Beantwoord

Kosten voor niet verzonden SMS

  • 13 May 2022
  • 3 reacties
  • 242 keer bekeken

Sinds vorig jaar betaalt mijn vrouw elke 3 maanden extra kosten voor een sms die niet vanaf haar telefoon is verstuurd. Het gaat om een sms die naar een 097 nummer (machine-to-machine nummer) verstuurd zou zijn, maar zij sms't helemaal nooit en bij 'verzonden berichten' is ook niks terug te vinden. Dus hoe kan dit gebeuren ?

Als ik op het 097001002... nummer zoek vind ik meerdere klachten van mensen, maar geen oplossing, want blokkeren van het nummer schijnt niet te helpen. Ook verandert het laatste getal van het nummer steeds. Kan het zijn dat een App stiekem een sms stuurt ? Het opvallende is dat het altijd rond de 20e gebeurt en dan om de 3 maanden.

Het gaat om 10 cent, maar het is vervelend dat we niet weten waar het vandaan komt. Telefonisch heb ik al contact gehad met KPN, maar die weten het verder ook niet.

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 20 May 2022, 14:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @Casper-1965, welkom op het KPN Forum en bedankt voor je vraag!

Ik snap heel goed dat het vervelend is als je niet weet waar kosten vandaan komen. 

Kan het zijn dat een App stiekem een sms stuurt ? Het opvallende is dat het altijd rond de 20e gebeurt en dan om de 3 maanden.

Ja, dat kan heel goed dat een app een SMS verstuurd en daar kunnen kosten aan verbonden zitten.

Bij het installeren van een app, bij de eerste keer van het gebruik van een app en/of bij het updaten van een app wordt er gevraagd of je akkoord gaat met bepaalde machtigingen. Sommige machtigingen zijn nodig bepaalde functies in een app te laten werken (denk aan toegang tot je locatie om een hardloopsessie bij te houden) en sommige machtigingen zijn onnodig (bijvoorbeeld een spelletjes app die toegang wil tot je microfoon, om zo omgevingsgeluiden af te kunnen luisteren). 

Apps kunnen om de volgende rechten vragen:

  • Camera: De app kan kijken via de camera en deze beelden eventueel opnemen.
  • Microfoon: De app kan luisteren via de microfoon en de audio eventueel opnemen.
  • Telefoon: De app kan zelf een telefoongesprek starten (dit kan geld kosten).
  • Sms: De app kan zelf een sms sturen (dit kan geld kosten).
  • Contacten: De app kan je contacten zien om deze bijvoorbeeld te koppelen met bekenden die dezelfde dienst gebruiken. Ook kan er met deze permissie contacten worden toegevoegd.
  • Agenda: De app kan je agenda lezen en items toevoegen.
  • Locatie: De app kan zien waar je bent.
  • Opslag: De app kan data voor die app opslaan, aanpassen en verwijderen.
  • Lichaamssensoren: De app kan de verschillende sensoren die bewegingen in de gaten houden gebruiken.

Dit zijn een aantal voorbeelden: er kunnen om meer rechten gevraagd worden. Het is goed om bij het downloaden en installeren of updaten van een app, die rechten/ machtigingen vooraf goed te doornemen.

Dat kan ook achteraf, via de instellingen van het toestel:


iOS
Instellingen → privacy 

Android
Instellingen → Apps → [drie puntjes rechtsboven]→ Machtigingbeheer of Toestemmingsbeheer*

* Het kan per toestel verschillen hoe het precies omschreven staat

Check daar eens onder welke app er toestemming heeft om een SMS te versturen en bepaal dan of dat ook nodig is of dat je het recht intrekt. Houdt er rekening mee dat als je een machtiging intrekt, een app mogelijk niet meer (volledig) werkt. 

Bedankt Shyrin, voor de heldere uitleg.

Op te telefoon van mijn vrouw waren 3 Google Apps en Whatsapp, die iets met sms rechten hadden, dus die heb ik meteen uitgezet. Hopelijk gaat dat helpen en worden er nu geen sms berichten meer verstuurd.

Het is misschien handig als de KPN helpdesk medewerkers dit ook weten, want nu dachten ze dat we zelf een sms naar een dorp in Zweden hadden gestuurd vanwege het 097-nummer. Wat dus een machine to machine nummer blijkt te zijn.

Met vriendelijke groet

Casper

 

Reputatie 7
Badge +16

 

Het is misschien handig als de KPN helpdesk medewerkers dit ook weten, want nu dachten ze dat we zelf een sms naar een dorp in Zweden hadden gestuurd vanwege het 097-nummer. Wat dus een machine to machine nummer blijkt te zijn.


Dat is zeker handig, ik neem het intern mee!
 

Het opvallende is dat het altijd rond de 20e gebeurt en dan om de 3 maanden.


Ik ben benieuwd of een app tzt aangeeft dat deze niet meer gebruikt kan worden en/of jullie de kosten nog terug zien op de factuur. Geen dank voor de uitleg, ben blij dat jullie er een stap verder mee gekomen zijn!Â