Beantwoord

Kan niet bellen en gebeld worden via 2G (Zaandam)

  • 7 January 2020
  • 110 reacties
  • 3003 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

110 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Ik wil KPN nog eens bellen hierover. Aangezien een gedeelte van de dienstverlening is weggevallen vind ik een gedegen onderzoek/uitspraak op zijn plaats.

Ondanks dat ik al meer dan 50 jaar klant ben van ptt/kpn  heb ik de nodige slechte ervaringen daar, ze denken en reageren nog steeds als ambtenaren van het vroegere staatsbedrijf. De enige afdeling waar ik dan wat bereikte was bij het escalatieteam, meen dat het nu anders heten. Zij kunnen nogal eens door de bureaucratische barriere breken. Ik denk er ook over hen voor dit probleem te benaderen, want zoals je merkt schiet je niks op via de reguliere weg :rage: . 

Reputatie 3
Badge +1

Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met de klantenservice. Ik heb de medewerkster die ik sprak het verhaal uitgelegd. Volgens mij kon zij intern nog een ticket/case van mij zien van toen ik eerder gesproken had met de klantenservice. Deze heeft zij bijgewerkt met de nieuwe informatie.

De medewerkster leek nogal overweldigd met alle informatie, dit verbaasde mij overigens niet want dit is een vrij complex probleem. Ik heb aangegeven dat ik niet verwacht dat dit vandaag nog wordt opgelost (we zijn immers al ruim een half jaar bezig) maar dat ik dit wel opnieuw onder de aandacht wil brengen. Zeker nu meerdere klanten tegen dit probleem aanlopen: @Ewee, @Gijs R, @Brommm en uiteraard ikzelf.

KPN weet nu ook intern mijn primaire nummer, hierop kunnen ze mij altijd bereiken als ze nog iets willen bespreken. Hopelijk snel meer nieuws...

Dank voor ieders inspanningen, oa. @Ewee, @Brommm en @tobiastheebe. Jammer dat KPN zo traag reageert. Als niet-elektrotechnicus lijkt het er voor mij op dat er ergens een script of protocolletje net niet helemaal goed ingesteld staat in de software van de nieuwe Huawei apparatuur die de oude Ericsson spullen in de masten vervangt.

Dat SMS’en wel lukt maar bellen niet, zou voor een beetje deskundige toch al een aardige beperking in de zoektocht moeten geven? Bovendien lukt bellen met onze oudere 2G telefoons wél bij bepaalde, duidelijk identificeerbare masten. Even de verschillen in instellingen tegen het licht houden lijkt me, en aanpassen.

Maar goed, zoals meerderen hier al met enig (helaas realistisch) cynisme hebben aangestipt: die enkele laatste gebruikers zijn vast niet interessant genoeg voor KPN ;-(

Laten we hopen dat we toch nog positief verrast worden, liefst vóór 2025!

 

Reputatie 3
Badge +1

@Gijs R Zelf hoop ik ook dat er wijziging kan worden in gedaan in de BTS-configuratie op de Huawei-sites waardoor voice weer gaat werken voor alle toestellen op 2G/GSM. Het feit dat SMS wel naar behoren werkt zou inderdaad een goede aanwijzing moeten zijn.

Van KPN helaas bar weinig communicatie hierover de laatste tijd, @Erik_ is opnieuw gestopt met reageren. Op 22 juni gaf hij aan dat hij een aantal collega’s zou aansturen om hier onderzoek naar te doen, maar sindsdien geen updates meer.

Via chat heb ik nog een andere optie geprobeerd: contact zoeken met Huawei om het probleem met hen te bespreken. Als consument is vrij ingewikkeld om support te krijgen voor een commercieel product als een BTS dus heb ik aan KPN gevraagd of het mogelijk is om contact te krijgen met een contactpersoon/account manager bij Huawei. De persoon die ik sprak via de chat gaf echter aan dat zij geen contactpersoon hebben bij Huawei. Dit lijkt mij nogal sterk, ik geloof niet dat KPN zonder overleg/communicatie met Huawei bijna 2.000 basebands (huidig aantal) bij hen ingekocht heeft.

Ook als KPN niet in staat/niet bereid is om dit op te lossen dan verwacht ik tenminste een officiële verklaring of uitspraak. Ik blijf in elk geval doorzetten teneinde een oplossing voor dit probleem te zoeken.

Reputatie 7
Badge +30

Helaas heb ik tot nog toe geen verdere reactie meer gekregen vanuit de collega's. Het is mij onduidelijk of ze dan ook bezig zijn met onderzoek en gewoon vergeten zijn om mij terug te koppelen. Of dat er verder niets meer gebeurd is. Daarnaast was het vakantieperiode de afgelopen tijd en ervoeren we nogal drukte op het forum. Van daaruit is mij dit ook verder ontschoten. Ik heb zojuist de collega's een herinnering gestuurd met het dringende verzoek om met een antwoord te komen. Ook als dat een antwoord is, zoals jij in je laatste zin al aangeeft, dat we het niet kunnen verhelpen. Want dan is dat in ieder geval duidelijk. 

 

En inderdaad, zeker hebben wij contactpersonen, account managers, etc... binnen Huawei. Alleen is dat niet een niveau waar wij vanuit de klantenservice bij uit kunnen komen. Dan moet je toch wel aardig wat interne stapjes verder voor je daar uitkomt. Dat is ook waarom ik het heb uitgezet bij de collega's. Omdat zij, als het nodig blijkt, wel uiteindelijk bij Huawei kunnen uitkomen.

Reputatie 3
Badge +1

Dank voor je reactie, @Erik_. Fijn om je weer terug te zien in dit topic! Hoop dat je collega’s snel met een update komen.

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Zou jij willen vragen welke voice codecs de nieuwe Huawei basebands ondersteunen op GSM? Ik blijf toch hierop uitkomen na uitsluiten van andere mogelijke oorzaken.

Ben nu in bereik van een Huawei-site en ontdekt dat ik met een Nokia 3410 nog wel kan bellen. Dit is een dual-band toestel (GSM 900+1800) maar volgens mij kan dat niet de reden zijn omdat KPN alleen nog van PGSM 900 gebruikmaakt. De toestellen waarmee wij niet meer kunnen bellen via de Huawei basebands, ondersteunen waarschijnlijk EFR niet, alleen HR en FR.

Reputatie 3
Badge +1

P.S.: Ik geef ook graag de IMEI’s door van de toestellen die problemen ondervinden zodat daar eventueel logs op nagelopen kunnen worden. Via PM uiteraard.

:grinning: Dit soort ICT problemen zijn ze niet zo happig op!

Zo goed zijn ze ook weer niet!:wink:

Reputatie 7
Badge +30

Om nog even weer wat te laten horen: het is nog in onderzoek. Na vandaag ben ik zelf drie weken vrij. Maar mocht in die periode reactie terugkomen dan komt een van mijn collega's erop terug.

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben benieuwd. Hoop nog steeds op een oplossing voor dit probleem zodat we weer in heel NL bereikbaar zijn.

Reputatie 3
Badge +1

Inmiddels werkt bellen in mijn woonplaats helaas ook niet meer op bijna al mijn toestellen. Alleen op mijn Siemens S6, Sony CMD-X2000 (kloon Siemens S10), Nokia 3410 en 6310i werkt het nog naar behoren.

Kom er zojuist achter dat de S6 uit ‘97 de eerste telefoon van Siemens was die 3V SIM’s ondersteunt. Dit is ook het oudste exemplaar waar ik nog steeds mee kan bellen. Al mijn oudere toestellen vragen allemaal om een 5V SIM. Lijkt mij niet dat het daar aan kan liggen?

Reputatie 7
Badge +30

Ontzettend rot, zeg! Ik heb op dit moment nog steeds geen reactie gehad, dus opnieuw navraag gedaan bij de betreffende collega's Zodra ik terugkoppeling krijg, kom ik er bij je op terug!

Reputatie 3
Badge +1

Dank voor je reactie, @Marcia_. Inmiddels is het probleem al bijna 3 maanden in onderzoek dus ik hoop dat er inmiddels daadwerkelijk voortgang geboekt is. Ik verneem het graag als ik zelf nog iets kan testen/onderzoeken.

Ik snap niet dat er dus met oude apparatuur niet kan bellen of gebeld worden.

Na eerst een sms zenden kan dit wel, dat ligt toch ergens aan en moet toch op te lossen zijn!

Dat duurt dan al meer dan 3 maanden en eigenlijk nog langer, toen ik medio Februari dit kenbaar maakte werd er gemeld door KPN dat G2 niet meer bestond en was de kous af.

Betreurenswaardig van KPN, O’ nie tan?:grinning:

Reputatie 3
Badge +1

Na eerst een sms zenden kan dit wel

Bij mij lukt dat niet, echter SMS ontvangen/zenden zelf werkt inderdaad consistent naar behoren.

werd er gemeld door KPN dat G2 niet meer bestond

Wie heeft je dat verteld? Onzin natuurlijk. Alleen CSD (voorloper van GPRS) wordt per 1-1-’21 beëindigd.

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je reactie, @Marcia_. Inmiddels is het probleem al bijna 3 maanden in onderzoek dus ik hoop dat er inmiddels daadwerkelijk voortgang geboekt is. Ik verneem het graag als ik zelf nog iets kan testen/onderzoeken.

Ik wilde alleen even laten weten dat ik nog geen inhoudelijke informatie heb. Ik verwacht in de loop van volgende week meer nieuws te hebben!

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ @Marcia_ Is er al meer bekend? Zojuist nog twee testoproepen (naar 1200 en mijn primaire 06-nummer) gedaan vanaf een van mijn oudere toestellen, zoals verwacht nog geen verandering (het werkt niet).

Ik heb voor binnenkort (waarschijnlijk morgen) nog een test bedacht. Mijn broer heeft een iPhone 6s met een BEN (T-Mobile) SIM. Als deze nog actief is, dan kan ik die gebruiken om te testen aangezien T-Mobile nog even 2G actief heeft op PGSM 900. Hun MNC (16) is nog zichtbaar op single-band toestellen.

Aangezien TM ook Huawei basebands gebruikt, zou het waardevol zijn om te weten of hun 2G-netwerk ook problemen heeft met oudere toestellen.

Erg jammer dat Vodafone is overgestapt naar EGSM. Aangezien zij Ericsson basebands gebruiken zou de kans groot zijn dat hun 2G-netwerk nog wel alle toestellen zou ondersteunen als ze (ook) PGSM zouden blijven gebruiken.

Reputatie 3
Badge +1

Zojuist de Ben SIM-kaart te leen gekregen van mijn broer. Ik heb deze in mijn Pocketline Darwin+ geplaatst. De SIM was nog actief (abonnement) en de telefoon registreerde zich probleemloos op het 2G-netwerk van T-Mobile via bovengenoemde MNC. Daarna geprobeerd om mijn 06-nummer te bellen, hetzelfde probleem als bij KPN, na enkele seconden congestietoon. We lijken dus met een algemeen probleem met de Huawei basebands te maken te hebben en niet specifiek een probleem bij KPN.

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ @Marcia_ Ik neem morgen ook even contact op met T-Mobile, misschien levert dat nog nieuwe informatie op. Ben benieuwd of ze nog bereid zijn om support te leveren aangezien ze over een maand stoppen met 2G (als de planning niet is veranderd).

Als nou zelfs KPN de moeite al niet neemt dit op te lossen, is het toch klaar? 

Ik kan nu van alles bedenken over KPN, ze doen gewoonweg niets aan dit probleem.

Zij beheren de G2 en veel meer, zij hebben de macht.

Ik ben van mening dat zij dit laten doodbloeden, zijn ze er vanaf. Kost teveel €€€ en moeite.

We zullen moeten accepteren dat we klootjesvolk zijn, dit niet wordt opgelost en de autofoon niet meer werkt.

Ik heb gelukkig maar een prepaid kaart, die gebruik ik wel op. 

Voor mij geen KPN producten in vervolg.

 

:grinning::grinning:

C’est la via…..

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben ook bang dat dit een gebed zonder einde wordt. KPN lijkt helaas niet (meer) bereid om nog onderzoek te doen naar dit probleem of om met Huawei contact op te nemen. Wat ik echter vooral een kwalijke zaak vind, is dat wij maandenlang aan het lijntje worden gehouden. Keer op keer worden er beloftes gedaan maar verder is er geen enkele communicatie. Ben behoorlijk teleurgesteld in KPN, als primaire telco van NL is de ondersteuning richting de klanten echt ondermaats.

Dit hele topic geeft wat mij betreft allang vanuit zichzelf het antwoord. Als er geen feitelijk antwoord wordt gegeven en de onzekerheid blijft voortbestaan, helpt het misschien om je eens te verplaatsen in de andere partij. Die wil op gegeven moment van oudere communicatie technieken en protocollen gebaseerd op hardware af en heeft daarvoor ook al een datum laten weten.

Telecom is moordende concurrentie, het gaat om harde pegels en contracten. O.a. Huawei staat erom bekend heel sluw met contracten, beloftes en features om te gaan. KPN en T-Mobile NL zijn kleine operators wereldwijd gezien. Wat hier een heel land aan klanten is, is ergens anders maar 1 stad aan klanten. Dat geeft die NL operators niet veel macht. Dat enerzijds.

Maar zie nu wat de feiten zijn: 3 netwerken, waarvan bij 1 die legacy apparaten gewoon niet werken. De andere https://www.t-mobile.nl/2g-uitzetten stopt al zeer binnenkort. Blijft er 1 over die dan met dergelijke accounts zit opgescheept. Het risico is dan dat die andere 2 kwa concurrentie uitlopen omdat ze zich efficienter kunnen richten op nieuwe techniek, nieuwe accounts met hogere ARPU etc.

Ik zou zeggen, kijk eens naar die Alcatel 30.88: 4G, VoLTE, VoWiFi. Of zoek andere apparaten die bij alle 3 providers zowel VoLTE als VoWiFi kunnen in die prijsklasse. Of richt je op generiek IMS/SIP/VoIP en laat je niet gijzelen door een telefoonnummer.

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ @Marcia_ Zou een van jullie tenminste een nieuwe reactie/update willen geven?

Zoals jullie weten heb ik dit topic niet gestart om KPN maandenlang te helpen met het aanleveren van informatie, testresultaten en suggesties om vervolgens niets meer te vernemen. Het zonder enige aankondiging laten vervallen van een gedeelte van dienstverlening is onacceptabel.

Zou een van jullie (technische) medewerkers binnenkort met mij contact kunnen opnemen? Het zou fijn zijn als iemand kan meekijken op de achtergrond terwijl ik het 2G-probleem oproep met een van mijn toestellen.