4G Internet voor het Buitengebied

Toon eerste bericht

500 reacties

Reputatie 1
Badge
Zolang als de advancedinternet APN bestaat en blijft geldig, ben ik tevreden. De fastinternet APN (binnen het standaard profiel op de Huawei modem) werkt niet voor mij. Daarom moet ik een nieuwe profiel maken met de advancedinternet APN.
Reputatie 3
@RobinFlikkema
@Gcoupe

Ik heb zojuist ook APN: fastinternet en APN: basicinternet getest.

Profielinstellingen gewijzigd naar APN: fastinternet, bestand (1,3GB) geupload met FileZilla & gedownload met Google Chrome::
http://ferdesign.nl/kpn-4g-fastinternet-15-8-2017.zip

Bij het uitpakken de volgende melding:

Profielinstellingen gewijzigd naar APN: basicinternet, bestand (1,3GB) geupload met FileZilla & gedownload met Google Chrome:
http://ferdesign.nl/kpn-4g-basicinternet-15-8-2017.zip

Conclusie: dit euvel doet zich voor bij zowel de APN fastinternet als basicinternet.
Bij advancedinternet geen problemen.

N.B.: Dit euvel heeft ook invloed op Dropbox, OneDrive, Google Drive e.d. + kennelijk ook het volledig laden van websites.
Reputatie 7
Badge +30
Kan je portalmmm.nl ook instellen op die Huawei? Dat is namelijk wat op telefoons wordt gebruikt en die kan wel gewoon normaal websites laden.

Als dat wel werkt zou ik haast zeggen dat de lichte compressie van (fast)(basic)internet niet goed werkt.

Robin
Reputatie 3
@RobinFlikkema
Zojuist ook APN: portalmmm.nl getest.

Profielinstellingen gewijzigd naar APN: portalmmm.nl, bestand (1,3GB) geupload met FileZilla & gedownload met Google Chrome::
http://ferdesign.nl/kpn-4g-portalmmm-15-8-2017.zip

Kennelijk heeft APN: portalmmm.nl hier ook last van, althans icm. Huawei E5186.
Reputatie 3
@RobinFlikkema
Ik vond het nogal 1-tonig worden, dus nog een 2e test voor APN: advancedinternet geupload:
http://ferdesign.nl/kpn-4g-advancedinternet-15-8-2017-v2.zip
Komt prima binnen, geen uitpak foutmeldingen.
Het lijkt erop dat ik een stabiele config heb gevonden. Afgelopen 20 uur blijft ie doen wat ie moet doen. D-Link DWR-921 4G router (config in Transparant Bridging), daarachter Meraki MX64. APN = advancedinternet (fastinternet performt niet, wegvallen verbinding, onregelmatige performance, soms helemaal wegvallen tot minder dan 1 Mbps down en up). Performance nu telkens ergens tussen 20/18 en 7/4 Mbps. Ik zit op 61% signaal, daar valt nog veel winst te behalen. Packetloss is vrijwel niet aanwezig in deze config (of moet ik zeggen met deze APN) ;)). Latency steady rond de 75ms.

Zonder tegenbericht ben ik voorlopig effe goed online.

PS: Wat ik toch maar even gezegd wil hebben is dat ik het in en in triest vind hoe KPN deze dienst ondersteunt. Enkel telefonische ingang, met wachtrijen die me doen denken aan de tijd dat ik bij planet/worldaccess zelf op support werkte (1,5 uur wachten). Tijdens het wachten geen wachttijd indicatie, geen socialmedia ondersteuning, geen email ingang. Bellen en dan weer een nieuw nummer krijgen. En dan in dit forum wel snel reageren op bestel vragen, maar niet echt helpen bij technische issues, vaak ook geen antwoord. 😞
Hoi,
Ik woon in een buitengebied en kon voorheen 4g internet buitengebied bestellen bij kpn maar vond het niet interessant met datalimiet. Zonder datalimiet wil ik het graag afnemen maar nu kan het niet meer. Volgens de helpdesk i.v.m. beschikbare bandbreedte... Heb geprobeert erachter te komen wat er veranderd is in de tussentijd dat er nu geen bandbreedte meer zou zijn maar krijg helaas geen reactie. Het is een dunbevolkt recreatiegebied in de randstad met uitstekende 4G+ ontvangst op de mobiel (KPN mast zeer dichtbij ook).
Heb maar een paar mbit over de telefoonlijn met geen echte alternatieven dus ik zou enoooooorm geholpen zijn met deze dienst.
Is er iemand die mij kan helpen?
Thx
Alex
Reputatie 7
Badge +27
@pscherbeijn: wow, wat een uitgebreide testen allemaal! Goed om te horen dat je nu toch een stabiele config hebt gevonden. Het klopt dat de ondersteuning beter kan. Ze hebben de populariteit van deze nieuwe abonnementen onderschat. Sinds gisteren is het nu ook mogelijk om het bestellen via chat te doen. Als dat goed is doorgedrongen zal dat de Buitengebied Desk meer ruimte geven voor de overige ondersteuning.

Wat technische ondersteuning betreft, die werkt voor de mobiele router vergelijkbaar als voor de Experia Box. Dat wil zeggen dat we een functioneel apparaat leveren dat as-is doet wat hij moet doen. Als men er meer geavanceerde dingen mee wil doen, instellingen wil aanpassen etc... dan kan en mag dat. Alleen kunnen we daar in veel gevallen geen (volledige) ondersteuning op geven. Hier op het forum doen we ons best om net wat meer op (en ook wel over) de randen van de ondersteuningsvoorwaarden te gaan zitten. Maar ook voor ons is de 4G router nog vrij nieuw.

@HermenBrinkman: de bevestiging hoor je binnen 24 uur te hebben. Als je hem nog steeds niet hebt, reageer op het privébericht dat je van me krijgt. Dan kijk ik dit na.

@Ilma_NL: de levertijd voor de router is op dit moment een 2 à 3 weken. Je krijgt bericht zodra hij verzonden wordt. Je kunt ook hier de status van je bestelling nakijken. Log daar in met je bestelnummer en postcode.

@goodiehard: jij krijgt ook een privébericht van me. Reageer daarop, dan check ik de hoe en waarom van jouw mogelijkheden 🙂
Reputatie 7
Badge +30
@pscherbeijn, eventueel kan je met toolbox programma's voor de Huawei de frequenties Tweaken. Ik denk dat er heel wat meer snelheid te behalen moet zijn.

Zie daarvoor het topic van @vanwijnen, en als je hulp nodig hebt zou ik daar even reageren of je eigen topic aanmaken.
Reputatie 1
@Ilma_NL: de levertijd voor de router is op dit moment een 2 à 3 weken. Je krijgt bericht zodra hij verzonden wordt. Je kunt ook hier de status van je bestelling nakijken. Log daar in met je bestelnummer en postcode.

Bedankt voor de info, wel jammer dat het nog zo lang duurt.
Op 1 augustus mijn 10GB 4g buitengebied bundel omgezet naar een onbeperkt bundel, dit zou maximaal een week duren, nu bijna 3 weken verder en nog steeds niks. Via de telefoon sta ik telkens minimaal een half uur in de wachtrij en dan is het antwoord, sorry mevrouw wij weten ook niet hoe lang het nog duurt. Kunnen jullie mij misschien meer informatie geven?
Heb nu sinds twee dagen 4G internet voor buitengebied in bedrijf. Ik moest eerst wachten op een antenne omdat de verbindingssterkte in mijn hele huis en tuin 0 - 1 streepje signaalsterkte gaf.
Met de buitenantenne is dit continu 3 streepjes.
Met de snelheid zit het wel goed, 20 - 40 Mbps. Maar het verbinden met een website is een ramp en resulteert regelmatig is een time out.
Heb een groot deel van dit item al doorgelezen maar zie nog niet een oplossing voor dit probleem. Wanneer gaat KPN dit verbeteren ?
Reputatie 2
@JohanGols Welke Apn gebruik je ? Ik had eerst ook dit soort problemen maar sinds ik APN Advancedinternet gebruik is het een heel stuk beter.
JohanGols schreef:

Heb nu sinds twee dagen 4G internet voor buitengebied in bedrijf. Ik moest eerst wachten op een antenne omdat de verbindingssterkte in mijn hele huis en tuin 0 - 1 streepje signaalsterkte gaf.
Met de buitenantenne is dit continu 3 streepjes.
Met de snelheid zit het wel goed, 20 - 40 Mbps. Maar het verbinden met een website is een ramp en resulteert regelmatig is een time out.
Heb een groot deel van dit item al doorgelezen maar zie nog niet een oplossing voor dit probleem. Wanneer gaat KPN dit verbeteren ?

Kun je eens naar een DOS Venster gaan en een ping uitvoeren naar een willekeurige website en het resultaat hier plaatsen?
Heb je ook op andere plekken rond het huis gekeken of het signaal beter is?
Check het forum tevens voor de LTEWatchH.exe tool om je buitenantenne uit te richten!
Reputatie 3
@JohanGols
vanwijnen schreef:

Ik heb zojuist ook APN: fastinternet en APN: basicinternet getest.
Conclusie: dit euvel doet zich voor bij zowel de APN fastinternet als basicinternet.
Bij advancedinternet geen problemen.
N.B.: Dit euvel heeft ook invloed op Dropbox, OneDrive, Google Drive e.d. + kennelijk ook het volledig laden van websites.

Ook denk ik dat er meer snelheid te behalen is, door je antenne zo goed mogelijk uit te richten. Probeer bijv. Video 4 eens uit: https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/handige-video-s-om-4g-te-optimaliseren-435158
Iedereen bedankt voor de reacties..
Ik heb de antenne met LTE watch uitgericht en met Toolbox 0.9 de beste instelling gekozen.
Mijn SINR zit nu bijn constant op 15 en mijn downloadsnelheid haalt nu 60 Mbs.
Nu wil ik echter APN advanced installeren maar vind in mijn Huawei instellingen alleen maar KPN fast internet - KPN internet en KPN prepaid.
Ik de zipfile kpn-4g-advancedinternet-15-8-2017-v2 gedownload maar zie na uitpakken alleen twee mappen met WAV files.
Hoe installeer ik deze APN ?
Reputatie 3
@JohanGols
1) Zorg dat je verbonden bent met je modem/router dmv. kabeltje of wifi.
2) Open op je computer je browser
3) In de balk bovenin, waar je normaal bijv. https://www.google.nl hebt staan, haal je alles weg en vul je in: 192.168.8.1 en druk je op enter
4) Je ziet nu de hoofd-pagina van je modem/router; Klik op Settings en vul je gebruikersnaam + wachtwoord in (standaard is dat admin & admin) en klik Log in
5) Klik op Nieuw profiel/New profile
6) Vul bij APN name/naam: advancedinternet in; doe dit ook bij APN: en laat gebruikersnaam + wachtwoord leeg
7) Klik op Save/Opslaan... Klaar!
Bedankt,

Was dus heel eenvoudig.
Pagina's laden nu flitsend
Reputatie 1
Ping blijft hier rond de 30 hangen, met deze aanpassing. Ik zie geen verschil.

Lijkt er zelfs op dat ik van 160mb naar 100 mb ga. Weer terug gezet,
Reputatie 3
@BonesNL
Zou jij eens een bestand van 1GB kunnen uploaden om te zien of deze corrupt binnen komt na het downloaden?
Weten we gelijk of het aan de APN ligt of aan iets anders.
Reputatie 7
Badge +27
@Stephanievs: Vervelend dat het zo lang duurt! We doen ons best de wachtrijen bij de telefonische helpdesk terug te dringen. Zo is het sinds kort ook mogelijk te chatten op kpn.com/buitengebied. Als er beschikbare medewerkers zijn krijg je de mogelijkheid om een chat te starten. Er wordt aan gewerkt om dit structureel op te lossen. Hopelijk heb je inmiddels duidelijkheid of kun je anders op deze manier verder geholpen worden.
Reputatie 1
melding gekregen dat modem weer op voorraad zijn. afspraak gemaakt voor zondag. :-)
Jaren op gewacht op snel internet. ben reuze benieuwd.
Op 1 en 3 Augustus uren in de wacht voor 0800-0201165 en op 3 augustus uiteindelijk kunnen aanmelden voor 4G buitengebied. Netjes zijn alle benodigde gegevens doorgegeven en er werd medegedeeld dat de 4G modems op waren en pas weer vanaf 21 augustus beschikbaar. Wanneer de modems weer beschikbaar zouden zijn zou er contact vanuit KPN hierover opgenomen worden om een afspraak te maken.

21 augustus op het forum gekeken of het al opschoot met die 4G modems en daar lezen we toevallig op het KPN forum dat de status van de 4G buitengebied bestelling gechecked kan worden op mijnbestelling.kpn.com d.m.v het bestel nr. dat per e-mail toegestuurd zou zijn.

Echter hebben we nooit een bevestigingsmail van de bestelling ontvangen en er is ons ook nooit medegedeeld dat we die zouden krijgen.

Voor de zekerheid 21 augustus toch maar weer 0800-0201165 gebeld en daar kregen we na lang wachten een zeer klantonvriendelijke en ongeduldige medewerkster aan de telefoon.
In het systeem bleek niets bekend over onze bestelling.
Ja maar hoe kan dat nou vragen we, want wij hebben wel een mailtje voor een klantvriendelijkheidsonderzoek naar aanleiding van deze bestelling ontvangen?

"Geen idee meneer, wij kunnen niet zover in het systeem terug kijken" zegt de KPN medewerkster.

Een partij van het formaat KPN waarbij niet 3 weken in het systeem terug gekeken kan worden???

"U moet maar een nieuwe bestelling plaatsen en dan ontvangt u binnen 5 dagen een bevestigings e-mail. Het kan daarna nog weer 3 tot 4 weken duren voordat u een afspraak kunt maken voor de uitlevering van de modem"

Maar moeten we nu opnieuw weken in de wachtrij gaan staan, ondanks het feit dat KPN zelf een fout heeft gemaakt? Kunt u ons niet wat naar voren schuiven?

"Nee meneer dat is niet mogelijk, u dient gewoon weer opnieuw 3 tot 4 weken te wachten" zegt de KPN medewerkster ongeduldig en geagiteerd.

Toppunt van onklantvriendelijkheid. Maar hoe kan het dan toch dat onze eerste bestelling verdwenen is?

"Waarschijnlijk omdat u niet heeft gereageerd op de e-mail waarin wordt gevraagd een afspraak in te plannen. Als daar niet op gereageerd wordt, dan wordt de bestelling automatisch geannuleerd." deelt de KPN medewerkster mede.

Die e-mail ook nooit gekregen natuurlijk en qua mailserver zou de aflevering geen probleem moeten zijn, aangezien er een e-mail adres van KPN zelf wordt gebruikt. Tevens klopt het geheel niet wat de KPN medewerkster mededeelt, want 4G buitengebied bestellingen worden niet automatisch geannuleerd als er niet wordt gereageerd om een afspraak in te plannen. Dan wordt er namelijk alsnog telefonisch contact opgenomen door de KPN om een afspraak in te plannen (Zie de screenshot bevestigingsmail van een ander forumlid (Hirzo) op https://forum.kpn.com/internet-9/4g-buitengebied-beschikbaar-op-mijn-adres-434910 en https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/601c0930-30c0-404d-9eb3-122f3c1fb2d1.png )

Ik vindt deze hele gang van zaken rondom KPN 4G Buitengebied ronduit onprofessioneel. De totale onderbezetting op de klanten/bestelservice, het tekort aan 4G modems al na 2 dagen, de klantonvriendelijkheid van de KPN mederwerkers. De falende en te kortschietende klantsystemen. De wijze waarop na fouten, niet voor een klantvriendelijke oplossing wordt gezorgd.

Het is al erg genoeg dat KPN jarenlang het buitengebied geheel heeft genegeerd, geen enkele upgrade daar uitvoert op het ADSL netwerk en ook de uitrol van glasvezel via het opkopen van reggefiber en glasvezelproviders heeft stilgelegd. Maar nu KPN de hete adem van (lokale) glasvezelinitiatieven in het buitengebied in de nek voelt, dan toch maar met een halve oplossing als 4G op de proppen komt, in een poging deze (lokale) glasvezelinitiatieven nog even snel de pas af te snijden. En dan wordt er als "slagroom op de taart" ook nog eens op deze manier met trouwe klanten omgesprongen? Nou dat glasvezel van lokale initiatieven gaat steeds harder lonken op deze manier!
Reputatie 2
Goedenavond,

Geweldig, ik heb nu KPN vast internet (snelheid slechts 6Mbit) en gratis 4G buitengebied met een downloadsnelheid van 90 Mbit ! Alles werkt perfect en ik word elke keer fantastisch geholpen door de klantenservice. Ik heb de volgende vraag, ik heb nu mijn ADSL abonnement uitgebreid met interactieve tv, dit wordt binnenkort opgeleverd. Kan ik interactieve tv ook aansluiten op de 4G buitengebied router ? of moet dat via de ADSL experiabox ? Ik ben bang dat het ADSL signaal te zwak is vandaar mijn vraag.
Wederom bedankt, Peter
peter1969 schreef:

Goedenavond,

Geweldig, ik heb nu KPN vast internet (snelheid slechts 6Mbit) en gratis 4G buitengebied met een downloadsnelheid van 90 Mbit ! Alles werkt perfect en ik word elke keer fantastisch geholpen door de klantenservice. Ik heb de volgende vraag, ik heb nu mijn ADSL abonnement uitgebreid met interactieve tv, dit wordt binnenkort opgeleverd. Kan ik interactieve tv ook aansluiten op de 4G buitengebied router ? of moet dat via de ADSL experiabox ? Ik ben bang dat het ADSL signaal te zwak is vandaar mijn vraag.
Wederom bedankt, Peter

Interactieve TV loopt altijd via de Experiabox

Reageer