Vraag

Kosten mobiel internet, ondanks uitschakelen data

  • 20 August 2019
  • 77 reacties
  • 2700 keer bekeken

Reputatie 7
Mijn zoon heeft een data sim van 500MB (1000MB na verdubbeling KPN Compleet).
In juli is er 1 cent in rekening gebracht en het intrigeert mij wel waar die cent nu vandaan komt.
Onderstaand het kostenoverzicht van het dataverbruik.


De 1000MB databundel is dus volledig verbruikt en buiten Nederland is 3MB buiten de bundel verbruikt maar ook daar zouden geen kosten voor in rekening gebracht mogen worden.
Het toestel is ook in Zuid-Afrika geweest met roaming en datagebruik uitgeschakeld. Als daar 1MB verbruikt zou zijn dan zou de rekening al €2,50 zijn dus daar komt die cent zeer waarschijnlijk ook niet vandaan.

De vraag is waar die cent dan wel voor in rekening gebracht wordt?
Is het wellicht een lekje waarbij er toch data verbruikt wordt ookal staat roaming en datagebruik uit. Ik kan mij een topic herinneren waar iemand in Amerika iets soortgelijks had met kleine bedragen die in rekening gebracht werden.

In augustus wordt 45 cent in rekening gebracht en ook daar zal ik de specificatie hier in dit topic opnemen nadat ik de factuur ontvangen heb.

Heeft KPN ook een overzicht van het datagebruik naar dag zoals de onderstaande specificatie van T-Mobile?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


77 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Ha @wjb Ik ben ook wel nieuwsgierig en ik waag graag een poging. Die cent mag je uiteraard van me terughebben, maar ik vermoed dat het je meer om de puzzel zelf gaat, toch? Het gaat om het 097-nummer dat al in je profiel staat, neem ik aan.

Die verbruiksspecificatie is er inderdaad en ik dacht te zien dat je die ook kreeg, of vergis ik me? Ik heb het sterke vermoeden dat er ergens toch nog heel even verbinding is geweest. We hebben het dan echt over minieme hoeveelheden, maar volgens mij is er eind juli heel kort verbinding geweest met deze cent aan kosten tot gevolg.
Reputatie 7
Het gaat mij uiteraard niet om die cent die in juli in rekening gebracht is of om die 45 cent die over augustus in rekening gebracht gaan worden, maar inderdaad over de puzzel waar deze kosten vandaan zijn gekomen.
Als "Mobiele data" uit gestaan heeft, dan zou er geen mijns inziens geen enkel verbruik geweest mogen zijn.
Buiten dat wat ik op de factuur zie staan (zie screenshot in openingsbericht) heb ik verder geen specificatie van de kosten ontvangen.

Het betreft inderdaad het 0970 nummer dat in mijn profiel opgenomen is.

Kan jij de specificatie van die kosten en die voor augustus doen toekomen?
Je mag ze van mij ook rustig hier posten zolang er maar geen persoonlijke gegevens (n.a.w., e-mail of telefoonnummer) geplaatst worden.

Ik ben heel benieuwd.
Reputatie 7
Badge +20
Ja, ik ben met je eens dat als de boel uitstaat er geen verbruik zou moeten zijn. Ik heb je zonet de betreffende factuur inclusief specificatie naar je gemaild. Wel bijzonder, want als ik kijk zou je deze gespecificeerde factuur sowieso moeten krijgen. Dat is dus niet het geval? De factuur waarop de kosten van augustus staan moet nog komen, trouwens.

Hieronder een screenshotje. Het gaat om die 5 kb die over verschillende dagen in Zuid-Afrika is 'verbruikt'. Er is dus 5 keer heel even verbinding geweest. Ik durf je oprecht niet te zeggen waar dat vandaan komt, als je alles uit hebt gezet. Misschien is het toch heel kort verbinding geweest bij het aanzetten, of iets in die zin?

Reputatie 7
Ik kijk eigenlijk nooit naar de factuur in de mail, ik open de factuur in de app en daar staan die specificaties niet vermeld. Ze stonden inderdaad wel op de originele factuur.

Dit is heel interessant immers zowel op de OnePlus 5T van mijn zoon als op mijn OnePlus 5T heeft "Mobiele data" de hele tijd uit gestaan en we zijn zo ongeveer de gehele vakantie samen geweest. Ik heb geen kosten in rekening gekregen op mijn T-Mobile abonnement terwijl mijn zoon dus wel kosten in rekening gekregen heeft op zijn KPN data abonnement.

Heel interessant allemaal. Ik ben heel benieuwd voor welke momenten in augustus er kosten in rekening gebracht gaan worden.
Hopelijk zie ik dan een correlatie tussen datum/tijd en locatie.

Ik weet dat er op het forum een soortgelijke topic is voor dergelijke kleine kosten bij iemand die in Amerika vertoefde.
Reputatie 7
Badge +20
Ik kijk eigenlijk nooit naar de factuur in de mail, ik open de factuur in de app en daar staan die specificaties niet vermeld. Ze stonden inderdaad wel op de originele factuur.
Ha, dat verklaart het.

Dit is heel interessant immers zowel op de OnePlus 5T van mijn zoon als op mijn OnePlus 5T heeft het datagebruik de hele tijd uit gestaan en we zijn zo ongeveer de gehele vakantie samen geweest. Ik heb geen kosten in rekening gekregen op mijn T-Mobile abonnement terwijl mijn zoon dus wel kosten in rekening gekregen heeft op zijn KPN data abonnement.

Heel interessant allemaal. Ik ben heel benieuwd voor welke momenten in augustus er kosten in rekening gebracht gaan worden.
Hopelijk zie ik dan een correlatie tussen datum/tijd en locatie.

Wie weet. Ik ben er ook nieuwsgierig naar. Ik durf alleen niet te zeggen of we de oorzaak kunnen gaan achterhalen: de conclusie kan natuurlijk zijn dat er toch ergens even een verbinding is gemaakt. Ik ben ook benieuwd naar de data je komende factuur.
Reputatie 7
Ik durf alleen niet te zeggen of we de oorzaak kunnen gaan achterhalen: de conclusie kan natuurlijk zijn dat er toch ergens even een verbinding is gemaakt.
Maar dat zou dus niet hebben kunnen gebeuren immers "Mobiele data" heeft 100% van de tijd UIT gestaan. Dat deze op 22 juli in Italië uit gezet is kan je, denk ik, ook wel aan het verbruik zien. Dat is precies waarom dit mij intrigeert en al helemaal omdat ik nog nooit vernomen heb dat dergelijke kleine bedragen voor onbekend datagebruik bij een T-Mobile abonnement in rekening gebracht zijn terwijl mijn zoon niet de enige is hier hier tegenaan loopt met een KPN abonnement.

Mijn dataverbruik via T-Mobile in de periode 23-7 t/m 6-8 is 0 bytes.

Reputatie 7
Badge +28
Volgt jouw zoon een podcast? In mijn telefoon staat zo’n verborgen instelling die je wel even aan moet zetten.

Reputatie 7
Nee, mijn zoon heeft geen podcasts.
Ik zie ook niet wat dat met dat datagebruik te maken zou kunnen hebben . Daarbij komt dat die instellingen alleen op iPhone en iPad beschikbaar zijn en dat is apparatuur van Apple, een bedrijf die bij ons op de lijst van ongewenste leveranciers staat.
Hoi @wjb en andere.

iPhone en iPad beschikbaar zijn en dat is apparatuur van Apple, een bedrijf die bij ons op de lijst van ongewenste leveranciers staat.

Waarom ?
Reputatie 7
Ik zie overigens dat de titel van dit topic door een moderator is aangepast en daardoor dekt hij niet meer de lading.

Het gaat helemaal niet om "ondanks databundel", maar om waar die kosten vandaan komen bij verblijf buiten de EU terwijl "Mobiele data" uit heeft gestaan.
Reputatie 7
Badge +28
Ik zie ook niet wat dat met dat datagebruik te maken zou kunnen hebben.

Als mobiel netwerk op uit staat, is het nog wel mogelijk om bv ook updates binnen te halen via het netwerk .

Dit soort extra instellingen kun/moet je bij bepaalde toestellen dus ook in de gaten houden.

Het is maar dat dit nu ook uitgesloten is.
Reputatie 7
Hoi @wjb en andere. iPhone en iPad beschikbaar zijn en dat is apparatuur van Apple, een bedrijf die bij ons op de lijst van ongewenste leveranciers staat.Waarom ?
Vanwege het gesloten ecosysteem inclusief iCloud.
Vanwege het lage innovatieve vermogen van Apple.
Vanwege de slechte prijsprestatie verhouding.
En last but absolutely not least:
Vanwege de gigantische constructies waarmee het bedrijf haar af te dragen belastingen tot een minimum weet te beperken.

Dat laatste is mij een doorn in het oog wetende dat mijn bedrijf die mogelijkheden niet heeft en dus gewoon het volle pond moet afdragen.
Ook ik zou liever maar 1% vennootschapsbelasting afdragen i.p.v. 19%, dat is goed voor de aandeelhouder(s). 😉
Overigens is de belastingbetaler (jij en ik) de dupe van dergelijke constructies immers de overheid loopt daardoor een hoop geld mis dat via andere wegen (lees bij de belastingbetaler) alsnog moet worden binnengehaald.

Ik weet dat Apple absoluut niet de enige is met dergelijke constructies, maar ze spannen wel de kroon.
Reputatie 7
Ik zie ook niet wat dat met dat datagebruik te maken zou kunnen hebben.Als mobiel netwerk op uit staat, is het nog wel mogelijk om bv ook updates binnen te halen via het netwerk .
Nee, als datagebruik (mobiel netwerk) uit staat, dan staat die uit en hoort er dus geen byte verbruik te zijn, ook niet om bijvoorbeeld updates binnen te halen.
Reputatie 7
Badge +28
Als het bij de telefoon van jouw zoon zo werkt, dan wens ik je veel succes naar de zoektocht van dat minimale verbruik.
Reputatie 7
Als het bij de telefoon van jouw zoon zo werkt, ...
Zo hoort het in ieder geval wel te werken. Als ik in de meterkast de hoofdschakelaar voor de electriciteit uit zet dan verwacht ik ook dat en 0 ampère gebruikt zal worden en niet dat er nog ergens een lekstroompje loopt als ik de schakelaar van mijn bureaulamp aan zet.

Overigens heb ik, zoals je hebt kunnen lezen, precies dezelfde telefoon als mijn zoon en heb ik met mijn T-Mobile aansluiting geen "lekverbruik" gehad. En dat is nu net waarom ik dit topic gestart ben. Ik ben al meerdere keren berichten tegengekomen van dergelijke kosten bij KPN abonnementen, maar nog nooit bij T-Mobile abonnementen. Dat stelt deze vraag ineens in een heel ander daglicht.
Hoi Allemaal,

Als het bij de telefoon van jouw zoon zo werkt, dan wens ik je veel succes naar de zoektocht van dat minimale verbruik.

Stel: (ik zeg dus niet dat ze dat doen)

Stel dat KPN 100.000 abonnees heeft, en ze verreken elke maand 0,01 eurocent.
Dan loopt dat minimale verbruik erg snel op.
Net zoiets als 100 cocktail prikkers in een doosje, en dan er maar 99 indoen.
En aan het einde van het productiejaar storten ze dat bedrag op jou rekening. 🙂
Reputatie 7
...elke maand 0,01 eurocent.
0,01 Euro zal je bedoelen. 😉
En let op, voor de maand augustus gaat dus 0,45 Euro in rekening gebracht worden voor waarschijnlijk tientallen 1KB "verbruikjes". Nog even wachten op de factuur, dan zal ik de kostenspecificatie hier posten.
Hoi @wjb


...elke maand 0,01 eurocent.0,01 Euro zal je bedoelen. 😉

😱
Ik heb het gecorrigeerd. 🙂
Dit is wel een geliefd thema (met oorspronkelijke topic titel), zie ook het aantal commentaren op https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html
Reputatie 7
Dit is wel een geliefd thema (met oorspronkelijke topic titel), zie ook het aantal commentaren op https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html
Youfone gebruikt 100% het KPN netwerk, sterker nog, eigenlijk is het een "reseller" van KPN abonnementen.


Het staaft mijn gedachte dat deze kosten toch echt veroorzaakt worden door (technische) tekortkomingen bij de provider en niet door (technische) tekortkomingen van het gebruikte toestel.
Reputatie 2
Met dat lek-verbruik van een smartphone moet je oppassen.

Het Franse kanker instituut heeft de daadwerkelijke SAR-waarde (specific Absorption Rate) van veel smartphones onderzocht. Sommige telefoons zitten met hun stralingsbelasting ver boven de wettelijk limiet. Die moeten dus van de markt gehaald worden maar onze toezichthouder slaapt, zoals toezichthouders tegenwoordig vaak doen.

Behalve de hoogfrequente straling kan bij zo'n lekkend toestel ook te hoge elektrische pulsen blijven lopen. Voor mensen die onder een hoogspanningsmast wonen bestaat in Nederland een uitkoopprogramma vanwege leukemie, hersentumoren en andere zaken. Grote stromen op grote afstand kunnen dezelfde nano tesla belasting geven als kleine stomen op een kleine afstand. Volgens de gebruiksaanwijzing moet een smartphone altijd op omstreeks 2 centimeter afstand van het lichaam gehouden worden (sommige modellen meer). Veel mensen dragen de smartphone echter op hun lichaam (in hun broekzak) en als de telefoon dan ook nog zomaar data (en bijbehorende stroompieken en hoogfrequente velden) lekt dan zit je met van alles boven het wettelijk toegestane maximum en dat is niet goed voor je gezondheid.

Ik zou dat data lekkende toestel dus inruilen (hopelijk onder garantie) voor een ander exemplaar.
Reputatie 7
Jij hebt het over een compleet ander begrip als je het over "lekken" hebt.
Jouw "lekken" heeft niets, maar dan ook niets te maken met de term "lekverbruik" die ik hier noemde.
Er valt dan ook helemaal geen "lekkend toestel" in te ruilen.
Reputatie 2
Nee @wjb . De toestellen die bij gelijke instellingen lek verbruik vertonen zijn vaak deze toestellen. Ik neem aan dat jij technisch voldoende onderlegd bent om de instellingen van het toestel goed te bekijken. Een lekkend toestel valt in te ruilen. Zoals altijd is gelijk hebben en bij inruilen bij het eerste verzoek zonder slag of stoot gelijk krijgen niet altijd hetzelfde, maar het is wel zo.

Persoonlijk zou ik mijn eigen toestel aan mijn zoon geven en het lekende toestel snel omruilen.
Reputatie 7
Nee @wjb . De toestellen die bij gelijke instellingen lek verbruik vertonen zijn vaak deze toestellen.
Ik denk dat ik maar niet serieus op jouw bericht ga reageren. Ik weet dat je heel erg begaan bent met straling, maar dit gaat me toch iets te ver.

Ik stel juist dat dit issue helemaal niet veroorzaakt wordt door het toestel, maar door de technische/administratieve werking bij de provider. Dat staat haaks op jouw stelling.
Reputatie 2
@wjb Dit soort data lekken hangt vaak samen met daadwerkelijke lekken van straling maar dat had de provider inderdaad administratief moeten uitfilteren als niet zinvol data gebruik of administratief te negeren dataverbruik.

Je kan informeren bij het Franse kanker instituut die onderzoek deden in de praktijk naar zaken als SAR waarden van smartphones. Wellicht geloof je hun door anderen gevalideerde bevindingen? Er valt niet veel over te lezen op internet maar de zoekterm "phonegate" zal je wel het nodige opleveren. Er zijn meer studies van dat soort. In de handleiding van je smartphone staat ook wat.
Tussen de gepubliceerde meetwaarden van fabrikanten en de praktijk zaten bij smartphones soms grote discrepanties, vooral de verkeerde kant op. Tussen toestellen onderling waren soms ook grote uitschieters in negatieve zin, die er echt niet hadden mogen zijn. Wettelijke maximum waarden werden overschreden. Die limieten zijn er niet voor niets.

Als de software goed ingesteld is en een toestel afwijkt door data te lekken heb je vaak zo'n ook op ander vlak negatief afwijkend toestel. Maandag-morgen producten bestaan nu eenmaal. Net als je sporadisch een Wifi router hebt die andere apparatuur stoort of gewoon structureel een uiterst goede of juist minder goede verbinding geeft.

Als de software goed ingesteld is (!) en desondanks de beschreven kuren heeft moet je het wellicht zo zien: Een auto die stinkt, lawaai maakt en over de weg zwabbert (eg een smartphone die data lekt) heeft statistisch gezien een grotere kans om niet door de APK te komen dan een auto die er goed uit ziet, goed klinkt en lekker rijdt (maar soms komen die ook niet door de keuring heen).

EMV van smartphones kan je niet zien of ruiken en toch moet je oppassen voor een overdosis, net zoals de zomerzon zeer aangenaam is maar teveel niet goed is en iedereen driftig zonnebrand smeert. Met mate wordt veel verdragen maar teveel is niet goed dus pas op voor misbaksels/ maandag-morgen producten.

Je kan uiteraard ook zelf metingen gaan verrichten. Basis meetapparatuur is, hoewel niet makkelijk in gebruik, soms al voor een paar duizend euro aan te schaffen en na een week cursus heb je waarschijnlijk al een aardig idee hoe het in de basis werkt.

Reageer