Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Sticky

4G Internet voor het Buitengebied

Reputatie 6
Badge +16
  • Moderator
  • 9013 reacties
Wat is het?
Sneller Internet Buitengebied 4G is een mobiel data abonnement via een 4G verbinding voor particulieren en ZZP'ers waar weinig tot geen vast internet leverbaar is.

Omdat gebruik wordt gemaakt van 4G is de beschikbare bandbreedte erg hoog (maar wel afhankelijk van netwerkbereik en hoeveel mensen er tegelijk gebruik van maken). Hierdoor kan men, ook in gebieden waar dit eerst niet kon, normaal gebruik maken van internet.

Wie kan het krijgen?
Om in aanmerking te komen voor Sneller Internet Buitengebied 4G moet je aan de volgende criteria voldoen:
  • Je woont op een adres met minder dan 12 Mbit bandbreedte
  • Er is de komende zes maanden geen snelheidsupgrade beschikbaar
  • Je postcode ligt in een gebied met voldoende capaciteit op het 4G netwerk (postcodecheck)
Het is niet toegestaan om het abonnement op een ander adres te gebruiken dan het adres waarop het is afgesloten.

Op de afbeelding kun je de locaties (groen) zien waar 4G Internet Buitengebied beschikbaar is.

Wat zit er in het abonnement?
Sneller Internet Buitengebied 4G is een abonnement zonder datalimiet. Het kost €39 per maand, dat is net zo veel als het huidige Internet abonnement. Heb je al een vaste internetverbinding van KPN? Dan is het abonnement Sneller Internet Buitengebied 4G voor jou zelfs gratis!

Hoe werkt het?
Na het bestellen krijg je het 4G modem thuisgestuurd en een simkaart. Dit modem krijg je gratis in bruikleen én je betaalt geen aansluitkosten.

Na ontvangst van het pakket stop je de simkaart in het 4G modem en plaats je die in huis waar het beste bereik is. Vervolgens kun je je andere apparaten via wifi met het 4G modem verbinden en kun je het internet op.

Ik heb al een abonnement voor thuis met internet
Het 4G abonnement is gratis te gebruiken naast je vaste internet abonnement.

Je kunt er echter ook voor kiezen je vaste abonnement op te zeggen. Let er dan wel op dat je ook aanvullende diensten zoals e-mailadres(sen), het telefoonnummer als je die hebt en andere betaalde extra opties kwijt raakt.

KPN Compleet
Sneller Internet Buitengebied 4G is technisch een mobiel product van KPN, maar op dit abonnement kan je geen KPN Compleet voordelen ontvangen. Heb je al een mobiel abonnement van KPN? Dan krijg je na aanschaf van Sneller Internet Buitengebied 4G wel de 5 euro KPN Compleet korting op je mobiele abonnement, maar geen verdubbeling van de MB's.

MijnKPN vraagt om een 06-nummer. Waar vind ik deze?
Je kunt een MijnKPN (Mobiel) account aanmaken om de factuur online te bekijken. Omdat het om een data-only dienst gaat, krijg je een 097-nummer. Dit nummer vind je op de simkaart die in het 4G modem zit en staat op je contract dat je bij het afsluiten hebt gekregen.

In het webbeheerprogramma van het 4G modem kan je via Menu - Instellingen - Systeem - Apparaatinformatie ook het 097-nummer achterhalen.

Goed om te weten
Je kunt met dit modem niet vast bellen of gebruik maken van Interactieve TV. Play. van KPN is wel beschikbaar.

Heb je storing met het apparaat, neem dan contact op met de speciale Sneller Internet Buitengebied 4G klantenservice op 0800-0201165 (gratis), zij kunnen helpen of indien nodig een monteur inschakelen.

Technische details
Het geleverde 4G modem is een Huawei E5186 4Gplus mobiele internetrouter. Het ondersteunt wifi op zowel 2,4 als 5 Ghz.

Omdat het onder de mobiele diensten valt krijg je geen vast IP adres bij een 4G Internet Buitengebied abonnement.

Vragen?
Vragen kun je stellen in dit topic of je kunt contact opnemen met de speciale Sneller Internet Buitengebied 4G klantenservice op 0800-0201165 (gratis).

Wil je Sneller Internet Buitengebied 4G bestellen? Dan graag even chatten of bellen 🙂

427 Reacties

Reputatie 3
Badge
Toen ik het zag was ik in eerste instantie enthousiast - totdat ik de details las.

Ik zit in het buitengebied op bijna 2km van de centrale, maar heb (ergens gelukkig) wel meer dan 6Mbit. Dit houdt alleen in dat er voor mij dus nog steeds helemaal niks verandert. Ook op de foursquare-site staan de komende tijd geen aanpassingen, dus ik zal nog door moeten sappelen.

Wat me in dit verhaal vooral stoort is de absurd hoge prijs. Overal in Nederland worden kabels neergelegd zonder dat consumenten daar individueel voor hoeven te betalen, en nu is er een oplossing die dat overbodig maakt - en dan wordt er als je toevallig net wat verder woont een prijs van 50 euro aan gehangen, bovenop alle andere abonnementskosten die je al hebt.

Waarom niet de besparingen die je op het verbeteren van de koperverbindingen kunt besparen verrekenen en dit tegen een kleine meerprijs aanbieden? En dan gewoon ook zonder bundel, natuurlijk.

Reputatie 3
Badge +2
Ik woon 3 km van het verdeelstation of hoe dat ook maar mag heten. Heb volgens KPN 9Mbit maar volgens hun eigen speedtest kom ik niet verder dan rond de 5 Mbit. Maar hoe dan ook ik ga dat 4G echt niet afnemen. €50.00 gaat dit kosten voor snel internet en dan ook nog €14,00 voor digitenne of een alternatief en rond de €22.00 voor telefonie. Kom ik op €86,00 waar ik nu voor internetplusbellen en digitenne op €46,00 betaal. Ik vind het echt ronduit schandalig dat KPN dit durft te vragen en het is een gemiste kans dat ze geen pakket aanbieden.

[img]14789iBB4A4B0E1992E81B.jpg[/img]

Zoals in dit draadje al aangegeven:

50GB is een beperkte bundel. Een gezin zal al snel het dubbele gebruiken. Ga maar na: als er twee personen in het gezin een maand lang 1 uur per dag Netflix of youtube kijken op SD (!!) kwaliteit is de bundel vol. Dan moet je overigens wel handmatig de instellingen van Netflix aangepast hebben: standaard zal Netflix gebruik maken van de beschikbare bandbreedte en zelfs minimaal 3GB per uur verbruiken!). (zie hier).

Wil je dit product een beetje serieus aanbieden dan zou je uit moeten kunnen gaan van minimaal 100GB. 

Zodra de bundel vol is wordt teruggeschakeld naar 64kbp. Dat is bruikbaar voor het binnenhalen van dat ene mailtje, maar zelfs 'gewoon' browsen volstrekt onbruikbaar. Laat staan als er meerdere personen van die verbinding gebruik maken. 

Is, bijvoorbeeld door Netflix, bij verrassing je bundel ineens vol (en dat kan al na enkele dagen zijn) dan heb je dus eigenlijk geen internet meer. 

Bijkopen kan: maar dan kost 1GB 7,50 euro. Voor 50 GB extra dus maar liefst 375 euro!

Betekent in de praktijk dat je sowieso gedwongen bent je bestaande ADSL te handhaven.

Het goede nieuws: als je je internetverbinding via KPN hebt lopen dan krijg je via KPN compleet niet alleen 5 euro korting, maar bovendien een verdubbeling van de bundel naar 100 GB!

ECHTER: we spreken over het buitengebied. Waar we voor TV veelal zijn aangewezen op de schotel van canal digitaal en velen werken met een internet/bellen/TV combinatie van Canal. Ofschoon dat via het KPN netwerk verloopt geldt KPN compleet dan niet. 

En heb je dus ook niet de mogelijkheid om je bundel te vergroten naar 100 GB. 

Verzoek aan KPN:

a. maak het mogelijk voor een fixed price de bundel te vergroten naar 100GB. Die prijs kan dan logischerwijs niet meer zijn dan 32,50 (kosten KPN internetabbo). Nog steeds een hoop geld extra, maar een stuk minder dan 375 euro.  

EN/OF:

b. breng de snelheid buiten bundel niet terug tot 64kbp maar bijv 3mb. Zodat je, buiten bundel, tenminste nog ongeveer je huidige snelheid hebt en dus geen dubbele kosten hoeft te maken door behoud van de bestaande ADSL. 

Reputatie 3
Badge +2
HansV schreef op 12 nov '15 om 15:15u

ECHTER: we spreken over het buitengebied. Waar we voor TV veelal zijn aangewezen op de schotel van canal digitaal en velen werken met een internet/bellen/TV combinatie van Canal. Ofschoon dat via het KPN netwerk verloopt geldt KPN compleet dan niet. 

En heb je dus ook niet de mogelijkheid om je bundel te vergroten naar 100 GB. 

Verzoek aan KPN:

a. maak het mogelijk voor een fixed price de bundel te vergroten naar 100GB. Die prijs kan dan logischerwijs niet meer zijn dan 32,50 (kosten KPN internetabbo). Nog steeds een hoop geld extra, maar een stuk minder dan 375 euro.  

EN/OF:

b. breng de snelheid buiten bundel niet terug tot 64kbp maar bijv 3mb. Zodat je, buiten bundel, tenminste nog ongeveer je huidige snelheid hebt en dus geen dubbele kosten hoeft te maken door behoud van de bestaande ADSL. 

Je kan internetplusbellen en digitenne van KPN nemen, digitenne is in veel gebieden beschikbaar, al dan niet volgens de postcodecheck (volgens deze check kan ik geen digitenne ontvangen echter heb ik dit al sinds 2007 zonder enige probleem, KPN garandeert ontvangst tot 25 km van de straalzender en ik woon er 27 km vanaf)

digitenne is in veel gebieden beschikbaar Tuurlijk kan dat. Maar kwaliteit van schotel is veel hoger, en die heb ik al..

Juist TV kijken verandert echter a.g.v. breedbandinternet. We kijken niet meer naar wat er toevallig op dat moment uitgezonden wordt, maar 'on-demand'. Net als we geen CD's meer kopen maar overgaan op spotify. 

Dat merk ik al aan mezelf, maar al helemaal aan de kinderen (middelbare schoolleeftijd). 

4G modem wordt aangeboden als snelheidsoplossing voor het platteland. Maar je hebt niets aan snelheid als de bundel te smal is. Het is als een snelle auto waarin je maar even gas mag geven, anders is de tank leeg. Om er dan een fiets bij te kopen...  :mansad:

Reputatie 3
Badge +2
HansV schreef op 12 nov '15 om 16:21u

digitenne is in veel gebieden beschikbaar Tuurlijk kan dat. Maar kwaliteit van schotel is veel hoger, en die heb ik al..

Juist TV kijken verandert echter a.g.v. breedbandinternet. We kijken niet meer naar wat er toevallig op dat moment uitgezonden wordt, maar 'on-demand'. Net als we geen CD's meer kopen maar overgaan op netflix. 

Dat merk ik al aan mezelf, maar al helemaal aan de kinderen (middelbare schoolleeftijd). 

4G modem wordt aangeboden als snelheidsoplossing voor het platteland. Maar je hebt niets aan snelheid als de bundel te smal is. Het is als een snelle auto waarin je maar even gas mag geven, anders is de tank leeg. Om er dan een fiets bij te kopen...  Man Verdrietig

Ik snap het wel, zit met hetzelfde probleem, dwz last van traag internet, verder kijk ik nauwelijks tv, heb geen kinderen of zo die gebruik maken van internet. Of de kwaliteit van een schotel beter is als digitenne weet ik niet, heb geen vergelijkinsmateriaal. Wat ik onhandig vind aan een schotel is dat je niet naar de ene zender kan kijken en de andere opnemen. Bij digitenne kan je naar een zender kijken en tegelijkertijd 2 zenders opnemen. Dat vind ik wel weer handig omdat ik veel detectives opneem voor een in het buitenland wonende zus, en deze elkaar vaak overlappen qua tijd.

Of de kwaliteit van een schotel beter is als digitenne weet ik niet, heb geen vergelijkinsmateriaal. Wat ik onhandig vind aan een schotel is dat je niet naar de ene zender kan kijken en de andere opnemen. Ietwat off-topic; maar digitenne biedt geen HD signaal (Zie bijv HIER). Opnemen zoals door jou omschreven is ook met satelliet mogelijk. Ik doe het zelf althans ook); wel zul je bij je hardware met die wens rekening moeten houden. 

Reputatie 1
Cindy_ schreef op 11 nov '15 om 13:50u

Wat is het?

4G Internet voor het buitengebied is een mobiel data abonnement via een 4G verbinding voor mensen waar weinig tot geen vast internet leverbaar is.

Omdat gebruik wordt gemaakt van 4G is de beschikbare bandbreedte erg hoog (maar wel afhankelijk van netwerkbereik en hoeveel mensen er tegelijk gebruik van maken). Hierdoor kan men, ook in gebieden waar dit eerst niet kon, normaal gebruik maken van internet.

Van de circa 500.000 huishoudens die in een buitengebied wonen waar beperkt internet leverbaar is werken wij eraan om ongeveer 300.000 een betere bandbreedte te geven door upgrades van het vaste netwerk. Voor ongeveer 100.000 huishoudens zoeken we naar maatwerkoplossingen in samenwerking met lokale overheden en bewonersinitiatieven. Voor de overgebleven 100.000 huishoudens kunnen we via het 4G mobiele netwerk goede internetverbindingen leveren.

1.jpg

Wie kan het krijgen?

Om in aanmerking te komen voor een 4G Internet Buitengebied moet je aan de volgende criteria voldoen:

• Je woont op een adres met minder dan 6 Mbit bandbreedte
  • Er is de komende zes maanden geen snelheidsupgrade beschikbaar
  • Je woont buiten de stad of een dorpskern (in verband met capaciteit van het netwerk)
Het is niet toegestaan om het abonnement op een ander adres te gebruiken dan  het adres waarop het is afgesloten. Tevens is roaming geblokkeerd.

Op de afbeelding kun je de locaties (groen) zien waar 4G Internet Buitengebied beschikbaar is.

2.png

Welke abonnementen zijn er?

4G Internet Buitengebied is onderdeel van de mobiele data abonnementen serie. In deze serie kun je voor een tablet of laptop abonnement kiezen uit 500 MB, 1 GB, 5 GB en 10 GB. Hiervan is de 10GB bundel ook beschikbaar voor Internet Buitengebied.  Daarnaast is een 50 GB bundel ontwikkeld die alleen beschikbaar is voor Internet Buitengebied.

Het 10GB abonnement kost €40 per maand (op dit moment tijdelijk €32,50 zolang je abonnement loopt), het 50 GB abonnement kost €50 per maand. Als je wilt wisselen van bundel kan dit via de klantenservice. Het is niet mogelijk dit via de MijnKPN omgeving te doen.

Omdat ze onderdeel zijn van de Zorgeloos Mobiel Internet serie hebben ze ook dezelfde voorwaarden. Dit houdt in:

• 4G snelheid
  • Snelheid verlaagt naar 64 Kb/s down en 32 Kb/s up als het bundeltegoed op is
  • Extra tegoed kan via MijnKPN aangeschaft worden in bundels van 250 of 1000 MB
  • Gratis KPN Wifi account (binnen Nederland)
Hoe werkt het?

Na het bestellen krijg je het 4G modem thuisgestuurd en een simkaart. Dit modem wordt jouw eigendom en daarom betaal je eenmalig €99. Ook wordt er €20 aansluitkosten gerekend.

Na ontvangst van het pakket stop je de simkaart in het 4G modem en plaats je die in huis waar het beste bereik is. Vervolgens kun je je andere apparaten via wifi met het 4G modem verbinden en kun je het internet op.

Kom je er niet uit met installeren bieden we installatiegarantie met, indien nodig, een gratis monteur.

Ik heb al een abonnement voor thuis met internet

Het 4G abonnement is te gebruiken naast je vaste internet abonnement. Als je dat doet kom je in aanmerking voor de voordelen van KPN Compleet.

Je kunt er echter ook voor kiezen je vaste abonnement op te zeggen. Let er dan wel op dat je ook aanvullende diensten zoals e-mailadres(sen), KPN Up, telefoonnummer als je die hebt en andere betaalde extra opties zoals KPN Veilig kwijt raakt.

KPN Compleet

Als je 4G Internet Buitengebied  neemt en je hebt al één of meer andere mobiele abonnementen krijg je €5 korting op de abonnementsprijs en kun je onderling MB’s delen.

Neem je het en heb je al vast internet (of een combipakket) krijg je €5 korting op de abonnementsprijs en een verdubbeling van de data naar 20 of 100 GB.

Goed om te weten

Je kunt met dit modem niet vast bellen of gebruik maken van Interactieve TV. Play. van KPN is wel beschikbaar.

Heb je storing met het apparaat, neem dan contact op met de speciale 4G Internet Buitengebied klantenservice op  0800-0201165 (gratis), zij kunnen helpen of indien nodig een monteur inschakelen.

Technische details

Het geleverde 4G modem is een Huawei E5186 4Gplus mobiele internetrouter. Het ondersteunt wifi op zowel 2,4 als 5 Ghz.

Omdat het onder de mobiele diensten valt krijg je geen vast IP adres bij een 4G Internet Buitengebied abonnement.

3.jpg

4.jpg

Vragen?

Vragen kun je stellen in dit topic of je kunt contact opnemen met de speciale 4G Internet Buitengebied klantenservice op  0800-0201165 (gratis).

Wil je bestellen? Dan graag even bellen Smiley Vrolijk

Cindy ik heb een vraag?

In 1 straat (22 huizen) komen KPN klanten NIET in aanmerking voor snel internet en NIET KPN klanten komen WEL in aanmerking! Hoe kan dat?

Ik heb een onderzoekje gedaan in postcodegebied 3252LE (Havenhoofd-Goedereede, 1 straat). Wat blijkt de nummers 1, 2, 3, 4, 5, 10 en 20 komen NIET in aanmerking voor snel 4G internet en zijn veelal lang KPN klant. De nummers 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 en 22 komen WEL in aanmerking en zijn veelal GEEN KPN klant (o.a. SCARLET). Misschien worden andere providers net een beetje geknepen in de internet snelheid en komen daardoor onder de limiet en de eigen klanten niet. Dit wordt dus een koude douche bij KASSA en RadarTV. Mijn advies is om snel binnen KPN te overleggen en de database aan te passen waardoor eigen klanten ook in aanmerking komen voor Snel 4G internet (zeker als het in 1 straat is) in het buitengebied. Groet Gerrit

Reputatie 3
Badge +2
goptende schreef op 15 nov '15 om 07:24u

Cindy ik heb een vraag?

In 1 straat (22 huizen) komen KPN klanten NIET in aanmerking voor snel internet en NIET KPN klanten komen WEL in aanmerking! Hoe kan dat?

Ik heb een onderzoekje gedaan in postcodegebied 3252LE (Havenhoofd-Goedereede, 1 straat). Wat blijkt de nummers 1, 2, 3, 4, 5, 10 en 20 komen NIET in aanmerking voor snel 4G internet en zijn veelal lang KPN klant. De nummers 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 en 22 komen WEL in aanmerking en zijn veelal GEEN KPN klant (o.a. SCARLET). Misschien worden andere providers net een beetje geknepen in de internet snelheid en komen daardoor onder de limiet en de eigen klanten niet. Dit wordt dus een koude douche bij KASSA en RadarTV. Mijn advies is om snel binnen KPN te overleggen en de database aan te passen waardoor eigen klanten ook in aanmerking komen voor Snel 4G internet (zeker als het in 1 straat is) in het buitengebied. Groet Gerrit

Heeft u ook bij iedereen de internetsnelheid gemeten? of heeft u alleen een postcodecheck gedaan. IK heb bijv 5.36Mbit (zelf gemeten via de speedtest van kpn) mijn buren 400 mtr verderop 3.69Mbit en buren een km verderop 0.97Mbit, wellicht is dit bij u in de straat ook zo verschillend. Volgens kpn heb ik 9Mbit en toch kom ik in aanmerking voor 4G, terwijl 6Mbit de limiet is en ik ben al 25 jaar klant bij kpn.

U heeft het ook over veelal wel klant en veelal geen klant. Dus niet iedereen die in aanmerking komt is geen klant en niet iedereen die niet in aanmerking komt is wel klant bij kpn. Ik vind dat u nogal boude uitspraken doet over Kassa en Radar zonder dat dit echt op feiten is gebaseerd, althans geen feiten die ik uit uw vraag/reactie kan opmaken.

Reputatie 1
HTS schreef op 15 nov '15 om 08:29u

goptende schreef op 15 nov '15 om 07:24u  Cindy ik heb een vraag?

Heeft u ook bij iedereen de internetsnelheid gemeten? of heeft u alleen een postcodecheck gedaan. IK heb bijv 5.36Mbit (zelf gemeten via de speedtest van kpn) mijn buren 400 mtr verderop 3.69Mbit en buren een km verderop 0.97Mbit, wellicht is dit bij u in de straat ook zo verschillend. Volgens kpn heb ik 9Mbit en toch kom ik in aanmerking voor 4G, terwijl 6Mbit de limiet is en ik ben al 25 jaar klant bij kpn.

U heeft het ook over veelal wel klant en veelal geen klant. Dus niet iedereen die in aanmerking komt is geen klant en niet iedereen die niet in aanmerking komt is wel klant bij kpn. Ik vind dat u nogal boude uitspraken doet over Kassa en Radar zonder dat dit echt op feiten is gebaseerd, althans geen feiten die ik uit uw vraag kan opmaken.

Cindy, ik zal de vragen in jouw reactie proberen te beantwoorden: De internetsnelheid kan een particulier bij anderen niet meten. Ik heb het wel gedaan met mijn directe buren. Bij metingen op verschillende momenten blijkt zowel bij mij als de buren de snelheid te schommelen tussen de 2 Mbps en 7Mbps. Dat is sterk afhankelijk van het internetgebruik in de directe omgeving (dus het moment van de meting) en niet van de afstand. Sorry voor het feit: Maar SCARLET internet klanten komen in mijn directe omgeving wel in aanmerking en KPN klanten NIET (helaas dit is wel een feit en dat levert frustraties op in de buurt, je kan het negeren of er wat mee doen). De boude uitspraak over KASSA en Radar komt overigens van die KPN klanten die gefrustreerd zijn.  

Ik heb gisteren ook gebeld met de klantenservice op  0800-0201165 over dit probleem. Het advies van de KPN medewerker was om vooral op Facebook hierover te berrichten, ik ga dat overigens niet doen. Mijn doel is om als KPN klant in aanmerking te komen voor snel internet, is er dan misschien een ander mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.

Reputatie 3
Badge +2
goptende schreef op 15 nov '15 om 09:38u

HTS schreef op 15 nov '15 om 08:29ugoptende schreef op 15 nov '15 om 07:24u  Cindy ik heb een vraag?

U heeft het ook over veelal wel klant en veelal geen klant. Dus niet iedereen die in aanmerking komt is geen klant en niet iedereen die niet in aanmerking komt is wel klant bij kpn. Ik vind dat u nogal boude uitspraken doet over Kassa en Radar zonder dat dit echt op feiten is gebaseerd, althans geen feiten die ik uit uw vraag kan opmaken.

Cindy, ik zal de vragen in jouw reactie proberen te beantwoorden: De internetsnelheid kan een particulier bij anderen niet meten. Ik heb het wel gedaan met mijn directe buren. Bij metingen op verschillende momenten blijkt zowel bij mij als de buren de snelheid te schommelen tussen de 2 Mbps en 7Mbps. Dat is sterk afhankelijk van het internetgebruik in de directe omgeving (dus het moment van de meting) en niet van de afstand. Sorry voor het feit: Maar SCARLET internet klanten komen in mijn directe omgeving wel in aanmerking en KPN klanten NIET (helaas dit is wel een feit en dat levert frustraties op in de buurt, je kan het negeren of er wat mee doen). De boude uitspraak over KASSA en Radar komt overigens van die KPN klanten die gefrustreerd zijn.  

Ik heb gisteren ook gebeld met de klantenservice op  0800-0201165 over dit probleem. Het advies van de KPN medewerker was om vooral op Facebook hierover te berrichten, ik ga dat overigens niet doen. Mijn doel is om als KPN klant in aanmerking te komen voor snel internet, is er dan misschien een ander mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen.

Ik ben Cindy niet hoor 🙂 Die is denk ik vrij vandaag, ik ben slechts een forum gebruiker

Reputatie 1
Ik ben verward....

In het eerste bericht wordt gesproken over een modem en wordt vervolgens een combo unit geplaatst...

Is het mogelijk om zelf de routing te doen of niet?

Ik zelf zou namelijk, als ik dit abbo wil afnemen, de bestaande ADSL lijn en de 4G verbinding het liefst door koppelen naar mijn eigen router, welke vervolgens de load balancing mag regelen (Game downloads via de ADSL en gewoon internet browsen via de 4G).

Daarnaast is het blijkbaar zo dat ik inderdaad in aanmerking kom, er staan https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ geen geplande upgrades en ook op de andere postcode check kom ik in aanmerking. Maar ik geloof niet dat de KPN maar een roadmap van maar 6 maanden heeft, is het niet mogelijk de consument iets meer informatie te geven? Ik vind 6 maanden namelijk een vrij korte tijdsperiode vooral aangezien ik heb vernomen dat het 4G contract voor minimaal 1 jaar is. 

Wat ik eigenlijk ook niet helemaal snap is waarom dual of zelfs triple WAN niet wordt aangeboden. Ik zelf (net als waarschijnlijk veel anderen op het platteland) hebben meerdere aderparen die binnen komen. Bij ons een hele bundel, omdat op deze locatie eerst ook meerdere telefoon aansluitingen waren. Is het niet mogelijk om gewoon aan te bieden dat deze WAN dragen? De kabels liggen er al, het zal een kwestie zijn van alles goed aansluiten in de wijkkast (wat mij niet al te duur/moeilijk lijkt) en een modem er aan koppelen. Toen ik echter hier over belde deed de klantenservice medewerker alsof ik chinees sprak en begreep totaal niet wat ik bedoelde, hij had zelfs nog nooit gehoord van load balancing..... 

Zaph schreef op 11 nov '15 om 16:49u

Toen ik het zag was ik in eerste instantie enthousiast - totdat ik de details las.

Ik zit in het buitengebied op bijna 2km van de centrale, maar heb (ergens gelukkig) wel meer dan 6Mbit. Dit houdt alleen in dat er voor mij dus nog steeds helemaal niks verandert. Ook op de foursquare-site staan de komende tijd geen aanpassingen, dus ik zal nog door moeten sappelen.

Wat me in dit verhaal vooral stoort is de absurd hoge prijs. Overal in Nederland worden kabels neergelegd zonder dat consumenten daar individueel voor hoeven te betalen, en nu is er een oplossing die dat overbodig maakt - en dan wordt er als je toevallig net wat verder woont een prijs van 50 euro aan gehangen, bovenop alle andere abonnementskosten die je al hebt.

Waarom niet de besparingen die je op het verbeteren van de koperverbindingen kunt besparen verrekenen en dit tegen een kleine meerprijs aanbieden? En dan gewoon ook zonder bundel, natuurlijk.

Ik deel deze mening, de prijs is veel te hoog.

Jarenlang maak ik gebruik van internet(basis)+bellen en heb een maximale internetsnelheid van 3Mbit.

Natuurlijk kan de snelheid niet hoger t.g.v. het koper en de afstand tot de centrale maar waarom dan toch 8Mbit als minimum abonnement aanbieden met het daarbij behoren tarief.

De aangeboden oplossing, 4G, lijkt leuk maar is het niet.

Bellen kan niet via deze oplossing, mail-accounts komen te vervallen, het IP-adres is niet vast en er is een limiet van 10 of 50 GByte voor respectievelijk 32,50 en 50 euro.

Wil je blijven bellen via je normale telefoon en/of je mail-accounts behouden, een vast IP-adres kan ook zinvol zijn, dan moet je je huidige maandelijkse kosten optellen bij de eerder genoemde 32,50 of 50 euro.

Een "leuke" commerciële actie maar niet voor de klant die aangesloten zit op het slecht koperen KPN netwerk.

Reputatie 6
Badge +22
: Goede vraag. Dit heeft er niet mee te maken dat het KPN klanten zijn, maar op de adressen die je noemt is volgens onze snelheidstest 7Mbit beschikbaar. We hanteren 6Mbit als grens aan waarvoor 4G Internet aangeboden wordt.

: Ik weet niet of dat in de praktijk mogelijk is. Je kunt uiteraard een router aansluiten op het Huawei modem, hoe je vervolgens het verkeer onderling kunt routeren durf ik je niet te zeggen. Fourstack geeft upgrades aan tot maximaal 15 maanden in de toekomst. Hoe verder de upgrades in de toekomst liggen, hoe groter de kans dat de planning nog aangepast gaat worden.

Ik denk dat de term pairbonding bekender was voor deze medewerker, wat in theorie ook prima met meer dan 2 verbindingen kan werken. Ik vermoed dat dit een kosten/baten-afweging is om het niet aan te bieden en mogelijk speelt de capaciteit van een centrale/straatkast mee. Wij bieden deze mogelijkheid niet aan voor ADSL-verbindingen, bij VDSL is dit mogelijk met maximaal 2 lijnen. XS4ALL biedt dit wel voor de zakelijke markt (DSL stapelen), maar de kosten hiervan liggen vele malen hoger dan een regulier abonnement.

Fourstack geeft upgrades aan tot maximaal 15 maanden in de toekomst.  Dat is zeer relevant. Maar dat vereist dan wel dat Fourstack betrouwbare informatie geeft en dat is niet zo: 

Op mijn adres weet foourstack te melden dat er niet eens koper ligt. Terwijl ik toch echt ADSL heb. Weliswaar slechts 3Mbit, maar toch.. 

four.jpg

Als dit al niet klopt: hoe betrouwbaar is fourstack dan qua voorspelling van koper-upgrade?

Reputatie 1
Joran schreef op 17 nov '15 om 11:20u

@doegewoon: Ik weet niet of dat in de praktijk mogelijk is. Je kunt uiteraard een router aansluiten op het Huawei modem, hoe je vervolgens het verkeer onderling kunt routeren durf ik je niet te zeggen. Fourstack geeft upgrades aan tot maximaal 15 maanden in de toekomst. Hoe verder de upgrades in de toekomst liggen, hoe groter de kans dat de planning nog aangepast gaat worden.

Ik denk dat de term pairbonding bekender was voor deze medewerker, wat in theorie ook prima met meer dan 2 verbindingen kan werken. Ik vermoed dat dit een kosten/baten-afweging is om het niet aan te bieden en mogelijk speelt de capaciteit van een centrale/straatkast mee. Wij bieden deze mogelijkheid niet aan voor ADSL-verbindingen, bij VDSL is dit mogelijk met maximaal 2 lijnen. XS4ALL biedt dit wel voor de zakelijke markt (DSL stapelen), maar de kosten hiervan liggen vele malen hoger dan een regulier abonnement.

Pair bonding is echter iets totaal anders. Het probleem was meer dat ik niet eens het kon voorstellen en dit voorstel afgewezen (of niet) kon worden omdat de medewerker het concept simpel weg niet begreep.

Ik vermoed dat de wijk centrale hier wel een vrij grote capaciteit heeft, het is een groot (kleine schuur grootte) bakstenen gebouw, die de gehele omtrek bedient. 

En ook het DSL stapelen is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat er zuiver twee aansluitingen (en dan dus ook twee IP's) op deze locatie zijn, niet zakelijk 1 IP, want dan moet er vanaf de ISP kant weer truckjes uitgehaald worden. Zeg maar net alsof op mijn adres er 2 huizen staan met elk een aparte internet lijn. En dan kan de hardware deze twee lijnen nemen en er samen 1 gateway van maken.  Op die manier verdubbel je effectief de internet snelheid met alleen eventuele aansluitingskosten (en mits er al meerdere kabels liggen zou dit geen probleem zijn). 

Ik zou nu zelf dit ook al kunnen ondernemen vermoed ik door een extra abbonoment te nemen bij bijvoorbeeld XS4ALL. Dan krijg ik dus gewoon 2 abbonementen. En wederom maakt de hardware daar 1 gateway voor de LAN van. 

Echter de prijs die daarmee verbonden is, is vrij hoog aangezien ik dan 2 abbonementen heb, en totaal nogsteeds een vrij beperkte internet snelheid, 2 maal 5Mbit is totaal 10Mbit. 

Daarom zou ik het dus een goed idee vinden als het wordt aangeboden door de KPN om een "extra" adsl lijntje aan te bieden net als dat nu het 4G abbonement wordt aangeboden. Dit zou voor mij in ieder geval enorme voordelen opleveren. 

Reputatie 6
Badge +22
: Dat is inderdaad vreemd. Ik zag jouw postcode in het vorige topic, zou je jouw huisnummer in een http://forum.kpn.com/t5/notes/privatenotespage/tab/compose/note-to-user-id/25867" href="http://forum.kpn.com/t5/notes/privatenotespage/tab/compose/note-to-user-id/25867 kunnen sturen? Dan maak ik hier melding van. Wat betreft de upgrades; die worden weergegeven zoals ze op dat moment in de planning staan. Een planning kan altijd afwijken om onvoorziene redenen, we kunnen daarom geen garantie geven of de datum van levering niet meer aangepast gaat worden.

: Bedankt voor je toelichting, dan begreep ik je inderdaad verkeerd. Uiteindelijk zou ADSL pairbonding dan toch de beste optie zijn (2 lijnen met 1 abonnement), maar helaas zijn er nog geen plannen om dat mogelijk te maken.

Reputatie 6
Badge +23

We hebben bevestiging gekregen dat Fourstack is aangepast voor jouw adres. Deze geeft nu aan dat er inderdaad ADSL mogelijk is. Weliswaar maar 1 Mbit, maar we doen ook liever iets conservatief dan dat we te hoge verwachtingen scheppen 🙂

Reputatie 1
Ik ben heel blij met deze verbinding en denk de mensen die niet veel hadden dit ook zullen zijn.

Zie vaak het stuk van Netflix voorbij komen maar als je deze op de laagste kwalitiet zet is er niks aan de hand. 
Weet niet of er veel mensen in het "buiten"gebied heel de dag netflix kijken. weet van me zelf dat wij altijd buiten bezig zijn en misschien 3 avonden in de week een keer een serie kijken.

Met de 100GB denk ik dat ik zeker wel uit komt heb nu in een week 15GB gebruikt van de 100. en dan hebben we nergens op gelet.

Tuurlijk zou ik ook onbeperkt internet willen hebben maar dat is niet zo en weet ook niet beter meer na een jaar. (hier voor had ik 120Mbit) 

Als je buiten woont leef je ook meet buiten en dan heb je naar mijn idee aan 100GB genoeg

Erik_ schreef op 20 nov '15 om 15:30u

@HansV

We hebben bevestiging gekregen dat Fourstack is aangepast voor jouw adres. Deze geeft nu aan dat er inderdaad ADSL mogelijk is. Weliswaar maar 1 Mbit, maar we doen ook liever iets conservatief dan dat we te hoge verwachtingen scheppen Smiley Vrolijk

Mooi dat het aangepast is. Dat is echter niet waarom het mij ging: het ging me vooral om de betrouwbaarheid van die database in algemene zin. Met mijn eigen adres als voorbeeld. Het systeem gaf immers aan dat ik überhaupt geen koper zou kunnen hebben, terwijl ik ADSL met 3Mbit heb. 

Deze aanpassing bevestigt slechts de 'kennelijke willekeur' in het systeem: bij m'n overbuurvrouw; die op exact gelijke afstand van de verdeelkast zit, geeft het systeem wel 3 Mbit aan... 

Bottom line is echter vooral relevant of je (betrouwbaar) kunt zien of er sprake zal gaan zijn van een koper-upgrade. 

Als je buiten woont leef je ook meet buiten en dan heb je naar mijn idee aan 100GB genoeg

Ik denk dat de meeste mensen die dit lezen buiten wonen en ieder z'n eigen online gedrag bepaalt. Ook bijvoorbeeld gezinssamenstelling is nogal van invloed. Eén puber zal vermoedelijk tweemaal meer verbruiken dan pa en ma samen 😉.

Daarnaast: je wilt graag hoge snelheid om te kunnen profiteren van de voordelen daarvan. Dan is het vreemd voor netflix uit te gaan van de laagste kwaliteit.

Tegelijk is wat je omschrijft een uistekende illustratie van wat ik bedoel: zefls met beperkt gebruik en lage kwaliteit verbruik je 15Gb in één week => 60 Gb per maand. 

Als je, zoals velen, niet beschikt over ADSL via KPN en die bundel dus niet kunt verdubbelen zou je met jouw gebruik per maand 75 euro extra betalen voor die 10Gb extra. En dan ben je notabene een 'lichte gebruiker'. 

Reputatie 6
Badge +23
Ik snap je punt, Hans. Fourstack is een systeem dat in principe uitgaat van metingen en periodiek geüpdate wordt. Omdat het echter in eerste instantie een intern systeem is kan het soms wat langer duren voor het aangepast wordt als er wel een fout in blijkt te zitten.

Tegenwoordig, omdat de link vooral hier op het forum goed bekend is, worden dergelijke foutjes vaak sneller opgemerkt en kunnen we dit ook doorgeven.

Reputatie 2
Wat is eigenlijk de latency van deze 4G verbinding?

Reputatie 6
Badge +16
; welkom op het forum van KPN! Dat is afhankelijk van waar je je bevindt en kun je op de locatie zelf testen. Dit kan ik je op voorhand niet zeggen. 

Reputatie 2
Ok, we zullen het meemaken, ik heb het besteld na enige hobbels op de weg. Was benieuwd of gamen ook enigzins te doen is.

Reputatie 6
Badge +16
; laat je het weten? Ik ben benieuwd! 

Reageer