Beantwoord

4G bereik tijdens trein reis zeer slecht.

• 6 november 2017
  • 6 reacties
  • 5191 keer bekeken

Goeiedag,

Ik vroeg me af of jullie misschien wat kunnen nakijken voor mij.
Ik reis 5 dagen per week tussen Tiel Passewaaij - Amsterdam Centraal, en heb tijdens deze hele rit NOOIT 4G. Als ik het op jullie dekkingskaart bekijk dan zou ik echter ALTIJD 4G moeten hebben tijdens deze hele rit. Met Vodafone heb ik voorheen nooit problemen hier mee gehad, ik vind dit zeer slecht aangezien ik elke dag +- 3 uur in de trein reis (heen+terug). Ik kan gewoon bijna niks op mijn telefoon doen, omdat ik alleen maar 3G heb (wat nauwelijks werkt).

Ik heb op de kaart de treinreis aangegeven met de rode lijn, en zoals je kunt zien zou ik perfect 4G bereik moeten hebben op dit hele traject. Mijn vriendin zit 4 dagen per week op hetzelfde traject, en die heeft WEL volop 4G bereik. (iPhone 7). Als ik gewoon thuis (Tiel) ben of op mijn werk (Amsterdam), dan heb ik wel 4G.

Kan het misschien te maken hebben met mijn mobiele nummer o.i.d.? Te oud? Ik heb beide APN's geprobeerd in mijn mobiele instellingen (KPN4G.nl / portalmmm.nl) maar dit heeft ook geen effect.

Verder gaat het om een OnePlus 5 die ik sinds juli heb, en die ondersteund alle 4G netwerken die nodig zouden moeten zijn, maar daar ligt het niet aan, op de iPhone 6+ die ik daarvoor had, had ik precies hetzelfde probleem bij KPN (en bij Vodafone weer niet).

Ik ben naar KPN overgestapt vorig jaar omdat het KPNCompleet pakket ons erg aansprak, maar als dit namelijk zo blijft, dan ga ik als mijn abonnement afgelopen is gewoon overstappen naar een andere provider, want vind het belachelijk dat ik tijdens mijn dagelijkse treinreis gewoon NIKS kan doen op mijn telefoon, geen youtube, facebook, netflix, omdat het zo langzaam is dat ik er gewoon niks aan heb.

Ik hoop dat dit uitgezocht kan worden. Ik heb er een paar maanden geleden ook al over gebeld, en dan wordt er gevraagd om dagelijks bij te houden wanneer het bereik zo slecht is, maar dit is gewoon ELKE dag op hetzelfde traject.

Met vriendelijke groet,
Jamie
icon

Beste antwoord door Bart_ 7 november 2017, 21:28

Hallo Jamie en van harte welkom op het Forum. Natuurlijk snap ik heel goed dat je altijd een goede internetverbinding wilt hebben, waar je ook bent. Zoals je op die dekkingskaart gezien hebt lukt in bijzonder grote delen van Nederland ook prima. Zelfs op het traject waar jij reist zou je goed bereik moeten hebben. Waarom heb je dit dan niet?

Het heeft in elk geval niets te maken met je mobiele nummer en met je instellingen is ook niets aan de hand. Ik kan geen vergelijking trekken tussen de kwaliteit van ons netwerk en dat van een concullega, maar ik kan je wel de meest waarschijnlijke verklaring geven. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Die zendmasten staan uiteraard gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn.

Ook de afstand van jouw telefoon tot een zendmast is belangrijk. Grof gezegd: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een behoorlijk snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere. Logischerwijs is dat al een factor die invloed kan hebben op het signaal. Daar komt nog bij dat je in een trein zit: een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

Deze drie factoren kunnen de nodige invloed hebben en uiteraard gun ik je de best mogelijke verbinding. Een optimale verbinding garanderen over een groot traject in een trein kan ik echter niet. Daarvoor spelen te veel factoren mee. Een directe oplossing heb ik niet, maar ik hoop dat ik je de situatie iets duidelijker heb kunnen maken.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hallo Jamie en van harte welkom op het Forum. Natuurlijk snap ik heel goed dat je altijd een goede internetverbinding wilt hebben, waar je ook bent. Zoals je op die dekkingskaart gezien hebt lukt in bijzonder grote delen van Nederland ook prima. Zelfs op het traject waar jij reist zou je goed bereik moeten hebben. Waarom heb je dit dan niet?

Het heeft in elk geval niets te maken met je mobiele nummer en met je instellingen is ook niets aan de hand. Ik kan geen vergelijking trekken tussen de kwaliteit van ons netwerk en dat van een concullega, maar ik kan je wel de meest waarschijnlijke verklaring geven. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Die zendmasten staan uiteraard gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn.

Ook de afstand van jouw telefoon tot een zendmast is belangrijk. Grof gezegd: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een behoorlijk snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere. Logischerwijs is dat al een factor die invloed kan hebben op het signaal. Daar komt nog bij dat je in een trein zit: een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken.

Deze drie factoren kunnen de nodige invloed hebben en uiteraard gun ik je de best mogelijke verbinding. Een optimale verbinding garanderen over een groot traject in een trein kan ik echter niet. Daarvoor spelen te veel factoren mee. Een directe oplossing heb ik niet, maar ik hoop dat ik je de situatie iets duidelijker heb kunnen maken.
Hallo Bart,

Aan de ene kant snap ik je verhaal. Maar aan de andere kant vind ik het wel raar dat mijn vriendin die direct naast mij zit, wel op het hele zelfde traject 4G heeft met volop bereik. Als dit niet aan onze toestellen kan liggen, dan moet het probleem toch ook ergens bij KPN te ontdekken zijn?

Gr. Jamie
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen! Natuurlijk snap ik dat dit vreemd overkomt. Ook hier zijn meerdere verklaringen voor mogelijk. Kan het zijn dat je vriendin een andere provider heeft? Bij de concullega’s kan een zendmast uiteraard net iets anders gericht staan, wat een heel goede verklaring voor zoiets kan zijn.

Het kan ook te maken met de verschillen in de hardware tussen de diverse toestellen. Het ene toestel kan botweg een scherpe antenne hebben, die een signaal net iets makkelijker uit de lucht kan halen dan het andere.
Nee. Ze heeft ook KPN namelijk.
Reputatie 7
Badge +19
Dan zou ik het zelf zoeken in de verschillen tussen de toestellen. Het feit dat jouw vriendin wél goed bereik heeft betekent dat er niets mis is met het netwerk: er wordt uiteraard geen onderscheid gemaakt in welk toestel wel signaal mag hebben en welke niet. Je kunt het nog eens extra testen door de simkaart van je vriendin in jouw toestel te stoppen en vice versa. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat dit terug is te voeren op je toestel en niet zozeer op het netwerk.

Ook nu nog slecht. Utrecht Amsterdam CS constant bijna 3G. Alleen zodra we utrecht naderen komt 4g terug. 

Reageer