KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet

  • 5 August 2021
  • 107 reacties
  • 27647 keer bekeken
KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet
Reputatie 7
Badge +20

KPN Mobiel in het buitenland: Wat doe je als je geen mobiel bereik hebt? Of geen internet hebt met jouw KPN simkaart? En wat zijn nou precies de kosten? Kortom, hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland? 

 

Hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland?

Wanneer je met jouw mobiele telefoon internet, belt of sms’t in het buitenland, dan noem je dat roaming. Ben je op reis binnen de EU? Dan kun je de bundels uit jouw abonnement gebruiken zonder extra kosten. Dit wordt ook wel Roam Like Home genoemd.

Ga je buiten de EU op reis? Houd dan rekening met een buitenbundeltarief per MB, minuut of sms. Het kan dan voordeliger zijn om een Extra Bundel aan te zetten.

Je leest meer over dataroaming en wat het is in onze Kennisbank:

 

 

Op reis met vliegtuig, veerboot of cruiseschip

Let op: Maak je binnen de EU gebruik van mobiel internet op een veerboot, cruiseschip of in het vliegtuig? Dan gaat dat niet uit je abonnement en geldt er een satelliet of maritiem tarief. Deze kosten kunnen snel oplopen, met tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in dit overzicht dat je kunt downloaden.

Vaak hangen er posters op veerboot of cruiseschip om je hiervoor te waarschuwen. Wij raden je aan om roaming én mobiele data uit te zetten als je met vliegtuig, veerboot of cruiseschip reist.

 

Op reis in een grensgebied

In de grensgebieden van Europa kan het voorkomen dat jouw telefoon verbindt met een mast buiten de EU. Bijvoorbeeld als je op een Grieks eiland dichtbij de Turkse kust op vakantie bent. Als het signaal van de Turkse mast sterker is dan de dichtstbijzijnde Griekse mast, dan verbindt jouw telefoon met het Turkse netwerk.

Je kunt dit voorkomen door jouw telefoon handmatig vast te zetten op een netwerk van het land waar je op vakantie bent. Heb je geen internet nodig? Zet dan mobiele data uit.

 

Tariefinformatie en beschermingslimiet

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
 

Standaard ontvang je van ons tariefinformatie per SMS. Deze tariefinformatie per SMS kun je zelf uit of aan zetten:

  • SMS info uit naar 1330 om de tariefinformatie per SMS uit te zetten
  • SMS info aan naar 1330 om tariefinformatie per SMS aan te zetten


Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant. Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Edit: het probleem met Unlimited abonnementen is opgelost.

 

Welke Buitenlandbundels zijn er en wat zijn de kosten?

Extra Bundels binnen de EU

  • 250 MB/min/sms voor € 2,99
  • 1000 MB/min/sms voor € 7,99

Extra Bundels buiten de EU

  • (Super)voordeelland 100 MB/min/sms voor € 9,99
  • Voordeeldata 2000 MB (alleen data) voor € 19,99
  • Supervoordeelland 2000 MB/min/sms voor € 29,99
  • Voordeelland 500 MB/min/sms voor € 39,99

Extra Bundels speciaal voor Turkije, Noord-Amerika, Canada, de Nederlandse Antillen en Marokko

Land Bundel Prijs
VS / Canada 10 GB €24,99
VS / Canada 15 GB €34,99
Turkije 10 GB €24.99
Turkije 20 GB €34.99
Marokko 3 GB €24.99
Nederlandse Antillen 4 GB €24.99
Nederlandse Antillen 6 GB €34.99

 

Op onze website kan je zien in welk land je welke Extra Bundels kunt gebruiken. Zoek het land van jouw bestemming en zie welke Extra Bundels je kunt aanschaffen. Je zet je extra bundel gemakkelijk aan in MijnKPN.


Wat gebeurt er als ik geen Buitenlandbundel aanschaf?

Wil je liever geen Extra Bundel voor het gebruik van jouw mobiel buiten de EU? Dan kun je natuurlijk ook gewoon per MB, minuut of sms betalen. Hiervoor geldt een buitenbundeltarief, dit tarief is afhankelijk van het land van bestemming. Wat het tarief precies is, kun je op onze website vinden: Internetten, bellen en sms’en buiten de EU.

Besluit je om te internetten zonder bundel? Dan krijg je bij het bedrag van € 60,50 een sms om je te waarschuwen voor de kosten. Dit geldt alleen voor buiten de EU-regulering. De waarschuwing is vanuit de overheid verplicht. Je moet dan toestemming geven om verder te internetten. Hierna ontvang je geen waarschuwingsbericht meer, wel krijg je bij iedere € 100,- een sms om je te informeren over de kosten.

 

Wat te doen bij geen mobiel bereik in het buitenland?

Geen bereik is natuurlijk niet fijn. In Nederland is het zo dat je eigenlijk vrijwel altijd een netwerk hebt, in het buitenland wil dit nog wel eens anders zijn. Vaak simpelweg omdat er minder masten zijn, bijvoorbeeld omdat het gebied heel uitgestrekt is. Je kan dan proberen om handmatig een ander netwerk te kiezen:

Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 

iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider

 

Geen internet in het buitenland?

Heb je wel bereik, maar geen internet in het buitenland. Ook dan kan het helpen om handmatig een andere provider te selecteren. Niet alle providers hebben een even sterk netwerk. Werkt dat niet?

  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G)
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerk modus"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Opties mobiele data” 
  • Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Namen toegangspunten"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Mobieledatanetwerk” 
  • Test jouw simkaart in een ander toestel. Werkt het dan wel. Loop dan de instellingen met behulp van de toestelhulp op het toestel nog eens na.
  • Werkt het helemaal niet? Neem dan contact met ons op. 

    +316 1200 1200

     

107 reacties

Badge

Dit klinkt alsof data roaming in het toestel niet aan staat. Netwerkinstellingen herstellen op het telefoon om de situatie te resetten is eventueel een optie. Of anders de klantenservice bellen om te vragen of er een blokkade actief is?

Ja hoor, dataroaming staat gewoon aan. We wonen op het platteland en de dekking verschilt daar per provider (ook al zegt elke provider dat hún dekking 100% is 😁). Met dataroaming aan heb je daar in ieder geval geen last van.

Zo, een waarschuwing na 60 euro dat is een dure waarschuwing.

Ik ben gisteren aangekomen in de Verenigde Staten en heb bewust m'n dual sim telefoon zo ingesteld dat m'n zakelijke SIM gebruikt zou worden voor data. Nou blijkt er ook een instelling te zijn die ervoor zorgt dat bij slecht bereik m'n privé sim gebruikt wordt. Binnen 20 minuten na landen krijg ik het bericht dat er 60 euro aan kosten zijn gemaakt voor 27 MB. Dat is schrikken! Ik ben gelijk op onderzoek gegaan heb die instelling gevonden en uitgezet en gelijk een buitenland voordeelbundel aangeschaft van EUR 9,99 voor 100 MB.

 

KPN, Dit kan je toch niet menen, dat drie klikjes in de app voor 10 cent per MB zorgt, maar een verborgen instelling zorgt voor een rekening van 60 euro in 20 minuten met ongeveer 2 euro per MB. ik hoop echt dat er iemand in staat is om dit recht te zetten, want dit zit me niet lekker. 

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Kaag, wat rot dit 😞. Ik was ook niet bekend met deze instelling: weer iets opgestoken! Het zal je dus in ieder geval niet nog een keer overkomen. Wij vergoeden de kosten tot 60,50 euro niet, dus daarin kan ik je helaas niet tegemoetkomen. 

Echt bagger ontvangst in Duitsland/Luxemburg.

Amper een treepje of niks.

Handmatig ook niks, behalve 1 provider die heeft volle bak ; L TANGO

Maar mag niet van mijn SIM van KPN 😡

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Ingrid040, wat jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt! Als je op de grens zit, is het zeker mogelijk dat het bereik wat minder is. De masten van beide landen stralen dan wat minder hard, om niet te ver over de landsgrens heen te komen. Ik ben bang dat we daar weinig aan kunnen doen. Meer landinwaarts zou je echter wel verbetering moeten merken en met meer netwerken handmatig moeten kunnen verbinden. In Luxemburg is dat met e-LUX, MTX, Orange, Post en Proximus.

Reputatie 7
Badge +8

@Marcia_  Ik heb een unlimited abo met mobiel en me vrouw een 0 Gb nu heb ik mbS gedeeld met haar maar in buitenland kan ze er geen gebruik van maken.

gaat niet van die bundel af.


vorig jaar in Oostenrijk zelfde gedaan en werkte toen wel nu in Griekenland werkt het niet.

 

ik heb hier met kpn over gebeld en en ook op dit forum Werd gezegd dat dit wel zou werken wat gaat er niet goed?

 

zowel klantenservice en ook kpn winkel zei dat dit gewoon moet werken

Reputatie 7
Badge +30

Waar in Griekenland zit je, @MennoG78? De gedeelde MB's zijn bruikbaar in de EU. Als je nabij de Turkse grens zit, en je vrouw zit per abuis op een Turkse mast, dan zal het inderdaad niet van de gedeelde MB's afgaan.

Ter aanvullende check: je vrouw ziet wel in haar MijnKPN dat de gedeelde MB's zijn ontvangen?

Reputatie 7
Badge +21

Precies wat ik in dit topic ook al (vrijwel letterlijk 😊) zei tegen MennoG78.

Reputatie 7
Badge +8

@Erik_ @RBxx denk dat ik het al gevonden heb me vrouw heeft in vliegtuig boven Albanië ontvangst gehad en hier ook dat gebruikt 

Beste,

 

Sinds een aantal weken heb ik in België geen data/internet meer, terwijl dat eerder wel het geval was.

Stappenplan op de site al doorlopen, helaas zonder succes.
Contact met de klantenservice wil niet vlotten doordat de wachttijden altijd te lang zijn en ik altijd door een robotstem word afgekapt.

Zou iemand van de helpdesk daar naar kunnen kijken aub.
Is het misschien vergelijkbaar met Bart32 die dit schrijft “beperkte roaming aan” in zijn abonnementsinstellingen? 

 

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor de moeite.

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @J. Vinck. Welkom op het KPN Forum! Wat vervelend dat je geen gebruik kan maken van internet in Belgie. Wil je jouw gegevens achterlaten in het KPN Forum profiel en een berichtje in dit topic nadat je dit hebt gedaan? Dan kunnen wij controleren of alles goed staat in onze systemen. 

@Vikash  zojuist ingevuld, dankjewel voor je snelle reactie alvast.

Reputatie 7
Badge +19

Ik heb de netwerkinstellingen voor datagebruik in het buitenland een reset gegeven @J. Vinck. Kun je eens testen na een herstart van je toestel 

Beste @Jeroen_dB 

Ik zal het testen zodra ik weer in het buitenland ben.

Dankjewel voor je bericht.

Bundel buitenland buiten EU internet 2000 MB werkt al twee dagen niet terwijl ik moet reizen door Bosnië. Ik ben nu totaal afhankelijk van wifi terwijl de bundel wel aan is zie ik in mijn kpn account. 
 

Ik heb wel deze melding gekregen:

“system error, please try again later.EXCETION”

Reputatie 7
Badge +21

@Ovhoff Heb je al geprobeerd om handmatig een ander netwerk te kiezen?

Beste @Vikash en @Jeroen_dB 

Ben nu weer sinds onze laatste berichten in België maar internet werkt nog steeds niet…

 

Als provider staat er "Orange B - KPN" in beeld.

 

Vervelend dat het nog steeds niet werkt.

Hopelijk hebben jullie een oplossing.

Reputatie 7
Badge +19

Is het mogelijk om handmatig een ander netwerk/provider te kiezen? Om zo wellicht toch internetverbinding te krijgen. 

Hoi @Jeroen_dB 

 

Ja dat is mogelijk, maar alleen "base" werkt en Proximus niet. Ook springt de provider steeds terug naar Orange en stopt daardoor met werken...

Reputatie 7
Badge +19

Duidelijk. Wat ik nu kan en ga doen is een melding aanmaken voor de Technische Dienst om dit verder te onderzoeken. 

Natuurlijk ben ik 12uur later niet meer in het buitenland... Ik begin te vermoeden dat mijn probleem nooit opgelost gaat worden.

26 Augustus avond ik nam de veerboot van Genua naar Sardinië. In de ochtend vond ik een SMS van de KPN dat ik in Malta was en internet in het buitenland gebruikte. Maar hoe? Ik ben daar niet geweest. Malta ten zuiden van Sicilië. Voor dit internet heb ik volgens de factuur al 37.666 euro betaald. Op de terugweg, van Sardinië naar Genua, betaalde ik 60,50 euro voor "Ik was in Malta". Hoe? Jullie hebben onjuiste grensinstellingen tussen landen. Ik was niet buiten de Europese Unie. Geef me dit geld terug.

Reputatie 7
Badge +30

Natuurlijk ben ik 12uur later niet meer in het buitenland... Ik begin te vermoeden dat mijn probleem nooit opgelost gaat worden.

Jammer dat dit zo liep, @J. Vinck. Als je weer in het buitenland bent en dit probleem hebt, dan is de kortste klap om op dat moment contact met ons op te nemen (0800-0402, of 1200 via je mobiele telefoon). Er kan direct meegekeken/doorverbonden worden.

 

26 Augustus avond ik nam de veerboot van Genua naar Sardinië. In de ochtend vond ik een SMS van de KPN dat ik in Malta was en internet in het buitenland gebruikte. Maar hoe? Ik ben daar niet geweest. Malta ten zuiden van Sicilië. Voor dit internet heb ik volgens de factuur al 37.666 euro betaald. Op de terugweg, van Sardinië naar Genua, betaalde ik 60,50 euro voor "Ik was in Malta". Hoe? Jullie hebben onjuiste grensinstellingen tussen landen. Ik was niet buiten de Europese Unie. Geef me dit geld terug.

Hoi @Alina_K, welkom hier! Het kan aan de randen van de EU voorkomen dat je verbinding maakt met een buiten-EU mast en dan dus buiten-EU kosten maakt. Maar dit is wel heel bijzonder. Ik zie dat die ferry in noord Sardinië stopt, dat is honderden kilometers bij Malta vandaan. Wil je jouw forumprofiel invullen en hier reageren als je dat gedaan hebt? Dan kunnen we hier even verder naar kijken.

Dankjewel @Erik_ 

Toevallig ben ik eind van de middag in België dus dan zal ik dat meteen doen.

Dankjewel voor je reactie.

Badge

In België is het helemaal ruk 

Reageer