Updaten Telfort simkaart naar KPN instellingen

  • 29 January 2021
  • 196 reacties
  • 29218 keer bekeken
Updaten Telfort simkaart naar KPN instellingen
Reputatie 7
Badge +20

Waarom heeft mijn Telfort simkaart een update nodig?
 

Begin 2020 hebben we de mobiele abonnementen van Telfort omgezet naar KPN. Een deel van de voormalig Telfort klanten heeft inmiddels een KPN simkaart ontvangen en maakt nu optimaal gebruik van ons netwerk. Een ander deel van de voormalig Telfort klanten, gebruikt nog een Telfort simkaart met oude Telfort instellingen. Dit zorgt er voor dat er géén gebruik gemaakt kan worden van bellen via 4G(VoLTE), bellen via wifi(VoWifi), internet via 4G in het buitenland en de Voicemail app. Om deze klanten alsnog gebruik te laten maken van alle opties die ons netwerk te bieden heeft, gaan wij de Telfort simkaarten updaten.
 

Update 28-09-2021: In oktober krijgen ook de Telfort prepaid simkaarten de update, dus heb je een Telfort prepaid simkaart? Dan gelden deze instructies ook voor jou. 

Een week voor de update krijg je een sms om je op de hoogte te stellen. Enkele dagen voor de update ontvang je een herinnering via sms. 

  • Het is belangrijk dat je je toestel op de dag van de update aan hebt staan. Rond 11:00 uur wordt de update naar je simkaart gestuurd.
  • Start na de update je toestel opnieuw op. Jouw telefoon meldt zich dan opnieuw aan in het netwerk, en je kan weer bellen en internetten.

Is de update niet gelukt, dan krijg een sms van ons waarin staat dat het niet gelukt is. We nemen jouw simkaart dan mee in de volgende update-ronde.


Hoe werkt de simkaart update?
 

Wij sturen je op een vooraf aangekondigd tijdstip, via het netwerk een automatische update. Het is belangrijk dat je jouw toestel aan hebt staan en dat deze voldoende is opgeladen. Als de update is gelukt, dan verbreekt je toestel waarschijnlijk de verbinding. Start daarna je toestel opnieuw op, dan werkt alles weer, mét de goede KPN instellingen.
 

Wat merk ik van de simkaart update?
 

Tijdens het ontvangen van de update blijft je toestel het gewoon doen. Is de update op je telefoon ontvangen (duurt ongeveer 10 min), dan kan het zijn dat de netwerkverbinding met je toestel wordt verbroken en kan je niet meer bellen en internetten. Als je al aan het bellen bent, wordt mogelijk de verbinding verbroken. Nadat je het toestel opnieuw hebt opgestart, heb je weer netwerkverbinding en kan je weer bellen en internetten. Je telefoonnummer of pincode blijven hetzelfde. 

 

Wat als de simupdate niet lukt?
 

We doen er alles aan om het updaten van je simkaart zo soepel mogelijk te laten verlopen. Werkt toch je verbinding niet meer na de update? Doorloop dan deze stappen:

  • Start je toestel opnieuw op
  • Start je toestel nóg een keer opnieuw op (voor de tweede keer) 

Na 10 minuten doet je verbinding het weer en ben je weer bereikbaar. Is dat toch niet het geval? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. 

Als je langs de KPN winkel in jouw buurt gaat, krijg je direct een nieuwe simkaart mee. Dat is de snelste oplossing. Anders is optie twee om een nieuwe simkaart aan te vragen, dat kan je gemakkelijk online doen. Heb je nog vragen? Laat het ons gerust hier onder het topic weten.

Let op: Is het absoluut noodzakelijk dat je bereikbaar blijft en geen moment zonder verbinding zit op de dag dat jouw simkaart de update krijgt? Dat is geen probleem. Vraag dan uiterlijk 3 werkdagen van te voren zelf een simkaart aan via MijnKPN of via kpn.com/vervangjesimkaart.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

196 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Dushy-britt en @Miranda70, omdat jullie een soortgelijke vraag hebben, beantwoord ik deze in één keer. Wanneer je een oud-Telfort abonnement hebt, dan kun je inderdaad via MijnKPN gratis een vervangende simkaart aanvragen. Voor prepaid kan dit niet. Aanvragen van een nieuwe simkaart vanwege deze update gaat dan via de Bestel gratis een nieuwe simkaart knop op pagina Vervang je simkaart.

Omdat jij de simkaart nu toch via MijnKPN hebt aangevraagd en hiervoor kosten in rekening zijn gebracht, heb ik eenmalig een vergoeding van € 4,99 in het systeem gezet, @Miranda70. Dit is toegevoegd aan jouw beltegoed.

Wij overwinteren de komende maanden in het buitenland en ik heb KPN prepaid.

  • Werkt de update op Curaçao als mijn tel. verbonden is met het lokale netwerk hier?
  • Blijft mijn simkaart werken als de update niet lukt en blijf ik de komende maanden bereikbaar in het buitenland op mijn huidige KPN nummer?
Reputatie 7
Badge +19

Wij overwinteren de komende maanden in het buitenland en ik heb KPN prepaid.

  • Werkt de update op Curaçao als mijn tel. verbonden is met het lokale netwerk hier?
  • Blijft mijn simkaart werken als de update niet lukt en blijf ik de komende maanden bereikbaar in het buitenland op mijn huidige KPN nummer?

Hoi Henk, ik weet niet zeker of de update in het buitenland lukt. Je krijgt dan altijd bericht van ons: Is de update niet gelukt, dan krijg een sms van ons waarin staat dat het niet gelukt is. We nemen jouw simkaart dan mee in de volgende update-ronde.

Echter vertel je dat je KPN prepaid hebt, deze update geldt alleen voor oud-Telfort klanten. Heb je nog een Telfort simkaart en gebruikte je prepaid voorheen via Telfort? Zo niet, dan hoef je je niets van dit bericht aan te trekken, want dan geldt de update niet voor jou :) 

Wij overwinteren de komende maanden in het buitenland en ik heb KPN prepaid.

  • Werkt de update op Curaçao als mijn tel. verbonden is met het lokale netwerk hier?
  • Blijft mijn simkaart werken als de update niet lukt en blijf ik de komende maanden bereikbaar in het buitenland op mijn huidige KPN nummer?

Hoi Henk, ik weet niet zeker of de update in het buitenland lukt. Je krijgt dan altijd bericht van ons: Is de update niet gelukt, dan krijg een sms van ons waarin staat dat het niet gelukt is. We nemen jouw simkaart dan mee in de volgende update-ronde.

Echter vertel je dat je KPN prepaid hebt, deze update geldt alleen voor oud-Telfort klanten. Heb je nog een Telfort simkaart en gebruikte je prepaid voorheen via Telfort? Zo niet, dan hoef je je niets van dit bericht aan te trekken, want dan geldt de update niet voor jou :) 

Bedankt.

 

“ik weet niet zeker of de update in het buitenland lukt”
Zou je dit willen navragen en bevestigen?

“We nemen jouw simkaart dan mee in de volgende update-ronde.”
Zoals ik al zei ben ik de komende maanden niet in NL, dus die volgende ronde heb ik dan weinig aan ;)

“Heb je nog een Telfort simkaart”
Ja ik heb nog een Telfort simcard. Ik had daar ooit een abonnement en ben later overgeschakeld naar KPN prepaid. 

 

En zou je de 2e vraag uit mijn bericht ook willen beantwoorden?

“Blijft mijn simkaart werken als de update niet lukt en blijf ik de komende maanden bereikbaar in het buitenland op mijn huidige KPN nummer? 

Niemand die mijn bovenstaande vragen kan beantwoorden?

Reputatie 7
Badge +20

Ik kan dat @Henk de Vries, ik ben even op onderzoek geweest. 

Het kan ook in het buitenland. Kan zijn dat je even de verbinding verliest. Deze pakt hij normaal automatisch weer op. Gebeurt dat nou niet. Herstart even het toestel. 

Ik kan dat @Henk de Vries, ik ben even op onderzoek geweest. 

Het kan ook in het buitenland. Kan zijn dat je even de verbinding verliest. Deze pakt hij normaal automatisch weer op. Gebeurt dat nou niet. Herstart even het toestel. 

Bedankt Bart, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken dat mijn simcard het straks niet meer doet en ik blijf ook bereikbaar mocht de update onverhoopt niet lukken?

Ik kan dat @Henk de Vries, ik ben even op onderzoek geweest. 

Het kan ook in het buitenland. Kan zijn dat je even de verbinding verliest. Deze pakt hij normaal automatisch weer op. Gebeurt dat nou niet. Herstart even het toestel. 

Bedankt Bart, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken dat mijn simcard het straks niet meer doet en ik blijf ook bereikbaar mocht de update onverhoopt niet lukken?

@Bart_Z Blijf ik ook bereikbaar mocht de update onverhoopt niet lukken?

Reputatie 7
Badge +30

Ja, als de update niet lukt, dan gebeurt er verder niets met je simkaart, @Henk de Vries. Dan proberen we het op een later moment weer. Krijg je dan weer bericht van.

Ja, als de update niet lukt, dan gebeurt er verder niets met je simkaart, @Henk de Vries. Dan proberen we het op een later moment weer. Krijg je dan weer bericht van.

Perfect, dat wilde ik weten. Bedankt!

Paar weken geleden kreeg ik een SMS van KPN dat mijn oude Telfort simkaart een automatische update zou krijgen. Dat regel ik liever zelf, dus inmiddels heb ik een nieuwe kaart aangevraagd/gekregen en geïnstalleerd. Alles werkt OK.

Nu komt vandaag een nieuwe SMS binnen dat ik morgen mijn telefoon de hele dag moet laten aanstaan vanwege de automatische update. De nieuwe simkaart is blijkbaar niet goed geadministreerd??

Wat nu, ik wil alles graag houden zoals het is want het werkt.


Admin: topic samengevoegd met verzameltopic over dit onderwerp

Nu zie ik dat mijn vraag is ondergebracht in een verzameltopic; prima maar ik hoop dat er vlug een antwoord komt ...

Reputatie 7
Badge +17

Je hoeft verder niets meer te doen, @FVZD! Je hebt al een nieuwe simkaart, dus de update zal niet meer uitgevoerd worden. Er is alleen een vertraging in het verwerken van deze informatie. Hierdoor kan het zijn dat je nog sms’jes krijgt over de update, terwijl je al een nieuw simkaart hebt. Geen zorgen, je komt niet zonder diensten te zitten.

Reputatie 1

Vandaag kreeg ik een sms’je van KPN dat de update van de Telfort simkaart naar  KPN instellingen niet gelukt was en dat het later opnieuw geprobeerd gaat worden (met vooraf bericht).

Dit sms’je was me beloofd de dag na de geplande update, dus had eigenlijk gisteren moeten komen. Inmiddels had ik het idee gekregen dat de update dus toch gelukt was.

Het moet dus ’n keer opnieuw. Maar ik heb twijfels over hoe ik mijn toestel in moet stellen.

In de mail vooraf stond o.a. het volgende:

 

Wel moet uw telefoon aan staan en verbinding hebben met het mobiele netwerk.

 

Aan staan was het probleem niet. Maar wat wil het zeggen dat de telefoon verbinding moet hebben met het mobiele netwerk?

Om te kunnen bellen en gebeld worden stond de telefoon met het KPN netwerk in verbinding. Was dat voldoende? Of moest er ook internetverbinding zijn. Zo ja, dan heb ik daar niet aan voldaan, want heb op het moment geen bundel en had ‘Mobiele gegevens’ (roaming) uit staan.

 

Er is helemaal geen mogelijke oorzaak genoemd waarom de update mislukt is. Dus in het ergste geval kan dit een eindeloos verhaal worden.

 

Heeft iemand de juiste hint?

Admin: Reactie verplaatst naar algemene topic over dit onderwerp

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Jeffff, ik heb je reactie verplaatst naar dit algemene topic over het updaten van de Telfort simkaart. Goed dat je bij twijfel even navraag doet.

…..Om te kunnen bellen en gebeld worden stond de telefoon met het KPN netwerk in verbinding. Was dat voldoende? Of moest er ook internetverbinding zijn. Zo ja, dan heb ik daar niet aan voldaan, want heb op het moment geen bundel en had ‘Mobiele gegevens’ (roaming) uit staan.

Klopt helemaal, dat is voldoende. Als je kan bellen, heeft je toestel verbinding met het KPN netwerk. Dit kan je ook bovenin het scherm van je telefoon zien, omdat er dan ‘KPN’ weergegeven wordt. Geen zorgen, je wordt meegenomen in de volgende update-ronde. Lees ook het startbericht even door, daarin staat alles dat je moet weten. En laat het gerust weten als je nog vragen hebt.

Vanaf het aller eerste moment dat aan mij bekend werd gemaakt dat er een update gedaan zou worden op mijn ‘oude’ simkaart van Telfort omdat ik hierdoor en hierna gebruik zou kunnen gaan maken van diensten waar ik in het geheel niet op zit te wachten, ik bel namelijk via 2G en alleen maar via 2G en gebruik mijn telefoon dus ook als een ‘huistelefoon’ en gebruik deze dan dus ook niet buiten de deur begrijp ik werkelijk waar niet waarom mijn simkaart dan dus een update nodig zou moeten hebben. 2G blijft voor zover ik begrepen heb in ieder geval nog tot april 2025 voor iedereen beschikbaar. Een databundel heb ik niet en heb daar ook geen enkele behoefte aan. Naar het buitenland ga ik sowieso ook niet, dus ook daarvoor heb ik dat nieuwe niet nodig.
Bestaat er een mogelijkheid om niet mee te doen met deze update, anders dan steeds op de door jullie uitgekozen dagen de telefoon dan maar uit te laten? Oftewel bestaat er voor deze update ook een opt-out? Oftewel zou ik zelf mogen kiezen wat ik wel en niet wil?
Met vriendelijke groet,

Twiddel
 

Reputatie 7
Badge +20

Goedenavond @Twiddel, welkom op ons forum!
Helaas is er geen opt-out voor deze update. Ik snap goed dat dat niet het antwoord is waar je op hoopte maar dat is technisch niet mogelijk.

@Thomas Dank voor je snelle reactie. Mijn telefoon morgen niet aan hebben is dan dus voor mij de beste optie en dat ga ik dan dus ook maar weer doen. Wat ik jammer aan dit gehele verhaal vind is dat iedereen dus min of meer gedwongen wordt mee te doen aan een update omdat kpn er voor het gemak van uitgaat dat iedereen wil overstappen naar 4G want zus en zo en dit en dat, maar ja er zijn ook mensen zoals ik voor wie al dat nieuwe en extra dus geen enkele meerwaarde heeft.

Een beetje jammer is het wel.

Reputatie 7
Badge +20

Het is inderdaad wel jammer dat je hier niet echt een keuze in hebt @Twiddel. Het is echter wel aan te raden je toestel aan te laten om de update te krijgen. Uiteindelijk moeten alle Telfort simkaarten namelijk over en het is natuurlijk niet de bedoeling dat je straks zonder komt te zitten.

Zonder wat precies? @Thomas 3G gaat er toch straks als in eind maart alleen uit. 2G bij mijn weten de eerst komende 3 jaar niet. Dus heb ik wat dat betreft toch echt nog wel even dacht ik zo en zo niet dan maar niet, dan neem ik wel eens echte ‘vaste’ telefoon.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is zo @Twiddel maar de update is onvermijdelijk, dus met uitstellen loop je grotere kans dat de update toch misloopt en/of je 2G straks ook niet meer werkt. De enige oplossing dan is de simkaart fysiek om te wisselen en dat is meer werk én je bent dan onbereikbaar tot hij omgeruild is.