4G Internet voor het Buitengebied

Toon eerste bericht

500 reacties

hbiesheuvel69 schreef:

@phanegem

OK, dat is mooi. Ik 29 augustus, ook via de chat. Wie weet dan levering maandag de 11e.
Jij ook dat Huawei B525 4Gplus modem?

Ja. Nu thuis even kijken wat de snelheden zijn. Buitenantenne is ook besteld. mast staat op +/- 2km (800).
Kan je btw ergens zien wanneer ze de mast zullen gaan upgraden ?.
Reputatie 2
@phanegem nee, dat zou ik niet weten. Ook ik ben aangewezen op een 800 mast, op circa 2 km. Ben dus erg benieuwd naar je resultaten 🙂
eerste resultaten zijn bemoedigend

25mb up en down, 4 streepjes tegen het raam aan. Ik krijg nog een externe antenne binnen
phanegem schreef:

eerste resultaten zijn bemoedigend

25mb up en down, 4 streepjes tegen het raam aan. Ik krijg nog een externe antenne binnen

Edit:
Gisteravond dit gedownload: http://www.lte-anbieter.info/ltewatch/huawei.php.
En een 10000 mb file gedownload als test. Komt binnen met max 45-50 Mb/s. Dit zonder externe antenne, modem voor het raam, afstand +/- 2 km, wel vrij zicht op de mast. Deze staat op de kerktoren, vrij hoog voor deze omstreken. Wellicht dat de externe antenne de boel nog ietsje omhoogt en een stabiele verbinding maakt. En hopelijk dat ze de antenne binnenkort aanpassen naar 1800.
Helaas krijg ik maar rond de 4-12 Mbit binnen, zelfs met buitenantenne. Ik zit maar 300 meter af van de zendmast. Met mijn iPhone 7 zit ik op dezelfde resultaten. Loop ik dichter naar de mast toe op 50 meter, zit ik ook maar op 20 Mbit.

De antenne streepjes fluctueren tussen 1 en 5, dat heb ik dan weer niet met mijn iPhone.
Ik zit op CELL_ID: 1566989 en 1566988 zou het kunnen dat deze mast gewoon erg langzaam is of in storing staat?

CELL_ID: 1566989
RSRQ: -10dB
RSRP: -83dBm
SINR: 0dB
PLMN: 20408

CELL_ID: 1566988
RSRQ: -12dB
RSRP: -81dBm
SINR: 8dB
PLMN: 20408
Reputatie 7
Badge +10
Redwood schreef:

Lieve KPN,

Waar ik nu 3 weken bang voor ben komt dan toch uit. Een bevestiging van mijn 4g bestelling 5 weken geleden kreeg ik niet, toch werd mij keer op keer telefonisch en via chat toegezegd dat mijn bestelling er keurig netjes in staat en binnen 3-4 weken vanaf besteldatum mijn order kan ontvangen. Vandaag na 4-5 weken toch maar weer eens contact, resultaat; “wij hebben geen bestelling van u ontvangen”
Buiten dat was de dame in kwestie nogal brutaal!

KPN, wat zijn jullie aan het doen? Stop met alcohol onder werktijd! Schandalig bedrijf zijn jullie geworden! Wat moet je hier als klant nu mee!?

Admin: bericht aangepast i.v.m. uitspraken tegen de huisregels

Dit is zeker niet best Redwood. Wil je reageren op mijn privébericht ? Ik ga dit dan direct verder oppakken.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb de Huawei B525 ook binnen. Installeren was een fluitje van een cent en de snelheid is boven verwachting. En dat terwijl er volgens de dekkingskaart hier geen dekking is (nog bedankt Joran voor de hulp bij het bestellen).

In de buurt van een raam haalt het modem 32/11 Mbit down/up en dat zonder een buitenantenne terwijl hij contact maakt met een mast die 3,8 KM weg staat. Er staan diverse andere masten dichterbij, blijkbaar geeft deze toch het beste signaal.

Als ik de Huawei naast de Experiabox zet (een ongunstige plek qua signaal) haalt hij desondanks nog 15/4 Mbit. Op die manier kon ik de TL-ER604W load balancing router even testen.

De Huawei aangesloten op WAN1 met 15/4 Mbit ingestelde snelheid en de Experiabox op WAN2 met 5/1 en load balancing geactiveerd. Vervolgens op een smartphone en een PC tweemaal een HD stream geopend met Netflix en nog een HD stream met Youtube.

Op de webinterface van de TL-ER604W zie je dan dat hij netjes de bandbreedte van 4G en ADSL combineert waarbij het meeste verkeer via 4G gaat want die is het snelst.

Als je wilt kun je ook nog allerlei regels instellen waar het verkeer naar toe gaat afhankelijk van welk LAN station het is, waar het naar toe gaat, het soort verkeer of de tijd van de dag/dag van de week. Dat werkt allemaal prima.

Nu maar een buitenantenne installeren en zien hoe ik alles definitief aansluit.
Hier ook nog erg weinig succes met 4G buitengebied.
Woensdag 3 augustus na lang in de wacht de bestelling geplaatst. Bestelling zou z.s.m. geleverd. Vrijdag 4 augustus is de simkaart afgeleverd. Meneer wist niks van een router af. Werd volgens hem via een ander afgeleverd. Na een week nog niks gehoord of gezien. Kpn maar weer eens gebeld, langere levertijd, kon wel 2-3 weken duren. Vorige week maandag nog niks gehoord, weer gebeld, na 1 uur en 45 minuten eindelijk iemand aan de lijn. Er kwam in die week een batch binnen, hopelijk zat ik er dan bij. Nee dus, tot op heden nog niks. Inmiddels dus dik 5 weken verder. Hoe nu verder???
In de reacties te lezen vervalt de simkaart na een paar weken, die zal dus inmiddels wel vervallen zijn.
Graag een passende reactie KPN.
Reputatie 1
ik wil hier even mijn laatste mening geven over dit product:

ik heb net een kwaliteits buitenantenna aangesloten ( ik ben een leek) en ik zit 1 km van de zendmast af.
ik kom nu op 93 down en 42 up.

dus ik ben zeer tevreden.

p.s. geen enkele instelling aangepast aan het modem o.i.d.
Gisteren 4G buitengebied binnen gekregen. van 9mb naar 90mb, dikke prima.

Nu heb ik de vraag of itvonline.nl wel werkt op 4G. ik weet dat televisie niet werkt maar ben benieuwd of de website het wel zou moeten doen. Als ik deze nu namelijk probeer te laden krijg ik geen beeld.
Reputatie 2
Dit werkt niet als je PC niet is verbonden met het vaste netwerk (dit staat ook in de melding die wordt weergegeven). De App op onze IPAD werkt ook niet. ITVonline en de App is bedoeld voor thuisgebruik en werkt daarom alleen op de wifi of ethernet verbinding van je vaste netwerk.
Reputatie 7
Badge +29
Itvonline werkt op mobiele apparaten naar het dan niet door dat je thuis bent. Sommige functies mis je dus
En als ik met een load balancing router de experiabox en de 4G router aan elkaar koppel (voor het tv signaal van de experiabox en de snelheid van 4G), herkent mijn computer het televisiesignaal van de experiabox dan nog of vervalt dit omdat het via een andere router gaat?
Reputatie 7
Badge +29
Dat hangt er vanaf hoe jij loadbalancing doet denk ik. Ik denk dat iTV blijft werken met een router achter de Experiabox. Je moet alleen wel in de loadbalancer aangeven dat itvonline wel via de Experiabox moet gaan.

@wjb, weet jij of iTV op een PC blijft werken met router achter Experiabox? Of krijg je dan ook de melding over thuisnetwerk?
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:

@wjb, weet jij of iTV op een PC blijft werken met router achter Experiabox? Of krijg je dan ook de melding over thuisnetwerk?

Op een PC achter mijn tweede router kan ik gewoon via interactievetv.nl televisie kijken.
Reputatie 4
Badge +5
Welkom op het forum @Niekje80, dat klinkt niet goed! Kan je reageren op mijn privébericht? Ik ga dan direct voor je aan de slag.
Reputatie 2
modem ontvangen, simkaart zat er bij (dus niet apart eerder ontvangen). Plug-and-play.
Download zweeft ergens tussen de 10-20 en upload idem-dito.
Al een hele verbetering voor ons, met snelheden van 1,5-3 down en max 1 up ;-)
Maar wellicht kan e.e.a. nog beter. Modem staat nu in meterkast, die zich buitenshuis naast de voordeur bevind. 2-3 streepjes bereik, je zou verwachten dan wat meer snelheid te halen, maar goed.
Ik ga maar 's op tweak-onderzoek uit 🙂
Reputatie 2
@RobinFlikkema Ik heb gisterenavond beetje zitten te rommelen met LTEWatch en de kaarten op antenneregister.nl enz enz. Het Cell-ID wat ik zie in LTEWatch kan ik nergens terugvinden als ik de gegevens van de masten bekijk die rondom mijn locatie te vinden zijn.... Hoe zit dat precies?

andere vraag: nu overweeg ik natuurlijk een router aan te schaffen met 2 wan poorten zodat ik de 2 inkomende connecties kan combineren. Heb echter recent een nieuwe neergezet (Netgear R7000, met helaas maar 1 WAN poort). Weet jij of KPN overweegt om in de toekomst voor dit soort gevallen een 'load balancing Experiabox' (of iets dergelijks) te introduceren? Ik meen dat je daar in een ander draadje iets over schreef, maar kan het niet vinden..
Reputatie 5
Badge +6
hbiesheuvel69 schreef:

@RobinFlikkema Ik heb gisterenavond beetje zitten te rommelen met LTEWatch en de kaarten op antenneregister.nl enz enz. Het Cell-ID wat ik zie in LTEWatch kan ik nergens terugvinden als ik de gegevens van de masten bekijk die rondom mijn locatie te vinden zijn.... Hoe zit dat precies?

andere vraag: nu overweeg ik natuurlijk een router aan te schaffen met 2 wan poorten zodat ik de 2 inkomende connecties kan combineren. Heb echter recent een nieuwe neergezet (Netgear R7000, met helaas maar 1 WAN poort). Weet jij of KPN overweegt om in de toekomst voor dit soort gevallen een 'load balancing Experiabox' (of iets dergelijks) te introduceren? Ik meen dat je daar in een ander draadje iets over schreef, maar kan het niet vinden..

Het ID in antenneregister.nl heeft geen relatie met Cell-ID van de operators. Je kan kijken of je b.v. via http://opencellid.org/ kan uitzoeken waar wat staat.

KPN doet een pilot met hybride 4G+DSL, zie link ook elders op dit forum en persbericht. Of men dit als product gaat aanbieden overal of selectief weet ik niet. In Duitsland biedt Telekom dit al een tijd aan onder de naam 'magenta hybrid'. De beide connecties worden daarbij transparant gecombineerd, m.b.v. TCP multipath, zie b.v. https://www.ericsson.com/assets/local/publications/ericsson-technology-review/docs/2016/etr-bolstering-the-last-mile-with-multipath-tcp.pdf
Reputatie 7
Badge +29
Eigenlijk heeft TMoesel je vragen al beantwoord. De pilot met hybride LTE+DSL loopt volgensmij nog en na afloop wordt geëvalueerd of dit een dienst gaat worden (en wat er nog aan aangepast moet worden).
@hbiesheuvel69
- Hoe lang heeft het geduurd dat je je modem hebt ontvangen?
- Ik heb vorig jaar gebruik gemaakt van 4g van KPN en op het toenmalige modem een 4G LTE antenne aangesloten. ongeveer 50% beter bereik.

Wellicht heb je hier wat aan.
Al 4 weken wacht ik op het Huawei modem wat bij het 4g abonnement hoort. Ook nog geen simkaart ontvangen. Krijg "netjes" elke 4 dagen een excuus mail dat het modem niet leverbaar is. Kijk ik op andere webshops dan is hij dasr wel beschikbaar.

Raar dat een groot bedrijf niet elke een pellet vol kan laten aanrukken. Kwestie van geld denk ik.

Tot nu toe nog geen geweldig gevoel bij onze overstap.
Reputatie 1
@55marathon Lees mijn ervaring 😉, na 5-6 weken bleek mijn bestelling ineens niet meer te bestaan terwijl twee dagen eerder mijn bestelling netjes in het systeem stond en elk moment mijn modem kon verwachten, volgens de helpdesk.
Inmiddels opnieuw in de aanvraag-procedure, exact twee weken nu.

Het is niet alleen raar dat een bedrijf geen modems kan leveren, het is ronduit belachelijk.
Als ze me de sim-kaart sturen regel ik zelf wel het desbetreffende modem. Voor 23:59 besteld=morgen in huis bij tal van aanbieders, echter is dat niet mogelijk, zoals er zoveel niet mogelijk is bij de KPN helpdesk. Helaas is er geen alternatief, de dekking van T-Mobile is hier om te huilen, anders wist ik het wel.
Ik krijg wel vertragings mails met daarin de juiste gegevens en apparatuur. Dus de order is niet kwijt of vergeten. Het is een voorraad probleem blijkbaar. En dat is erg raar voor zo'n bedrijf...
Reputatie 1
Dat is mijn punt: Het is nogal een zooitje daar, de eerste 5 weken kreeg ik deze update mails niet, maar de helpdesk bleef verzekeren dat het helemaal goed kwam en de order er gewoon in stond, wat niet bleek te zijn. Inmiddels krijg ik ze wel, maar ben benieuwd of ik het wel ga ontvangen.

Vier weken is wel lang, telefonisch geven ze twee á drie aan.

Reageer