alleen internet op hun mobiel. Met apn advancedinternet krijgt je mobiel een publiek ip adres en zit het mobiel niet achter de NAT/FW van KPN maar direct aan het internet. 

Wat is trouwens je upload snelheid van je vaste verbinding?

 

Hey maat, ik ben blij dat je het probleem begrijpt en gericht wat roept! Ik heb het letterlijk uitgevoerd van "internet" naar "advancedinternet" veranderd en het werkt supersnel!!

Ik weet niet wát dat doet en of het goed is, maar mijn probleem is verholpen :)

Komende dagen zal ik vaker proberen met mn mobiele internet verbinding te maken via die apps en laat ik weten of het blijvend werkt of niet.

Ik ben je zeer dankbaar!

Ik heb 38Mbps down en 8Mbps up thuis.

Reputatie 7
Badge +24

Dat helpt misschien alleen voor 4G. Voor WiFi op het werk kan dit nooit de oplossing zijn. Want het is een instelling voor specifiek 4G. Niet voor WiFi. 

Reputatie 5
Badge +2

Fijn dat het nu werkt. Komende dagen even afwachten. Ik kan alleen niet verklaren waarom het met apn internet niet meer werkte? Het heeft toch even gewerkt?

Dit verklaart nog niet waarom het met kpn wifi op je werk ook niet werkt.

De apn instellingen hebben alleen te maken met het mobiele netwerk en niet met wifi.

Even een gedachte spinsel en ik kan er naast zitten. :-)

Tijdens het wisselen van apns van internet naar advancedinternet en van IPv6 naar IPv4 met apn internet heeft je toestel zijn internet verbinding verbroken. Mocht het probleem zich weer voordoen op het mobiele of wifi netwerk zou je dan je toestel in vliegtuigstand willen zetten en dan uit vliegtuigstand willen halen. Dit geeft een resetje van de internet verbinding van je toestel. En dan kijken of de apps weer werken. Mocht dit ook niet werken zou je dan eens je toestel uit en aan willen zetten en dan kijken of de apps werken. 

 

Reputatie 5
Badge +2

@Nick83 Je hebt gelijk. :-) Dit verklaart niet waarom de apps via kpn wifi op zijn werk ook niet werken. Zag je reactie nadat ik mijn reactie gestuurd had.

Ik heb een vermoeden dat het resetten van de internet verbinding door het wisselen van internet naar advancedinternet, het veranderen van IPv6 naar IPv4 apn internet en wellicht vliegtuigstand aan uit zetten een positieve invloed heeft op de apps. Waardoor ze weer goed gaan werken. Dit geldt misschien ook voor het wifi probleem, in het geval van vliegtuigstand aan/uit. Misschien dat er iets in het toestel gebeurd waardoor na een aantal dagen de apps niet meer lekker werken. Een resetje van de internet verbinding van het toestel of toestel uit/aan sluit wellicht een kpn wifi of mobiele netwerk probleem uit. Nogmaals dit is een vermoeden en geen conclusie. :-)  

Reputatie 5
Badge +2

@1045642 

In het geval het probleem van het niet laden van de DS apps weer voorkomt.

Voordat je de internet verbinding met het mobiele of wifi netwerk verbreekt (vliegtuigstand aan/uit) of je toestel uit en aanzet. Wil ik je vragen om de DS apps gedwongen te stoppen in je toestel.

In Android kun je apps gedwongen stoppen via instellingen.

Ga naar instellingen  -> Apps -> zoek de DS apps op -> tik een DS app aan ->  Je komt nu in App-info en rechtsonder heb je de optie "gedwongen stoppen". tik  op gedwongen stoppen -> Je krijgt een melding dat dit niet verstandig is, maar aangezien het niet werkt lijkt mij dit geen probleem. "In het kader van het onderzoek zou ik de melding negeren en bij mij blijft de DS app na opnieuw opstarten gewoon werken." Herhaal dit voor alle DS apps. Start daarna de DS apps weer op zoals je gewend bent. Ik ben benieuwd of de DS apps dan weer normaal laden.

Voor deze test is het belangrijk dat je niet je internet verbinding met het mobiele of wifi netwerk verbreekt of toestel uit en aanzet.

 

 

Bedankt Maestro! Ik zal het in de gaten houden en je stappen volgen.

De telefoon staat trouwens op ipv4/ipv6. Ik had het weer op de oude instellingen gezet, nadat het probleem zich opnieuw ging voordoen met ipv6.

Via mn mobiele internet werkt het nog steeds heel erg goed. Oo mn werk (kpn) maak ik wifi verbinding en dan laden mijn bestanden weer niet via de DS apps.. 

Wat is handig om te doen?

Reputatie 7

Benader je jouw Synology NAS via jouwnas.synology.me, via quickconnect of met een IP adres?

Heb je al eens gekeken of het probleem ook optreedt als je IPv6 op jouw Synology NAS uit zet.

 

Ik gebruik jouwnas.synology.me. 

Bedankt! Ik heb via de NAS ipv6 uitgeschakeld, zoals beschreven en nu kan ik ook op mn werk (kpn wifi) goed verbinding maken!

Ik hou het in de gaten of dit blijvend werkt. Vind het nogal vreemd dat ik én op mijn telefoon én op mijn NAS iets moet instellen om bij mn NAS te kunnen komen die achter een KPN router zit en waar ik via een KPN router verbinding mee probeer te maken.. Terwijl het met Vodafone en Tmobile zonder enige instellingen lukt… Een beetje vreemd eerlijk gezegd.

Reputatie 7

Vind het nogal vreemd dat ik én op mijn telefoon én op mijn NAS iets moet instellen om bij mn NAS te kunnen komen ...

Nu je de IPv6 ondersteuning op jouw NAS hebt uitgezet zal jouwnas.synology.me alleen nog maar een IPv4 adres teruggeven en hoef je ook niets meer in te stellen op jouw telefoon, het APN protocol mag nu rustig op IPv4/IPv6 blijven staan. De verbinding zal altijd o.b.v IPv4 opgezet worden.

Reputatie 5
Badge +2

@1045642 Zou je dan ook je apn instellingen van advancedinternet naar internet terug kunnen zetten met IPv4/IPv6?

Ik denk dat @wjb de oplossing voor je probleem heeft gevonden. 😀

Hi, yes ik heb het van advancedinternet naar internet veranderd en het lijkt erop dat mn mobiele internet dan goed werkt. Hij stond al op ipv4/ipv6, zoals beschreven in een van mn laatste posts.

Ben benieuwd of dit zo lekker soepel blijft draaien!