4G Internet voor het Buitengebied

• 11 november 2015
  • 500 reacties
  • 42913 keer bekeken

Toon eerste bericht

500 reacties

Reputatie 1
Hallo,

Ik heb ondertussen ook dit pakket binnen bij mij thuis en de snelheden liggen ver boven mijn verwachtingen (130 down, 45 up). Helaas heb ik 1 probleem. Die snelheden haal ik alleen als ik de 5GHz band van het modem gebruik, maar wanneer ik die gebruik valt het modem constant uit. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Groeten,
Arjen
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik heb dit bij KPN nog niet eerder gezien. Wel ken ik T-Mobile klanten met dit probleem, en T-Mobile levert hetzelfde type modem als KPN.

Als workaround kan je 2.4 Ghz gebruiken, of bekabeld internetten. Een andere workaround is om een los Accesspoint te gebruiken.

Binnenkort zal hier een WebCare medewerker reageren die kijkt wat ie kan doen voor je?
Heb je overigens al geprobeerd om hem te resetten, zodat we kunnen uitsluiten dat dit aan de configuratie ligt?
Hallo,

Ik heb ondertussen ook dit pakket binnen bij mij thuis en de snelheden liggen ver boven mijn verwachtingen (130 down, 45 up). Helaas heb ik 1 probleem. Die snelheden haal ik alleen als ik de 5GHz band van het modem gebruik, maar wanneer ik die gebruik valt het modem constant uit. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Groeten,
Arjen
Ik heb hetzelfde probleem.. Snelheid met speedtest zijn zwaar oke. Alleen het opzetten van een connectie is ongelofelijk traag (bij surfen, netflix, andere zaken.. ) als de verbinding eenmaal loopt dan loopt die ook goed door, maar starten is een probleem. Ik heb zitten kijken en mis eigenlijk goede DNS resolving in de Huawei modem. Zelf heb ik nog een mooie Meraki MX64 met 4G dongle liggen, maar als ik de SIM daarin stop dan connect het 4G netwerk niet.. super veel geprobeerd maar nog geen optimale configuratie kunnen bouwen. Groet, patrick
Hi, zie ook mijn reactie naar Arjen421
Snelheid met speedtest zijn zwaar oke, dat is ALS de speedtest start. Met het opzetten van een connectie heeft de Huawei 5186 het erg moeilijk, is ongelofelijk traag (bij surfen, netflix, andere zaken.. ) als de verbinding eenmaal loopt dan loopt die ook goed door, maar starten is een probleem. Ik heb zitten kijken en mis eigenlijk goede DNS resolving in de Huawei modem. Huawei geeft standaard zijn eigen IP mee als DNS (192168.8.1). Dat voelt niet goed, ik zou er graag ook 8.8.8.8 naast zetten, maar heb die mogelijkheid niet. Zelf heb ik nog een mooie Meraki MX64 met 4G dongle liggen, maar als ik de SIM daarin stop dan connect het 4G netwerk niet..

Heeft iemand ervaringen met het gebruik van de KPN 4G buitengebied SIM in andere routers?
Of heeft iemand tips hoe ik deze wel werkend krijg?

PS: als ik in mijn dongle HuaweiE3372 een Tele2 4G datasim steek dan werkt het direct. Als ik in dezelfde dongle zonder enige aanpassing de KPN SIM steek dan meldt deze niet door in het netwerk.
Reputatie 7
Badge +30
Officieel mag je de sim niet ergens anders in doen, maar dat kan wel als je de APNs goed insteld.

Maar, heb je al uitgezocht of het probleem daadwerkelijk DNS Lookups is of de TCP-SYN? Via E5168 Toolbox kan je via API Control de DNS Servers optie aanzetten.

Verder heb je volgensmij totaal niet hetzelfde probleem als @Arjen421

Robin
Reputatie 1
De 2.4GHz gebruik ik liever niet want dan daalt de snelheid met meer dan de helft terwijl het modem maar 3 meter verderop staat. Ik woon overigens in the middle of nowhere dus er zijn geen andere netwerken in de buurt. Ik ben er wel achter dat het alleen met mijn pcie netwerkkaart lijkt te gebeuren (TP-Link Archer T8E). Op mijn telefoon/laptop kan ik downloading op 5GHz wat ik wil zonder dat het modem uitvalt. Misschien moet ik inderdaad, maar en losse accesspoint kopen.
Reputatie 1
Overigens heb ik de laatste dagen ook last van het probleem waar @pscherbeijn het over heeft. Speedtest geeft een 120mbit/s download aan terwijl een website laden meer dan een halve minuut duurt of ik gewoon een timout krijg. Dit probleem is ook onafhankelijk van verbindingmethode. Gebeurt zowel bekabeld als via wifi. Als ik dan vervolgens een simpele ping naar google.nl laat lopen gaat dat wel gewoon goed zonder haperen. Tot nog toe heeft het probleem zich bij mij alleen voorgedaan in de ochtend, dus na een periode van inactiviteit. Het modem resetten verhelpt dit weer, maar om dat nou elke ochtend te moeten doen:/
Reputatie 7
Badge +27
@michel-4g, het is inderdaad heel erg druk bij de 4G Buitengebied Desk. Er wordt gewerkt aan betere bereikbaarheid, maar wanneer dat rond is, durf ik nu nog niet te zeggen. Als je wilt bestellen zit er op dit moment nog niets anders op dan blijven proberen!

@PeterG, goed punt! Ik ga feedback geven dat dit aangepast moet worden :)

@Rikels, je tijdelijke oplossing is goed bedacht maar zal helaas niet werken 🙂 Het abonnement (en dus ook de simkaart) wordt pas actief op het moment dat je het modem ontvangt.

@j4g, aanpassing in de contactgegevens moet altijd kunnen. Aanpassing in adresgegevens voor levering is lastiger. Maar als het alleen het gmail adres is dat niet klopte zou er niets aan de hand moeten zijn. Ik kijk dit graag voor je na hier. Reageer je op mijn privébericht?

@Arjen421, dat is een mooie snelheid! Jammer dat hij dan zo uitvalt. Het probleem is een beetje dat wij (forumcrew en andere medewerkers) maar beperkt inhoudelijk kunnen troubleshooten wat betreft het modem. Het is het handigst om hiervoor weer contact op te nemen met de 4G Buitengebied Desk. Wat betreft traagheid, die @pscherbeijn ook beschrijft, daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde.
@Arjen421, dat is een mooie snelheid! Jammer dat hij dan zo uitvalt. Het probleem is een beetje dat wij (forumcrew en andere medewerkers) maar beperkt inhoudelijk kunnen troubleshooten wat betreft het modem. Het is het handigst om hiervoor weer contact op te nemen met de 4G Buitengebied Desk. Wat betreft traagheid, die @pscherbeijn ook beschrijft, daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde.

@erik_ is het mogelijk om op een andere manier dan telefonisch ondersteuning te krijgen? Vanochtend op 0800 0201165 meer dan anderhalf uur in de wacht gehangen. Nummer wordt gecommuniceerd als technische vragen nummer, maar ze weten daar feitelijk niet zoveel.. dus krijg ik een nieuw nummer 0900 1100888 is dat zinvol om daar naartoe te bellen? of andere betere support mogelijkheden?
Reputatie 2
Badge
Zie mijn bericht: https://forum.kpn.com/internet-9/4g-internet-voor-het-buitengebied-372430/index10.html#post514223

Ik heb nu een buitenantenne probeerde met de KPN modem, zonder verbetering van de KPN dienst. Ik heb LTEwatch gebruikt om de 4G signalen van KPN en van T-Mobiel te vergelijken. Het resultaat:

De KPN mast is op 2km afstand; de T-Mobile mast is op 2.5km afstand. De KPN 4G internet is niet goed, web pagina's zijn vaak niet compleet. De T-Mobile 4G internet is vlekkeloos.

Misschien zit het probleem binnen de Huawei modem van KPN. Maar heb ik tot woensdag voor mijn denktijd op is, alleen tot dan kan ik mijn abonnement annuleren.
Reputatie 7
Badge +27

@erik_ is het mogelijk om op een andere manier dan telefonisch ondersteuning te krijgen? Vanochtend op 0800 0201165 meer dan anderhalf uur in de wacht gehangen. Nummer wordt gecommuniceerd als technische vragen nummer, maar ze weten daar feitelijk niet zoveel.. dus krijg ik een nieuw nummer 0900 1100888 is dat zinvol om daar naartoe te bellen? of andere betere support mogelijkheden?

Op dit moment nog niet. Ik verwacht wel dat dit veranderd. Ik ga er dan vanuit dat het bestellen op meerdere manieren gaat kunnen zodat de Desk beschikbaar is voor technische ondersteuning en moeilijke gevallen. Zodra we daar meer over weten melden we het hier.
De KPN mast is op 2km afstand; de T-Mobile mast is op 2.5km afstand. De KPN 4G internet is niet goed, web pagina's zijn vaak niet compleet. De T-Mobile 4G internet is vlekkeloos.

Misschien zit het probleem binnen de Huawei modem van KPN. Maar heb ik tot woensdag voor mijn denktijd op is, alleen tot dan kan ik mijn abonnement annuleren.[/quote]

Het lijkt idd gewoon in het netwerk te zitten. Wij hebben hier echt ook alles geprobeerd. Verschillende routers (Huawei 5186, Huawei 3372 in combi met een Meraki MX64) Allemaal hetzelfde resultaat. Soms redelijk snel, vaak erg traag, pagina's die niet willen laden, speedtesten die niet willen starten.. heel vreemd want Ping doet het gewoon goed.. Direct 0% packetloss en delay tussen 40 en 150ms gemiddeld, soms richting de 300ms .. Maar het zit hem echt in het versturen van data in het netwerk. Zodra ik in dezelfde configs een SIM van Tele2 stop werkt alles snappy.

Iemand van KPN die hier even goed naar kan kijken? Als ik ergens kan ondersteunen in troobleshooten hoor ik het graag.
Reputatie 2
Badge
Allemaal hetzelfde resultaat. Soms redelijk snel, vaak erg traag, pagina's die niet willen laden, speedtesten die niet willen starten.. heel vreemd want Ping doet het gewoon goed...

Ja - zelfde ervaring. Ik kan de ethernet kabel wissel tussen de T-Mobile Huawei modem en de KPN Huawei modem. Bij T-Mobile werkt alles, bij KPN krijg ik de problemen.

En als ik de KPN Huawei modem helemaal los van mijn interne network heeft (en de T-Mobile Huawei modem is uit gezet), dan krijg ik nog steeds de problemen op een laptop dat met de KPN Huawei modem via WiFi verbonden is... Dus het probleem zit niet in mijn interne netwerk, maar in de KPN Huawei modem, of in de KPN 4G dienst.
Reputatie 7
Badge +30
@vanwijnen, ik tagg je toch even weer. Jij had dit probleem toch ook eerst? (Dat bestanden corrupt binnen kwamen). Wat was de oplossing?
@RobinFlikkema
Ja; opgelost door de APN: advancedinternet te gebruiken.
Update:
Alhoewel... Zie: https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/4g-buitengebied-upload-wel-snel-maar-uploads-worden-steeds-afgebroken-425287?postid=477265
Ik zal zo nog een 1GB bestand uploaden met APN: advancedinternet en vervolgens weer downloaden...
Instellingen op APN: advancedinternet gezet:
(nieuw profiel aan moeten maken, naast de 2 andere die standaard aanwezig zijn, fast & basic)

N.B.: basicinternet als APN is nieuw voor mij... Geen id hoe ie/waar ie voor geconfigureerd is.
Kan KPN technici uitleg/meer inzage geven over de 3 verschillende APN's?

http://192.168.8.1/api/device/signal : 473 1454348 -5dB -84dBm -61dBm 8dB 7
http://192.168.8.1/api/dialup/connection : 0600015001

LTEWatchH gegevens:

Speedtest van te voren uitgevoerd:
http://beta.speedtest.net/result/6539995267

ZIP-bestand (1,3GB) geupload met FileZilla client (laatste versie):
http://ferdesign.nl/kpn-4g-advancedinternet-15-8-2017.zip

Bovenstaand ZIP-bestand gedownload met Google Chrome:
Compleet binnnen, uitgepakt, geen CRC-errors.

N.B.: Het modem dat gebruikt is in deze test is de Huawei E5186 geleverd door MaxICT.nl, de zwarte variant;
Vandaar wss. een verschil in Firmware-versie tov. degene die door KPN geleverd word.
Update: Gisteren nog tot laat configs getest en we hebben denk ik wel iets gevonden. 1. de standaard Huawei 5186 werkt niet lekker, het is echter de vraag of het aan het apparaat ligt of KPN netwerk. 2. KPN SIM in Huawei 3372 dongle in een Meraki MX64 levert ook geen goede situatie op: probleem is dat ik dan 2x achter elkaar NAT (de dongle NAT van public IP naar 192.168.8.100 en de Meraki NAT van 192.168.8.10x naar 192.168.221.x). Wat de situatie verergert is dat ik in de Meraki wel meer kan zien en dat is dat de KPN 4G link enorme packetloss geeft, tussen 20 en 40% (en dat kan misschien liggen aan afstand naar 4G mast? of netwerk). Feit is wel dat dezelfde config 3372 dongle + MX64 met Tele2 4G SIM een goed werkende situatie oplevert (geen packetloss), maar soms nog wel last in performance van dubbel NAT. Vanavond gaan we KPN 4G sim in 4G D-Link router stoppen en die Bridged instellen zodat Public IP aan Meraki aangeboden wordt. Kijken wat dat oplevert.

PS: afstanden tot 4G masten is ongeveer gelijk tussen KPN en Tele2.
https://www.google.com/maps/d/u/0/view?mid=1OfBdg4CcbKvocBtoVvx-94pAPlo&ll=52.17811759733654%2C5.484939777345744&z=14
Reputatie 2
Badge
Instellingen op APN: advancedinternet gezet:
(nieuw profiel aan moeten maken, naast de 2 andere die standaard aanwezig zijn, fast & basic)

N.B.: basicinternet als APN is nieuw voor mij... Geen id hoe ie/waar ie voor geconfigureerd is.
Kan KPN technici uitleg/meer inzage geven over de 3 verschillende APN's?

Hmmm - mijn profielen zijn anders, en nu heb ik ook een nieuwe profiel met advancedinternet voor de APN gemaakt:

Ik ben bezig met testen van dit APN. Tot nu toe is het stabiel, en de internetverbinding werkt perfect. Dus denk ik de problemen zitten in de dienst via de fastinternet APN.

Ik ben ook benieuwd over de verschillende APN's, en waarom de advancedinternet APN werkt, en de fastinternet APN niet.
Hallo Allen,

gisteren heb ik een bestelling geplaatst voor 4g buitengebied.
maar ik heb nog geen bevestiging ontvangen?
ik vraag me af of het mailadres wat de medewerker via de telefoon heeft opgeschreven wel juist is ingevoerd.
kan webcare hierna kijken?

Alvast Bedankt,
Reputatie 1
Hallo KPN,
had een vraagje.
tijdje terug bestelling geplaatst echter bleek 4g modem/router niet op voorraad te zijn.
Enig idee wanneer de 4g modems/routers weer op voorraad komen?
alvast bedankt,
Maarten
Reputatie 7
Badge +30
Hallo KPN,
had een vraagje.
tijdje terug bestelling geplaatst echter bleek 4g modem/router niet op voorraad te zijn.
alvast bedankt,
Maarten
Als het goed is kan je deze nu wel bestellen, maar is de levertijd iets langer.
Reputatie 1
Hallo KPN,
had een vraagje.
alvast bedankt,
Maarten
Als het goed is kan je deze nu wel bestellen, maar is de levertijd iets langer.

de bestelling is wel uitgevoerd alleen hadden ze de modem niet op voorraad waardoor ik dus nog niets in huis heb.
Vandaar mijn vraag is er zicht op wanneer de 4g modems weer leverbaar zijn en ik het pakket kan ontvangen?

Bedankt voor je supersnelle reactie
Reputatie 7
Badge +30
Oh sorry, dan begreep ik je verkeerd. Ik heb zelf geen reactie op je vraag (sorry). Maar ik misschien kan een webcare medewerker dit binnenkort voor je beantwoorden!
Reputatie 2
Badge
@vanwijnen - ik heb een uitleg over de verschillende APN's gevonden. Ik hoop het geldig is.

https://www.vtmgroep.nl/info/uitleg-over-het-gebruik-van-apns
Reputatie 7
Badge +30
Die informatie is overigens niet helemaal up2date maar klopt qua grote lijnen wel. KPN4G en iphone kpn is overigens niet meer nodig (bied geen meerwaarde / is niet meer mogelijk). De m2m dingen heb je geen toegang toe als het goed is.

Reageer