KPN gaat van 3G naar 4G in maart 2022, wat betekent dit voor jou?

  • 14 September 2018
  • 60 reacties
  • 6362 keer bekeken
KPN gaat van 3G naar 4G in maart 2022, wat betekent dit voor jou?

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

60 reacties

Ok,Duidelijk @Denise_ .

Ik ben er wel klaar voor hoor(was alleen benieuwd of het nog zou werken,En ja hier dus wel),Alleen een reserve werkt nog op 2G,maar dat blijft gelukkig voorlopig nog.

Ik heb voor 31 maart 2022 diverse mails van KPN ontvangen dat ik een 3G apparaat in gebruik heb en dat  dat straks niet meer werkt. Nu is het 1 mei en het werkt nog steeds ?. Gaat de uitfasering niet door ?

Reputatie 7

Bellen met dat toestel zal blijven werken want dat doet hij dan wel op 2G maar Internet is een ander verhaal als jouw apparaat geen 4G ondersteunt.

Overigens kan je in het openingsbericht van dit topic lezen dat 3G in fases uit gezet wordt. Wanneer jouw mast aan de beurt is blijft afwachten.

Toch zijn er op veel plekken nog 3g, alle plaatsen waar ik recent geweest ben was nog 3g, bij jou waarschijnlijk ook nog @wjb .

T-mobile blijft voorlopig 3g wel ondersteunen, dus daar zou je naar kunnen overstappen @Andre_P als je graag je huidige apparaat wilt blijven gebruiken.

Reputatie 7
Badge +20

Werken die apparaten met VoLTE? En bellen kan ook dat het terugvalt naar 2G. Dan blijft het gewoon werken. 

Reputatie 7

Toch zijn er op veel plekken nog 3g, alle plaatsen waar ik recent geweest ben was nog 3g, bij jou waarschijnlijk ook nog @wjb .

Ik zou het niet weten, ik heb mijn mobiele telefonie bij T-Mobile ondergebracht. 😎

ik gebruik een 3G wifi dongle van TP-link, om wifi te generen op plaatsen waar het niet is, camping enzo.

Ik bel er niet mee, alleen internet dus. Hij werkt nog per vandaag.

Ik zou het niet weten, ik heb mijn mobiele telefonie bij T-Mobile ondergebracht. 😎

Dan kan jij in ieder geval 3g blijven gebruiken😉Al denk ik dat je allang 4g/5g gebruikt.

ik gebruik een 3G wifi dongle van TP-link, om wifi te generen op plaatsen waar het niet is, camping enzo.

Ik bel er niet mee, alleen internet dus. Hij werkt nog per vandaag.

Dat gebruik ik ook, maar dan die van ZTE(lekker goedkoop😁).Je zou even in de webinterface naar updates kunnen zoeken, misschien dat een update 4g ondersteuning met zich meebrengt.

 

Reputatie 7

Ik zou het niet weten, ik heb mijn mobiele telefonie bij T-Mobile ondergebracht. 😎

Dan kan jij in ieder geval 3g blijven gebruiken😉Al denk ik dat je allang 4g/5g gebruikt.

Bellen doe ik gewoon over 3G, mijn telefoon wordt zowel bij KPN als bij T-Mobile niet ondersteund voor VoLTE. Internet loopt uiteraard via 4G.

Reputatie 1

Dit betekend dat al die oudere mobieltjes die voor “alleen bellen ”inclusief de meeste “senioren toestellen” niet meer werken. DUs ook een hoop onnodige milieu belasting doordat die dingen ineens vervangen moeten worden.

Ook betekend het dat in storing gevoelige gebieden zoals rondom de zendermasten IJsselstein en Lopik, geen bereik meer zal zijn omdat je daar heel vaak terug valt op 3G...

De meeste van die oude mobieltjes (zoals de nokia 3310) ondersteunen ook 2G, en dat blijft wel.

Welk type (senioren) mobieltje heb je?

Reputatie 7

Dit betekend dat al die oudere mobieltjes die voor “alleen bellen ”inclusief de meeste “senioren toestellen” niet meer werken.

Die blijven het gewoon doen want die bellen dan gewoon over 2G.

Sinds 3G uit is, heb ik tijdens het bellen geen dataverbinding meer. Wel 4g als ik niet bel. Vroeger terugval naar 3G. Maar nu dus niet naar 2G

Kunnen jullie me helpen met dit issue? Instellingen op telefoon, nieuwe SIM, instellingen bij jullie?

Cross-tests:

- ik heb ook een Samsung A8 met vodafone sim die wel data houdt bij bellen.
- mijn kpn-sim in die Samsung A8 levert zelfde probleem op: geen data bij bellen. Bellen over 4G staat aan.

Moet dus in ieder geval (ook?) iets met de SIM of instellingen bij jullie zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Toestellen die niet geschikt zijn voor bellen via 4G gebruikten in het verleden 3G om te bellen. Nu 3G uitgeschakeld is wordt er tijdens het bellen teruggeschakeld naar 2G. Internet via 4G wordt dan tijdelijk uitgeschakeld. Zodra het telefoongesprek is afgelopen wordt internet via 4G automatisch weer ingeschakeld.

Piet.

De Samsung A8 zal VoLTE bij kpn niet ondersteunen. Latere modellen van Samsung doen dat op zeker wel.

De Samsung A8 zal VoLTE bij kpn niet ondersteunen. Latere modellen van Samsung doen dat op zeker wel.

Dus ik moet naar Vodafone? Want daar werkt de A8 wel met VoLTE..

@ErnstdeB. Als je met die oude A8 door wilt… hij is geïntroduceerd in 2017. Dan is Vodafone dus een optie inderdaad.

https://www.kpn.com/beleef/blog/supersnel-bellen-over-4g-netwerk-van-kpn.htm

quote van die pagina:

Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.

@PeterG  Dank voor je reactie.
Blijft over de vraag waarom er tijdens bellen niet wordt teruggevallen op 2G-data, hoe traag dat ook is. Is dat bij alle toestellen / instellingen zo? Of specifiek bij mij?

In het 2G systeem kan sowieso niet bellen en data ( gprs; ca 100 Kb/s ) tegelijk. Binnen die bandbreedte kan maar 1 ding tegelijk. GSM had in eerste instantie niet eens internet. 

GSM met gprs internet is zo'n 20 jaar oude techniek. Wat nu 2G wordt genoemd is gewoon GSM met gprs.

Waarom denk je dat de opvolger 3G, en later 4G is ontwikkeld? Met technisch veel meer bandbreedte. 

En nu 5G wat weer andere techniek is. Transmissie efficiënter dan de voorgangers. 

Reputatie 7
Badge +6

De Samsung A8 ondersteund wel 4G bellen. Dat was mijn vorige telefoon op het KPN netwerk. Ik heb een vermoeden dat je de APN instellingen even opnieuw moet invoeren. Dit vindt je terug onder - Instellingen - Verbindingen - Mobiele Netwerken - Namen toegangspunten. 

Even een nieuwe aanmaken, opslaan ,selecteren en dan even de telefoon opnieuw opstarten. En dan zal je daarna ook merken dat Wi-Fi bellen ook zal werken en tijdens het bellen gewoon op het 4G netwerk blijft.

 

Zie voor meer info:

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen.htm#!/topic/bellen/4g-bellen-activeren/device/samsung/galaxy-a8-2018-sm-a530f-android-pie/os-selection

@Sebas14 en anderen: ik heb alles correct staan qua APN, heb opnieuw opgestart. 4G-data geen probleem maar zodra ik ga bellen gaat data uit. Bellen via 4G staat aan in het toestel. Heb het alleen met de KPN-sim. Met vodafone werkt alles zoals het hoort.

Waar kan het nog meer in zitten? Toch nog andere instellingen op de telefoon? SIM? (is al wat jaartjes oud); instellingen bij KPN? Of moet ik maar bij een KPN winkel langsgaan?

Gr, Ernst.

 

Hoi, @ErnstdeB 

Waarschijnlijk ontbreekt een stukje software in je telefoon voor 4G bellen op het netwerk van kpn. 

Dat de fabrikant dat nog toevoegt aan eentje van al "een paar jaartjes" is onwaarschijnlijk. 

Motorola is veelal ongeschikt bijvoorbeeld. 

Reputatie 7
Badge +19

@ErnstdeB Hi Ernst, jouw toestel even meenemen naar de KPN Winkel in je buurt is zeker een optie. Mijn collega's daar kunnen dan de instellingen voor je controleren en mócht je simkaart aan vervanging toe zijn, dan krijg je direct een nieuwe. Als de theorie van Peter hierboven klopt, dan kan 't mogelijk ook helpen om contact met de fabrikant van je telefoon op te nemen.

Update:

Paar weken geleden bij KPN-winkel geweest. Nieuwe SIM gekregen. Medewerker heeft die nieuwe SIM in haar telefoon gestopt, zelfde probleem: tijdens bellen geen data. Ze heeft nog instellingen bekeken in een of ander programma van KPN, maar kon niks raars vinden. Zij wist het verder ook niet meer,

Ze constateerde dat het ergens in de KPN-instellingen van mijn nummer moet zitten, dus niet in telefoon of SIM.
Ze heeft daarom intern een ‘klacht’ aangemaakt waarover ik binnen 2 werkdagen zou worden gebeld. Helaas, het issue is er nog steeds en tot op heden ben ik nog niet gebeld door KPN