Beantwoord

4G Internet Buitengebied - Traag upload snelheid

  • 2 February 2019
  • 16 reacties
  • 1068 keer bekeken

Reputatie 2
Badge
Vandaag is uploaden heel traag: 0,11 Mbps (Speedtest.net). Downloaden ook alleen 13,25 Mbps. Ik heb mijn Huawei modem uit/aan gedaan - geen verbetering. Is er werkzaamheid of een storing in het postcode 7055 gebied?
icon

Beste antwoord door Gcoupe 5 February 2019, 13:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Beste @Gcoupe, welkom terug! Merk je nog steeds problemen of is het inmiddels opgelost? Als je nog ergens tegenaan loopt, wil je dan je forumprofiel aanvullen met je psotcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Wil je daarnaast het telefoonnummer van de simkaart van je sneller internet buitengebied modem onder 'persoonlijke opmerkingen' vermelden? Heb je de modems uit en aan gezet?
Reputatie 2
Badge
Marcia - nee, het probleem is niet opgelost. Nog steeds traag upload snelheid. Ik heb mijn profiel met alle gegevens bijgewerkt, en ik heb min modem uit en aan gezet. Hier zijn de laatste resultaten van Speedtest:



Bedankt.
Reputatie 2
Badge
Marcia, BTW, waarom is dit post verplaatst van de Mobiel Internet forum naar de Internet forum?

Volgens de forumbeschrijving was Mobiel Internet de juiste forum:

"Stel je vraag over buitenlandbundels, data, EU bundels, wereldbundels, bellen in het buitenland, 4G, het buitengebied of roaming".
Reputatie 7
Badge +30
Marcia, BTW, waarom is dit post verplaatst van de Mobiel Internet forum naar de Internet forum?

Volgens de forumbeschrijving was Mobiel Internet de juiste forum:

"Stel je vraag over buitenlandbundels, data, EU bundels, wereldbundels, bellen in het buitenland, 4G, het buitengebied of roaming".

Je hebt gelijk! Ik heb het topic teruggezet.

Ik zie nog steeds niets vreemds, daarom wil ik je vragen om onderstaande stappen eens door te lopen. Mocht dat nog steeds geen verbetering bieden, wil ik graag een monteur je kant op sturen.

  1. Koppel het 4G modem (Huawei E5186) met een PC via ethernet-kabel.
  2. Zet het 4G modem aan, en wacht totdat het 2e (mode) lampje lichtblauw is (4G verbinding actief).
  3. Druk dan met een paperclip een paar (ca. 5) seconden de reset-knop in het gaatje aan de rechterkant, totdat het blauwe lampje uit gaat en paars gaat knipperen.
  4. Na ca. 2 minuten is hij helemaal ge-reset en opniew opgestart en brandt het 2e lampje weer lichtblauw.
  5. Start de browser op.
  6. Het kan zijn dat deze al direct met de Huawei welkomst-pagina komt. Zo niet? Voer dan in de browser-balk in: ‘http://192.168.8.1’ gevolgd door .
  7. Je komt dan in de Huawei WebUI onderhoudspagina.
  8. Kies hier voor “Werk bij”. Hij vraagt dan om gebruikersnaam en wachtwoord, deze zijn beiden ‘admin’, deze hoef je daarna niet perse te wijzigen (Kies Bevestigen of Annuleer).
  9. Dan gaat hij checken op updates. Als hij er één vindt, is het verstandig deze update te doen, volg daarvoor de aanwijzingen op het scherm.
  10. Na de update heb je als het goed is de nieuwste Software versie 21.313.01.01.16.
  11. Deze kun je checken onder Instellingen - Systeem - Apparaat informatie.
  12. Je kan nu in de browser al een 2e tabblad openen en daar gewoon browsen, Internet moet nu gewoon werken.
Reputatie 2
Badge
Marcia, bedankt voor deze instructies. Mijn modem is al op de laatste software versie: 21.313.01.01.16. Maar, is het zinvol om een reset te doen (stap 3), in plaats van uit/aan van de modem? En als ik een reset doen, moet ik de advancedinternet APN op nieuw maken?
Reputatie 7
Badge +30
Een reset is altijd de volgende stap als het uit en aan zetten niet werkt. De APN advancedinternet moet je dan inderdaad opnieuw invullen.
Reputatie 2
Badge
Oké, bedankt. Ik heb de modem gerest, en de APN ingevuld. Upload snelheid is nog steeds traag (0,17 Mbps bij het laatste test). Een ding, nogmaals heb ik 4 of 5 groene streepjes signaal sterkte, maar sinds een paar weken is het 0... Ik heb een externe antenna, en de kabels zijn goed aangesloten op zowel de modem en de antenna.

@Gcoupe Je zou een hele of halve kruistest kunnen uitvoeren: Een andere KPN SIMkaart van b.v. een smartphone in de E5186 en de 4Gbuitengebied SIMkaart in een smartphone. Als je geen ander KPN abo hebt, dan hopelijk wel een Smartphone of andere router die 4G kan.

Het zou zo kunnen zijn dat KPN de masten configuratie heeft veranderd, dan zou de buitenantenne nu eigenlijk in een ongunstige richting staan. Dus misschien even afkoppelen als test.
Reputatie 2
Badge
Ik heb geen andere SIMkaart, maar ik zal een nieuwe richting van de antenna proberen. Ik gebruik altijd dit KPN mast, maar er is een tweede in Varsseveld (ietsjes verder weg) dat ik kan proberen.

Reputatie 2
Badge
Ja, de huidige KPN mast werkt niet meer voor mij. Ik heb de antenna 45° horizontaal gedraaid naar een andere mast, en nu heb ik 4 groene streepkes terug. Download snelheid is nu 48 Mbps en upload 6,9 Mbps. Veel beter.
Reputatie 7
Badge +30
Wat fijn! Hele goede tip, @tmoesel. Bedankt dat je het nog even liet weten Gcoupe 🙂.
Reputatie 2
Badge
Hmm - nu is het zaterdag, en ik heb 0 of 1 groene streepje; de antenna staat vast als het was. Hopelijk dit is alleen werkzaamheid op de KPN mast?
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb nog geen storing gemeld staan! Wil je nog eens wat schuiven met de antenne? Wat vervelend dit, zeg!
Reputatie 2
Badge
Ik heb wat schuiven met de antenna, maar geen verbetering… Één streepje is het best wat ik kan krijgen...
Reputatie 7
Badge +30
Dan wil ik je toch vragen om morgen even te bellen met 0800-0402 en in te spreken dat je vraag over sneller internet buitengebied gaat. Mijn collega's kunnen je er dan verder mee helpen. Ik wil je niet afschuiven, maar de helpdesk die hiervoor is ingericht kan je hier beter bij helpen dan ik dat kan. Excuses!
Reputatie 2
Badge
Gisteravond om 23:00u zag ik dat ik 4 groene streepjes terug had , en vandaag blijft 3-4 streepjes. Heb ik niks gedaan hier met de modem of antenna. Bizar. Het global Cell-ID van de KPN mast is 13237-0b.