Vraag

Ongevraagde nummerwijziging van mijn 0970-nummer gekregen bij het omzetten vanaf XS4ALL

  • 16 May 2022
  • 17 reacties
  • 189 keer bekeken

Ik ben recent ongevraagd omgezet van XS4all naar KPN. In de aankondigingen stond dat ik een nieuwe sim-kaart voor mijn 0970 nummer (eindigend op 945) zou krijgen. Dat is gelukt. Ik heb de sim-kaart in gebruik genomen. Ik krijg er helaas en tot mijn spijt een nieuw 0970 nummer bij (eindigend op 695) ongevraagd bij cadeau. Nu gaan er een paar zaken niet goed.

Waar in de correspondentie van KPN staat dat mijn 0970 nummer gewijzigd zou worden?
Hoe kan KPN er voor zorgen dat ik mijn 0970 nummer eindigend op 945 kan behouden?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Hallo @lam002 

Dat 0970 nummer wordt alleen gebruikt voor een data verbinding. Je kunt er niet mee bellen of zo.

Waarom zou je dat oude nummer willen houden en waarvoor gebruik je dat dan?

En dat dan zonder aankondiging vooraf door het bedrijf dat het nummer wijzigt.
En voor de mij de taak bij elke dienst die ik gebruik het nummer te wijzigen.

 

Reputatie 4
Badge +3

En wanneer precies krijg je deze melding? Gebruik je dit 0970 nummer ergens voor twee-traps verificatie?

Voor meerdere diensten, o.a. met 2FA.

Mijn vraag is evenwel een andere: ik wil graag mijn nummer behouden en niet ongevraagd een nummerwijziging krijgen. Dank voor je reacties tot zover.

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk dat KPN niet goed nagedacht heeft over gevolgen van veranderen van nummer (of genegeerd). Misschien kan de helpdesk van XS4ALL je verder helpen, maar ik vrees van niet.

Succes!

Reputatie 3
Badge

Ik had precies dezelfde vraag. Antwoord was je kan je nummer niet meenemen. Helpdesk gebeld van xs4all. Ik was de enige zeiden ze. Nu ben ik dus niet alleen. Ik gebruikte het voor whatsapp en moest iedereen mijn nieuwe 0970 nummer sturen. Veel dachten dat het spam was, maar na wat op en neer appen heeft iedereen mijn nieuwe nummer. Bedankt KPN.

Nummerportabiliteit bestaat nochtans sinds de introductie van GSM ergens in de jaren ‘90. 
Dat werd destijds afgehandeld door de mensen van tcd LW.

 

Het minste wat gedaan had kunnen worden is het schriftelijk melden. “U krijgt een nieuw nummer en wel het volgende”

Reputatie 3
Badge

Ik heb nogmaals gezocht in alle documenten van xs4all maar heb het ook nergens kunnen lezen.

Reputatie 5
Badge +2

Nummerportabiliteit (nummerbehoud) is wettelijk geregeld en ik kan nergens vinden dat 097 nummers daar niet onder zouden vallen.

Overigens mag voor puur dataverkeer (o.a. M2M) geen 06 nummer meer gebruikt worden, maar is het wel toegestaan om bij 097 nummers tevens spraakverkeer toe te passen.

Reputatie 3
Badge

Ik vond het ook vreemd, dat dit niet mogelijk was, dit nummer kreeg je al in 2013.

Reputatie 3
Badge

 

Reputatie 3
Badge

Voor mij heeft het geen zin meer, maar voor klanten die nog gemigreerd worden?

Reputatie 3
Badge

 

Reputatie 3
Badge

Sorry het staat wel in de tekst. Je oude Sim kaart blijft nog 2 maanden werken. Dat betekent dat je een nieuw nummer krijgt. Want je had een Sim van Xs4all en krijgt een Sim van KPN. Ik moet wel goed lezen 🙈

Reputatie 7
Badge +24

De simkaart van XS4ALL blijft dus nog 2 maanden werken. Dan blijft daar ook nog 2 maanden dat nummer op zitten uiteraard. Zodoende zit er op die simkaart van KPN een ander nummer. Mogelijk is dit een tijdelijk nummer en word die over 2 maanden vervangen door het nummer van de XS4ALL simkaart.

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen allen! Welkom op ons forum.


Vanuit KPN heb ik hier helaas weinig aan toe te voegen maar ik vind de tip van Nick wel een hele goeie. 
Ik heb geen zicht op de XS4all kant van dit verhaal maar ik kan me zo niet bedenken waarom in-life nummerbehoud niet zou werken hiermee.
Nou kan ik dat zelf niet voor jullie regelen omdat ik zelf niet zo'n aansluiting heb en via het forum niet de verificatie kan uitvoeren om zo'n wijziging te doen.

Zou een van jullie eens kunnen bellen met ons op 0800-0402(KPN) om te kijken of je bij het nieuwe nummer het oude nummer kunt laten in-porteren? (in-life portering)
Zolang je sms berichten op het oude nummer kunt ontvangen zie ik zo geen reden waarom dat niet zou kunnen.

Ik heb het voorgelegd aan de ACM (voorheen de OPTA). Nummerportering bij 970-nummers is technisch mogelijk en qua regelgeving verplicht als de klant daar om vraagt. Er zijn geen uitzonderingen. Ik ga het maar eens regelen

Hartelijk dank voor uw bericht 23 mei 2022. Excuses voor de late reactie. Wij reageren later dan gebruikelijk omdat het op dit moment erg druk is bij de Autoriteit Consument & Markt. We waarderen het dat u de moeite heeft genomen om dit probleem bij ons onder de aandacht te brengen. We gebruiken deze informatie om te zien of er marktproblemen zijn. Ook heeft u ons een vraag gesteld. 

Informatie over uw rechten
U geeft aan dat KPN niet wil mee werken aan nummerbehoud van uw 0970-nummer. KPN geeft als reden dat dit technisch niet mogelijk is.
In artikel 4.10 van de Telecommunicatiewet is nummerportabiliteit geregeld. Er worden in dit artikel een aantal voorwaarden genoemd maar er wordt geen uitzondering gemaakt voor 0970-nummers. KPN is in beginsel verplicht mee te werken aan nummerbehoud van uw 0970-nummer. 

Wij raden u aan om met deze informatie opnieuw het gesprek aan te gaan met KPN. Werkt KPN niet mee? Dan horen wij dit graag!