Beantwoord

Kan niet bellen en gebeld worden via 2G (Zaandam)

  • 7 January 2020
  • 110 reacties
  • 2995 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

110 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Erg jammer dat er niet meer gereageerd wordt.

Ik heb afgelopen maandag nog wel een half uur gebeld met de klantenservice. De medewerker die ik sprak, leek tot op zekere hoogte van het probleem af te weten. Hij heeft nog wat extra gegevens in het interne ticket gezet en nogmaals mijn contactgegevens genoteerd, in de hoop dat een collega in de backoffice binnenkort contact met mij opneemt zodat we dit samen verder kunnen bespreken.

Ik heb de afgelopen nog getest op enkele geïsoleerde Ericsson-sites met mijn Ericsson GH172 uit ‘93. Op dinsdag heb ik vanuit de trein gebeld via de locaties 1112 AE en 1381 HL, beide antennes op hoogspanningsmasten. Vandaag heb ik gebeld via de locatie 1216 CH, een mast die wordt gedeeld met T-Mobile, klaarblijkelijk de enige overgebleven Ericsson-site in Hilversum. Op alle locaties werkte dit prima.

Ik heb tevens nog getest of ik bij roaming van een Ericsson- naar een Huawei-site nog wel kan bellen (locatie station Hilversum). Dit werkt helaas niet.

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb eindelijk eerstelijns (chat) zover gekregen dat er een terugbelverzoek aangemaakt is. Binnen een werkdag zou ik teruggebeld moeten worden door de afdeling Klantenreacties.

Reputatie 7
Badge +30

Ik geloof dat hun doorlooptijd iets langer is, Tobias. Ik heb nog niet weer gereageerd omdat ik inhoudelijk nog niets verder te melden heb. Maar, ik realiseer me dat het voor jullie hier in het topic wel zo fijn is als ik dat dan wel even af en toe aangeef. Sorry, ik zal daar beter op letten. Het geheel staat nog steeds uit bij de relevante afdelingen, ik check ook periodiek bij hen of er al een update/reactie/antwoord is. Zodra ik van hen een antwoord heb om hier te geven, dan krijg je hem ook gelijk van me.

Reputatie 3
Badge +1

Dank voor je reactie, @Erik_. Fijn om te weten dat KPN nog steeds bereid is om het probleem te onderzoeken (daar kreeg ik de laatste maanden steeds meer twijfels bij). Ik heb onderstaand bericht ontvangen (ook via SMS ontvangen overigens), ik wacht nog even af.

 

Reputatie 3
Badge +1

Zoals verwacht ben ik niet teruggebeld, helaas voor de zoveelste keer al. De afbeeldingen Klantenreacties schijnt inderdaad hun belofte van contact binnen een werkdag waar te kunnen of willen maken.

Reputatie 3
Badge +1

Zojuist toch nog gesproken met een medewerkster van de genoemde afdeling. Ik werd gebeld door het 088-nummer maar na opnemen werd de verbinding meteen verbroken. Kreeg daarna een nieuw bericht met het verzoek om een 0800-nummer te bellen.

De medewerkster heeft (opnieuw?) een aantal details opgenomen in het ticket en dit doorgezet naar de technische collega’s. Doorlooptijd zou ca. 1,5 week bedragen.

Reputatie 7
Badge +30

Even weer een teken van leven van mijn kant. Inhoudelijk nog niets, en ik verwacht dat dit jaar ook niet meer. Ik kom er in januari opnieuw op terug. 

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Dank voor je reactie. Na mijn contact met Klantenreacties, twee weken geleden, heb ik geen verdere updates meer ontvangen. Om eerlijk te zijn, rekende ik daar ook niet meer op voor dit jaar.

Ik heb verder niet meer kunnen testen of onderzoek kunnen doen. Volgens mij heb ik alles geprobeerd wat voor mij mogelijk is als eindgebruiker.

Ondanks bovenstaande wil ik je toch fijne dagen toewensen en je bedanken voor de hulp tot nu toe.

:grinning::grinning:  Denk je nou écht dat KPN hier nog iets aan gaat doen? :sweat_smile::joy:

No Way, José.

Reputatie 3
Badge +1

@TonnieR Ik ben nog niet van plan om op te geven. 

Dat is te prijzen, echter maak je weinig kans tegen deze grote speler!:thumbsup_tone2:

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Ik heb zelf nog wat onderzoek gedaan. Opnieuw kwam ik EFR (Enhanced Full Rate) tegen, deze speech codec werd geïntroduceerd in 1997.

Het oudste toestel in mijn verzameling waarvan ik heb kunnen vaststellen dat deze volledig werkt op de Huawei basebands, is een Siemens S6 (Power) uit 1998. De toestellen die niet meer werken, zijn allemaal gemaakt in 1992-1997. De toestellen die gemaakt zijn voor ‘97, kunnen EFR niet ondersteunen en beschikken alleen over FR (‘87), sommige waarschijnlijk ook HR (‘94).

Bovenstaande lijkt mij een realistische oorzaak van de problemen met bellen/gebeld worden op 2G bij de Huawei basebands, i.c.m. toestellen ouder dan ~1998.

Indien dit daadwerkelijk het geval is, dan kan ik mij voorstellen dat toestellen die geen EFR ondersteunen, binnen het netwerk geregistreerd staan als ‘voice incapable’ o.i.d., wat op diens beurt zou verklaren waarom gebeld worden ook niet werkt op dergelijke toestellen.

Zou jij navraag kunnen doen bij jouw technische collega’s om erachter te komen welke speech codes de Huawei basebands ondersteunen? Indien de basebands alleen EFR ondersteunen, is het dan mogelijk om ondersteuning voor FR/HR opnieuw te voegen?

Reputatie 3
Badge +1

Schijnbaar is het toch iets anders. Ik heb net tijdelijk EFR uitgeschakeld op mijn Nokia 6310i en kon daarna nog steeds bellen, zij het met iets lagere geluidskwaliteit. 

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Je gaf aan dat je in januari op dit probleem zou terugkomen. Dat is dus niet gebeurd… Zijn jouw collega’s daadwerkelijk nog bezig hiermee?

Ik heb gisteren het probleem ook bij Huawei aangekaart.

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ @Marcia_ Weer een maand verder zonder enige reactie. Zijn jullie nog bereid om met mij op zoek te gaan naar een oplossing?

Reputatie 7
Badge +30

Sorry, @tobiastheebe! Het is hier op het forum in de eerste twee maanden van het jaar zo druk geweest dat ik hier helemaal niet meer aan gedacht heb. Heb m'n mailbox doorgespit en blijkt dat ik ook nog niets weer gehoord heb van de collega's. Ik heb ze zojuist opnieuw een reminder gestuurd. Het leek wel, vanuit de laatste berichten die ik vorig jaar kreeg, dat er wat vooruitgang in zat qua informatievoorziening. Maar nog niets concreets. Hopelijk is dat er nu wel, nu we weer een paar maanden verder zijn.

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Dank voor je reactie. Laat het vooral weten als ik nog iets kan testen. Als het nodig is wil ik gerust naar een Ericsson-site reizen. Ik hoop nog steeds die mooie toestellen uit ‘92 (dan denk ik vooral aan mijn Ericsson GH172) weer overal in NL te kunnen gebruiken.

Overigens totaal geen reactie gehad vanuit Huawei.

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Weer een maand verder zonder enige update/reactie vanuit KPN.

Sta jij nog in contact met de technische collega’s en heb je een idee of zij hier nog mee bezig zijn? Kun je het ook aangeven als KPN niet (meer) bereid is om dit voor/met ons op te lossen? Diverse andere gebruikers hebben zich namelijk gemeld in dit topic met hetzelfde probleem, het speelt niet alleen bij mij. We worden al sinds juni 2020 aan het lijntje gehouden.

Reputatie 3
Badge +1

@Ewee @Gijs R @Brommm

Ik stond de afgelopen dagen in contact met een medewerkster van NSSD (Network Services Support Desk), tevens twee ritjes gemaakt naar de enige overgebleven Ericsson-site in mijn woonplaats om te testen (en aan KPN te bewijzen dat alles daar nog naar behoren werkt). Binnen NSSD is overleg geweest met de ‘specialisten’ die helaas concluderen c.q. bevestigen dat de Huawei basebands niet compatibel zijn met oude(re) toestellen w.b. 2G voice. Volgens de specialisten is het ook niet mogelijk om 2G voice werkend te maken voor alle toestellen op de Huawei basebands. Daarmee houdt dit verhaal dus op na bijna 1,5 jaar. Zeer jammer, vooral omdat het zo enorm lang heeft geduurd voordat mijn klacht daadwerkelijk bij de juiste afdeling terecht kwam. Ik ga verder met mijn Nokia 6310i totdat KPN, 2G uitschakelt.

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ Weer een maand verder zonder enige update/reactie vanuit KPN.

Sta jij nog in contact met de technische collega’s en heb je een idee of zij hier nog mee bezig zijn? Kun je het ook aangeven als KPN niet (meer) bereid is om dit voor/met ons op te lossen? Diverse andere gebruikers hebben zich namelijk gemeld in dit topic met hetzelfde probleem, het speelt niet alleen bij mij. We worden al sinds juni 2020 aan het lijntje gehouden.

Ja, ik ben nog in contact met ze, @tobiastheebe. Het is alleen een nogal eenzijdig contact. Ik heb dit jaar nog geen reacties van ze mogen vernemen, ondanks dat ik richting hen wel contact heb gezocht. Voor zover ik begrijp vanuit het eerdere contact lijkt dat wat je in je bericht van eerder vanmiddag benoemt klopt. En zijn we voornamelijk in afwachting van een statement of stukje uitleg over de hoe en de wat om hier te plaatsen. Maar dat heb ik nog niet mogen ontvangen. Ik gooi je bericht van vanmiddag richting hen en hopelijk krijgen we dan nog iets van een officiële afsluiting van dit geheel. 

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Na 1,5 maand kom ik toch nog even hierop terug. Ik was benieuwd of KPN nog een statement gaat plaatsen op de website met wat tekst en uitleg?

Reputatie 7
Badge +30

Weet ik niet, @tobiastheebe. Dit hele gebeuren loopt intern nog wel rondjes, maar ik durf geen uitspraken te doen of daar nog een keer een echt statement uit gaat komen. Als dat zo is, dan ben je de eerste die het hoort, want dan zal ik hem hier ook plaatsen. 

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ Vandaag ben ik opnieuw gaan graven tussen de GSM-specificaties van 3GPP/ETSI. Ik kom erop uit dat de Huawei basebands de FR (Full Rate) voice codec (op dit moment) niet ondersteunen, alleen HR (Half Rate) en EFR (Enhanced Full Rate).

Kan KPN m.b.v. bovenstaande informatie nog iets voor mij en de andere klanten die zich hebben gemeld in dit topic betekenen?

Reputatie 3
Badge +1

(Bump)

 

Sinds een paar maanden gebruik ik een Siemens S10D active, welke nog net nieuw genoeg is (1998) om volledig (voice + SMS) ondersteund te worden door de Huawei basebands en ook nog geschikt is voor NL-Alert.

 

Reputatie 3
Badge +1

@Erik_ @Marcia_ Dit topic loopt inmiddels al bijna 2,5 jaar en er is vanuit KPN nog altijd geen officiële berichtgeving of erkenning geweest voor dit probleem, voor zover mij bekend. Ik vind dit niet acceptabel, er wordt van het ene op het andere moment een dienst onklaar gemaakt, zonder enige communicatie en kan mij niet voorstellen dat ik en de paar andere klanten die zich hebben gemeld in dit topic de enigen zijn die hier de dupe van zijn.

Laat het mij alsjeblieft weten als er nog een mogelijkheid is om dit probleem verder te onderzoeken, ik werk er dolgraag aan mee, ook als dit betekent dat ik nog eens naar een Ericsson-basisstation moet reizen (een kleine maand geleden is het laatste basisstation in mijn woonplaats omgezet naar Huawei).