KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet

  • 5 August 2021
  • 107 reacties
  • 27679 keer bekeken
KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet
Reputatie 7
Badge +20

KPN Mobiel in het buitenland: Wat doe je als je geen mobiel bereik hebt? Of geen internet hebt met jouw KPN simkaart? En wat zijn nou precies de kosten? Kortom, hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland? 

 

Hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland?

Wanneer je met jouw mobiele telefoon internet, belt of sms’t in het buitenland, dan noem je dat roaming. Ben je op reis binnen de EU? Dan kun je de bundels uit jouw abonnement gebruiken zonder extra kosten. Dit wordt ook wel Roam Like Home genoemd.

Ga je buiten de EU op reis? Houd dan rekening met een buitenbundeltarief per MB, minuut of sms. Het kan dan voordeliger zijn om een Extra Bundel aan te zetten.

Je leest meer over dataroaming en wat het is in onze Kennisbank:

 

 

Op reis met vliegtuig, veerboot of cruiseschip

Let op: Maak je binnen de EU gebruik van mobiel internet op een veerboot, cruiseschip of in het vliegtuig? Dan gaat dat niet uit je abonnement en geldt er een satelliet of maritiem tarief. Deze kosten kunnen snel oplopen, met tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in dit overzicht dat je kunt downloaden.

Vaak hangen er posters op veerboot of cruiseschip om je hiervoor te waarschuwen. Wij raden je aan om roaming én mobiele data uit te zetten als je met vliegtuig, veerboot of cruiseschip reist.

 

Op reis in een grensgebied

In de grensgebieden van Europa kan het voorkomen dat jouw telefoon verbindt met een mast buiten de EU. Bijvoorbeeld als je op een Grieks eiland dichtbij de Turkse kust op vakantie bent. Als het signaal van de Turkse mast sterker is dan de dichtstbijzijnde Griekse mast, dan verbindt jouw telefoon met het Turkse netwerk.

Je kunt dit voorkomen door jouw telefoon handmatig vast te zetten op een netwerk van het land waar je op vakantie bent. Heb je geen internet nodig? Zet dan mobiele data uit.

 

Tariefinformatie en beschermingslimiet

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
 

Standaard ontvang je van ons tariefinformatie per SMS. Deze tariefinformatie per SMS kun je zelf uit of aan zetten:

  • SMS info uit naar 1330 om de tariefinformatie per SMS uit te zetten
  • SMS info aan naar 1330 om tariefinformatie per SMS aan te zetten


Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant. Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Edit: het probleem met Unlimited abonnementen is opgelost.

 

Welke Buitenlandbundels zijn er en wat zijn de kosten?

Extra Bundels binnen de EU

  • 250 MB/min/sms voor € 2,99
  • 1000 MB/min/sms voor € 7,99

Extra Bundels buiten de EU

  • (Super)voordeelland 100 MB/min/sms voor € 9,99
  • Voordeeldata 2000 MB (alleen data) voor € 19,99
  • Supervoordeelland 2000 MB/min/sms voor € 29,99
  • Voordeelland 500 MB/min/sms voor € 39,99

Extra Bundels speciaal voor Turkije, Noord-Amerika, Canada, de Nederlandse Antillen en Marokko

Land Bundel Prijs
VS / Canada 10 GB €24,99
VS / Canada 15 GB €34,99
Turkije 10 GB €24.99
Turkije 20 GB €34.99
Marokko 3 GB €24.99
Nederlandse Antillen 4 GB €24.99
Nederlandse Antillen 6 GB €34.99

 

Op onze website kan je zien in welk land je welke Extra Bundels kunt gebruiken. Zoek het land van jouw bestemming en zie welke Extra Bundels je kunt aanschaffen. Je zet je extra bundel gemakkelijk aan in MijnKPN.


Wat gebeurt er als ik geen Buitenlandbundel aanschaf?

Wil je liever geen Extra Bundel voor het gebruik van jouw mobiel buiten de EU? Dan kun je natuurlijk ook gewoon per MB, minuut of sms betalen. Hiervoor geldt een buitenbundeltarief, dit tarief is afhankelijk van het land van bestemming. Wat het tarief precies is, kun je op onze website vinden: Internetten, bellen en sms’en buiten de EU.

Besluit je om te internetten zonder bundel? Dan krijg je bij het bedrag van € 60,50 een sms om je te waarschuwen voor de kosten. Dit geldt alleen voor buiten de EU-regulering. De waarschuwing is vanuit de overheid verplicht. Je moet dan toestemming geven om verder te internetten. Hierna ontvang je geen waarschuwingsbericht meer, wel krijg je bij iedere € 100,- een sms om je te informeren over de kosten.

 

Wat te doen bij geen mobiel bereik in het buitenland?

Geen bereik is natuurlijk niet fijn. In Nederland is het zo dat je eigenlijk vrijwel altijd een netwerk hebt, in het buitenland wil dit nog wel eens anders zijn. Vaak simpelweg omdat er minder masten zijn, bijvoorbeeld omdat het gebied heel uitgestrekt is. Je kan dan proberen om handmatig een ander netwerk te kiezen:

Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 

iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider

 

Geen internet in het buitenland?

Heb je wel bereik, maar geen internet in het buitenland. Ook dan kan het helpen om handmatig een andere provider te selecteren. Niet alle providers hebben een even sterk netwerk. Werkt dat niet?

  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G)
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerk modus"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Opties mobiele data” 
  • Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Namen toegangspunten"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Mobieledatanetwerk” 
  • Test jouw simkaart in een ander toestel. Werkt het dan wel. Loop dan de instellingen met behulp van de toestelhulp op het toestel nog eens na.
  • Werkt het helemaal niet? Neem dan contact met ons op. 

    +316 1200 1200

     

107 reacties

goedenavond,

ik ben net terug van vacantie USA. ik heb speciaal hiervoor een voordeelbundel buiten EU gekocht ad 19,99.

maar desondanks dat kon ik heel vaak geen internet krijgen,9 van de 10 x geen internet!!! je kan het zien. ik heb maar 301 mb verbruikt van de 2000.  ik snap er helemaa niks van roaming stond aan. De ene keer deeed heyt internet het wel maar wel meestal niet. Maar goed. dus ik was blij dat de mobiel van mn vriendin het wek deed, vooral omdat wij dat vaak nodig hadden. Maar nu wil ik toch wel weten waar dat aan ligt. Wat heb ik verkeerd gedaan? of weet ik veel maar ik koop geen speciale kaar voor buiten de EU die dan niet altijd werkt. en je kan kijken normaal maak ik mn data niet eens op gewoon in Nederland maar ik dacht  toch maar kopen.

ik hoop dat iemand mij het antwoord kan geven ,

hanny

Ik moet zeggen dat ik de sms jes van KPN in het buitenland ervaar als een valstrik:"  Beste klant, u bevindt zich in Egypte. Met de Overige landen buiten EU bundel 25 krijgt u 25 MB, minuten of sms'jes voor 14,99 euro. Sms OVERIG 25 AAN naar 1266 of bestel in de MijnKPN app. Deze bundel is 31 dagen geldig. Zet wel in uw toestel (data)roaming aan. Meer info? Kijk op kpn.com/buitenland. De tarieven in Egypte: bellen 2,00 euro p/m, gebeld worden 1,00 euro p/m, sms sturen 0,30 euro. Data 2,50 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN" 

Of te wel betaal 14,99 voor 10 whatsapp fotoos en vergeet je je roaming uit te zetten dan ben je de klos. Ik ontvang updates, fotoos van familie, werkemail etc. En dat is veel meer dan 25 mb. En KPN zegt "  ZET WEL AAN JE ROAMING" . De boodschap moet zijn : zet je roaming uit en alleen aan als je het echt nodig hebt en geen internet beschikbaar is. Het huidige KPN advies moet heel veel minder oplettende mensen geld kosten. Ik heb steeds een slecht gevoel bij deze SMSjes

Reputatie 7

De boodschap moet inderdaad zijn Buiten de EU ... Roaming uit.

Sterker nog, ik vind dat roaming standaard uit moet staan of anders dat de roaminglimiet standaard op €0,00 ingesteld hoort te zijn zodat dergelijke onverwachte exorbitante kosten voorkomen kunnen worden. Jaarlijks worden duizenden abonnees slachtoffer van dit fenomeen en KPN doet er niet aan terwijl de oplossing heel simpel is.

Is dit onwil?

Ook ik heb dit probleem. Heb zojuist m'n abbonement opgezegt, omdat dit echt niet kan. Heb extra kosten á 60,50 euro voor 24mb dat is gebruikt in het buitenland. Had liever gezien dat ik een SMS bericht kreeg met daarin een waarschuwing en dat het automatisch word geblokkeerd totdat je naar een nummer o.i.d smst dat je met de kosten akkoord gaat. Zou heeel veel ellende voorkomen bij klanten en zeggen ze het abbonement ook niet op. Ben aan het overwegen om misschien ook wel m'n 3 andere abbonementen op te zeggen. 

Reputatie 7

Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.

Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.

Vind dit super sneu! Ik ga ff voor een abbonementje kijken bij Simpel! Bedankt voor de tip! 😃

Dit zijn tenminste nog normale prijzen. Ookal ga je per ongeluk in het buitenland op je 4G/5G zitten, je bent in iedergeval geen 60.50 euro kwijt voor 24mb, maar iets minder dan 5 euro. Denk dat ik zelf ook ga overstappen met al m'n abbonementen, ben geen cashcow van KPN. Zit dik aan de 200+- euro per maand aan abbonementen van KPN. Ziek overrated en duur voor niks. 

Beste klant, u bevindt zich in Guinee. Met de Overige landen buiten EU bundel 25 krijgt u 25 MB, minuten of sms'jes voor 14,99 euro. Sms OVERIG 25 AAN naar 1266 of bestel in de MijnKPN app. Deze bundel is 31 dagen geldig. Zet wel in uw toestel (data)roaming aan. Meer info? Kijk op kpn.com/buitenland. De tarieven in Guinee: bellen 2,00 euro p/m, gebeld worden 1,00 euro p/m, sms sturen 0,30 euro. Data 2,50 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN:

 

25 MB??? werkelijk. Die mensen leren niet. !!!

Reputatie 7

Zodra je mobiele data en/of dataroaming aanzet is het op en ben je €14,99 lichter.

Die 25MB is met een luttele seconde verbrand.

Dit is echt een belachelijke bundel.

Reputatie 7
Badge +12

Inmiddels krijg ik met me unlimited bundel niet meer “Uw ingevoerde code is niet herkend. Probeer het nog een keer.” maar “Beste klant, u heeft nog data roaming bundeltegoed. Als dit tegoed is opgebruikt wordt bescherming voor internetkosten in het buitenland aangezet. Groet, KPN.” 
 

Zou de bescherming voor unlimited bundels nu werken? Ik ga in het begin van volgend jaar naar Fuerteventura dus lijkt me wel handig.

Inmiddels krijg ik met me unlimited bundel niet meer “Uw ingevoerde code is niet herkend. Probeer het nog een keer.” maar “Beste klant, u heeft nog data roaming bundeltegoed. Als dit tegoed is opgebruikt wordt bescherming voor internetkosten in het buitenland aangezet. Groet, KPN.” 
 

Zou de bescherming voor unlimited bundels nu werken? Ik ga in het begin van volgend jaar naar Fuerteventura dus lijkt me wel handig.

@Shyrin_  heeft even meegekeken en wees me hierop, @Ik_Combineer 

Reputatie 7

Zou de bescherming voor unlimited bundels nu werken? Ik ga in het begin van volgend jaar naar Fuerteventura dus lijkt me wel handig.

Maar Fuertaventura is gewoon Spanje en valt derhalve binnen de EU en binnen de EU is die bescherming buitenland kosten niet echt interessant. Of ga je soms met de boot naar Fuerteventura?

Ik verwacht ook niet dat je daar verbonden zult worden met een Marokkaanse provider, daarvoor is de afstand te groot.

Reputatie 7
Badge +12

Zou de bescherming voor unlimited bundels nu werken? Ik ga in het begin van volgend jaar naar Fuerteventura dus lijkt me wel handig.

Maar Fuertaventura is gewoon Spanje en valt derhalve binnen de EU en binnen de EU is die bescherming buitenland kosten niet echt interessant. Of ga je soms met de boot naar Fuerteventura?

Ik verwacht ook niet dat je daar verbonden zult worden met een Marokkaanse provider, daarvoor is de afstand te groot.

Waarschijnlijk is de afstand inderdaad te groot naar Marokko, maar je weet maar nooit 😅 Je kan maar beter voorbereid zijn dan onverwachts toch een verassing krijgen.

Ik weet niet waar KPN mee bezig is maar bij aankomst in de Dominicaanse Republiek had ik dus geen werkend internet. Dit had ik nodig om mensen te vinden en een uber te regelen. Na veel zoeken blijkt dat internet is uitgeschakeld buiten de EU? FF serieus, ff serieus, misschien wel ff handig dat je je klanten informeert. Had mij een hoop tering gezeik gescheeld na een reis van 14 uur zit je hier echt op te wachten.  Bij aankomst kreeg ik een SMS met wat de kosten en mogelijkheden zijn, maar nergens stond daar dat als ik hierop zou reageren mijn internet wel zou werken. Wat ontzettend mega klant onvriedenlijk zijn jullie bezig!!!

Reputatie 7

Heel goed dat Internet standaard uit stond want anders was je binnen luttele seconden €60,50 lichter geweest en was Internet alsnog geblokkeerd.

De communicatie omtrent dit soort dingen laat bij KPN inderdaad sterk te wensen over. 

Reputatie 7

Bart van KPN schreef:

Let op: er is een issue bekend met bescherming aan/ uit naar 1266 voor de Unlimited abonnementen. Er wordt aan gewerkt om dit zo snel mogelijk op te lossen.

@Bart van KPN, Hoe staat het met dit issue? Ik mag toch hopen dat dat ondertussen wel eens verholpen zou moeten zijn maar ik heb er nog niets over gehoord.

Reputatie 2

De bevesitigingsSMS suggereert in ieder geval dat het nu wel werkt. (eerder kreeg je met een unlimited abonnement in ieder geval een ander bericht dan onderstaand)

 

Reputatie 7

Toch hoor ik graag van @Bart van KPN of een andere moderator of dat issue ondertussen verholpen is.

Als dat het geval is dan lijkt het mij ook raadzaam dat het startbericht van dit topic aangepast wordt.

Reputatie 7
Badge +30

Nou, dit ziet er goed uit! Ik ga even meer informatie lospeuteren en, indien nodig, het startbericht aanpassen. Wordt vervolgd. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb inderdaad bevestiging gekregen dat het opgelost is! 

Reputatie 7

Dank je voor de terugkoppeling.

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb inderdaad bevestiging gekregen dat het opgelost is! 

De volgende stap zou kunnen zijn dat dit via MijnKPN is in te stellen in plaats van via een sms.  

 

Reputatie 7

Ik heb inderdaad bevestiging gekregen dat het opgelost is! 

De volgende stap zou kunnen zijn dat dit via MijnKPN is in te stellen in plaats van via een sms.  

Dat is inderdaad zeer gewenst en is ook precies waar ik al jaren om vraag.

Laten we hopen dat KPN inderdaad de volgende stap ook op korte termijn gaat zetten.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb inderdaad bevestiging gekregen dat het opgelost is! 

Hi @Marcia van KPN , kan het kennisbank artikel ook aangepast worden met deze info?

 

Reputatie 7
Badge +19

@RBxx Scherp van je! Jazeker, ik heb 'm zojuist aangepast :)

Reageer