Beantwoord

Nokia 225 4G + recente nieuwe SIM-only: geen 4G

  • 3 December 2021
  • 14 reacties
  • 825 keer bekeken

Hallo,

Omdat in maart 2022 3G verdwijnt, en ik geen onveilige 2G-verbinding wil, heb ik een 4G mobiel gekocht. Een Nokia 225 4G, een feature phone met 4G, bewust geen smartphone. 

Ik had verwacht dat die nieuwe mobiel op 4G zou gaan werken. Hij schakelt echter 3G in, zoals bij mijn oude feature phone.

Mijn nieuwe mobiel staat op 4G/3G/2G , Volte staat volgens mij ingeschakeld (witte dot naar rechts, dat is volgens mij AAN (wel heel verwarrend)).

Ik heb al een keer 3G/2G ingeschakeld, en daarna weer terug naar 4G/3G/2G. Maak niets uit, telkens wordt 3G aktief. Terwijl op mijn adres, volgens de dekkingskaart van KPN, wel 4G aktief is.

Is mogelijk bij mijn SIM-only kaart (circa half jaar geleden vernieuwde kaart gekregen), 4G niet mogelijk? Of is bij KPN voor mijn mobiele nummer 4G uitgeschakeld?

Als 4G niet werkt op mijn nieuwe mobiel, ga ik in maart 2022 naar 2G. Dan heb ik voor niets die nieuw mobiel gekocht!!! Mogelijk moet ik naar de winkel, bij welke ik die mobiel (via internet) gekocht heb, om mijn mobiel te laten kontroleren op mankementen.

Groeten

icon

Beste antwoord door Janov 5 December 2021, 17:26

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Janov ,

Probeer het eens uit op een andere lokatie. Mogelijk heb je daar wel 4G. En anders terug naar de winkel inderdaad. 
 

Het simkaartje van een half jaar oud zou gewoon goed moeten zijn. Als ze in jouw telefoon niets geks kunnen vinden, dan kun je altijd nog in een KPN Winkel wederom gratis een vervangende simkaart ophalen. 

@Janov In principe kiest een apparaat + masten zelf wat op dat een bepaalde plek en omstandigheid het beste is. Ligt er aan hoe “2G/3G/4G” te interpreteren is. Sommige apparaten/smartphones hebben ook ‘Prefered 4G’ erbij staan, dan kan het anders uitpakken. Maar als je maar weinig data zendt/ontvangt, kan het best zijn dat momenteel 3G op 900Mhz beter is dan 4G op b.v.1800MHz of 2600MHz. Dit alles aangaande data.

Voor spraak (‘bellen’) ligt het heel anders. Dit toestel kan VoLTE (4Gbellen), echter is VoLTE ondersteuning  in een bepaald merk/type afhankelijk van de betreffende provider, KPN in dit geval. Ik weet niet of de Nokia 225 4G op de lijst met ondersteunde toestellen staat. Gangbare Apples en Samsungs wel, maar deze Nokia heeft een Unisoc UMS9117 aan board, is weinig over te vinden. Zie o.a.

https://www.gsmarena.com/nokia_225_4g-10532.php

Je kan kijken wat er op het Vodafone netwerk gebeurd, die hebben geen 3G meer. In USA werkt VoLTE voor dit toestel alleen bij T-Mobile USA, niet bij ATT en ook niet bij Verizon volgens google zoekresultaten.

 

Dank voor uw reakties.

Ik heb bij mij buiten, in de buurt van een telefoonmast, mijn mobiel gekontoleerd, hij stond nog steeds op 3G.

De Nokia 225 4G wordt door enkele belbedrijven aangeboden met een KPN-abonnement:

https://www.belsimpel.nl/nokia-225-4g/kpn

https://www.2call.nl/telefoon/14614/nokia-225-4g-dual-sim-black/kpn_mobiel

Gebaseerd daarop had ik gekonkludeerd dat het wel goed zat met de Nokia 225 4G.

Als de Nokia 225 4G de KPN-4G niet aankan zijn dus die aanbiedingen boerenbedrog. Dat zal dan toch niet waar zijn!!??

Ik hoop dat er op mijn vraag/klacht een KPN-kommentaar komt (t.a.v. dat Nokia 225 4G 4G aan kan en waarom dat bij mijn abonnement niet aktief is).

Groeten

Dank voor uw reakties.

Ik heb bij mij buiten, in de buurt van een telefoonmast, mijn mobiel gekontoleerd, hij stond nog steeds op 3G.

De Nokia 225 4G wordt door enkele belbedrijven aangeboden met een KPN-abonnement:

https://www.belsimpel.nl/nokia-225-4g/kpn

Ik zie in 1 oogopslag al onzin bij dit belbedrijf:

Nokia 225 4G Zwart

+ KPN-abonnement met 150 min / sms + 5000 MB 5G
 

‘5G’, kan dit toestel niet. Deze bedrijven zijn dozenschuivers in mijn ogen, die gaan niet alle details na van de duizenden mobiele apparaten en merken en types en de versie van de firmware in die apparaten.

Het toestel zal echt wel 4G kunnen en ook wel VoLTE, maar zie mijn eerste zin in eerste reactie. Ik denk dat ik dit toestel (of de 215) ook zou kopen nu als ik perse goedkoop/werkend VoLTE wil, maar ik kan over 2G prima praten met diegenen die mij via mijn 06-nummer contacteren. Rest is Skype/OTT-VoIP enzo. Dat 2G loopt via dezelfde hardware als 5G in moderne masten en in buitenland (roaming) wordt VoLTE voorlopig toch nog niet ondersteunt.

Een tijd terug was er hier een forumdiscussie over bureautoestellen met 4G als vervanging van vaste lijn (PSTN). Daar wilde iemand een apparaat voor kopen, ook met Spreadtrum/UniSOC. Toen gingen anderen er ook van uit dat het VoLTE gewoon moet werken, want het staat bij de aanbieding text op internet/webshop. Jou probleem is nu een voorbeeld van wat ik toen probeerde duidelijk te maken, n.l. dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is. 2G bellen zal echt wel werken en mensen zullen het toch vaak niet merken. Alleen door jouw focus op veiligheid ga je er dieper op in.

Verder gaat er tijdens mast upgrade ook wel eens wat mis voor een bepaalde periode. Ook b.v. een iPhone kan in bepaalde gevallen weigeren op 4G te gaan en ook slechte spraakkwaliteit hebben. Oorzaak is onbekend, oplossing lijkt vanzelf met de tijd te komen. Zie:

Al je echt alleen 4G wilt, moet je een apparaat kopen wat geen 3G en 2G in chipset in hardware heeft. Maar schiet je niks mee op want die vindt je niet in consumenten spullen in de winkel. Of eigen firmware op een bestaand Android model zetten, dan heb je volledige controle als je de weg weet in de firmware/software.

 

Naast er eens even een Vodafone SIM (abo) in te stoppen, kan je T-Mobile zakelijk SIM proberen. Dat laatste moet VoLTE ondersteunen, particulier weet ik zo niet uit mijn hoofd. Je kan ook eens even die en verder doorbladeren:

https://www.androidcentral.com/t-mobile-will-require-volte-january-2021

Let wel dat T-Mobile USA heel wat anders is dan T-Mobile NL, maar in USA is heel erg commercieel en marktgedreven, soms geeft dat wel hints hoe elders de hazen lopen of gaan lopen.

 

 

 

Hallo @Janov , in de nieuwsbrief die je deze week van KPN in huis hebt gehad staat o.a. een heel artikel over de uitschakeling van 4G en hoe je je sim en toestel kunt controleren en voorbereiden op een goede ontvangst van 4G.

Anders binnen KPN website met steekwoord 3G en 4G zoeken naar meer info.

Succes.

 

https://www.kpn.com/beleef/blog/supersnel-bellen-over-4g-netwerk-van-kpn.htm

Dit heb je nodig

  • Je hebt een abonnement van KPN
  • Je hebt een telefoon die geschikt is voor 4G bellen (VoLTE), én met de juiste software waarin 4G bellen ondersteund wordt voor KPN. Telefoons die elders gekocht zijn en/of die bij andere aanbieders vandaan komen, bevatten niet altijd de juiste software.

Laatste punt is veelzeggend. De lijst met ondersteunde VoLTE toestellen is niet meer te vinden, misschien werd ie te lang, maar dat tweede punt is simpelweg indekken van KPN als je het mij vraagt.

Dank voor alle reakties.

Aanvullend: Mijn SIM-only heeft van oorsprong geen internet-bundel.

Er staat nu (december 2021) plotseling wel 5000MB internet beschikbaar (volgens een pas gekregen SMS een kadootje van KPN).

Maar als ik op mijn Nokia 225 4G op het ikoontje “Internet” klik krijg ik de melding: “Verbinding met internet mislukt”.

Is het mogelijk dat Volte (en 4G) bij mij niet werkt omdat ik geen internet in mijn SIM-only heb?

Groeten

Reputatie 7
Badge +28

Goedemorgen @Janov ,

Zit je nog in de bedenktijd? Want dan zou ik de telefoon gewoon terugbrengen naar de winkel. Er zijn ook Nokia’s die wel goedwerken. Bv deze: 

https://www.kpn.com/shop/mobiel/nokia/2720-flip-4g/black-1gb?vijfg=false&meestverkocht=ASC

@Janov  Ik sluit me bij nader inzien en nog wat rondbladeren aan bij het bericht van Noordzee. Tijden terug zat ik in een vergelijkbaar topic op het T-MobileNL forum, was het alweer vergeten, maar die hadden (hebben?) een Alcatel 30.80 op de lijst staan als goedkoopste, niet-smartphone. Bij VodafoneNL geen enkele.

Voor werkend VoLTE is geen normale internet verbinding nodig via 4G en ook je SIMkaart doet er niet toe, als die maar niet ouder dan een paar jaar is. Als je in je KPN-ID account omgeving bij het gerelateerde 06-nummer een actieve databundel ziet staan, moet je ergens in het menu van die Nokia ‘data’ o.i.d (‘mobiele gegevens’ in het Nederlands) aanzetten. Dan moet je wel kunnen webbrowsen ook wel op 3G of 2G.

Hallo, dank voor de adviezen.

Ik heb de Nokia 225 4G terug gebracht naar de winkel.

Zij gaven mij het advies om het maar gewoon af te wachten, dan zou het wel goed komen, dachten ze (dit is idem advies toen ik KPN belde). Echter volgens mij gaat dan in maart 2022 die mobiel naar 2G, en dat wil ik niet, ik wil in deze tijden een solide beveiliging, daar had ik die mobiel voor gekocht. Dus toen kon ik hem terug geven.

Ik had die mobiel gekozen omdat het de enige niet-smartphone is die geen Android of KAIOS heeft (OS’en via welke ongelofelijke oplichting plaats vindt, zelf door de fabrikanten via een firmware-upgrade).

Ik ga nu maar weer verder met mijn oude Nokia-feature-phone, met 3G. En ik kan beter wachten tot na het verdwijnen van 3G om een veilige 4G-mobiel te zoeken.

Groeten

Reputatie 7
Badge +28

Fijn dat je mijn advies zo snel hebt kunnen uitvoeren. 
Maar je bent pas op de helft. Als je (net als ikzelf) geen Android wil, dan heb je sowieso nog twee mogelijkheden: 

1/ Apple, bv de populaire IPhone SE. De huidige versie heeft nog geen 5G en is relatief betaalbaar. 
2/ Wellicht kun je nog ergens een tweedehands Nokia Windows-telefoon kopen. Qua apps heb je daar niets meer aan, want verouderd. Maar 4G bellen zal daarmee geen probleem zijn. 

@Janov , Wat is er onveilig aan 2G bellen?

Daarbij ook met een 4G telefoon val je als er geen Volte op zit terug op 2G als 3G uitgeschakeld is in 2022.

Hallo,

2G-spraak-bellen zal niet onveilig zijn. Voor de meeste gesprekken maakt het niet uit.

Maar soms wordt er een inlog-code naar mij toegezonden. Hiervoor wil ik de betere veiligheid.

Ik heb gelezen dat bij 3G en 4G minder gemakkelijk onderschepping/inbraak mogelijk is dan bij 2G. Bij de huidige massale oplichtings-pogingen vind ik dat ik de betere oplossing moet kiezen.

Groeten

2G-spraak-bellen zal niet onveilig zijn. Voor de meeste gesprekken maakt het niet uit.

Maar soms wordt er een inlog-code naar mij toegezonden. Hiervoor wil ik de betere veiligheid.

Ik heb gelezen dat bij 3G en 4G minder gemakkelijk onderschepping/inbraak mogelijk is dan bij 2G. Bij de huidige massale oplichtings-pogingen vind ik dat ik de betere oplossing moet kiezen.

Als je je zorgen maakt over veiligheid, moet je om te beginnen zaken scheiden. Een ‘telefoon’ is bedoeld om gesprekken te voeren. Van vroeger analoog naar het GSM systeem is een enorme stap wat betreft gespreksvoering. En ook de nummering wereldwijd is subliem.

SMS is voor korte textberichten (ooit voor zakenmensen bedacht), niet voor authenticatie. Omdat het een apart kanaal is over de mobile verbinding is het wel een hulpmiddel, maar de mens is de zwakste schakel en ook daarmee de ‘telefoon’.

Je moet niet alles in 1 en hetzelfde apparaat stoppen, daar komt het op neer. En gebruik geen SMS voor 2 Factor Authenticatie is eigenlijk de boodschap. Wil je het toch, dan kan je ook een 4Gdongle gebruiken, die kan SMS ontvangen, kan je een ander nummer dan het vaak zo heilige 06-nummer gebruiken (0970 data SIM). Maar beter: https://www.google.com/search?q=security+key+alternatives Je kan jezelf ook laten chippen, dat kan dan gebruikt worden als derde stap in de authenticatie (Multi-factor FA i.p.v. 2FA) misschien.

Reageer