Updaten Telfort simkaart naar KPN instellingen

  • 29 January 2021
  • 196 reacties
  • 29234 keer bekeken
Updaten Telfort simkaart naar KPN instellingen

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

196 reacties

Goude nieuws vanuit Australia. Simkaart upgrade is bijgewerkt en alles werkt zoals normaal. It’s a small world. 

Sinds mijn simkaart is geupdate, is de batterij van mijn toestel ineens heel snel leeg. Kan dit iets met de update te maken hebben?


Hier hebben mijn vrouw en ik ook last van. Gisteren zijn zowel de simkaart van mijn vrouw als die van mij geupdate en we hebben allebei dat de batterij opeens heel snel leeg gaat. Als voorbeeld: mijn telefoon (Nokia 2.3) hoef ik normaal gesproken slechts 1x in de twee weken op te laden. De afgelopen dag is hij 30% kwijt geraakt en beweert ie dat ik met de resterende 20% nog maar een dag ga doen. Als je naar de grafiek in ‘battery usage’ kijkt in de instellingen dan zie je ook een scherpe knik op het moment dat de update was. Bij de telefoon van mijn vrouw zie ik precies hetzelfde.

Op het moment van de update (en vrij lang daarna) waren mijn vrouw en ik niet op dezelfde plek (en ook niet thuis). De grafieken in ‘battery usage’ hebben (vanaf het update moment) een vrij constante helling (die dus stijler is dan voorheen). Het lijkt er dus op dat het niet locatie afhankelijk is. Ik had mij nog kunnen voorstellen dat we door de simkaart update op een andere mast terecht kwamen waardoor er meer vermogen werd gebruikt (Detail: mijn telefoon, maar niet die van mijn vrouw, gaf een ‘R’ van roaming weer ondanks dat het netwerk KPN was. Dit deed ie sinds ie Android 11 had).

Omdat ik het verschil in ‘batterijverbruik’ nogal groot vind (ongeveer 14 dagen naar minder dan 5 dagen), ga ik nog wel wat dingen proberen om te zien of ik er achter kan komen waar het nou precies spaak loopt (Dingen die ik sowieso ga proberen als ik mijn telefoon niet nodig heb: Airplane mode, Enhanced 4G LTE Mode uit, Roaming uit).

Hebben jullie nog zinnig suggesties?

hoef ik normaal gesproken slechts 1x in de twee weken op te laden.

@rwine . Volgens mij gebruik je 'm dan héél weinig dan wel vrijwel uitsluitend via wifi met VoWifi. Mijn nog redelijk nieuwe laad ik 1 x in de 4 à 5 dagen op en dat vind ik al weinig. (heb al 10-tallen jaren apparaten met oplaadbare batterijen).

Overigens zijn vaker berichten van toegenomen verbruik te zien na de wijziging. Over oorzaak / oplossing heb ik nog niks gezien.

Via 4G verbruikt je toestel meer stroom dan via wifi / VoWifi (= bellen via wifi).

Waarom deze update?

Vorig jaar hebben we de mobiele abonnementen van Telfort, omgezet naar KPN. Een deel van de voormalig Telfort klanten, heeft inmiddels een KPN simkaart ontvangen en maakt nu optimaal gebruik van ons netwerk. Een ander deel van de voormalig Telfort klanten, gebruikt nog een Telfort simkaart met oude Telfort instellingen. Dit zorgt er voor dat er géén gebruik gemaakt kan worden van bellen via 4G(VoLTE), bellen via wifi(VoWifi), internet via 4G in het buitenland en de Voicemail app. Om deze klanten alsnog gebruik te laten maken van alle opties die ons netwerk te bieden heeft, gaan wij de Telfort simkaarten updaten.

Hoe werkt het?

Wij sturen je op een vooraf aangekondigd tijdstip, via het netwerk een automatische update. Het is belangrijk dat je jouw toestel aan hebt staan en dat deze voldoende is opgeladen. Als de update is gelukt, dan verbreekt je toestel waarschijnlijk de verbinding. Start daarna je toestel opnieuw op, dan werkt alles weer, mét de goede KPN instellingen.

Wat merk ik ervan?

Tijdens het ontvangen van de update blijft je toestel het gewoon doen. Is de update op je telefoon ontvangen (duurt ongeveer 10 min), dan kan het zijn dat de netwerkverbinding met je toestel wordt verbroken en kan je niet meer bellen en internetten. Als je al aan het bellen bent, wordt mogelijk de verbinding verbroken. Nadat je het toestel opnieuw hebt opgestart, heb je weer netwerkverbinding en kan je weer bellen en internetten. Je telefoonnummer of pincode blijven hetzelfde. 

Sinds de update krijg ik een melding dat mijn sim kaart niet geregistreerd is. Hoe dit op te lossen.

Reputatie 7
Badge +20

@Els Geurts, dat is niet de bedoeling. Ik wil graag eens meekijken of ik hier wat over kan vinden. Kan je jouw profiel van mobiel nummer en simkaartnummer voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik eens mee of deze actief is. Wat mij nog te binnen schiet, je hebt niet toevallig een toestel met een simlock?

Een update bij mijn onderzoekje naar ‘batterijverbruik’ na update. Het probleem was dat de update drastische impact had op (geschatte) duur van de accu (van 14 naar 3 dagen en van 6 dagen naar 25 uur).

 

Wat ik geprobeerd heb:

Telefoon in Airplane mode: (Geschatte) Batterijduur gaat weer naar de waarden die voor de update er ook waren (gebaseerd op enkele uren in deze mode). Hierin zie ik een bevestiging van het vermoeden dat de extra verloren energie vooral in de achtergrondcommunicatie zit.

Alleen mobiele data uit: Geen waarneembaar verschil (wederom gebaseerd op enkele uren).

VoLTE uit: (Geschatte) Batterijduur gaat weer naar de waarden die voor de update er ook waren (gebaseerd op een nacht in deze mode). Mijn vermoeden is dat de optie VoLTE eerst niet gebruikt werd met een Telfort simkaart of dat de aanpassingen aan de parameters van de simkaart hier iets mee te maken hebben. Op de andere telefoon heet dit geen VoLTE maar ‘Enhanced LTE’. Dat heb ik ook uitgezet en het lijkt hetzelfde effect te hebben (maar is eigenlijk te kort om daar nu al iets concreets over te zetten).

 

Samenvatting: VoLTE uit lijkt een oplossing voor ‘battery drain’.

Ik heb nog wel een vraag: Heeft het nog zin om mijn ‘oude’ Telfort-simkaart te vervangen door een nieuwe KPN-simkaart (bijvoorbeeld bij een KPN-winkel)? (Het zou misschien kunnen dat er instellingen in de Telfort-simkaart zitten die niet goed zijn voor KPN, maar niet overschreven door de update. #rareOnvoorzieneWisselwerking.)

 

 

@Els Geurts, dat is niet de bedoeling. Ik wil graag eens meekijken of ik hier wat over kan vinden. Kan je jouw profiel van mobiel nummer en simkaartnummer voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik eens mee of deze actief is. Wat mij nog te binnen schiet, je hebt niet toevallig een toestel met een simlock?

Bedankt voor je reactie @Bart_Z een keer opnieuw opstarten bleek al genoeg 😆

Reputatie 1

Ik had een vraag mbt deze update. Vorige week dinsdag zou het gebeuren en is het contact verder verbroken maar na een reboot vd telefoon heb ik nooit meer contact gekregen met KPN (simkaart geeft wel kpn aan bij de titel van’t menu Mobile Network maar zegt tevens dat hij nergens aan connected zit dus geen bellen en geen internet).
Ik heb daar dinsdag direct contact over opgenomen en woensdag is een nieuwe simkaart (met nummer behoudt) verstuurd.
Echter is het nu maandag einde dag en heb ik nog altijd niks binnen, dus ik zit nu 1 week van deze maand dat ik niet kan bellen en ook niet gebruik kan maken van mijn mobiel internet.
Nou goed, de vraag. Ik las dat je ook een simkaart kan ophalen in de winkel zonder het hele verstuur proces, want dit is wel erg sneu, kan dat ook als je je nummer wilt behouden etc? Want ik ben het wel erg zat nu, onderweg kan ik gewoon helemaal niks en ik ben gewoonweg niet mobiel bereikbaar voor mijn werk. Ik kan ook niet zien waar mijn bestelling is want de mail geeft alleen aan: het is briefpost check de dagen van POSTNL en die geven aan de dag erna bezorgd tenzij zondag.

 

Edit:

Bleek dus dat ondanks dat ik mijn profiel in het verleden had aangepast het adres van mijn mobiel abonnement nog altijd op het oude telfort adres stond van 10 jaar geleden. Gelukkig kan ik nu bij de winkel een nieuwe simkaart ophalen en hopelijk is dit dan weer opgelost.

Een aantal dagen geleden is mijn telfort simkaart geupdate naar Kpn instellingen. Dit is keurig met een mail gemeld dus tot zover niks aan de hand. Maar gister ondekte ik dat mijn nummer niet wordt doorgegeven aan degene die ik bel (nummer id). De instellingen van de telefoon zijn juist en toen maar ff met Kpn gebeld. Het meisje aan de lijn vertelde me dat het daar ook goed is ingesteld dus maar ff verder moet kijken. Daar heb ik natuurlijk niet veel aan. Hoe krijg ik het nu weer goed?

Reputatie 7
Badge +17

Hey @SFB! Wat gek zeg. Dan gaat er toch iets niet helemaal goed in het netwerk. Wat je als eerste kunt proberen is een andere simkaart aanvragen in MijnKPN. Dit is gratis. Hiermee sluiten we uit dat het aan de simkaart ligt! 

Heb inmiddels een nieuwe kpn sim kaart, maar nog steeds niet opgelost, wordt er gek van.

Reputatie 7
Badge +10

Ik snap dat je er gek van wordt, dit is ook niet fijn @SFB:disappointed_relieved:  Zou je in jouw forumprofiel willen invullen met postcode, huisnummer, 06-nummer, je simkaartnummer, de naam van de contracthouder en de laatste 3 cijfers van je IBAN? Dan gaan we meekijken!

Hallo,

vandag 11:00 zul mijn Sim kaart geupdatet worden, nu rond 14:30 was de verbinding even verbroken, ik heb mijn toestel opniew gestart en alles werkt weer. Hoe weet ik nu, dat de update is gebeurd? Een verbreken van der verbinding kan ook door iets anders gebeuren ...

Ik heb mijn telefoon net, nadat de verbinding verbroken was, opnieuw opgestart. Bij mij lijkt de simkaart nu nog steeds niet te werken (“alleen noodoproepen”)

 

Hij vraagt trouwens wel de code van de simkaart

 

Edit: Netwerk automatisch selecteren uitzetten en handmatig KPN kiezen lijkt het opgelost te hebben

6 juli jl wijziging  telfort naar kpn simkaart met update. Umidigig X deed het altijd 2 of meer dagen met de accu. Nu niet meer, mag blij zijn met 1 ½ dag.  Locatie flitst om de 5 seconden steeds op. Toch staat gps uit, ook google vind service uit. De sim-toolkit gebruikt opvallend 25% van de  lading! De smartphoon moet nog twee jaar worden dus de batterij is niet nieuw meer maar 50 procent minder tijd tot laden is wel erg opvallend. Word er niet blij van deze “ verbetering” .

Ga het van android 9 flashen naar lineage 11 kijken of met meer privacy instellingen het met minder stroomgebruik gaat.

 

Na bericht:

Vanmiddag in rechter boven hoek ‘ VolTE’ en het

aanflitsen van ‘ locatie’ is weg. Ik heb nog niks geflashed. Ben nu benieuwd of een lading weer 2 dagen mee gaat. Kennelijk is overgang naar kpn op simkaart een ding maar verbinden volTe nummer twee?

 

SMS gekregen dat het update gelukt is, krijg ik het op mijn iPhone te zien, e.g. KPN VolTE? Ik zie alleen KPN ...

Reputatie 7
Badge +16

Goed om te lezen dat de update gelukt is, @Gerd_NL. Je kunt controleren of VoLTE (4G) aan staat in het toestel: Instellingen → Opties mobiele data → Gesprekken en data Hier kun je 4G aanvinken en VoLTE aan of uitzetten. Hoe staat dat nu bij jou ingesteld? 

Hallo Shyrin,

ingesteld is 4G en VoLTE op ON …

Maar, bij mijn iPhone 8+ zie ik boven links alleen KPN, bij mijn vriendin har iPhone 7+ staat KPN NL en ook zij had 4G en VoLTE ON. De gesprekken tussen ons zijn niet zo helder van kwaliteit als verwacht ...

Reputatie 7
Badge +16

Dan staat alles goed ingesteld! Of er KPN of KPN NL staat, maakt daar verder geen verschil in!

Laatste vraag: moet ik "Bellen via Wifi” inschakelen?

Reputatie 7
Badge +15

@Gerd_NL Dat kun je doen, op het moment dat het bereik niet voldoende is op het mobiele netwerk dan ondersteunt je wifi verbinding het gesprek!

Het gaat mij om de text in 'Simupdategelukt’, da staat dat het van mobiel automatisch naar wifi schakelt:

Bellen via wifi

KPN heeft een dekking van 99%. Dus je hebt overal bereik. Maar in bijvoorbeeld moderne gebouwen waar veel staal en beton in verwerkt zit, kan het bereik minder zijn. Als je een geschikte telefoon hebt, schakelt die automatisch over naar bellen via de wifi van dat gebouw. Zo heb je altijd de beste gesprekskwaliteit.

 

Moet ik daarvoor "Bellen via Wifi” ingeschakeld hebben?

Reputatie 7
Badge +15

@Gerd_NL Inderdaad, daarvoor moet "bellen via wifi" ingeschakeld zijn :)

Bedankt voor de infos!