Vraag

Payinfo op je factuur: alles over sms- en internetdiensten blokkeren en kosten voorkomen.

  • 11 March 2016
  • 54 reacties
  • 25676 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

De informatie in dit topic is verouderd. Er kan daarom niet meer in dit topic gereageerd worden.

Voor alle informatie met betrekking tot Payinfo, zie:

Heb je naar aanleiding van de informatie in dat artikel toch nog vragen? Stel jouw vraag dan in een nieuw topic.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

54 reacties

Ik ben tegen hetzelfde aangelopen als alle mensen hierboven. Vandaag ook achter gekomen waar die extra kosten steeds vandaan kwamen! Het zijn diensten waar ik nooit om heb gevraagd. Meteen die boel geblokkeerd en ook ik heb lopen betalen vanaf juni. Mijn vraag is ook: hoe krijg ik mijn geld terug?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Gem, goed dat je de diensten hebt kunnen blokkeren. Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop met je gegevens, dan kijk ik met je naar de kosten.
heb ook hetzelfde, vrij hoge rekeningen met die payinfo die ik niet gebruik! Ben inmiddels zefs afgesloten omdat de rekeningen te hoog zijn. Ben zelfs afgesloten zonder een bericht of wat dat dan ook. Geen brieven of sms of mail. Heb contact gehad met KPN en hun zeggen dat de rekening inmiddels over de 200 euro is. Heb 1 betalingsherinering gekregen en verder niets ontvangen. Zou een betalingsregeling krijgen maar krijg alleen per sms een link voor het gehele bedrag. Ik vind het niet erg om te betalen voor mijn verbruikerskosten maar niet voor diensten die ik niet gebruik! Ik begin er steeds minder van te begrijpen!
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Klaasje. Ik kan me voorstellen dat je er weinig meer van begrijpt. Ik ga mijn best doen je hier mee te helpen.

Als de factuur in korte tijd veel hoger uitvalt dan normaal is het mogelijk dat je wordt afgesloten voor hoogverbruik. Dit is bedoeld als een bescherming. Dat je maar één herinnering hebt gekregen is vreemd. Ik verdiep me hier graag verder in. Reageer op mijn privébericht en ik help je verder!
Reputatie 7
Badge +28
Hey klaasje, ik had het even gemist maar ik zie dat je een eigen topic hebt aangemaakt. Ik ga ervan uit dat je met de tips van Cindy tot een goede oplossing komt!
Bedankt voor je gegevens @pvdveen. De 2 maanden coulance heb ik voor je doorgevoerd!

Anderhalve maand en 2 facturen verder en er is nog niks gebeurd....
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt voor je bericht! Mijn collega Cindy heeft het wel goed ingevoerd, maar het systeem heeft het helaas niet verwerkt. Excuses hiervoor! Ik heb het natuurlijk alsnog er in gezet en je zult dit op de volgende factuur zien.
Zonder dat ik me ergens voor aangemeld heb heb ik schijnbaar een abonnement bij payinfo.nl.
Ik heb het afgemeld via de gedragscode sms-diensten.
Maar graag wil ik het geld ook terug.
Mvg Henk
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Henk! Ik help je hier graag mee. Reageer je op mijn privébericht?
Helaas is dit mij ook overkomen. Al bij al hebben we het nu over een krappe 100 euro, Wat onterecht is afgeschreven is. Net als alle andere mensen hier komen de kosten van sms diensten (waar ik mij nooit voor heb aangemeld). Het nummer is inmiddels geblokkerd via payinfo, ook hebben we dit bij kpn laten regelen. So far so good, echter toe ik kpn belde om te vragen of de kosten de vergoed konden worden, vertelde de medewerker dat dit niet de verantwoordelijkheid is van kpn. Via een omweg kwam het er op neer dat ik het maar zelf moest uitzoekken, bij de desbetreffende sms dienst. Om eerlijk te zijn voel ik me beduvelt door kpn, aangezien zij niet de moeite nemen. Is er iemand die hier zijn ervaring kan delen, met het verhalen van de kosten ?

Hartelijk dank
Reputatie 7
Badge +30
Beste @zuid55, welkom! Goed om te lezen dat het geblokkeerd is. Dat is al het halve werk. Natuurlijk begrijp ik dat je de kosten graag terug wilt. In principe is dit niet aan ons, maar wij snappen ook heus dat dit soms per ongeluk gebeurt. Daarom vergoeden we de eerste keer altijd de kosten van 2 maanden. Voor de rest kan je inderdaad bij de betreffende internetdienst een klacht indienen. Is dit bij jou niet gebeurd? Reageer op mijn privébericht , dan help ik je in dat geval verder.
Reputatie 7
Badge +30
Heb je nog tijd gehad om naar m'n privébericht te kijken? Als ik nog iets voor je kan doen, laat het me maar weten.
Reputatie 7
Je kunt weldegelijk jouw klacht gewoon bij KPN (de Operator) neerleggen en zij zijn verplicht de klacht in behandeling te nemen. Mocht blijken dat de "overeenkomst" tussen jou en de sms dienst niet conform de gedragscode tot stand is gekomen, dan is KPN zelfs verplicht 100% van de kosten te vergoeden. Laat je dus niet met een kluitje het riet insturen, maar eis van KPN een adequate afwikkeling.

Lees de gedragscode aandachtig en vooral artikel 31 lid 2 dat ik hieronder ook heb opgenomen.

Verzoek KPN in eerste instantie formeel om aan te tonen dat de "overeenkomst" tussen jou en de sms dienst conform de gedragscode tot stand gekomen is.
Kan KPN dat niet aantonen, verzoek KPN dan formeel alle betalingen t.a.v. die sms dienst te restitueren.
KPN zal hier aan mee moeten werken. Doen ze dat niet, dan is de geschillencommissie het volgende station, maar ik neem aan dat KPN het niet zover zal laten komen.

P.S. Wanneer gaan jullie nu eindelijk eens de mogelijkheid om te betalen via de telefoonrekening standaard uit zetten. Jullie kunnen/zullen daarmee zoveel ellende voorkomen. Ik roep dit nu al jaren en ik heb zelfs bij de overheid vragen neergelegd aangaande dit issue, maar helaas opereren de telecombranche en de overheid zo traag dat er dagelijks nog steeds consumenten de dupe worden van die malafide sms diensten. Zolang de telecombranche en KPN in het bijzonder hier geen gehoor aan wil geven zal ik ook blijven pleiten dat de consument zijn recht blijft halen en vecht voor schadeloosstelling. Een "coulanceregeling" kan/mag natuurlijk niet bestaan als deze in strijd is met de gedragscode en dat is die vergoeding van de laatste twee maanden overduidelijk.
Badge
mijn dochter heeft ook een abbonement bij kpn ik ben me kapot geschrokken van de rekening!!! Sms diensten..! Ik moet nu €60 gaan betalen terwijl haar abbonement maar €10 is. De maand daarvoor was het ook al zo ik vind dit echt een dure grap hoor wat kan ik hier aan doen. Financieel gaat het bij ons ook al niet zo best dus dit vind ik wel erg hoge kosten!
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @Mevr.d,

Ik neem aan dat je wil dan KPN gaat uitzoeken of deze kosten wel kloppen en of je dochter zich wel heeft aangemeld en dat jij graag de aanmeldhistorie wilt inzien?
Wil je daarnaast vermelden of je dochter 18 jaar of ouder is? (Als dat niet zo is dan zou de SMS aan moeten geven dat zij aan haar ouders toestemming had moeten vragen, als dit niet bij de SMS staat is de kans groot dat je dit niet hoeft te betalen)

Weet je overigens of het een (Eenmalige) SMS-Dienst is of een Internet dienst? Anders moet je dat ook nog even in je bericht zetten en dan zal een WebCare Medewerker dit voor je uitzoeken!

Robin
Badge
Zij is pas 11 jaar en zij zegt ze heeft zich niet aangemeld bij dergelijke dienst zij heeft geen sms abbonement.
Reputatie 7
Zorg er in ieder geval voor dat haar mobiele nummer geblokkeerd wordt voor het betalen van sms diensten via de KPN factuur en meldt het telefoonnummer ook af bij de sms diensten die al actief zijn.
Beide kan je regelen via https://www.payinfo.nl

Ik neem aan dat er snel iemand het KPN Webcare team zal reageren om de ten onrechte in rekening gebrachte kosten te restitueren.
Badge
Oke. Ik ben inmiddels al op de site geweest om het nummer te blokkeren. In afwachting van kpn webcare.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Mevr.d, welkom op het forum! Ik kan me goed voorstellen dat die extra kosten je hebben laten schrikken. Goed dat je het advies van wjb hebt opgevolgd en deze diensten via https://www.payinfo.nl hebt geblokkeerd.

Je hebt nu een privébericht van mij ontvangen. Reageer daarop, dan kijk ik wat ik kan doen met betrekking tot de kosten 🙂
Beste KPN,

Ook ik heb extra ongevraagde kosten. Volgens payinfo is dit al sinds 14-06-2015.

Gisteren heb ik de boel stop gezet, maar ondertussen heb ik wel twee jaar lang elke week voor niet 5,- betaald zonder er iets vanaf te weten. Afgelopen week kreeg ik een heleboel smsjes waardoor ik argwaan kreeg en mijn rekening maar eens heb gecontroleerd.

Waarom kan een website/partij dit ongevraagd/onbevestigd zonder overeenkomst doen?
Hoe wordt dit afgehandeld?

Ik ben benieuwd naar uw reactie,

Sjoerd
Ook hier een slachtoffer van een of andere malafide sms dienst. €105,-, en KPN is natuurlijk niet thuis, die werkt lekker mee aan deze malafide praktijken. En mijn zoontje van 10 is de Sjaak. Komop KPN, regel je zaken, en help je klanten die jullie elke maand dik betalen voor diensten en service!!
Reputatie 7
Lees alsjeblieft de gedragscode sms diensten die je op https://www.payinfo.nl kunt vinden.
Weet dat je recht hebt op terugbetaling van 100% van de kosten als KPN niet kan aantonen dat de "overeenkomst" tussen gebruiker en "leverancier" conform de richtlijnen uit de gedragscode. Die richtlijnen zijn zo strak dat het vrijwel onmogelijk is om een overeenkomst aan te gaan zonder dat je je daar van bewust bent, ook een 10 jarige.
De kans is dan ook zeer reëel dat er geen geldige overeenkomst is en dat KPN alle kosten zal moeten restitueren.
Laat je niet afschepen met een coulance regeling waarbij de laatste twee maanden vergoed worden, je hebt immers recht op 100% schadeloosstelling.

Reputatie 7
Badge +21
Dag @Anoniem100 en @Johannez100, welkom op het forum! Balen dat jullie ongevraagd kosten hebben gemaakt voor sms diensten 😞 Jullie hebben beiden een privébericht ontvangen. Reageer erop, dan help ik verder!
Ook wij zijn net heel erg geschrokken door de rek ing van onze zoon (12 jaar) en bijna 40 euro aan SMS diensten. We hadden al van alles geblokkeerd op zijn telefoon maar blijkbaar kunnen er toch nog organisaties tussen door. Gekeken op payinfo maar kunnen dus niet zien waar de kosten naar toe gaan dus kan ik het ook niet stop zetten. Hij weet ook niet waar de kosten van zijn. Graag hoor ik van KPN waar de kosten van zijn zodat we het stop kunnen zetten om nog meer kosten te voorkomen. En voor mij. Zoon hoop ik dat jullie hem het geld terug geven hij moet al,hard genoeg sparen voor een abonnement.
goede avond, Na een kritische vraag van mijn zoon over mijn kosten van mijn mobiele abonnement is er een account aangemaakt om in te kunnen loggen bij mijnkpn (waarom is dit niet standaard geregeld?). Elke maand, correctie elke 4 weken, schrijft KPN 20 euro extra van mijn rekening ten gunste van "DroidBoost". Deze afschrijvingen lopen al meer dan een jaar, ik heb geen idee hoe ik er aan kom, geen idee wat ik er aan voordeel van heb en vind het erg vreemd dat KPN dit bedrag int.
Het abonnement is per direct beëindigt, maar de kater is meer dan een jaar 5 euro per week voor niets. Wat kan KPN als bankier voor dit soort dieven voor mij doen?

groeten, Peter