4G Internet voor het Buitengebied

• 11 november 2015
  • 500 reacties
  • 41771 keer bekeken

Toon eerste bericht

500 reacties

Peter1969:

Interactieve TV is niet mogelijk via 4G, interactieve TV werkt alleen via ADSL of Glasvezel.
Aangezien ADSL bij jou zoals je aangeeft waarschijnlijk te langzaam is voor interactieve TV, is dit geen mogelijkheid en zal je je wanneer de mogelijkheid zich hopelijk voor je aandient, wellicht bij een (locaal) glasvezelinitiatief aan kunnen sluiten en op die manier wellicht wel HD kwaliteit (interactieve) TV via glasvezel kunnen krijgen.
Reputatie 2
Bedankt, inmiddels aangesloten via ADSL en het werkt prima ondanks onze trage 6Mbit ADSL aansluiting. Zelfs tv kijken en tegelijk gamen is geen probleem (games downloaden en tegelijk tv kijken geeft wel problemen)

Glasvezel gaat hier de komende eeuw niet aangelegd worden ben ik bang, te weinig geintresseerden.
Peter1969:

Het zal je nog erg meevallen hoe veel geïnteresseerden er in het buitengebied zijn voor glasvezel. In Friesland, Drenthe, Groningen, Flevoland, Gelderland zijn er vele (locale) glasvezelinitiatieven onstaan uit buurtgemeenschappen en plaatselijke belangengroepen, die in de loop der tijd de krachten hebben gebundeld en in samenwerking met Gemeente en Provincie fantastische vooruitgang hebben geboekt en zo goed als klaar staan om grote delen van het buitengebied van glasvezel te voorzien. Je zou eens kunnen informeren bij jouw buurtvereniging of plaatselijk belang of dat in jouw omgeving ook het geval. En mocht dat nog niet het geval zijn dan kunnen zij wellicht ook een glasvezelinitiatief opstarten om de omgeving van glasvezel te voorzien.

4G is een leuke tijdelijke oplossing die qua snelheid wat verlichting biedt aan de meest achtergestelden in het buitengebied, maar zal nooit een echte oplossing vormen, vanwege de beperkte capaciteit van de 4G masten en het niet mee kan groeien met toekomstige ontwikkelingen. Ik lees nu als verhalen dat mensen geen 4G Buitengebied abonnement af kunnen sluiten omdat de mast vol zit. Met 4G moet je de mast met velen delen en dat kan de snelheid en stabiliteit van de verbinding sterk beïnvloeden als het erg druk is op de 4G mast. Met glasvezel hoef je je verbinding niet te delen en glasvezel heeft ook nog zoveel meer extra capaciteit over dat het daarom ook nog zeer toekomstbestendig is. Alleen KPN wil daar niet in investeren omdat zij deze investering niet snel genoeg (binnen 8 jaar) terug kunnen verdienen (Return on Investment) en dat vinden de aandeelhouders niet leuk. Lokale glasvezelinitiatieven gesteund door gemeentes en provincie kunnen de investering over een veel langere periode uitspreiden. Het enige wat de aanleg van glasvezel bemoelijkt zijn Europese staatssteun- en aanbestedingsregels die nogal voor vertraging zorgen. Maar glasvezel staat op het punt om aangelegd te gaan worden in grote delen van het buitengebied en dat is waarschijnlijk ook de reden dat KPN met deze "nobele" 4G buitengebied actie komt in een laatste poging hun klanten in het buitengebied te behouden, welke KPN jarenlang links heeft laten liggen en zelf niet van glasvezel wil voorzien.

Maar voorlopig hebben de meest achtergestelden in het buitengebied even wat verlichting gekregen. Hebben de inspanningen van vele actieve buitengebied bewoners om wat aan hun achterstandspositie op internet gebied te doen, toch alvast wat opgeleverd 🙂
Reputatie 2
Wij wonen in de randstad, 600 meter van een doorgaande weg die al voorzien is van kabel (ziggo) Mijn 3 buren hebben geen enkele interesse in snel internet. Om die kabel door te trekken kost 25.000 euro die ik dan alleen moet ophoesten. Hiervoor hebben we lopen klooien met Tmobile maar de datalimiet zorgde voor heel veel stress. tussenoplossing of niet, op dit moment zijn we dolblij met KPN
Peter1969

Jij hebt wel veel pech gehad daar qua verbinding. In jouw situatie is 4G internet naar mijn mening wel een uitkomst!

Helaas leven we niet meer in tijden dat de infrastructuur in handen van de overheid is, zoals begin vorige eeuw elk huis in Nederland op koper werd aangesloten door het Telecom Staatsbedrijf, ook het buitengebied. Maar sinds het staatsbedrijf is geprivatiseerd en KPN een beursgenoteerd bedrijf is, spelen de belangen van burgers geen rol, maar slechts de belangen van de aandeelhouders van KPN. Met als gevolg marktfalen en marktmonopolies in de oh zo bejubelde maar falende neoliberale vrije markt.

Eigenlijk zou de telefonie en internet infrastructuur gewoon in overheidshanden moeten blijven waar partijen als KPN hun diensten aan kunnen bieden.
Glasvezel kan dan als nutsvoorziening worden aangemerkt, waarbij iedereen in Nederland daar op aangesloten dient te worden. Dan was momenteel waarschijnlijk heel Nederland al lang verglaasd en hadden we voorop kunnen lopen in de digitale kennis economie. Partijen als KPN houden de vooruitgang in ons land louter uit winstbelang geheel onnodig tegen. Sinds de KPN Reggefiber en diverse glasvezelproviders heeft overgenomen, heeft de KPN de hele uitrol van glasvezel stilgelegd en investeert slechts in goedkopere inferieure oplossingen als VDSL en 4G.

Maar 4G geeft het deel van de mensen die het moesten doen met een ADSL lijntje tot 12 Mbit in ieder geval weer een beetje lucht en ik ben blij dat mensen als jij daarmee (voorlopig) geholpen kunnen zijn.
21 augustus 2017
https://forum.kpn.com/internet-9/4g-internet-voor-het-buitengebied-372430/index12.html#post519388
Voor de tweede maal 4G Buitengebied telefonisch moeten bestellen omdat KPN de telefonisch bestelling op 3 augustus 2017 is kwijtgeraakt. Gemeld werd door de KPN klantenservice dat er geen 4G modems op voorraad waren en we wederom 3 tot 4 weken moesten wachten op een modem.

23 augustus 2017 meldt forumlid Ilma_NL het volgende
https://forum.kpn.com/internet-9/4g-internet-voor-het-buitengebied-372430?postid=519302
melding gekregen dat modem weer op voorraad zijn. afspraak gemaakt voor zondag. :-)
Jaren op gewacht op snel internet. ben reuze benieuwd.

25 augustus (vandaag) krijgen we de volgende e-mail binnen van KPN:
Dit is een update over uw bestelling van de Vaste Huawei B525 4Gplus Mobiel Internet Router, White met bestelnummer ******************.
Helaas hebben wij de Vaste Huawei B525 4Gplus Mobiel Internet Router, White tijdelijk niet op voorraad. Onze excuses hiervoor. In deze e-mail informeren wij u over het vervolg.
Wij houden u op de hoogte
Zodra uw Vaste Huawei B525 4Gplus Mobiel Internet Router, White op voorraad is, bellen wij u met nummer *********** voor een bezorgafspraak. Wij houden u ook via e-mail en sms op de hoogte.
Ondertussen doen wij er alles aan om uw nieuwe mobiele toestel zo snel mogelijk te leveren.

Toch echt ongelooflijk dit... lijkt Zonnedael wel!!!
Reputatie 2
@De Majoor Klopt ! Ik snap je verhaal maar ik zit er iets anders in tov KPN. Toen ons huis gebouwd werd wilden we een telefoon/adsl aansluiting dit kon alleen als we een telefoonabonnement bij KPN zouden nemen. We hebben toen het goedkoopste budget telefoon abo genomen (ik meen iets meer dan een tientje in de maand) en daarvoor werd de kabel vanaf onze buren tientallen meters verlengd tot in onze meterkast. Tijdens de bouw en ook daarna is de kabel meerdere malen beschadigd, elke keer kwam KPN kosteloos de boel repareren. Vorig jaar was er een kabelbreuk ergens op de laan, wederom zijn er 2 man kosteloos enkele dagen aan de gang gegaan om de breuk te lokaliseren, uit te graven en te repareren. En nu krijgen we ook nog eens gratis 4G Buitengebied omdat we zo'n lage adsl snelheid hebben ! Voor mij kan KPN niet meer stuk, ik hoop dat ze ook nog wat doen aan de wat hoge tarieven voor mobiele telefonie want dan stap ik daar ook mee over.
Reputatie 1
Vanochtend vroeg werd mijn modem geleverd perfect.
Uitpakken, simkaart erin, stekker in stopcontact en gaan met die banaan?
Nog ff modeminstellingen nalopen, maar profielen waren ook al geupdate dus dat stond allemaal goed.
Met een buitenantenne valt er vast nog wat winst te halen omdat ik maar 3 streepjes heb en als ik alleen de deur open zet al 4. (Deur is met heel dik issolatieglas)
Speedtest gaat ook goed 45-70 down en 35-50 up.
Wat alleen heel vreemd is dat de playstation 4 pro zowel bekabeld als met wifi down wel dezelfde snelheid haalt(45-70mbps) maar up tussen de 1 - 5 Mbps haalt.
Als iemand daar een oplossing voor heeft zou heel mooi zijn.
Ik heb profiel al een keer gewijzigd naar advanced internet maar dit geeft geen beter resultaat.
Reputatie 7
Badge +30
Die Playstation, hoe meet je die? Die ingebouwde speedtest is totaal ruk en de downloads gaan in MB/s ipv Mbit/s dus een factor 8 verschil.
Reputatie 1
Ik heb het nu ook getest via de browser maar kom dan ook met 14955 kbps down en 1174 kbps up.
Met speedtest.nl gemeten.
En als ik met mijn laptop of ipad test is de upload wel snel.
Vreemd maar waar
Reputatie 7
Badge +30
Sowieso geen speedtest.nl gebruiken, maar speedtest.net. Ik denk dat de flash versie daarvan niet werkt op de PS4, maar de HTML5 versie misschien wel.
Verder kan het nog zijn dat de PS4 iets doet met die webbrowser, dat die bijvoorbeeld maar weinig resources tot z'n beschikking heeft o.i.d.
Reputatie 1
Sowieso geen speedtest.nl gebruiken, maar speedtest.net. Ik denk dat de flash versie daarvan niet werkt op de PS4, maar de HTML5 versie misschien wel.
Verder kan het nog zijn dat de PS4 iets doet met die webbrowser, dat die bijvoorbeeld maar weinig resources tot z'n beschikking heeft o.i.d.

Speedtest.net geeft wel de juiste waarde weer op ps4.
Wel vreemd omdat ik dit vaker op verschillende plekken getest heb en dan de snelheden altijd overeen kwamen ps4 en speedtest op laptop of ipad.
Zal later nog eens testen als ik de modem naar buiten neem. Kijken of ik daar veel winst uit kan halen.
Anders een buitenantenne nemen.
Maar eerste indruk is zeer positief. Het is plug and play.
En ik kom uit de ict wereld dus had eerste instantie verwacht dat ik veel moest finetunen maar niets is waar. Dit had mijn zoon nog kunnen aansluiten.
Mijn zoon is 4 maanden???
Reputatie 1
Een buitenantenne is die alleen voor verbetering van 4g signaal wat die opvangt of ook voor wifi signaal bereik.
Zeg maar heb je dan ook bereik als je achter in de tuin wilt internetten?
Reputatie 2
@Ilma_NL De buitenantenne is alleen voor verbetering van de ontvangst. Voor een sterker signaal in bv de tuin zijn er verschillende andere mogelijkheden. Zelf gebruik ik extra accesspoints van Engenius.
Badge +2
Hallo @De Majoor

Het spijt me te vernemen dat je bestelling niet helemaal gegaan is zoals je gewild en verwacht had. Na introductie van de nieuwe abonnementsvorm is de belangstelling boven verwachting groot. Daarom kan het zijn dat je wat langer duurt voordat je gebruik kunt maken van je 4G Buitengebied aansluiting.

Ik begrijp dat het inmiddels gelukt is de bestelling succesvol te plaatsen, maar dat de router nog niet leverbaar is. Ik kan je dan ook alleen maar vragen dit af te wachten, hoewel ik snap dat je geduld en begrip aardig op de proef gesteld wordt. Ik kan geen invloed uitoefenen op de (snelheid van) levering, maar als ik iets concreet voor je kan betekenen, hoor ik het graag.

Hallo,

Vandaag heb ik mijn Huawei B525, in de meterkast, aangesloten en was positief verrast wat de download/upload snelheid was.

Nu is mijn vraag, zou een buiten antenne nog verschil kunnen maken?

Reputatie 2
@Alle-Dijkstra ik denk dat je al een snelheidsverbetering kan halen als je de router op een andere plek zou kunnen neerzetten, zo direct mogelijk richting de zendmast (bv bij een raam) Hoever zit je ongeveer van de zendmast en hoeveel streepjes ontvangst heb je op de router ?
@peter1969 Ik heb op het modem 3 streepjes. Ik heb het modem ook getest voor het raam beneden en boven. De snelheden waren lager dan in de meterkast.
Reputatie 2
@Alle-Dijkstra LteWatch http://www.lte-anbieter.info/ltewatch/index-en.php is een handig programmaatje waarmee je realtime de sterkte van je ontvangst kan testen. Ik ben benieuwd hoever je van de zendmast afzit. Wij zelf wonen zo'n 800 meter van de kpn zendmast en hebben daar vrij uitzicht op. We halen na veel testen nu een snelheid van zo'n 90Mbps met buitenantenne (die gewoon binnen staat) en 80Mbps zonder buitenantenne. Nu weet ik wel dat afstand alleen niet de enige factor is maar onze ervaring is dat met heel veel geduld en miniscuul uitlijnen er heel veel winst te behalen valt. Als ik bv het modem beneden in de meterkast zet haal ik maar een snelheid van zo'n 40Mbps.
Met LTEWatch haal ik de beste sterkte in de meterkast(geen idee waarom).
Ik denk dat ik zo'n 2 km van de mast zit.

Zal morgen eens de schuur proberen, deze heeft vrij zicht richting de mast.
@ De Majoor

Ik woon in een buitengebied waar eindelijk glasvezel is gekomen. Ik ben blij dat ik niet ben ingestapt en wel om de volgende redenen:
1. Ik was alleen geïnteresseerd in sneller internet, Voor TV heb ik mijn schotel-ontvangers die mij veel meer zenders geven als enig glasvezelnet.. De snelheid van internet wordt beloofd op 150 Mbps maar tot nu toe zie ik bij deelnemers alleen maar snelheden van van 20 - 35 Mbps.
2. De aanleg van glasvezel is geforceerd. Bij ons moest 50 % van de aanwonenden meedoen wilde het project doorgaan. Op het internet was dit te volgen en tot twee dagen voor de sluitingsdatum was het aantal deelnemers 42%. En op de sluitingsdatum was het aantal deelnemers plotseling exact 50 %. Jaja.
3. De providers waaruit ik kan kiezen zijn mij totaal onbekend waardoor ik geen inzicht in de betrouwbaarheid heb.

Ik heb nu mijn 4G internet en ben blij met mijn snelheden van 60 - 80 Mbps terwijl ik mijn omgeving (omgeving Coevorden, omgeving Hoogeveen, omgeving Almelo ) diverse deelnemers zie die teleurgesteld zijn door snelheden van 20 - 30 Mbps
Reputatie 7
Ik woon in een buitengebied waar eindelijk glasvezel is gekomen. Ik ben blij dat ik niet ben ingestapt...Wij zijn gelukkig al vele jaren voorzien van een glasvezel aansluiting en wij hebben een 500Mbps abonnement.
De werkelijke snelheid ligt steevast rond de 520Mbps en voor de laatste storing moet ik heel diep in mijn geheugen graven.
Nee, voor mij niets anders dan glasvezel, snel en zeeeer betrouwbaar.
Wie legt bij jullie het glasvezelnetwerk aan?
De aanleg van de glasvezel wordt grotendeels door Polen gedaan.
Maar veel belangrijker is de apparatuur die geïnstalleerd wordt en door wie.
In een buitengebied met marginale winsten zal hierop stevig bezuinigd worden. Combineer dit met onervaren providers en je merkt het resultaat.
Reputatie 7
De aanleg van de glasvezel wordt grotendeels door Polen gedaan...Ja, logisch dat dat door Polen gedaan wordt maar het gaat mij om het bedrijf die die glasvezel aanlegt.
Hoofdaannemer was BAM. Van de diverse sub aannemers weet ik het niet meer omdat ik er niet mee te maken had.
Maar waarom ben je hier zo erg in geïnteresseerd ?

Reageer