Beantwoord

4g-bereik in de trein is onvoldoende

  • 23 August 2019
  • 2 reacties
  • 158 keer bekeken

Helaas is de dekking van 4g zo slecht dat ik na vele jaren van KPN nu echt wil overstappen op een netwerk dat wel bereik in 4 g biedt.

Innde trein van leiden naar Haarlem geen 4g
in trein van Utrecht naar Haarlem geen 4g

mijn excuses voor mijn geklaag maar we wonen in Nederland en niet in Zambia. Ik verwacht in NL over 4g en niet supersloom 3G.

Tijd ok over te stappen open een ander netwerk is nabij.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Bart_ 27 August 2019, 13:19

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @michielvds Als eerste van harte welkom hier op het KPN Forum. Jammer om te horen dat je niet te spreken bent over het 4G-bereik. Er zijn twee treintrajecten waar je dit op ervaart. Is het, buiten deze trajecten om, op andere plekken wel in orde? Bereik in een trein is soms lastig. Er zijn hier vaker topics te lezen waarin dit probleem aan de orde wordt gesteld. Ik kan het niet voor je oplossen, maar ik kan wel het één en ander toelichten. Ik citeer uit eerder bericht, waar een vergelijkbare vraag werd gesteld.

Bereik met mobiele telefonie is altijd locatie en situatie onderhevig en dat geldt ook voor bereik in een trein. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Zendmasten staan gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn. Daarbij is ook de afstand tot een zendmast van belang: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere.Deze twee factoren hebben invloed op het signaal. Bovendien zit je in een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

Dit verklaart waarom je juist in een trein soms minder goed bereikbaar bent. Waarom heb je dan wel beter bereik met het netwerk van een concullega? Providers hebben hun eigen netwerken en zendmasten. Soms staan deze net iets anders gericht. Er kunnen per locatie verschillen zijn én per provider op bepaalde plekken.

Ik reis ook met enige regelmaat van Amsterdam naar Den Bosch met de trein en ik heb het laatste jaar ook nauwelijks 4G bereik en dan hebben we het over midden Nederland op een van de drukste trajecten. Ik reis niet tijdens de spits dus het ligt niet aan de drukte in de trein. Het was altijd goed, maar het wordt minder en minder helaas. Ik las dat het 3G netwerk de komende jaren gaat verdwijnen. Dan mag KPN eerst zorgen dat er overal dekking is. 

Reageer