KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet

  • 5 August 2021
  • 107 reacties
  • 27654 keer bekeken
KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet
Reputatie 7
Badge +20

KPN Mobiel in het buitenland: Wat doe je als je geen mobiel bereik hebt? Of geen internet hebt met jouw KPN simkaart? En wat zijn nou precies de kosten? Kortom, hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland? 

 

Hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland?

Wanneer je met jouw mobiele telefoon internet, belt of sms’t in het buitenland, dan noem je dat roaming. Ben je op reis binnen de EU? Dan kun je de bundels uit jouw abonnement gebruiken zonder extra kosten. Dit wordt ook wel Roam Like Home genoemd.

Ga je buiten de EU op reis? Houd dan rekening met een buitenbundeltarief per MB, minuut of sms. Het kan dan voordeliger zijn om een Extra Bundel aan te zetten.

Je leest meer over dataroaming en wat het is in onze Kennisbank:

 

 

Op reis met vliegtuig, veerboot of cruiseschip

Let op: Maak je binnen de EU gebruik van mobiel internet op een veerboot, cruiseschip of in het vliegtuig? Dan gaat dat niet uit je abonnement en geldt er een satelliet of maritiem tarief. Deze kosten kunnen snel oplopen, met tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in dit overzicht dat je kunt downloaden.

Vaak hangen er posters op veerboot of cruiseschip om je hiervoor te waarschuwen. Wij raden je aan om roaming én mobiele data uit te zetten als je met vliegtuig, veerboot of cruiseschip reist.

 

Op reis in een grensgebied

In de grensgebieden van Europa kan het voorkomen dat jouw telefoon verbindt met een mast buiten de EU. Bijvoorbeeld als je op een Grieks eiland dichtbij de Turkse kust op vakantie bent. Als het signaal van de Turkse mast sterker is dan de dichtstbijzijnde Griekse mast, dan verbindt jouw telefoon met het Turkse netwerk.

Je kunt dit voorkomen door jouw telefoon handmatig vast te zetten op een netwerk van het land waar je op vakantie bent. Heb je geen internet nodig? Zet dan mobiele data uit.

 

Tariefinformatie en beschermingslimiet

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
 

Standaard ontvang je van ons tariefinformatie per SMS. Deze tariefinformatie per SMS kun je zelf uit of aan zetten:

  • SMS info uit naar 1330 om de tariefinformatie per SMS uit te zetten
  • SMS info aan naar 1330 om tariefinformatie per SMS aan te zetten


Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant. Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Edit: het probleem met Unlimited abonnementen is opgelost.

 

Welke Buitenlandbundels zijn er en wat zijn de kosten?

Extra Bundels binnen de EU

  • 250 MB/min/sms voor € 2,99
  • 1000 MB/min/sms voor € 7,99

Extra Bundels buiten de EU

  • (Super)voordeelland 100 MB/min/sms voor € 9,99
  • Voordeeldata 2000 MB (alleen data) voor € 19,99
  • Supervoordeelland 2000 MB/min/sms voor € 29,99
  • Voordeelland 500 MB/min/sms voor € 39,99

Extra Bundels speciaal voor Turkije, Noord-Amerika, Canada, de Nederlandse Antillen en Marokko

Land Bundel Prijs
VS / Canada 10 GB €24,99
VS / Canada 15 GB €34,99
Turkije 10 GB €24.99
Turkije 20 GB €34.99
Marokko 3 GB €24.99
Nederlandse Antillen 4 GB €24.99
Nederlandse Antillen 6 GB €34.99

 

Op onze website kan je zien in welk land je welke Extra Bundels kunt gebruiken. Zoek het land van jouw bestemming en zie welke Extra Bundels je kunt aanschaffen. Je zet je extra bundel gemakkelijk aan in MijnKPN.


Wat gebeurt er als ik geen Buitenlandbundel aanschaf?

Wil je liever geen Extra Bundel voor het gebruik van jouw mobiel buiten de EU? Dan kun je natuurlijk ook gewoon per MB, minuut of sms betalen. Hiervoor geldt een buitenbundeltarief, dit tarief is afhankelijk van het land van bestemming. Wat het tarief precies is, kun je op onze website vinden: Internetten, bellen en sms’en buiten de EU.

Besluit je om te internetten zonder bundel? Dan krijg je bij het bedrag van € 60,50 een sms om je te waarschuwen voor de kosten. Dit geldt alleen voor buiten de EU-regulering. De waarschuwing is vanuit de overheid verplicht. Je moet dan toestemming geven om verder te internetten. Hierna ontvang je geen waarschuwingsbericht meer, wel krijg je bij iedere € 100,- een sms om je te informeren over de kosten.

 

Wat te doen bij geen mobiel bereik in het buitenland?

Geen bereik is natuurlijk niet fijn. In Nederland is het zo dat je eigenlijk vrijwel altijd een netwerk hebt, in het buitenland wil dit nog wel eens anders zijn. Vaak simpelweg omdat er minder masten zijn, bijvoorbeeld omdat het gebied heel uitgestrekt is. Je kan dan proberen om handmatig een ander netwerk te kiezen:

Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 

iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider

 

Geen internet in het buitenland?

Heb je wel bereik, maar geen internet in het buitenland. Ook dan kan het helpen om handmatig een andere provider te selecteren. Niet alle providers hebben een even sterk netwerk. Werkt dat niet?

  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G)
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerk modus"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Opties mobiele data” 
  • Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Namen toegangspunten"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Mobieledatanetwerk” 
  • Test jouw simkaart in een ander toestel. Werkt het dan wel. Loop dan de instellingen met behulp van de toestelhulp op het toestel nog eens na.
  • Werkt het helemaal niet? Neem dan contact met ons op. 

    +316 1200 1200

     

107 reacties

Ik kwam er afgelopen vakantie achter dat roaming met een KPN sim-kaart gebruikmakend van Proximus  in Belgie niet meer werkt terwijl dat in het verleden wel heeft gewerkt. Op de locatie waar we permanent verbleven heeft alleen Proximus dekking dus dit was bijzonder storend.

Ik heb een proximus prepaid kaart moeten kopen en heb en deze via omwegen geregistreerd, dit heeft een middag gekost. Hierdoor was ik in ieder geval voor noodgevallen bereikbaar want helemaal onbereikbaar zijn is geen optie voor mij. Mensen die een sim-kaart hadden van vodafone konden wel prima roamen met proximus. En ook alle andere KPN gebruikers op mijn vakantie-plek konden niet bellen of internetten doordat ze niet konden roamen met proximus. Ik was niet de enige die bezig was zijn Proximus prepaid kaart geregistreerd te krijgen. Niemand was op de hoogte gebracht van de wijziging in de dienstverlening door KPN.

Ik heb (had) me dus al voorgenomen om meteen na thuiskomst van provider te wisselen want om zonder enige aankondiging volkomen onbereikbaar te zijn op vakantie is mij een behoorlijke domper. Zeker als je in het buitenland bent wil je bereikbaar zijn en ik verwacht ook dat mijn Nederlandse provider het maximale hiervoor doet en dus een roaming ondersteunt met alle aanbieders.

Vandaar mijn twee vragen:

  1. wanneer gaat roaming met Proximus weer werken voor alle KPN mobiel klanten ?
  2. hoe informeert KPN haar klanten over het wegvallen van roaming met specifieke buitenlandse aanbieders ?
Reputatie 7
Badge +30

Voor zover mij bekend, @Mijn_Forumnaam, kun je nog steeds gebruik maken van Proximus met een KPN simkaart. Je geeft aan dat dit afgelopen vakantie niet werkte, wanneer was dit precies?  

Verder heb ik je dubbele berichten in de andere, oudere, topics verwijderd. Vanuit de huisregels staan we dergelijke kopiëren-plakken niet toe. Mocht er daadwerkelijk wat aan de hand zijn dan pakken we dat natuurlijk met je op. 

Helaas iets te laat gemerkt bij aankomst vakantieadres buiten EU dat roaming aanstond.
Gevolg, extra verbruikskosten op data. 13 MB a 33 EUR. Geen melding niets, en bedankt.

Ik heb een Android telefoon, data roaming staat uit (inmiddels), maar ik zag nog steeds kosten oplopen.
Hoe kan dit?

Derhalve, SIM kaart maar geblokkeerd nu.
En wat blijkt, ik kan nu helemaal geen verbruik meer zien via Mijn KPN. Dus… ik weet nu helemaal niet meer waar ik (straks) van moet schrikken bij terugkomst.

Waarom kan ik geen verbruikskosten zien (tot op laatste moment) voor SIM kaart blokkering?
 

Reputatie 7

Hoi @Herrieman79, welkom op het forum. Als je in het buitenland bent en met een lokaal netwerk verbinding maakt hoor je daar een sms’je over te krijgen. Alleen als dat ooit op is gereageerd dat dat niet hoeft gebeurt dat niet. Kan je jouw forumprofiel volledig invullen en een seintje geven als je dat gedaan hebt? Dan kunnen we voor je kijken of ze wel of niet gestuurd zijn en als blijkt van niet of dat aanstaat.

Beste Jasper,

 

Reeds gedaan.

Via chat reeds contact gehad al.

SIM blokkeren haalt kennelijk ook overzicht verbruikskosten weg uit MijnKPN.

Op de chat werd mij medegedeeld dat dit komt omwille dat bij evt diefstal dan niet deze gegevens ingezien kunnen worden.

Maar, hoe moet ik nu zien wat de daadwerkelijke verbruikskosten zijn omwille dat ik nu uit nood ten einde raad maar SIM blokkeer omwille data telefoon data bleef verstoken, maar zijn alle overige product en abbo gegevens wel inzichtelijk!? Ik snap de logica hier niet van.

Hoi @Herrieman79 : blokkeren is uiteraard ook niet echt bedoeld voor deze situatie maar uiteraard snap ik de reflex. Je wilt straks niet met een torenhoge rekening komen te zitten. Roaming uitzetten was voldoende geweest. Als ik nu in mijn systeem kijk zie ik dat er op 13-08-2021 een SMS is verstuurd met de volgende boodschap:

Beste klant, u bevindt zich in Mexico. Met de Voordeellanden buiten EU bundel 100 krijgt u 100 MB, minuten of sms'jes voor 9,99 euro. Sms VOORDEEL 100 AAN naar 1266 of bestel in de MijnKPN app. Deze bundel is 31 dagen geldig. Zet wel in uw toestel (data)roaming aan. Meer info? Kijk op kpn.com/buitenland. De tarieven in Mexico: bellen 1,00 euro p/m, gebeld worden 0,50 euro p/m, sms sturen 0,30 euro. Data 2,50 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

 

Het lijkt trouwens bij die plusminus 30 euro gebleven. Daarna zijn er niet nog meer kosten gemaakt. 

Mijn vrouw en ik zijnnu al 12 dagen in Kroatië en krijgen allebei data roaming niet aan de praat. We waren hier nog in juni en toen was er geen enkel probleem.  De dekking is prima (centrum Zagreb). Bellen en sms-en werkt wel. We hebben een bijna ongebruikte databundel van totaal 11 Gb, dataroaming staat uiteraard aan, herhaald aan- en uitzetten helpt niet, andere provider dan A1HR kiezen ook niet. We hebben resp. Android 8 en 11 draaien. De link naar het zelf verhelpen van storingen leidt tot niets en er is geen optie om contact op te nemen met een helpdesk. Ik had van een premium provider als KPN meer verwacht. Wat nu te doen?

Toch gelukt om het zelf op te lossen. De provider waarmee ik automatisch werd verbonden (A1HR) had kennelijk geen data roaming deal met kpn Bij de vierde provider die ik probeerde kreeg ik wel 4g. Probleem opgelost dus, maar als ik een KPN helpdesk had kunnen vinden zou dat veel tijd hebben gescheeld.

Reputatie 7
Badge +20

Ah, top dat jullie er toch zelf achter zijn gekomen wat het euvel was @Dirk de Beller!

Mocht je in de toekomst met de KPN klantenservice willen bellen, dan kan dat via 0800 0402 of vanuit het buitenland ia 06 1200 1200!

 

Voor zover mij bekend, @Mijn_Forumnaam, kun je nog steeds gebruik maken van Proximus met een KPN simkaart. Je geeft aan dat dit afgelopen vakantie niet werkte, wanneer was dit precies?  

Verder heb ik je dubbele berichten in de andere, oudere, topics verwijderd. Vanuit de huisregels staan we dergelijke kopiëren-plakken niet toe. Mocht er daadwerkelijk wat aan de hand zijn dan pakken we dat natuurlijk met je op. 

Nee hoor werkt niet. Proximus wordt door jullie geblokkeerd!

Probeer eerst even intern op één lijn te komen voordat je antwoord geeft.

Reputatie 7
Badge +19

Voor zover mij bekend, @Mijn_Forumnaam, kun je nog steeds gebruik maken van Proximus met een KPN simkaart. Je geeft aan dat dit afgelopen vakantie niet werkte, wanneer was dit precies?  

Verder heb ik je dubbele berichten in de andere, oudere, topics verwijderd. Vanuit de huisregels staan we dergelijke kopiëren-plakken niet toe. Mocht er daadwerkelijk wat aan de hand zijn dan pakken we dat natuurlijk met je op. 

Nee hoor werkt niet. Proximus wordt door jullie geblokkeerd!

Probeer eerst even intern op één lijn te komen voordat je antwoord geeft.

Hi @bazzzz, we zien je weer in verschillende topics voorbij komen. Erik vertelde het al, het is niet de bedoeling en heeft ook geen zin om verschillende topics vol te schrijven met hetzelfde. Ik heb intussen even onderzoek voor je gedaan. Proximus is geen roamingpartner van KPN, dus het klopt dat je er geen verbinding mee kunt maken. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan een uitzondering die eens is gemaakt door de Technische Dienst. Ik kan het helaas niet mooier maken.

Voor zover mij bekend, @Mijn_Forumnaam, kun je nog steeds gebruik maken van Proximus met een KPN simkaart. Je geeft aan dat dit afgelopen vakantie niet werkte, wanneer was dit precies?  

Verder heb ik je dubbele berichten in de andere, oudere, topics verwijderd. Vanuit de huisregels staan we dergelijke kopiëren-plakken niet toe. Mocht er daadwerkelijk wat aan de hand zijn dan pakken we dat natuurlijk met je op. 

Nee hoor werkt niet. Proximus wordt door jullie geblokkeerd!

Probeer eerst even intern op één lijn te komen voordat je antwoord geeft.

Hi @bazzzz, we zien je weer in verschillende topics voorbij komen. Erik vertelde het al, het is niet de bedoeling en heeft ook geen zin om verschillende topics vol te schrijven met hetzelfde. Ik heb intussen even onderzoek voor je gedaan. Proximus is geen roamingpartner van KPN, dus het klopt dat je er geen verbinding mee kunt maken. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan een uitzondering die eens is gemaakt door de Technische Dienst. Ik kan het helaas niet mooier maken.

weer? dit is de eerste keer. net of ik een veelpleger ben. blokkeer me maar anders blijf ik het doen.

Reputatie 7
Badge +19

@bazzzz Mea culpa, ik had het inderdaad niet goed gezien! Ik dacht dat die berichten ook van jou waren, maar zie nu dat dat niet klopt.

Reputatie 2

Hoi KPN,

Wanneer gaat 4g bellen in het buitenland mogelijk worden?

In sommige landen vallen gesprekken best vaak weg omdat de 2g en 3g dekking veel slechter is dan de 4g dekking. Amerika bijvoorbeeld. Op sommige plekken is geen 2g en 3g meer. Dan kun je niet bellen en gebeld worden, alleen internetten. 

Reputatie 7
Badge +20

Goede vraag @EenRuud, bij mijn weten wordt 2G nog nergens helemaal uitgeschakeld, maar dat kan ik mis hebben uiteraard. Ik vraag even na hoe wij hier mee omgaan en of er al wat meer bekend is over het mogelijk maken van bellen via 4G in de toekomst!

Reputatie 2

Goede vraag @EenRuud, bij mijn weten wordt 2G nog nergens helemaal uitgeschakeld, maar dat kan ik mis hebben uiteraard. Ik vraag even na hoe wij hier mee omgaan en of er al wat meer bekend is over het mogelijk maken van bellen via 4G in de toekomst!

2g staat uit in meerdere landen zoals Australië en Amerika.

In Amerika schakelt AT&T binnenkort ook 3g uit, en als KPN tegen die tijd nog geen 4g bellen aanbiedt dan blijft alleen T-Mobile USA nog over die veel minder goede 3g dan 4g dekking heeft.

Reputatie 7
Badge +20

Wij laten weer van ons horen als wij daar meer informatie over hebben. Want ik kan mij zo voorstellen dat je in de toekomst tegen problemen aanloopt. Maar zoals Maja al aangeven heeft, heb ik voor nu geen idee. 

Reputatie 2

Bericht van AT&T:

3g gaat uit in februari 2022. https://www.att.com/support/article/wireless/KM1324171/
2g staat al uit bij AT&T.

T-Mobile in Amerika biedt alleen 3G via de hoge 1900 MHz-frequentie, dus veel minder goed bereik dan 4g. En ook dat gaat in juli 2022 uit. https://www.t-mobile.com/support/coverage/t-mobile-network-evolution

T-Mobile biedt nog zeer beperkte 2G maar vooral voor iot devices. Ook via de hoge frequentie en het is vaak overbelast en je komt er alleen op als je herhaaldelijk probeert.

Ik ben benieuwd of er al een antwoord is van de technische mensen nu we een paar weken verder zitten. En ik ben benieuwd of ik nog op mijn Nederlandse nummer bereikbaar ben in Amerika straks. Want als dat niet zo is kan ik beter een los simkaartje kopen, dan kan ik ook op 5g.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @EenRuud,

De technische dienst heeft tot nu toe niks concreets te melden gehad, maar wel de toezegging gedaan dat wij het horen zodra ze hier meer over weten.

Ik heb wel jouw bericht naar ze doorgestuurd aangezien dit aangeeft dat er toch wel enige haast bij is geboden, hopelijk is er snel meer bekend. 

Het kopen van een lokaal simkaartje is uiteraard een oplossing, maar het zou toch fijn zijn als we dit voor kunnen zijn waardoor dat overbodig wordt!

Reputatie 2

Klopt, een lokaal simkaartje is een oplossing voor data, maar wel minder handig voor bereikbaar blijven op je eigen nummer, zeker als je een telefoon hebt die geen duosim ondersteunt.

Ik ben benieuwd naar wat de TD te zeggen heeft.

Ik heb roaming aan, veranderd naar portalmmm.nl (en weer terug). niks lijkt te werken voor internet in het buitenland (binnen EU)

 

@Amber22  op het mobiele nummer in jouw profiel is op 10-12-2021 19:51:43  nog data verbruikt.  Is het er spontaan mee opgehouden?

Kun je de SIM kaart ook in een andere telefoon proberen?

Deze week reed ik door duitsland, daar deed mijn 4G het niet. alle instellingen van mijn telefoon staan goed. (volgens de site in ieder geval) 

 

Is het bekend waar dit aan ligt? Kom veel in duitsland meestal gaat het goed.

Reputatie 7
Badge +20

@Christiaanb, heb je normaal wel 4G in Duitsland? En met dezelfde provider? Ook handmatig andere providers geprobeerd? 

Duitsland is wel veel uitgestrekter en op sommige plaatsen minder bevolkt dan Nederland. Dit heeft ook effect op het mobiele netwerk. Deze is minder dekkend dan in Nederland, op sommige plaatsen kun je dus verminderd bereik ervaren. 

ik heb altijd 4G gehad. reis veel in Duitsland. Nu deed het het niet, vandaar mijn vraag.

 

Reageer