4G Internet voor het Buitengebied

• 11 november 2015
  • 500 reacties
  • 41698 keer bekeken

Toon eerste bericht

500 reacties

Reputatie 7
Hoofdaannemer was BAM. Van de diverse sub aannemers weet ik het niet meer omdat ik er niet mee te maken had.
Maar waarom ben je hier zo erg in geïnteresseerd ?
Oke, nog een stapje hoger. Welke organisatie heeft opdracht gegeven voor de aanleg van dat glasvezelnetwerk en gaat dat glasvezelnetwerk exploiteren. Bij consumenten glasvezelnetwerken van KPN is dat Reggefiber, welke organisatie is dat bij jullie? Is dat toevallig CIF?
Het netwerk is van Cogas kabel infra buitengebied. wij zouden dus een contract met Cogas en een aanbieder krijgen
Reputatie 7
Het netwerk is van Cogas kabel infra buitengebied. wij zouden dus een contract met Cogas en een aanbieder krijgenHelder, Cogas is voor mij een onbekende partij maar ik begrijp dat dit eigenlijk een netbeheerder (nutsvoorziening) is in oost Nederland en dat glasvezelnetwerken een vrij nieuwe business voor ze is.
Toch zouden ook zij in staat moeten zijn om eenvoudig 100Mbps verbindingen over glasvezel aan te bieden.
Aanbieden doen ze het wel, maar bij iedereen staat het woordje 'tot' er voor.
Ik ken nu diverse mensen die diep teleurgesteld zijn en hun contract opgezegd hebben omdat er niet geleverd wordt wat beloofd is.
Ik ken nu diverse mensen die diep teleurgesteld zijn en hun contract opgezegd hebben omdat er niet geleverd wordt wat beloofd is.
Glasvezel is ook al een 40 jaar oude techniek die ingehaald wordt door draadloze techniek
Reputatie 7
Ook KPN gebruikt het woordje tot, maar geeft bij glasvezel verbindingen wel degelijk de garantie dat die snelheid ook gehaald zaal worden. Alleen bij koperverbindingen wordt de tot snelheid door KPN niet gegarandeerd. Heeft Cogas niet soortgelijke voorwaarden?

...Glasvezel is ook al een 40 jaar oude techniek die ingehaald wordt door draadloze techniekDit ben ik niet met je eens, ik denk dat het een illusie is om te denken dat draadloze technologie op korte en middellange termijn glasvezelnetwerken zal inhalen.
Ik zie nog niet zo snel dat ik draadloos een stabiele 1Gbps verbinding heb terwijl de 15.000 andere huishoudens in mijn woonplaats dat ook hebben.
Weet ik niet, ben ik ook niet in geïnteresseerd. Als 5G komt is glasvezel helemaal niet meer interesanr.
Reputatie 7
...Als 5G komt is glasvezel helemaal niet meer interesanr.Voor een buitengebied misschien, maar voor dichtbevolkte gebieden absoluut niet. De capaciteit van een zendmast moet wel gedeeld worden door de daarop aangesloten apparaten.
Reputatie 2
Badge
Weet ik niet, ben ik ook niet in geïnteresseerd. Als 5G komt is glasvezel helemaal niet meer interesanr.

Ik woon in het buitengebied, en ik heb nu KPNs 4G internet in huis. Maar, ik blijf overtuigd dat glasvezel is nog steeds het beste oplossing voor snel internet in het buitengebied. 4G zie ik nog steeds als een tijdelijk oplossing, en ik wil mijn 4G abonnement opgeven zo spoedig mogelijk voor glasvezel, als wij de kans krijgen.

TNO, in opdracht van het Ministerie van Economische zaken, de toepasbaarheid van mobiele toepassingen, bijvoorbeeld 4G/LTE als alternatief voor FttH (Fiber to the Home, d.w.z. glasvezel) heeft onderzocht. De resultaten waren in het rapport “De toekomst van digitale connectiviteit in Nederland” (publicatienummer 2016.076.1636) vorig december gepubliceerd.

Van de managementsamenvatting van het rapport (pagina 6 & 7):

“We zien mobiele netwerken als een essentiële aanvulling op de vaste infrastructuren, maar niet geschikt als één-op-één alternatief daarvoor.

…het aanbod van snelle vaste en mobiele accessnetwerken in het buitengebied een knelpunt blijft. Dit is een bekende kwestie die ook weer terugkomt in vier van de vijf sectorcasussen (agricultuur, mobiliteit, onderwijs en zorg). De groep huishoudens en bedrijven die buiten de dekking valt kijkt tegen een achterstand in capaciteit aan. Dit effect wordt versterkt doordat er in de dienstverlening in veel (maatschappelijke) sectoren een verschuiving plaatsvindt van digital first naar digital only. Hierdoor heeft deze groep nu of op termijn geen of gebrekkige toegang tot belangrijke diensten vanuit bijvoorbeeld de zorg en het onderwijs. Mobiele netwerken zullen geen volwaardig alternatief worden voor vaste infrastructuren.”

5G mobiele netwerken technologie is nog steeds ver weg. En in het TNO rapport staat (pagina 87):

“We achten deze [5G] visie echter nog te pril met teveel vragen omringd dat we hier nog niet de conclusie aan verbinden dat 5G binnen de beschouwde periode een alternatief gaat bieden voor vaste aansluitnetwerken.”
Reputatie 1
Ik heb mijn buitengebied nog niet ontvangen, maar heb het vermoeden dat het niet goed gaat komen.
Net nadat bekend werd dat buitengebied beschikbaar was gelijk gebeld met KPN, ik wilde het graag bestellen. Dit kon nog niet gratis omdat ik klant ben bij XS4All, overstappen is geen enkel probleem.
De aardige dame aan de telefoon stelde mij het volgende voor: "We regelen de verhuizing, dit duurt gemiddeld drie weken, zolang is momenteel ook de levertijd van de modems, dus ik zorg ervoor dat het hele pakket in één keer geleverd gaat worden".
So far, so good op de belachelijke wachttijd van 90 minuten na dan.

Een week geleden ontving ik het pakket met daarin een modem voor de vaste lijn en de tv-ontvanger. Tot mijn verbazing, geen 4g buitengebied. Ook in de bestelling zie ik dit nergens terugkomen. Ik heb geen bevestiging voor 4g buitengebied, helemaal niets. Contact gehad met een medewerker van de KPN en deze gaf aan dat het allemaal prima in de computer stond en ik deze week mijn modem kan ontvangen. Dit zou nog kunnen komen dan...ik wacht af.

Ondertussen gaat het bij mijn buurman ging het anders.
Deze heeft reeds KPN en kon dus gratis het 4g voor het buitengebied krijgen en dit heeft hij dan ook besteld en tot mijn verbazing werd het pakket met het 4g modem anderhalve week terug al aangeboden. Dit terwijl er één dag tussen onze bestellingen zat en mij werd verteld dat de modems niet leverbaar zijn, hoe dan ook, nu komt het verhaal.
Zijn vrouw was thuis maar mocht het pakket niet in ontvangst nemen van de bezorger.
Het modem zou de volgende dag wederom aangeboden worden. De volgende dag was de buurman er niet, maar had alles klaargelegd. Helaas mocht buurvrouw het pakket alsnog niet in ontvangst nemen, desondanks een paspoort, pin pas en etc. voorhanden was.
En nu gaat het mis.
Buurman belt KPN wanneer hij zijn modem kan ontvangen. Deze is teruggestuurd en nu moet het alsnog opnieuw worden aangevraagd wat weer 3 weken gaat duren voordat het modem in ontvangst genomen kan worden.
Buurman is het hier niet mee eens en vraagt of het mogelijk is enkel de sim-kaart af te sturen zodat hij zelf het modem, welke overal voor zo'n €240,- uit voorraad leverbaar is kan aanschaffen. Dit is geen enkel probleem en de sim-kaart wordt afgestuurd. Na een week besluit hij te bellen waar deze blijft, deze blijkt bij de transporteur vergeten te zijn en transporteur beloofd volgende dag te leveren. De volgende dag telefoon van de transporteur of er iemand thuis is, want hij is er met enkele minuten.
Het blijkt dan dat de transporteur 230km verderop probeert het pakket af te leveren, geen idee hoe het daar is beland. Het adres op het pakket is wel correct, echter zit de transporteur helemaal verkeerd. Wederom bellen met KPN en de aardige mevrouw geeft aan dat enkel een simkaart bestellen helemaal niet mogelijk is en dat het belachelijk is hoe het gaat. Na 45 minuten overleg met haar meerdere is alles opgelost en wordt op zondag 3 september alsnog alles met spoed afgeleverd.
Op 3 september staat er keurig netjes een transporteur op de stoep, met...enkel een sim-kaart. Geen modem. Na zojuist weer gebeld te hebben wordt wederom verteld door KPN dat dat niet mogelijk is en hoe het toch gebeurt is weten ze niet. Hoe dan ook, buurman blij, nu kan hij een modem bestellen. "Nee!"
Dit kan dus niet. Want de Simkaart wordt door KPN geblokkeerd omdat deze zonder modem is geleverd. Na de annulering kan een levering voor 4g buitengebied opnieuw gestart worden. Dit duurt dan ongeveer drie weken!

Wat zijn ze daar toch aan het doen?
Reputatie 1
Badge
Afgelopen vrijdag na 31 dagen ongeduldig wachten eindelijk het 4g modem ontvangen. Na tien jaar (stabiel) adsl2 met 4Mbps down / 0,5 Mbps up naar ongeveer 140Mbps down / 40Mbps up. Wat een verademing!

Enig minpuntje tot nu toe: modem is helaas niet in bridge mode te zetten. Is volgens mij wél een optie in de standaard Huawei firmware, maar het lijkt erop dat KPN deze optie heeft geblokkeerd. Is niet anders. Verder zeer tevreden!
Reputatie 1
Enig minpuntje tot nu toe: modem is helaas niet in bridge mode te zetten!
Wat is het voordeel van bridge tegenover bijvoorbeeld DMZ? Via portsharing is het ook prima te doen toch?
Gister een mail gehad dat er een bezorgmoment kan worden ingepland, das mooi. Ook al weken zitten googlen om de twee netwerken die onstaan aan elkaar te knopen.

Nu zit ik net te kijken naar het (te leveren modem), dit is een Vaste Huawei B525 4Gplus Mobiel Internet Router. Deze heeft naast het 4G ontvangst ook een WAN poort. Zou het mogelijk zijn hier het adsl modem (bridged) op aan te sluiten zodat het probleem eigenlijk al wordt opgelost ? Of is dit modem helemaal dicht getimmerd ?
Reputatie 1
Een ubiquity edge router X ertussen, deze ondersteund load balancing en failover. Zo knoop je twee verbindingen aanelkaar. Ik doe het zelf met een Unity security gateway.
Een ubiquity edge router X ertussen, deze ondersteund load balancing en failover. Zo knoop je twee verbindingen aanelkaar. Ik doe het zelf met een Unity security gateway.
Bedankt voor de tip maar dat was de vraag niet eigenlijk.

De vraag was of het mogelijk was mijn (kpn) adsl modem op de WAN poort aan te sluiten om zo de netwerken aan elkaar te knopen.
Reputatie 1
[quote=phanegem]
De vraag was of het mogelijk was mijn (kpn) adsl modem op de WAN poort aan te sluiten om zo de netwerken aan elkaar te knopen.

Ik heb je wel net weken Googlen bespaart ;)

Over de wanpoort,
Bij mijn weten niet. Ik vermoed dat die optie nu getest wordt om een wan en 4g verbinding te koppelen. Ergens in het forum staat een link naar desbetreffende item.
Reputatie 3
Badge +2
Gister een mail gehad dat er een bezorgmoment kan worden ingepland, das mooi. Ook al weken zitten googlen om de twee netwerken die onstaan aan elkaar te knopen.

Nu zit ik net te kijken naar het (te leveren modem), dit is een Vaste Huawei B525 4Gplus Mobiel Internet Router. Deze heeft naast het 4G ontvangst ook een WAN poort. Zou het mogelijk zijn hier het adsl modem (bridged) op aan te sluiten zodat het probleem eigenlijk al wordt opgelost ? Of is dit modem helemaal dicht getimmerd ?

De router schakelt automatisch over op de WAN poort zodra die wordt aangesloten en dan werkt 4G niet meer. Die WAN poort is dus alleen bedoeld als backup voor als 4G niet werkt, je kunt 4G en de WAN poort niet samen gebruiken.

Als je 4G en ADSL samen wil gebruiken heb je een load balancing router nodig. Ik gebruik daarvoor een TP-Link TL-ER604W, die is redelijk simpel te installeren en kost ongeveer 85 euro.

Overigens gebruik ik die nu in een andere situatie met 2 WAN poorten, want ik heb mijn Huawei 4G router ook nog niet binnen. Zodra dat wel het geval is zal ik proberen om 4G en ADSL hiermee samen te gebruiken, dat gaat ongetwijfeld werken.
Reputatie 7
Badge +10
@Redwood, wat erg om te lezen dat de levering van 4G Buitengebied bij jouw buurman zo mis is gegaan. Dat is natuurlijk niet hoe het hoort en ik kan me goed voorstellen dat jij hierdoor zelf ook weinig vertrouwen hebt in de levering op jouw adres. Ik zou jullie allebei op dit moment adviseren contact op te nemen met de 4G Buitengebied klantenservice. Dit kan zoals je weet telefonisch, maar het kan ook via de chat op deze pagina. Indien er genoeg medewerkers beschikbaar zijn, wordt de chatoptie aangeboden. Dit om te voorkomen dat je ook via de chat zo'n lange wachttijd ervaart. De levering van het 4G-modem duurt op dit moment langer dan de levering van installatiepakket voor de DSL-aansluiting. Gezien jouw zorgen over de levering, zou ik je adviseren contact op te nemen om navraag hierover te doen :-)

Afgelopen vrijdag na 31 dagen ongeduldig wachten eindelijk het 4g modem ontvangen. Na tien jaar (stabiel) adsl2 met 4Mbps down / 0,5 Mbps up naar ongeveer 140Mbps down / 40Mbps up. Wat een verademing!

Enig minpuntje tot nu toe: modem is helaas niet in bridge mode te zetten. Is volgens mij wél een optie in de standaard Huawei firmware, maar het lijkt erop dat KPN deze optie heeft geblokkeerd. Is niet anders. Verder zeer tevreden!

@Rlamberink, fijn om te horen dat je deze snelheid haalt en het goed bevalt 🙂 We bieden inderdaad geen ondersteuning voor de Bridge modus.

@phanegem, dit zou technisch mogelijk kunnen zijn, maar wordt niet door ons ondersteund. Ik kan je er dus niet bij helpen, maar ik zie dat jrxs4all je hier al advies over heeft gegeven.
Reputatie 1
@Redwood, De levering van het 4G-modem duurt op dit moment langer dan de levering van installatiepakket voor de DSL-aansluiting. Gezien jouw zorgen over de levering, zou ik je adviseren contact op te nemen om navraag hierover te doen :-)

Beste Natasja,
De enige mogelijke oplossing met de buurman is volgens KPN, order annuleren en opnieuw aanvragen. Het duurt dan 3 tot 4 weken voordat zijn modem geleverd wordt. Dit heeft hij dan ook gedaan.

In mijn geval, nu een aantal keer contact opgenomen. Het enige wat de helpdesk zegt, "Meneer, u ontvangt uw modem binnen 3 tot 4 weken". Ik zit nu in de 5e week vanaf de besteldatum (05-08-2017). Antwoord van de helpdesk: "Dan duurt het iets langer dan 4 weken, maar geen idee hoe lang".

Uiteindelijk komt het vast goed, maar het is nogal ongelooflijk "1990" zoals dit nu gaat.
Zeker omdat de door KPN gebruikte modems gewoon prima verkrijgbaar zijn bij legio (web)winkels.
Reputatie 1
hier even een update over mijn bestelling etc...

zojuist het modem en simkaart ontvangen, even geinstalleerd, en gelijk verbinding.
zonder antenne al 65 mb down, dus ik ben zeeeeeer tevreden.
nu kan t-mobile 4g mooi de deur uit.
Met de buitenantenne er op ( wel in het huis hangend) komt hij tot 85 mb.

Ik denk niet dat het veel nut heeft om de antenne te verlengen en deze buiten onder de dakgoot te hangen, veel winst zal er niet te halen vallen , of toch wel??
voor nu zeg ik: BEDANKT KPN.

vaarwel adsl 🙂
Reputatie 1
Lieve KPN,

Waar ik nu 3 weken bang voor ben komt dan toch uit. Een bevestiging van mijn 4g bestelling 5 weken geleden kreeg ik niet, toch werd mij keer op keer telefonisch en via chat toegezegd dat mijn bestelling er keurig netjes in staat en binnen 3-4 weken vanaf besteldatum mijn order kan ontvangen. Vandaag na 4-5 weken toch maar weer eens contact, resultaat; “wij hebben geen bestelling van u ontvangen”
Buiten dat was de dame in kwestie nogal brutaal!

KPN, wat zijn jullie aan het doen? Stop met alcohol onder werktijd! Schandalig bedrijf zijn jullie geworden! Wat moet je hier als klant nu mee!?

Admin: bericht aangepast i.v.m. uitspraken tegen de huisregels
Reputatie 2
@DieselPower82 Bij ons (ongeveer 800meter van de zendmast) is de latency tussen de 20 en 30ms. Gamen op PS4 netwerk gaat prima volgens mijn zoon. Uiteraard hangt het van jouw verbinding af hoe optimaal gamen zal gaan.
Reputatie 2
Badge
hier even een update over mijn bestelling etc...

@michel-4g
mag ik vragen hoe lang je hebt moeten wachten op sim/modem?

thanks!
Ik haak ff in:

28 augustus besteld via de chat - vandaag 7 september geleverd (had een dag eerder gekund)

Al met al redelijk snel gezien de berichten hier.
Reputatie 2
Badge
@phanegem

OK, dat is mooi. Ik 29 augustus, ook via de chat. Wie weet dan levering maandag de 11e.
Jij ook dat Huawei B525 4Gplus modem?

Reageer