Beantwoord

Mijn Motorola Razr 5g heeft problemen met VoLTE

  • 25 May 2022
  • 7 reacties
  • 178 keer bekeken

Nu het 3g gebeuren is uitgeschakeld, ondervind ik een probleem welke ik graag opgelost zou willen hebben. Daar waar ik er niet echt uit kom met de klantenservice heb ik mijn hoop gevestigd op de experts welke hier actief zijn :-)
 

  • Betreffende een Motorola RAZR 5g (android 11) met een KPN SIM kaart (deze SIM kaart is al wel een jaar of 4 oud vermoed ik., er staat wel ‘een wi-fi parabolen teken op.)

    -Blijkbaar kan mijn toestel (welke technisch wel geschikt is) niet kan omgaan met de VoLTE van KPN, Bij een inkomende oproep, schakelt deze terug naar 2g. Helaas is al meerdere malen gebleken dat deze omschakeling er voor zorgt dat de persoon die belt mij niet kan bereiken en dat mijn telefoon dus niet rinkelt.. 
    -doordat mijn toestel op 2g actief kan ik tijdens het bellen geen gebruik maken van internet/data.

Omdat het een minder populaire telefoon is kan ik er weinig over vinden op internet wat andere mensen ondervinden. 

Hopende op adviezen/handelingen die mij kunnen helpen ;-D

 

icon

Beste antwoord door RonaldKlijsen 26 May 2022, 19:17

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hoi, wat vervelend dat het niet goed werkt.

Niet populair? Qua prijs kan ik me dat wel een beetje voorstellen. Als ik erop google kom ik uit op het vouwbare model. Klopt dat?

Geeft ie normaal wel 4G / 5G als je buiten de deur bent?

Het is heel goed mogelijk dat de telefoon niet geschikt is voor 4G bellen via het kpn netwerk. Een fabrikant moet dit softwarematig aanpassen. Dat gebeurt alleen bij in Nederland voor de Nederlandse markt gemaakte telefoons. Maar lang niet altijd helaas.

Klein nadeel is dat kpn alleen nationaal opereert. Andere providers werken internationaal. Fabrikanten zijn geneigt de specificaties daarvoor veel eerder/makkelijker te implementeren. 

Ik vrees inderdaad dat de Razr (nog?) niet geschikt is voor 4G bellen (VoLTE) bij KPN en ook nog niet voor VoWifi dus. Dat betekent dat je via kpn buiten de deur tijdens bellen (via 2G) geen internet kunt gebruiken.

KPN verkoopt zelf de Razr ook niet wat er ook al op duidt dat dit type nog niet geschikt is voor het kpn netwerk w.b. VoLTE en VoWifi. Mogelijk kun je bij Motorola (Nederland) informeren of en wanneer dit nog komt. Ze hebben de gegevens, want andere modellen werken inmiddels wel op kpn.

Wil je zeker weten dat je tijdens bellen internet kunt blijven gebruiken dan is kpn op dit moment dus niet de mobiele provider voor jou.

Dit staat er op de kpn website over 4G bellen
https://www.kpn.com/beleef/blog/supersnel-bellen-over-4g-netwerk-van-kpn.htm

Zie m.n. deze passage

Dit heb je nodig

 

  • Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.

Hallo @RonaldKlijsen , ga bij instellingen naar netwerk en internet.

Klik op mobiel netwerk, daar moet je ook het woord KPN zien staan.

Dan moet je o.a. het zinnetje bellen via 4G zien staan, dat activeren.

Klik iets verder onderop op geavanceerd, scroll naar beneden en je ziet staan bellen via wifi, Klik daar op, zet het aan en kies voor bellen via wifi of bellen via mobiel netwerk.

Herstart je toestel voor allezekerheid.

Zelf heb ik een Motorola g5G

Succes

 

 

Hoi, wat vervelend dat het niet goed werkt.

Niet populair? Qua prijs kan ik me dat wel een beetje voorstellen. Als ik erop google kom ik uit op het vouwbare model. Klopt dat? 

Geeft ie normaal wel 4G / 5G als je buiten de deur bent?

Het is heel goed mogelijk dat de telefoon niet geschikt is voor 4G bellen via het kpn netwerk. Een fabrikant moet dit softwarematig aanpassen. Dat gebeurt alleen bij in Nederland voor de Nederlandse markt gemaakte telefoons. Maar lang niet altijd helaas.

Klein nadeel is dat kpn alleen nationaal opereert. Andere providers werken internationaal. Fabrikanten zijn geneigt de specificaties daarvoor veel eerder/makkelijker te implementeren. 

Ik vrees inderdaad dat de Razr (nog?) niet geschikt is voor 4G bellen (VoLTE) bij KPN en ook nog niet voor VoWifi dus. Dat betekent dat je via kpn buiten de deur tijdens bellen (via 2G) geen internet kunt gebruiken.

KPN verkoopt zelf de Razr ook niet wat er ook al op duidt dat dit type nog niet geschikt is voor het kpn netwerk w.b. VoLTE en VoWifi. Mogelijk kun je bij Motorola (Nederland) informeren of en wanneer dit nog komt. Ze hebben de gegevens, want andere modellen werken inmiddels wel op kpn.

Wil je zeker weten dat je tijdens bellen internet kunt blijven gebruiken dan is kpn op dit moment dus niet de mobiele provider voor jou.

Dit staat er op de kpn website over 4G bellen
https://www.kpn.com/beleef/blog/supersnel-bellen-over-4g-netwerk-van-kpn.htm

Zie m.n. deze passage

Dit heb je nodig

 

  • Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software

Dag PeterG,

dank voor je snelle reactie in deze :-)
Klopt, het betreft hier het vouwbare model van Motorola.
Yes, Hij geeft in mijn display 4g/5g aan.

Ik vrees ook dat de RAZR inderdaad nog niet de configuratie kent van KPN. Nu lijkt het mij toch dat het niet geheel onmogelijk is om dit toestel alsnog deze configuratie te ‘leren’?
Met Motorola zelf kom ik helaas geen stap verder, die wijzen (zoals vaker gedaan wordt als ik zo eens lees) naar de provider, in dit geval KPN.

Mijn hoofdprobleem is niet zo zeer dat het internet niet werkt tijdens het bellen, hier kan ik wel mee leven c.q. om heen werken.
Mijn hoofdprobleem is dat de oproepen niet altijd doorkomen en mensen dus geen verbinding krijgen met mij.

Ik herken dit probleem vanuit T-Mobile. Deze heeft in het verleden (2019) aangegeven bekend te zijn met het probleem en dat dit  wordt veroorzaakt door het schakelmoment van 4G/5G naar 2G bij binnenkomst van een gesprek.

Het begint er dus op te lijken dat dit probleem ook bij KPN speelt en dus een ‘geaccepteerd’ fenomeen is, daar waar geen oplossing voor gaat/kan komen.

 

 

 

 

Hallo @RonaldKlijsen , ga bij instellingen naar netwerk en internet.

Klik op mobiel netwerk, daar moet je ook het woord KPN zien staan.

Dan moet je o.a. het zinnetje bellen via 4G zien staan, dat activeren.

Klik iets verder onderop op geavanceerd, scroll naar beneden en je ziet staan bellen via wifi, Klik daar op, zet het aan en kies voor bellen via wifi of bellen via mobiel netwerk.

Herstart je toestel voor allezekerheid.

Zelf heb ik een Motorola g5G

Succes

 

 

Dag JanD,

bedankt voor je reactie in deze.
De settings die je benoemd staan ingeschakeld, echter functioneert het helaas niet.

 

KPN heeft de gegevens voor VoLTE bij kpn verstrekt aan de fabrikanten. Dat ook Motorola die heeft bewijst wel dat diverse Motorola modellen wél werken bij kpn.

Helaas hebben ze de Razr dus nog niet van die software voorzien.

Het probleem zit mijns inziens niet bij kpn.

Dag PeterG,

dank voor je reactie.

Ik kan mij ergens voorstellen dat Lenevo hier in te kort schiet en dat KPN haar plicht heeft gedaan.

In Lenevo haar verweer, Ik heb geen idee waar de Motorola RAZR 5g wordt geproduceerd maar kan mij voorstellen in verschillende landen of regio's. En dat Lenevo verschillende firmwares  kent die anders is, afhankelijk van de locatie waar het toestel verkocht gaat worden, En dat dus niet in iedere RAZR alle instellingen en configuraties aanwezig zijn.

Een andere blik die ik er op werp is waarom het dan niet mogelijk is om dit op een ‘makkelijke’ manier achteraf te configureren of toe te voegen aan een het toestel/Android software.


enfin, ik dacht een oplossing te hebben bedacht door mijn KPN nummer over te laten zetten op E-sim (deze op 2g instellen) en een tweede sim kaartje voor het internet (deze op 5g zetten).

Loop tegen 2 zaken aan:
1) Lenevo beloofd al ruim een jaar dat DUAL sim beschikbaar komt voor deze RAZR. Nu kan je of E-sim gebruiken of een normale SIM, maar niet gelijktijdig :-/
2) E-sim wordt niet ondersteunt bij KPN voor dit toestel, dit wil zeggen, het toestel laat de optie niet zien en KPN zegt daarover dat dit toestel dan niet geschikt is.

Ben er zeker van dat de reden hiervan hetzelfde zal zijn als het 4g bellen ‘probleem’ ;-)


Mijn opties voor nu:
-Wachten op Android 12 voor de RAZR, welke bijna beschikbaar is zeggen ze en bidden dat dit verschil maakt
-Mijn toestel ter reparatie aanbieden en hopen dat ze er firmware op zetten waar de config in zit
-Hopen dat de kleur RAZR die ik wil eindelijk beschikbaar komt in Nederland met daarbij de hoop dat daar dan de config in zit 




 

Zo lang Motorola de RAZR niet heeft aangepast voor kpn zal geen enkele kleur of Android versie goed op kpn werken. 

Een software update gaat gewoon door de lucht. 

VoLTE kan werken van af Android 9. Als de specs voor kpn VoLTE niet zijn toegevoegd zal het ook met Android 12 niet werken helaas.

Snelst voor goede werking:

Ander type of merk telefoon kiezen. Zie de site van kpn voor geschikte. Deze kun je ook elders kopen.

Of een andere provider. Bij het internationaal opererende Vodafone of T-mobile zal het naar mijn verwachting wel werken momenteel.