4G buitengebied websites laden geeft vertraging en regelmatig z.g. 404-pagina's (DNS aanpassen)

• 31 augustus 2017
  • 17 reacties
  • 1532 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb sinds een week 4G buitengebied en had een probleem dat het laden van websites gepaard ging met 5 tot 10 seconden vertraging (bevroren leeg scherm) en regelmatig een foutcode met het woord DNS in de foutcode. Heb zoals ik al eerder had gelezen "advanced internet" aangezet (mobiel netwerk, profielbeheer) maar dat loste het probleem niet op.

Wat uiteindelijk wel mijn probleem heeft opgelost was het instellen van andere DNS servers. Niet de KPN DNS servers 194.151.228.18 en 194.151.228.34, want daarmee bleven de problemen, maar met de DNS servers van Google (8.8.8.8. als primaire server en 8.8.4.4. als secundaire server, in windows 10 startmenu, instellingen, netwerk en internet, adapteropties wijzigen, rechtsklikken op je wifi, eigenschappen, dubbelklik op "internet protocol versie 4", geef onderin de juiste DNS servers in bij "de volgende DNS servers gebruiken).

Alles werkt nu als een tierelier en "wij zijn allen blij".

17 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum, Grammie! Dank voor deze tip 🙂
Reputatie 1
Graag gedaan Erik. Weet uit eigen ervaring dat het handig kan zijn oplossingen van anderen te lezen. Wist alleen niet of ik dit bij het juiste onderwerp had geplaatst. Zo niet, mag je 'm verplaatsen uiteraard.
Groet, Ronald
Reputatie 7
Badge +27
Goed punt, ik heb hem inderdaad nog even verplaatst naar mobiel internet, past hij net wat beter 🙂
Ik ervaar dezelfde problemen als Grammie. De DNS instellingen heb ik al toegepast zoals Grammie uitlegt, echter het resolven van een host name blijft geregeld lang duren.

Het lijkt erop als eenmaal een DNS naam is geresolved alles wel snel gaat, maar surf je voor het eerst naar een nieuwe site kun je rustig 5 tot 10 seconden wachten. Het bereik is ook goed, 3 tot 4 strepen.
Ik heb ook diverse download testjes gedaan en die snelheid is ook gewoon goed.

Zijn er nog andere tips om dit op te lossen?

Wat betreft het aanpassen van de APN naar advancedinternet, is dit niet erg gevaarlijk?
Zie uitleg over advancedinternet apn: https://www.vtmgroep.nl/info/uitleg-over-het-gebruik-van-apns
Reputatie 7
Badge +30
Wat zou gevaarlijk zijn? De Huawei doet dan de firewalling ipv KPN. Netzoals dat je Experiabox de firewalling doet op je vaste lijn.
Reputatie 2
Badge
Sinds gisteren is dit DNS probleem terug. Veel websites laden niet, bijvoorbeeld de FPI database site:

Ik gebruik APN:advancedinternet, en de Google DNS servers in mijn Huawei modem.

Wat is aan de hand? Bedankt.
Reputatie 7
Badge +28
Ik had goede hoop dat die storing helemaal opgelost was. Kun je de DNS op automatisch zetten en dan kijken wat er gebeurt?
Reputatie 2
Badge
Oké - heb ik gedaan. Ik zal kijken wat er gebeurt in de loop van tijd...
Reputatie 2
Badge
Ik had goede hoop dat die storing helemaal opgelost was. Kun je de DNS op automatisch zetten en dan kijken wat er gebeurt?

Nee - het is waardeloos - vertraging/404. Nog steeds een DNS probleem.
Reputatie 3
Badge +2

Nee - het is waardeloos - vertraging/404. Nog steeds een DNS probleem.

DNS problemen zijn vaak geen echte DNS problemen, maar een uiting van een verbindingsprobleem bijvoorbeeld met de WIFI of 4G verbinding. Het DNS protocol gebruikt geen foutcorrectie en daar gaat het bij verbindingsproblemen vaak als eerste fout. Als de DNS er dan wel is, dan gaat het laden van de webpagina of de download wel correct.

Als je hier https://www.grc.com/files/DNSBench.exe de DNS benchmark download en uitvoert, wat krijg je dan als snelheid (Avg Cached Name) voor de snelste en de door jou gebruikte DNS servers ? (20-30ms is normaal).
Reputatie 2
Badge
Snelste (externe) DNS server is 36ms (NTT 129.250.35.251). KPN DNS (194.151.228.18) is 3de, met 37ms, en Google is ook 37ms.
Reputatie 3
Badge +2
Dan is er met je DNS configuratie op zich niets mis, maar het is wel aan de langzame kant.

DNS snelheid is hier 20ms op de ADSL verbinding en 30ms op de 4G verbinding en dan heb ik niet echt een snelle 4G verbinding (ongeveer 30Mbit down op ruim 3km van de mast).

Als je weer constant van die vertragingen en 404 meldingen krijgt, dan zou ik eens op dat moment met LteWatch http://www.lte-anbieter.info/ltewatch/count-en.php?Datei=ltewatch kijken wat dan je waardes zijn voor RSRP, RSRQ en SINR.

Heb je dat probleem ook via bedrade apparaten of alleen via WIFI ?
Reputatie 2
Badge
Sinds gisteren is het probleem weg - geen 404 meldingen meer. Dit is met APN:advancedinternet en automatische DNS instellingen in de Huawei. Hopelijk is het probleem wel opgelost.
Reputatie 2
Badge
En... dit probleem is weer terug sinds een paar dagen… Sinds KPN heeft iets veranderd in hun network APN:advancedinternet geeft veel DNS problemen. De nieuw APN:basicinternet werkt ook niet; ook met dezelfde DNS problemen. Dit is onacceptabel.
Reputatie 7
Badge +27
Jammer te horen dat dit probleem terug is, Gcoupe. Het is mogelijk dat het samenhangt met de wijziging. Ik heb dat in ieder geval nagevraagd.

Edit: de problemen worden onderzocht. Updates plaatsen we hier
Reputatie 1
Hier net zo, sinds het sluiten van de poorten en reduceren van onze snelheid.
laden paginas duurt lang, veel connectieproblemen smarttv, weerstation, cams enz
Reputatie 1
Hier hetzelfde probleem. Oude probleem denk ik niet echt opgelost en komt nu weer boven door de veranderingen die KPN heeft doorgevoerd. APN advancedinternet eventueel met CAP terug naar oude situatie om de klanten die er last van hebben weer goed kunnen surfen.

Zit nu niets anders op dan ff te wachten op het interne onderzoekje bij de technici.

Reageer