4G Buitengebied datagebruik

• 12 december 2016
  • 35 reacties
  • 1528 keer bekeken

Hallo,

Ik ben één van die 2% van de Nederlanders die geen toegang heeft tot breedband internet en ben enorm blij met het 4G Buitengebied initiatief van de KPN! Met deze oplossing ga ik van 0,7 Mb/s naar 25-30 Mb/s en krijgt mijn gezin, met drie opgroeiende kinderen, de mogelijkheid om gebruik te maken van alle digitale faciliteiten, die de overige 98% van de mensen als vanzelfsprekend vindt.
Tot zover alleen maar lof! Echter, ondanks de dataverdubbelaar, zijn wij als gezin gemiddeld na 10-15 dagen door de 100GB data-bundel heen en hierna wordt de snelheid teruggebracht tot een niveau waarop je niet meer kunt spreken van een werkende dienst.

Mensen met een snelle vaste (en goedkope!) internet verbinding vallen onder een 'fair-use' beleid en hebben geen datalimiet. Mensen zoals ik, die een ander medium (4G in dit geval) gebruiken, worden door het datalimiet van 100GB enorm beperkt in de mogelijkheden en dat maakt deze technisch geweldige oplossing practisch onbruikbaar.
Dus de hamvraag: Waarom maakt het uit of een bitje via een vaste kabel of via 4G bij mij in de huiskamer terecht komt?

35 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Waarschijnlijk omdat het KPN veel meer kost om het bitje via 4G naar jouw huiskamer toe te sturen dan via de vaste kabel. Verder snap ik jouw verhaal volledig, en blijft een datalimiet een groot handicap. Ik hoop dat 4G snel goedkoper zal worden zodat ze hierop ook een fair use policy toe kunnen passen ipv een hard limiet. Ik verwacht dat dit op de (semi-)korte termijn ook zal gebeuren. Daar heb jij alleen vooralsnog niets aan, helaas.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi xanderb, welkom op het forum! Mooi om te lezen dat je tevreden bent over de snelheid van 4G Buitengebied :)

Ik kan me goed voorstellen dat je graag af wilt van de datalimiet. Hrh geeft een juiste verklaring voor het verschil in internet via 4G of via een vaste aansluiting.

Toevallig waren gisteren de collega's die verantwoordelijk zijn voor 4G buitengebied bij ons op bezoek. We hebben bij hen ook aangegeven dat een ruimere databundel een veel gehoorde wens is op het forum. Of hier op (korte) termijn iets aan veranderd wordt, weet ik op dit moment helaas nog niet.

Als er iets verandert, brengen we je daar via het forum natuurlijk van op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +30
Ik kan me goed voorstellen dat je graag af wilt van de datalimiet. Hrh geeft een juiste verklaring voor het verschil in internet via 4G of via een vaste aansluiting.
Waarom zou dit duurder zijn?

Bij DSL (want dat is het alternatief voor 4G Buitengebied) ligt de koper kabel er al, maar zijn er natuurlijk ook kosten gemaakt voor het leggen van de backbone. Bij 4G Buitengebied wordt er ook glasvezel (of een draadloze verbinding) naar de mast gelegd. Met ~6000-7000 4G masten en ~7000 actieve straatkasten + ~1500 nummercentrales moet je naar mijn idee meer backbones leggen naar DSL gebruikers dan 4G masten. Simpel geredeneerd lijkt het mij dat je dan dus duurder / even duur uit bent voor DSL al helemaal als je nagaat dat er een aantal 4G masten op wijkcentrales staan. En masten en straatkasten kosten beide geld (verzonken kosten).
Hier zie ik dus geen reden voor extra kosten.

Qua apparatuur vraag ik mij ook af of hier extra kosten worden gemaakt. DSLAMs kosten geld, routers kosten geld, antennes kosten geld maar ik betwijfel of je bij 4G meer/duurdere apparatuur nodig bent. Daarnaast hoef je geen kosten voor een Experiabox te rekenen want 4G Buitengebied klanten betalen hun eigen modem
Hier zie ik dus geen reden voor extra kosten.

Verder op "het internet" gaan packets van zowel DSL als 4G over dezelfde lijn. En die lijnen zijn redelijk goedkoop (en kosten van transitproviders dalen nog steeds vooral binnen Europa). Daarnaast verwacht ik dat KPN vooral peert met andere providers.
Hier dus ook geen reden voor extra kosten
(PS: Dit is één van de redenen dat KPN hun DSL/glas infrastructuur upgraded)

Qua onderhoud denk ik dat 4G masten misschien iets meer werk zijn maar ik denk dat je hier wel veel profijt van hebt want er kunnen veel mensen op een 4G mast maar er kunnen ook veel mensen per DSLAM.

(Ik heb op dit moment geen tijd om prijzen en meer info op te zoeken op dit moment)

Naar mijn idee (en correct me if i'm wrong, Justin) is de enige reden voor deze prijs en deze datalimieten dat KPN haar klanten afzet. Tuurlijk begrijp ik dat KPN niet hun mobiele klanten wil benadelen maar ik ben van mening dat de meeste 4G Buitengebied klanten blijer zijn met een iets lagere snelheid en onbeperkte datalimiet of in iedergeval 's nachts geen datalimiet zoals T-Mobile dit doet.

Toch wel gek hé, hoe T-Mobile meer data voor minder geld kan aanbieden

Robin
Hier ook een buitengebied gebruiker en ik ben alles behalve tevreden. Prima dienst inderdaad als je helemaal niks doet.
Dwz geen enkel filmpje afspelen, geen bestanden versturen en al helemaal geen streams afspelen.
Wij doen met ons gezin max een week met de 100 gig. Daarna is de verbinding gewoon onbruikbaar, want je wordt afgeknepen tot een onbegrijpelijk minimum die zelfs het checken van een email volkomen onmogelijk maakt.
Dus wij hebben echt he-le-maal niets aan deze dienst en zitten alsnog zonder internet.

En het mooiste komt nog, als ik de verkoop afdeling van KPN bel, om de 100 gig te verdubbelen naar 200 gig ( dan maar extra betalen )
Dan kan dat niet.
Dan krijg ik gewoon een NEE!
Pure oplichterij dit en allesbehalve een 'oplossing' voor de buitengebieden.
Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar wat mis ik de Ziggo kabel. Toen konden we met een gezin gewoon allemaal internetten en een youtube filmpje afspelen. Ik kon zelfs docu's kijken op internet.
Met deze verbinding kun je niks! Af en toe een pagina laden, maar dat is het wel zo'n beetje.

Voor ons een reden om weer terug naar de stad te verhuizen en dan gaan we in elk geval geen enkel product meer van KPN afnemen.
Reputatie 7
Mensen vergeten vaak de internetmogelijkheden mee te nemen bij de keuze van een nieuwe woning. Dat kan, op het platteland zeker, vaak heel erg tegenvallen in dat leuke boerderijtje.
Het is dus verstandig dat mee te nemen. Makelaars zouden hier ook veel pro-actiever op moeten zijn.

Verder:
De abonnementen zijn 10 en 50 GB. Met Compleet zijn deze resp. 20 en 100. Een abonnement van 100, wat dan met Compleet verdubbeld naar 200 is er inderdaad niet.
Misschien is T-Mobile's 4G voor Thuis wat voor je. Dat kun je aanvullen als je te kort aan de GB's komt.
Ik pleit niet graag voor een andere parochie, maar ik vind T-Mobile gunstiger in deze. Alleen vragen zij maar liefst € 205,00 voor het modem. Bij KPN is dat € 99,00.
Sterker nog, bij ons is dat verzwegen. Anders waren we hier nooit naartoe verhuisd. We voelen ons dan ook goed belazerd.
Het is echt een handicap geworden en iets wat we niet hadden voorzien. Zelfs beperkt internetgebruik binnen een gezin is onmogelijk met 100 gig per maand.

We zouden met liefde inleveren op snelheid als we niet zo drastisch afgeknepen zouden worden ( de verbinding is dan echt onbruikbaar )
Nu hebben we voor 1 week retesnel internet en de rest van de maand geen werkende verbinding.
Onbegrijpelijk toch?

Ik zal eens kijken naar je T-mobile link, dank daarvoor.
T-mobile levert niet op mijn postcode (3831)
Dus je bent hier gewoon compleet afhankelijk van de niet toereikende bundels van KPN.
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Ik heb heel wat postcodes in 3831 gecheckt en daar is allemaal 4G voor Thuis leverbaar.

Een upgrade mb.t. DSL kan je in de komende tijd wel vergeten. Buiten Leusden moet een helemaal nieuwe straatkast geplaatst worden en dat zie ik nog niet gebeuren.

Ik weet niet hoe ver je buiten Leusden woont, maar als je kennissen in Leusden hebt wonen kan je eventueel hun verbinding delen via een straalverbinding. Tegenwoordig is dat totaal niet duur en zeker met Line-Of-Sight kan je daar super snelheden mee halen. Zeker als je aan de andere kant op het glasvezelnetwerk kan worden aangesloten.
Als ik bij Tmobile 3831RZ invul dan krijg ik de melding dat op deze postcode niet geleverd wordt.

Ik ga de optie straalverbinding even bekijken.
( we wonen ca. 4 km van het bewoonde gedeelte in Leusden )
Reputatie 7
Als ik je postcode intoets bij https://www.t-mobile.nl/dekking geeft ie:
3G en 4G binnen en buiten zeer goed bereik

Typ je wel een spatie tussen de cijfers en de letters?

Ligt daar geen kabel van Ziggo?
Oh dekking zal er ongetwijfeld wel zijn, maar als je een pakket wil aanschaffen en dus op bestellen klikt,. dan geeft het aan dat dit product niet op onze postcode te krijgen is.
(https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis#bestel)

Interessant he.
Reputatie 7
Welke snelheid geef Fourstack eigenlijk voor je vaste aansluiting?
https://thd-fpi-info.fourstack.nl/

Het schijnt mogelijk te zijn je smartphone als wifi-accesspoint te gebruiken? Dat al eens uitgezocht / geprobeerd? (ook dan beperking natuurlijk)
Welke vaste verbinding? Die is er niet.
Er is hier helemaal niks 🙂 DSL is hier niet mogelijk vanwege een te grote afstand tot de centrale.

En ja, ik kan altijd mijn telefoon inzetten indien echte nood, maar die databundel is al helemaal karig. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. We hebben gewoon minimaal 200 tot liefst 500g per maand nodig. Ik heb nu alles uitgezet en enige wat er nu gebeurd is een beetje surfen en een camera in de babykamer die aan staat.. Verbruik is nu al bijna een halve gig. En dan doe ik echt nauwelijks iets.

De t-mobile versie van 4g buitengebied was perfect geweest voor nu, dan had ik alle updates s'nachts alten draaien, alle films s'nachts gedownload en overdag dan een beetje conservatief gedaan. Dan hadden we het prima gered met 100 gig en 50 gig bijkopen per maand. Bij KPN is dat belachelijk duur.
Ik ben nu nog geirriteerder omdat KPN blijkbaar een monopolie heeft op mijn locatie en ik niet onder de idiote 'service' uit kan, haha.

Dat dit kan he, 2017 in een land als Nederland. Zelfs in Roemenie heb ik betere dekking en service gehad. Niks datalimiet.
Ik zie trouwens dat Robin Pijl Snel een sim only heeft met onbeperkt data, 25mbps en op het KPN netwerk zit, die in mijn postcode goede dekking heeft.
Kosten 50,- per maand.

Zou ik de boel daarmee kunnen omzeilen? En werkt het een beetje stabiel, de hotspots via je mobiel?
Want dan zou ik dat er echt wel voor over hebben. Dan doen we het streamen en ander gedoe op de mobiele hotspot en het standaard internetgebruik op het buitengebied abonnement.

Of doe ik dan iets wat niet mag ?
Reputatie 7
Robin Pijl Snel???? Onbeperkt data? Op het mobiele netwerk? Waar staat die info.

Hotspots maakt gebruik van de modems bij mensen thuis én op publieke plaatsen als vliegvelden,stations e.d. is het ook aanwezig.
https://www.simonly.nl/sim-only/robinmobile/7616

Alleen ik zie het probleem al, lekker hollands weer. Onbeperkt is niet écht onbeperkt. Want wat vind ik bij de voorwaarden:

Ik word hier niet goed van.
Bij onbeperkt data wordt de fup, zo wordt gezegd, toegepast om het netwerk te beschermen. Bedenk wel dat als je je mobiel gebruikt als hotspot voor bijvoorbeeld een laptop dat je ook te maken krijgt met updates voor je laptop. Je zult dus eerder kans kunnen hebben op een fup melding. Veel providers die onbeperkt aanbieden hanteren een fup.

Ter info, ik woon ook in het buitengebied dus herken wel wat in je verhaal.

Maar voorkom dit.....

Ik word hier niet goed van.
Da's dus geen optie en ik haat het dat ze het onbeperkt noemen terwijl dat het gewoon niet is.
Het is 25G en daarna word je afgeknepen.
Dus zou je meerdere abbo's moeten afsluiten? :)

Haat.....niet goed worden van.

Zal ik je eens wat zeggen, niet boos worden want daar kan Dreekuh niet tegen...;)
Ik zeg ooit, bij mij thuis wordt dan gezegd...
Een ervaring rijker en een illusie armer.

Het is een deel van de realiteit. Graag of niet je zult het moeten accepteren.
Reputatie 7
Badge +30
Let er even op dat je bij Robin Mobile de sim (officieel) niet voor meerdere apparaten mag gebruiken.

T-Mobile zegt dat het niet kan, maar vervolgens kan je het wel bestellen: klik
Als je het wil riskeren kan je het proberen. Het probleem is alleen dat je het eenmalig veel geld kost.

Anders is een straalverbinding de enige reeele oplossing. Maar ook daar moet je intieel wat geld voor neertellen (voor de antennes, zoals de NanoStations van Ubiquiti) en iemand die bereid is om zijn internetverbinding te delen, of waar jij een abonnement kan afsluiten.
Ook heb je een beetje kennis nodig en moet je die antennes uitlijnen met elkaar.

Robin
Oh, dan ga ik toch nog even naar Tmobile kijken. Alle beetjes helpen nu.
Ik heb nu de telefoons van wifi afgehaald, er is niks gedaan behalve wat algemeen surfen en de camera in de babykamer die aanstaat.
Et voila, 600MB in 7 uur.

Dat is dus voor vrijwel niks. Hoe overleven mensen met 100gig?? We kunnen nu nooit meer muziek luisteren, films downloaden of streamen of docu's online kijken. Dat is toch bizar?

Straalverbinding valt denk ik ook af, we zitten op 4 km van de bewoonde wereld en onze kennis hier woont 7 km verderop in de bewoonde wereld van Leusden.
Ik meen gelezen te hebben dat een straalverbinding 2.5 km nodig heeft om sterk genoeg te zijn.

Alles zou makkelijk opgelost kunnen worden als KPN bereid zou zijn ons 500 gig per maand te verkopen.
Wij staan met geld te zwaaien en KPN zegt gewoon nee! Wat een wereld dit.

Bedankt allemaal trouwens voor de aangedragen opties, erg fijn dat jullie meedenken!
Trouwens, die modem die T-mobile wil dat je afneemt hebben we al staan.
Misschien loont het als ik ze morgen even bel. Misschien zijn zij wel genegen mijn geld aan te nemen ^_^
Reputatie 7
Badge +30
Straalverbindingen kunnen, zeker met line-of-sight, de 5km wel halen met redelijke snelheid. Als die kennis echter midden in Leusden woont dan gaat het wat lastig met alle huizen er voor.

T-Mobile bellen is zeker een optie. Al helemaal als je hetzelfde modem nu al van KPN hebt, alleen de firmware is een heel klein beetje anders.
Ik wil nog wel even het volgende vermelden. Wanneer je Robin Mobile en T-Mobile 4G voor thuis vergelijkt dan vergelijk je m.i. appels met peren.
Bij T-M gebruik je een speciaal modem voor omzetting 4G naar "vast internet".
Bij R Mobile wordt onbeperkt data eigenlijk aangeboden voor je smartphone.
Een optie zou dan kunnen zijn een MiFi router.
Maar werkt het in theorie wel zo dat je de sim van de ene provider ( kpn ) naast de andere ( t-mobile ) kunt gebruiken op hetzelfde modem?
Of is dat een complexe toestand?
Ik weet wel dat het met verschillende sims van KPN zelf wel zo werkt, als je 100 gig op is, kan je de sim met 20g extra er zo instoppen zonder dat je alles opnieuw moet instellen.
Alleen heb ik dus verdorie niks aan 20g. Ik moet 2 x 100 hebben.
Dus 100 van KPN en 100 van T-mobile zou alles wel oplossen. Mits dat ook vredig naast elkaar wil bestaan uiteraard.

Blijf het gek vinden dat je niet kunt upgraden bij KPN. Absoluut het gekste wat ik ooit gehoord heb.

Ik ben helaas geen techneut, dus ik moet het doen met wat boerenverstand en heel schietgebedjes.

Reageer