KPN gaat van 3G naar 4G in maart 2022, wat betekent dit voor jou?

  • 14 September 2018
  • 60 reacties
  • 6294 keer bekeken
KPN gaat van 3G naar 4G in maart 2022, wat betekent dit voor jou?
Reputatie 7
Badge +30

In maart 2022 stopt KPN met het 3G netwerk. In dit topic leggen we uit wat dit voor jou betekent.

Meer lezen over dat 2G stopt bij KPN? Lees hier verder.


We stoppen in maart 2022 met 3G. De netwerkruimte die daardoor vrijkomt, gebruiken we voor ons 4G-en 5G-netwerk. Zo kun je nog sneller, veiliger en stabieler internetten en bellen.

Ons 3G-netwerk bestaat uit 2 delen. Een klein deel op de 2100 MHz frequentie en een groter deel op de 900 MHz frequentie. Deze vormen samen ons 3G-netwerk. Aangezien de 2100 MHz frequentie weinig gebruikt wordt, zetten wij dit deel van ons 3G-netwerk uit op 1 november 2021. De rest volgt vanaf 31 maart 2022.

 Update 10 mei 2022: Inmiddels is 3G uitgezet in alle regio's.
 

 

 

3G stopt. Wat betekent dit voor mij?

Als je van ons een e-mail, brief of sms hebt ontvangen, dan gebruik jij de 3G-verbinding. Jouw toestel valt dan terug op ons 2G-netwerk, tenzij het geschikt is voor 4G. De internetsnelheid van 2G is lager dan je gewend bent. Je kunt met 2G niet bellen en internetten tegelijk. Ook kun je er geen muziek en films mee streamen of navigatie gebruiken. Daarom adviseren we je om over te stappen naar 4G
 

Als je toestel wel geschikt is voor 4G, maar je toch merkt dat je vanaf 1 november op 2G zit, dan staat het waarschijnlijk nog niet ingesteld op 4G. Je kunt met onze Toestelhulp je toestel vinden en de instellingen aanpassen.

Zit je simkaart niet in een toestel maar een ander apparaat? Neem dan contact op met de leverancier van het systeem of apparaat om de mogelijkheden te bespreken. Anders is jouw apparaat na 1 november verbonden met het 2G-netwerk. 

Zie voor meer informatie ook onze infopagina op kpn.com/3gstopt.

 

Veelgestelde vragen

 

Heb ik een nieuwe simkaart nodig voor 4G/5G?

Alle nieuwe simkaarten van KPN ondersteunen 4G. Indien je een verouderde simkaart hebt die niet geschikt is wordt je hierover geïnformeerd. Je kunt zelf ook kosteloos een nieuwe simkaart aanvragen via je MijnKPN.
 

Ik maak nu veel gebruik van het 3G-netwerk. Mijn simkaart en toestel zijn wel geschikt voor 4G/5G. Hoe kan dat?

Mogelijk zijn de instellingen van je toestel gelocked op het 3G-netwerk. Je kunt met onze Toestelhulp je toestel vinden en de instellingen aanpassen.
 

Wat gebeurt er met 2G?

Op 1 december 2025 stopt KPN definitief met 2G.

 

Waarom stopt KPN met 3G en niet eerst met 2G?

3G en 4G zijn echte datanetwerken. Omdat 4G een hoogwaardiger netwerk is dan zijn voorganger kan deze goed de functionaliteit van 3G overnemen. In andere woorden: 3G is vervangbaar door 4G. Het 2G netwerk wordt op dit moment veel gebruikt voor Internet-of-Things (IoT). Hoewel nieuwe IoT-toepassingen inmiddels worden aangesloten op 4G, LTE-M of Lora zijn er nog veel apparaten die afhankelijk zijn van 2G.

 

Ik heb een KPN abonnement, heb ik een nieuw abonnement nodig?

Alle KPN abonnementen ondersteunen standaard 4G en 5G.
 

Ik heb prepaid van KPN, wat betekent dit voor mij?

Alle prepaid aansluitingen zijn van 3G naar 4G overgezet. Dit heeft plaatsgevonden in het najaar van 2018.  Om gebruik te kunnen maken van het 4G netwerk heb je echter óók een geschikte smartphone en simkaart nodig. Indien je nog geen geschikte simkaart had ben je hierover geïnformeerd.
 

Ik heb een oude mobiele telefoon, die alleen geschikt is voor 2G en 3G. Wat betekent het uitzetten van 3G voor mij?

Wanneer je in 2022 nog gebruik maakt van je oude smartphone kan je blijven bellen en sms’en via 2G. Wanneer je gebruik wilt maken van internet, kan dit enkel via een wifi verbinding.
 

Kan ik 3G nog wel in het buitenland gebruiken?

Zolang de providers in het buitenland 3G aanbieden, kun je hier gebruik van blijven maken.

 

Waarom moet ik contact opnemen met de leverancier als ik een ander apparaat of systeem gebruik?

Simkaarten van consumenten zijn met name bedoeld voor telefoons. Maar, het is ook mogelijk om de simkaart in een laptop, tablet of ander apparaat te stoppen. Daarvan weten wij niet de technische eigenschappen en wat het effect is als het 3G netwerk uitvalt. Ook weten we niet wat je er precies mee wilt doen. Daarom raden we aan advies te vragen aan de leverancier van jouw apparaat of systeem.


Heb je andere vragen over het uitschakelen van 3G? Stel ze gerust hieronder in een reactie.

 

Laatste update: 25-03-2024


60 reacties

Ok,Duidelijk @Denise_ .

Ik ben er wel klaar voor hoor(was alleen benieuwd of het nog zou werken,En ja hier dus wel),Alleen een reserve werkt nog op 2G,maar dat blijft gelukkig voorlopig nog.

Ik heb voor 31 maart 2022 diverse mails van KPN ontvangen dat ik een 3G apparaat in gebruik heb en dat  dat straks niet meer werkt. Nu is het 1 mei en het werkt nog steeds ?. Gaat de uitfasering niet door ?

Reputatie 7

Bellen met dat toestel zal blijven werken want dat doet hij dan wel op 2G maar Internet is een ander verhaal als jouw apparaat geen 4G ondersteunt.

Overigens kan je in het openingsbericht van dit topic lezen dat 3G in fases uit gezet wordt. Wanneer jouw mast aan de beurt is blijft afwachten.

Toch zijn er op veel plekken nog 3g, alle plaatsen waar ik recent geweest ben was nog 3g, bij jou waarschijnlijk ook nog @wjb .

T-mobile blijft voorlopig 3g wel ondersteunen, dus daar zou je naar kunnen overstappen @Andre_P als je graag je huidige apparaat wilt blijven gebruiken.

Reputatie 7
Badge +20

Werken die apparaten met VoLTE? En bellen kan ook dat het terugvalt naar 2G. Dan blijft het gewoon werken. 

Reputatie 7

Toch zijn er op veel plekken nog 3g, alle plaatsen waar ik recent geweest ben was nog 3g, bij jou waarschijnlijk ook nog @wjb .

Ik zou het niet weten, ik heb mijn mobiele telefonie bij T-Mobile ondergebracht. 😎

ik gebruik een 3G wifi dongle van TP-link, om wifi te generen op plaatsen waar het niet is, camping enzo.

Ik bel er niet mee, alleen internet dus. Hij werkt nog per vandaag.

Ik zou het niet weten, ik heb mijn mobiele telefonie bij T-Mobile ondergebracht. 😎

Dan kan jij in ieder geval 3g blijven gebruiken😉Al denk ik dat je allang 4g/5g gebruikt.

ik gebruik een 3G wifi dongle van TP-link, om wifi te generen op plaatsen waar het niet is, camping enzo.

Ik bel er niet mee, alleen internet dus. Hij werkt nog per vandaag.

Dat gebruik ik ook, maar dan die van ZTE(lekker goedkoop😁).Je zou even in de webinterface naar updates kunnen zoeken, misschien dat een update 4g ondersteuning met zich meebrengt.

 

Reputatie 7

Ik zou het niet weten, ik heb mijn mobiele telefonie bij T-Mobile ondergebracht. 😎

Dan kan jij in ieder geval 3g blijven gebruiken😉Al denk ik dat je allang 4g/5g gebruikt.

Bellen doe ik gewoon over 3G, mijn telefoon wordt zowel bij KPN als bij T-Mobile niet ondersteund voor VoLTE. Internet loopt uiteraard via 4G.

Reputatie 1

Dit betekend dat al die oudere mobieltjes die voor “alleen bellen ”inclusief de meeste “senioren toestellen” niet meer werken. DUs ook een hoop onnodige milieu belasting doordat die dingen ineens vervangen moeten worden.

Ook betekend het dat in storing gevoelige gebieden zoals rondom de zendermasten IJsselstein en Lopik, geen bereik meer zal zijn omdat je daar heel vaak terug valt op 3G...

De meeste van die oude mobieltjes (zoals de nokia 3310) ondersteunen ook 2G, en dat blijft wel.

Welk type (senioren) mobieltje heb je?

Reputatie 7

Dit betekend dat al die oudere mobieltjes die voor “alleen bellen ”inclusief de meeste “senioren toestellen” niet meer werken.

Die blijven het gewoon doen want die bellen dan gewoon over 2G.

Sinds 3G uit is, heb ik tijdens het bellen geen dataverbinding meer. Wel 4g als ik niet bel. Vroeger terugval naar 3G. Maar nu dus niet naar 2G

Kunnen jullie me helpen met dit issue? Instellingen op telefoon, nieuwe SIM, instellingen bij jullie?

Cross-tests:

- ik heb ook een Samsung A8 met vodafone sim die wel data houdt bij bellen.
- mijn kpn-sim in die Samsung A8 levert zelfde probleem op: geen data bij bellen. Bellen over 4G staat aan.

Moet dus in ieder geval (ook?) iets met de SIM of instellingen bij jullie zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Toestellen die niet geschikt zijn voor bellen via 4G gebruikten in het verleden 3G om te bellen. Nu 3G uitgeschakeld is wordt er tijdens het bellen teruggeschakeld naar 2G. Internet via 4G wordt dan tijdelijk uitgeschakeld. Zodra het telefoongesprek is afgelopen wordt internet via 4G automatisch weer ingeschakeld.

Piet.

De Samsung A8 zal VoLTE bij kpn niet ondersteunen. Latere modellen van Samsung doen dat op zeker wel.

De Samsung A8 zal VoLTE bij kpn niet ondersteunen. Latere modellen van Samsung doen dat op zeker wel.

Dus ik moet naar Vodafone? Want daar werkt de A8 wel met VoLTE..

@ErnstdeB. Als je met die oude A8 door wilt… hij is geïntroduceerd in 2017. Dan is Vodafone dus een optie inderdaad.

https://www.kpn.com/beleef/blog/supersnel-bellen-over-4g-netwerk-van-kpn.htm

quote van die pagina:

Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.

@PeterG  Dank voor je reactie.
Blijft over de vraag waarom er tijdens bellen niet wordt teruggevallen op 2G-data, hoe traag dat ook is. Is dat bij alle toestellen / instellingen zo? Of specifiek bij mij?

In het 2G systeem kan sowieso niet bellen en data ( gprs; ca 100 Kb/s ) tegelijk. Binnen die bandbreedte kan maar 1 ding tegelijk. GSM had in eerste instantie niet eens internet. 

GSM met gprs internet is zo'n 20 jaar oude techniek. Wat nu 2G wordt genoemd is gewoon GSM met gprs.

Waarom denk je dat de opvolger 3G, en later 4G is ontwikkeld? Met technisch veel meer bandbreedte. 

En nu 5G wat weer andere techniek is. Transmissie efficiënter dan de voorgangers. 

Reputatie 6
Badge +6

De Samsung A8 ondersteund wel 4G bellen. Dat was mijn vorige telefoon op het KPN netwerk. Ik heb een vermoeden dat je de APN instellingen even opnieuw moet invoeren. Dit vindt je terug onder - Instellingen - Verbindingen - Mobiele Netwerken - Namen toegangspunten. 

Even een nieuwe aanmaken, opslaan ,selecteren en dan even de telefoon opnieuw opstarten. En dan zal je daarna ook merken dat Wi-Fi bellen ook zal werken en tijdens het bellen gewoon op het 4G netwerk blijft.

 

Zie voor meer info:

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen.htm#!/topic/bellen/4g-bellen-activeren/device/samsung/galaxy-a8-2018-sm-a530f-android-pie/os-selection

@Sebas14 en anderen: ik heb alles correct staan qua APN, heb opnieuw opgestart. 4G-data geen probleem maar zodra ik ga bellen gaat data uit. Bellen via 4G staat aan in het toestel. Heb het alleen met de KPN-sim. Met vodafone werkt alles zoals het hoort.

Waar kan het nog meer in zitten? Toch nog andere instellingen op de telefoon? SIM? (is al wat jaartjes oud); instellingen bij KPN? Of moet ik maar bij een KPN winkel langsgaan?

Gr, Ernst.

 

Hoi, @ErnstdeB 

Waarschijnlijk ontbreekt een stukje software in je telefoon voor 4G bellen op het netwerk van kpn. 

Dat de fabrikant dat nog toevoegt aan eentje van al "een paar jaartjes" is onwaarschijnlijk. 

Motorola is veelal ongeschikt bijvoorbeeld. 

Reputatie 7
Badge +19

@ErnstdeB Hi Ernst, jouw toestel even meenemen naar de KPN Winkel in je buurt is zeker een optie. Mijn collega's daar kunnen dan de instellingen voor je controleren en mócht je simkaart aan vervanging toe zijn, dan krijg je direct een nieuwe. Als de theorie van Peter hierboven klopt, dan kan 't mogelijk ook helpen om contact met de fabrikant van je telefoon op te nemen.

Update:

Paar weken geleden bij KPN-winkel geweest. Nieuwe SIM gekregen. Medewerker heeft die nieuwe SIM in haar telefoon gestopt, zelfde probleem: tijdens bellen geen data. Ze heeft nog instellingen bekeken in een of ander programma van KPN, maar kon niks raars vinden. Zij wist het verder ook niet meer,

Ze constateerde dat het ergens in de KPN-instellingen van mijn nummer moet zitten, dus niet in telefoon of SIM.
Ze heeft daarom intern een ‘klacht’ aangemaakt waarover ik binnen 2 werkdagen zou worden gebeld. Helaas, het issue is er nog steeds en tot op heden ben ik nog niet gebeld door KPN

Reageer