Beantwoord

Onverklaarbaar dataverbruik, verbruik is hoger dan toestel zegt

  • 2 July 2022
  • 26 reacties
  • 1590 keer bekeken

Sinda 1 juli 2022 (gister) heb ik volgens KPN 1007 mb data verbruikt uit mijn bundel. Mijn telefoon geeft 88 mb aan, met keurig erbij hoeveel data ik per app gebruikt heb. Wat gaat hier fout? Klantenservice helpt mij niet enĀ zegt dat ik een klacht moet indienen, maar je zit dan al gauw bij storingen ed. Onder welke rubriek valt dit? BijĀ dochter die ook op mijn adres woont idem dito. We zijn niet gehacked.

Over een maand stappen weĀ over van kpn naar een andere provider, maar deze melding had ik al voordat ik dit regeldeĀ  Omdat ik geen thuisnetwerk meer heb van kpn kan ik ook geen extra data krijgen van kpn. Dus dat zalĀ dan een erg dure maand worden. Weet iemand raad?

Ā 

icon

Beste antwoord door Jan van KPN 7 July 2022, 07:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Op de telefoon blijft een schatting die in u geval enorm uitloopt. Misschien een update op de achtergrond van het systeem zelf dat niet gerekend worden bij de applicatie die inzicht geeft in gebruik?

Dank voor je antwoord Jeroen. Hoe kom ik daar achter? Ik heb een Samsung S20, dochter een Iphone XR

Nou dat weet ik niet maar je zou in mijn kpn kunnen checken een paar keer per dag wat er gebeuren en dan checken wat de informatie die de mobiel zelf geeft weergeeft. Blijft lastig zoeken maar je kunt bij kpn niet per mb zien wat er mee is gebeurd en dat kunnen medewerkers ook niet volledig.

Reputatie 7
Badge +10

@EmmaThuisĀ Kijk onder de instellingen het volgende even na;Ā 

  1. Open de 'Instellingen'.
  2. Algemeen
  3. Ververs op achtergrond
  4. Je ziet nu een lijst vanĀ apps. Zet de slider uit. Zo verbruikt de app op deĀ achtergrond geen data meer.

Vaak verbruiken apps ongewild toch data doordat ze actief blijven. Facebook, messenger etc. verbruiken ook relatief veel data op de achtergrond. Ook onder instellingen-mobiel netwerk zie je alle apps die gebruik maken buiten wifi om. Vaak is dat helemaal niet nodig, hier kun je kiezen welke app data mag verbruiken.

Ā 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @EmmaThuisĀ en welkom hier op ons forum!

Ik zie dat onze community je al van de nodige tips heeft voorzien waarvoor dank. Zoals @Anneke-AnnaĀ inderdaad al aangeeft, gebruiken veel apps ongewild data doordat ze actief blijven. Je zou per app aan kunnen geven of deze wel of niet data mag verbruiken, zelf heb ik het ook op die manier ingesteld. Trouwens jammer om te lezen dat je ons gaat verlaten maar weet natuurlijk ook dat je in de toekomst altijd weer welkom bent :)

HoiĀ @EmmaThuisĀ en welkom hier op ons forum!

Ik zie dat onze community je al van de nodige tips heeft voorzien waarvoor dank. ZoalsĀ @Anneke-AnnaĀ inderdaad al aangeeft, gebruiken veel apps ongewild data doordat ze actief blijven. Je zou per app aan kunnen geven of deze wel of niet data mag verbruiken, zelf heb ik het ook op die manier ingesteld. Trouwens jammer om te lezen dat je ons gaat verlaten maar weet natuurlijk ook dat je in de toekomst altijd weer welkom bent :)

Apps die teveel data gebruiken had ik al lang gecheckt en daar lag het niet aan. Bij de klantenservice dachten ze ook al dat ik waarschijnlijk teveel Netflix had gekeken zonder de Wifi aan te zetten. Dat was niet het geval. Mijn telefoon gaf 88 mb aan en kpn 1010.Ā Zonder aanleiding of verklaring was op 1 juli dus ineens 50% van mijn bundel voor deze maandĀ verbruikt en bij mijn dochter (zelfde adres) ook.Ā 

Ik verhuis naar een adres waar een andere provider is, dus mijn tv en internet thuis heb ik onlangs opgezegd. De telefoniste van de klantenservice had mij graag wat gb's cadeau gegeven vanwege dit vervelende voorval met mijn bundel waar zijĀ zelf ook niks aan kon doen. Maar omdat ik geen tv en internet meer heb was dat ook niet mogelijk. Ik kreeg wel het genereuze aanbod om voor 7,99 euro een hele gb erbij te kopen.

Ik heb inmiddels dus ook maar mijn mobiele abonnement opgezegd, maar dat kan pas per 1 augustus. Ik heb 40 jaar geleden mijn eerste telefoonaansluiting gekregen van de ptt en nu nog steeds bij dezelfde provider en wel voor de hoofdprijs. En nee, de mededeling dat ik wel teveel Netflix zal kijken of mijn apps niet kan beheren is geen leuke uitsmijter van jullie, en nee, ik kom zeker niet terug bij kpn.Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +10

@EmmaThuisĀ Ik snap best de teleurstelling maar data verbruik gebeurd echt niet zo maar. En elke provider zalĀ hetzelfde zeggen. En ik doelde niet op het overzicht van wĆ”t de Ć”pps verbruiken, ik had het duidelijk over apps die continu de mogelijkheid hebben Ć³m data te slurpen. Denk ook aan notificaties van apps, ze zijn dan actief data aan het slurpen. Als je geen onbeperkte bundel hebt, moet je data per app uitzetten, (niet alleen kijken wat de telefoon aangeeft dit is gewoon geen betrouwbare indicatie)en alleen beschikbaar maken voor wifi. Updates vallen hier ook onder, zet dit alleen op de wifi.Ā 

@Anneke-Anna, het gebeurt zomaar van de ene dag op de andere en bij twee telefoons tegelijk. Ik gebruik volgens mijn telefoon 88 mb en volgens kpn 1010, ook nog nooit meegemaakt. Ik zie precies hoeveel dataĀ elke app gebruikt. En natuurlijk update ik alleen op de wifi, dat heb ik zo ingesteld.Ā Mijn dochter net zoiets. Ik vind het niet teleurstellend, ik vind het raar.

Reputatie 7
Badge +12

HoiĀ @EmmaThuisĀ en welkom hier op ons forum!

Ik zie dat onze community je al van de nodige tips heeft voorzien waarvoor dank. ZoalsĀ @Anneke-AnnaĀ inderdaad al aangeeft, gebruiken veel apps ongewild data doordat ze actief blijven. Je zou per app aan kunnen geven of deze wel of niet data mag verbruiken, zelf heb ik het ook op die manier ingesteld. Trouwens jammer om te lezen dat je ons gaat verlaten maar weet natuurlijk ook dat je in de toekomst altijd weer welkom bent :)

Apps die teveel data gebruiken had ik al lang gecheckt en daar lag het niet aan. Bij de klantenservice dachten ze ook al dat ik waarschijnlijk teveel Netflix had gekeken zonder de Wifi aan te zetten. Dat was niet het geval. Mijn telefoon gaf 88 mb aan en kpn 1010.Ā Zonder aanleiding of verklaring was op 1 juli dus ineens 50% van mijn bundel voor deze maandĀ verbruikt en bij mijn dochter (zelfde adres) ook.Ā 

Ik verhuis naar een adres waar een andere provider is, dus mijn tv en internet thuis heb ik onlangs opgezegd. De telefoniste van de klantenservice had mij graag wat gb's cadeau gegeven vanwege dit vervelende voorval met mijn bundel waar zijĀ zelf ook niks aan kon doen. Maar omdat ik geen tv en internet meer heb was dat ook niet mogelijk. Ik kreeg wel het genereuze aanbod om voor 7,99 euro een hele gb erbij te kopen.

Ik heb inmiddels dus ook maar mijn mobiele abonnement opgezegd, maar dat kan pas per 1 augustus. Ik heb 40 jaar geleden mijn eerste telefoonaansluiting gekregen van de ptt en nu nog steeds bij dezelfde provider en wel voor de hoofdprijs. En nee, de mededeling dat ik wel teveel Netflix zal kijken of mijn apps niet kan beheren is geen leuke uitsmijter van jullie, en nee, ik kom zeker niet terug bij kpn.Ā 

Ā 

Het lastige is dat ook wij niet kunnen zien hoe de data is verbruikt, we kunnen wel zien hoeveel data er is verbruikt maar vanwege de Wet op Privacy houdt het daar bij op. Kan het misschien nog zo zijn dat iets als de 'wifi assistent' stond ingeschakeld op je toestel? Dit houdt in dat je toestel automatisch overgaat op 4/5 G zodra dit signaal sterker is dan het wifi signaal waar je gebruik van maakt. Welk type toestel gebruik je?

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @EmmaThuis, ik heb niks meer van je vernomen maar was even benieuwd naar de stand van zaken!Ā 

ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹ā€‹@JanZ_Ā 

De stand van zaken is als volgt:

Inmiddels is de overstap naar de andere provider een feit. Dochter en ik hebben samen de afgelopen maand 4 GB moeten bijkopen van kpn. We zijn zelfs naar een kpn-winkel geweest om te laten checken of er iiets aan de instellingen niet goed was maar meneer daar kon ook niks vinden en leek er ook niet veel van te snappen. Ik begrijp dat je bundel kleiner wordt als je een combi van abonnementen opzegt en dan ben je er dus eerder doorheen, maar dat verklaart nog steeds niet het idiote verschil tussen ons verbruik volgens onze telefoons en het verbruik volgens kpn.

Niet fijn dat jullie mijn 'privacy respecteren' en er verder ook niks aan doen (zie de posts hierboven). Ik vind het vooral wel fijn dat ik bij kpn weg ben en weer normaal dataverbruik geregistreerd zie: zowel bij de provider als op mijn telefoon.Ā 

Jullie hebben 40 jaar plus die laatste maand de hoofdprijs van mij gekregen, nu gaat die naar een ander.

Ā 

Reputatie 7
Badge +12

Bedankt voor de update @EmmaThuis.

Uiteraard jammer om te lezen dat je ons inmiddels hebt verlaten :( Als je 40 jaar langĀ klant bij ons bent geweest, dan ga ik er anderzijdsĀ  ook wel een beetje vanuit dat je al die tijd tevreden met ons en onze geleverde diensten bent geweest!Ā 

Badge

Dag Emma en medewerkers van KPN,

Wij, mijn vrouw en ik, hebben helaas dezelfde ervaring. Sinds dat we het contract hebben verlengd met de aanbieding van dubbele data, loopt de databundel twee keer zo hard leeg. Let wel, we hebben nog altijd dezelfde telefoon en doen niets anders dan voorheen. En waar we voorheen van de 5gb per persoon overhielden komen we met 10gb per persoon nu soms tekort! En ook onze telefoon geeft een lager verbruik aan. Hierdoor heb ik het abonnement voor mijn dochter elders onder gebracht en zullen wij en mijn andere dochter volgen zodra dit mogelijk is.
Ā 

@Kpn hier gaat bij jullie iets niet correct. Misschien niet bewust maar het is een onderzoek waard. Ik ga me in elk geval melden bij Radar. Er wordt door kpn namelijk niet doorgepakt maar bij de gebruiker terug gelegd.

Mvg Alex

Ā 

Ā 

Dag Alex,

Dank voor je bijdrage. Her is zeker een onderzoekĀ waard door KPN want we zijn heusĀ niet de enigen. Ik heb inmiddels een klacht ingediend. Ik krijg de databundels die ik extra heb moeten kopen vergoed door KPN.

Die laatste oomerking van Janz van KPN, daar zal ik maar niet op ingaan.Ā 

Ā 

Badge

Hoi Emma,

Het onvermogen en de onbekwaamheid van Janz maakt dat hij dit soort opmerkingen plaats ipv een onderzoek laatĀ opstarten. En door die onbekwameĀ personen die denken de waarheid in pacht te hebben zonder onderzoek, komen dit soort klachten niet verder dan deze ā€˜verdedigingslinieā€™ van kpn.

Ā 

Eens kijken of Radar reageert. Ik heb namelijk nog 18mnd te gaan met twee contracten.

Reputatie 7
Badge +12

GoedemorgenĀ @AdHCastricumĀ en bedankt voor je bericht.

Allereerst moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat je nogal op de man speelt hier. De topicstarter geeft aan dat ze inmiddels al is overgestapt en dan kunnen wij niet zoveel meer doen, hopelijk begrijp je dat ook. Dat je meteen termen als 'onbekwaamheid' en 'onvermogen' gebruikt, is echt helemaal nergens voor nodig. Je geeft aan dat sinds je verlengd hebt, je databundel 2 x zo snel leegloopt. Dat kan ik niet meteen verklaren maar ik wil hier uiteraard wel dieper voor je induiken omdat je zelf al aangeeft dat je nog een contract hebt voor 18 maanden. Als je je forumprofiel in zou willen vullen (en een seintje kunt geven zodra je dit hebt gedaan) dan kan ik je klantdossier er eens bij pakken en vanuit daar verder kijken. Hopelijk wil je het een kans geven maar laten we ook vooral afspreken om het constructief te houden.

Badge

Goedemorgen Janz,

Ik waardeer je reactie en zal dan ook niet verder ingaan waarom ik zo reageer.

Inmiddels is mijn profiel aangevuld en hoop dat we eruit gaan komen wat betreft het vinden van 1) een verklaring waardoor het verbruik geregistreerd op mijn toestel en geregistreerd door KPN zo verschillen en 2) waardoor ik soms niet meer genoeg heb aan aan 10gb terwijl ik hier voorheen (voormalig Telfort) niet eerder tegenaan ben gelopen.

Beste Janz,

Ā 

"De topicstarter geeft aan dat ze inmiddels al is overgestapt en dan kunnen wij niet zoveel meer doen..."

Het probleem metĀ onverklaarvaar dataverbruik begon op het moment van opzeggen, dus er was nog een maand te gaan voordat het abonnement stopte enĀ jullie daadwerkelijk van mij af waren.Ā 

Maar goed, wat mij betreft is her probleem wat financiƫn betreft alsnog opgelost dus daar zal ik het verder bij laten.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen Janz,

Ik waardeer je reactie en zal dan ook niet verder ingaan waarom ik zo reageer.

Inmiddels is mijn profiel aangevuld en hoop dat we eruit gaan komen wat betreft het vinden van 1) een verklaring waardoor het verbruik geregistreerd op mijn toestel en geregistreerd door KPN zo verschillen en 2) waardoor ik soms niet meer genoeg heb aan aan 10gb terwijl ik hier voorheen (voormalig Telfort) niet eerder tegenaan ben gelopen.

Geen punt, dat is wel het minste wat je mag verwachten @AdHCastricumĀ :)

In ieder geval bedankt voor het invullen van je profiel! Nu kan ik (vanwege de Wet op Privacy) vanaf hier niet zien waaraan je de data verbruikt, wel kan ik zien hoeveel data er wordt verbruikt. Maar laten we beginnen bij het begin; je gaf in je eerdere bericht aan dat jullie voorheen van de 5GB per persoon data overhielden en dat jullie nu met 10 GB per persoon te kort komen. Op dit moment hebben beide nummers een databundel van 5 GB en niet van 10 GB. Voorheen werd je databundel verdubbeld als je KPN Compleet was. Die vlieger gaat niet meer op omdat beide mobiele abonnementen een zogenaamd Hussel abonnement zijn. Misschien begrijp of lees ik het verkeerd (n dat geval uiteraard excuses) maar ik wil dot toch vermeld hebben.Ā 

Verder; kan het misschien zijn dat er een functie als de 'Wifi assistent' actief is op je toestel(len)? Deze functie houdt in dat je telefoon automatisch overspringt op 4G (of 5G mits beschikbaar) zodra dit signaal sterker is dan het wifi signaal. Dat is al snel het geval gezien de hoeveelheid wifi netwerken die je hier in Nederland gemiddeld tegenkomt. Ik zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet!

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen Janz,

Ik waardeer je reactie en zal dan ook niet verder ingaan waarom ik zo reageer.

Inmiddels is mijn profiel aangevuld en hoop dat we eruit gaan komen wat betreft het vinden van 1) een verklaring waardoor het verbruik geregistreerd op mijn toestel en geregistreerd door KPN zo verschillen en 2) waardoor ik soms niet meer genoeg heb aan aan 10gb terwijl ik hier voorheen (voormalig Telfort) niet eerder tegenaan ben gelopen.

Excuses, ik zie nu dat je ook nog 5 GB extra krijgt boven op de 5 GB die je al ontvangt. Dit is voor mij niet meteen zichtbaar (omdat het standaard abonnement 5 GB aangeeft) maar ik heb net een factuur geopend en zie nu waar die 10 GB vandaan komt, mea culpa @AdHCastricum!

Bij ons zelfde probleem. Ik heb mijn dochterĀ 3 maanden geleden overgezet van Ziggo/Vodafone naar KPN. Ging 3 maanden goed maar afgelopen zondag krijgt ze bericht van KPN dat 50% databundel gebruikt is. Ze kijkt in haar app en bij iedere refresh is er 1GB weg šŸ”„. IOs geeft geen dataverbruik aan en ze zit op Wifi, we zijn thuis met zeer sterk wifi.Ā We zien gewoon binnen een uur 11GB aan data verdwijnen. Ze heeft maar snel haar telefoon uitgezet maar einde dag was de bunder van 12gb praktisch op.

Vanmiddag voor 7 euro aan de customer service lijn gehangen zonder geholpen te worden. De telefoon assistent zegt doodleuk ā€œje zat zeker netflix te kijkenā€, ze heeft niet eens netflix op de telefoon. En zoveel GB daar heb je uren Netflix voor nodig.

Waar ligt het bewijs van dataverbruik? Als 13gb verdwijnt in een uurĀ hoe kan dit verklaard worden en ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de consument? Mij lijkt het dat hier iets mis gaat in de systemen van de KPN,

Bij ons zelfde probleem. Ik heb mijn dochterĀ 3 maanden geleden overgezet van Ziggo/Vodafone naar KPN. Ging 3 maanden goed maar afgelopen zondag krijgt ze bericht van KPN dat 50% databundel gebruikt is. Ze kijkt in haar app en bij iedere refresh is er 1GB weg šŸ”„. IOs geeft geen dataverbruik aan en ze zit op Wifi, we zijn thuis met zeer sterk wifi.Ā We zien gewoon binnen een uur 11GB aan data verdwijnen. Ze heeft maar snel haar telefoon uitgezet maar einde dag was de bunder van 12gb praktisch op.

Vanmiddag voor 7 euro aan de customer service lijn gehangen zonder geholpen te worden. De telefoon assistent zegt doodleuk ā€œje zat zeker netflix te kijkenā€, ze heeft niet eens netflix op de telefoon. En zoveel GB daar heb je uren Netflix voor nodig.

Waar ligt het bewijs van dataverbruik? Als 13gb verdwijnt in een uurĀ hoe kan dit verklaard worden en ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de consument? Mij lijkt het dat hier iets mis gaat in de systemen van de KPN,

En nog een leuke - ik kom er net achter dat het belletje met de customer service lijn 31 euro gekost heeft. De medewerker heeft haar 21 minuten aan de lijn gehouden, niet geholpen maar het kost wel 2x zoveel als een maandabonnement.Ā 

Reputatie 7
Badge +24

Het nummer van KPN is 0800-0402. En dat is gratis.Ā 

Het nummer van KPN is 0800-0402. En dat is gratis.Ā 

Darn - ze heeftĀ (0906) 0400 382 - gebruikt

Ā 

Reputatie 5
Badge +2

Heb je naarĀ 0800402 gebelt of een ander nummer?Ā Het 0800402Ā nummer is volgens mij gratis.Ā 

@Bertil SnelĀ