4G Internet voor het Buitengebied

• 11 november 2015
  • 500 reacties
  • 43398 keer bekeken

Toon eerste bericht

500 reacties

Beste Cindy,

Hartelijk dank voor je reactie.

Laat ik allereerst verduidelijken waarom ik 'meerdere' topics heb geplaatst.
Zodra ik mijn eerste topic had geplaatst (heb ik een dag gewacht alvorens te kijken of hier een reactie op kwam) bij het proberen te zoeken naar mijn topic blijkt deze te zijn geblokkeerd, Zelfs na het zoeken van de exacte titel en key-words/meta tags die ik had toegevoegd kwam het topic niet na boven in de zoekresultaten. Het lijkt na mijn inziens erop dat deze vraag schijnbaar te ingewikkeld is en daarom maar wordt geblokkeerd. Naar aanleiding van het blokkeren cq verwijderen van mijn eerste topic heb ik inderdaad een reactie geplaatst onder dit topic aangezien dit gerelateerd is aan de dienst die ook wij afnemen.

Het voelt inmiddels als mijn plicht om iedereen erop wijzen dat jullie een product en dienst aanbieden waarvan jullie zelf over weinig tot geen kennis beschikken en de klant maar met een kluitje het riet in sturen,

Vervolgens inderdaad een tweede topic aangemaakt, aangezien ik graag zou zien dat deze zaak aangezien dit al zolang loopt op de zeer korte termijn toch eens wordt opgelost. Door dit zo te stellen suggereer je dat ik niet kan wachten en dat ik het forum spam door meermaals één en het zelfde topic aan te maken. Volgens mij vergeet je dat ik al 3 maanden wacht op een antwoord en dat ik daarvoor al 4,5 jaar het met een waardeloze ADSL lijn van 6mb met een kwakkelende stabiliteit heb moeten doen, simpelweg omdat het commercieel gezien niet interessant is ons te voorzien van een degelijke internet verbinding. Met andere woorden we wachten al bijna 5 jaar op fatsoenlijke service en internet, dat je zo reageert siert de zaak niet en doet afbreuk aan het toch al niet zo'n goed gevoel van de klantenservice. Toch verbaast mij dit gezien de geschiedenis, helemaal niets!

Graag zou ik inderdaad zoals je stelt heel graag een passend bericht ontvangen met antwoord op mijn vragen.:

Is het noodzakelijk om een bliksemafleider te plaatsen als ik gebruik maak van een externe antenne?

Als dit niet noodzakelijk is bestaat er dan kans op brand door blikseminslag?

Moet de externe antenne apart geaard worden om zo geen gebruik te hoeven maken van een externe bliksemafleider?

Is er een monteur of geregistreerd partner die de antenne dan wel in combinatie met de 'aanbevolen' bliksemafleider voor ons kan plaatsen met de garantie dat dit technische gezien brandveilig is?

Tot slot:
Hoe kunnen jullie iets 'aanbevelen' en er volgens geen informatie over beschikbaar hebben? Waarom ook geen moeite willen doen deze informatie eigen te worden zodat je deze vraag in de toekomst lekker tot het scriptje kan toevoegen zodat andere klanten(!) niet dezelfde lijdensweg hoeven te bewandelen.

In afwachting van uw professionele reactie en oplossing.
Reputatie 7
Badge +24
Goedemiddag Rick, een goede vraag die je stelt. Aan het aantal topics dat je hebt aangemaakt merk ik dat je erg graag antwoord wilt op je vraag. Dat snap ik, maar dat krijg je niet sneller wanneer je meerdere topics aanmaakt.

Je vraag is duidelijk en ik heb niet direct een antwoord voor je. Wat ik wel heb gedaan, is deze vraag neergelegd bij degene die over het 4G modem gaat binnen KPN. Ik verwacht niet dat ik hier vandaag een antwoord op heb, maar hoop in de loop van volgende week een antwoord voor je te hebben. We hebben contact!
Beste forumleden en mede forum lezers,

Wij hebben ( +/- 6 maand) in het bezit een Huawei 4G Modem E5186 ter behoeven van het buiten gebied abonnement.. Na enig tijd gebruik moeten wij concluderen dat het bereik en de stabiliteit van het Modem in onze situatie (bedrijfspand met metalen dak en gewapend beton in de muren) niet toereikend is. Om die reden zijn wij op onderzoek gegaan na een externe antenne, om deze buiten te kunnen plaatsen voor het (hopelijk) uiteindelijk toch het gewenste effect.

Na even zoeken kwamen wij een handleiding tegen (eigendom KPN), met de instructie voor het plaatsen van een externe antenne en welke onderdelen hiervoor nodig zijn. Vervolgens het hele lijstje onderdelen + de (externe) antenne besteld. Na ontvangst hebben wij de antenne op het dak geplaatst hierna werkt(e) het systeem uitstekend met een redelijke snelheid en voornamelijk het belangrijkste voor ons een constante stabiliteit. Een (senior)collega merkte na het plaatsen van de antenne echter op dat dit wel eens als een bliksemafleider zou kunnen functioneren met eventuele brand tot gevolg.

De specifieke handleiding:
https://kpn-customer.custhelp.com/ci/fattach/get/55767/0/filename/Handleiding+aansluiting+externe+antenne.pdf

Na dit vervelende bericht, heb ik de handleiding geraadpleegd en wat blijkt, inderdaad, het wordt aanbevolen gebruikt te maken van een externe bliksembeveiliging indien de externe antenne buiten wordt geplaatst. Natuurlijk hadden wij dit deel mee besteld indien duidelijk aangegeven maar buiten de volgende zin om wordt er niet meer over gesproken,

Ik citeer: "Wanneer de externe antenne buiten wordt aangebracht, wordt een externe bliksembeveiliging aanbevolen."

Omdat er onduidelijkheid bestaat over welke soort bliksembeveiliging er gebruikt dient te worden heb ik contact opgenomen van de afdeling buitengebied modem, helaas zonder soelaas, vervolgens door verbonden naar technische afdeling idem dito men weet hier niets vanaf.

Wij zijn inmiddels 3 maanden verder de antenne ligt binnen, de internet snelheid en de stabiliteit zijn belabberd en niemand bij KPN die ons tot op heden heeft kunnen vertellen hoe dit werkt en wat er voor nodig is om een veilig systeem zonder potentieel brand gevaar neer te kunnen zetten.

Op de vraag of er een geregistreerd partner is die ons eventueel kan bij staan in het onderzoek na een geschikte bliksemafleiding en of de plaatsing hiervan, laat het script van de servicedesk het afweten en blijven we schakelen tussen de verschillende afdelingen waar niemand wat weet. (Iemand heeft de handleiding geschreven lijkt mij, toch?)

Graag willen wij gebruik maken van het geen waarvoor wij nu al 6 maanden de factuur voor betalen en dat is stabiel internet met een redelijke snelheid..

Als iemand een suggestie heeft hoe, wie, wat of waar ik aan een informatie kan komen omtrent dit onderwerp graag een spoedige reactie. Overigens hebben wij in de wijde omtrek van 50km alle installatie bedrijven gevraagd echter niemand die hier zijn vingers, spreekwoordelijk (en deels als woord grap) aan wil branden.

Met vriendelijke groet,
Een (tot op heden) ontevreden klant. 😞
Reputatie 7

Denk dat KPN het buitengebied gewoon van glasvezel moet gaan voorzien. 4 G is geen fatsoenlijke oplossing. Mensen moeten eigen initiatief tonen zo kunnen ze ook subsidie krijgen...
KPN doet vrijwel niets meer op glasvezelgebied qua aanleg en focust sterk op DSL (in de stedelijke gebieden, DSL is niet geschikt voor buitengebieden, zeker niet voor de wat hogere snelheden).
In de Noordoostpolder wordt binnenkort gestart met aanleg van glasvezel in het buitengebied (letterlijk, dorpen mogen niet meedoen, Emmeloord heeft al glasvezel via Reggefiber). Het is gegund aan Fiber Flevo. Of Reggefiber heeft meegeboden is mij niet bekend. Ook in andere buitengebieden zijn er hier en daar glasvezelinitiatieven, maar ook daar meestal zonder KPN.

Calavera33 schreef op 3 jun '16 om 23:28u

Harley schreef op 18 apr '16 om 23:17u

MB's delen tussen de mobiele telefoon en de 4G buitengebied werkt weer (Y)

ps bovenstaand verhaal klopt wel, je zal het meeste moeten googlen is mijn ervaring.

Ben inmiddels zover dat ik alles zo'n beetje op KPN G4 Buitengebied modem heb hangen, mis mijn vaste ip dus ook niet meer, Ondanks dat het wel handig blijft natuurlijk.

Zou het vaste ADSL dus ook graag op willen zeggen, maar kom dan niet meer in aanmerking voor de verdubbeling naar de 100Gb, wat net wil samen met wat delen van de 2 mobiele telefoons. 

Waarom kunnen we niet gewoon 100Gb krijgen voor die 50 euro? En is de combi met KPN G4 Buitengebied icm met 2 mobiele telefoon abbo's niet genoeg om hier voor in aanmerking te komen? 

Het is een soort pilot die ze doen, ik denk dat als de hoeveelheid mensen die hiervan gebruik willen maken meevalt, de pakketten vanzelf worden versoepeld, mede om het feit dat er meerdere providers zijn die nu dit soort mogelijkheden aanbieden.

Het is gewoon een probeersel, ze kijken nu of het niet overbelast wordt, een hoop mensen in het buitengebied worden tegemoet gekomen met VDSL straatkasten die geüpgrade worden, die vallen dan al snel buiten de boot omdat ze (gelukkig) niet meer supertraag internet hebben, wat overblijft is bij wijze van spreken een paar tienduizenden huishoudens waarvoor ze prima wat leuke abonnementen kunnen aanbieden omdat die toch niet het netwerk overbelasten.

Jep, zie ook de infographic op de eerste pagina, daar wordt precies uitgelegd wat KPN van plan is om de internetsnelheid te verhogen

Denk dat KPN het buitengebied gewoon van glasvezel moet gaan voorzien. 4 G is geen fatsoenlijke oplossing. Mensen moeten eigen initiatief tonen zo kunnen ze ook subsidie krijgen...
Reputatie 2
Badge
Wel aardig van de KPN dat ik mijn mobiele nr die in het modem zit mag verlengen met een gratis mobiel toestel 😉
Reputatie 7
Badge +30

Calavera33 schreef op 3 jun '16 om 23:28u

ps bovenstaand verhaal klopt wel, je zal het meeste moeten googlen is mijn ervaring.

Ben inmiddels zover dat ik alles zo'n beetje op KPN G4 Buitengebied modem heb hangen, mis mijn vaste ip dus ook niet meer, Ondanks dat het wel handig blijft natuurlijk.

Zou het vaste ADSL dus ook graag op willen zeggen, maar kom dan niet meer in aanmerking voor de verdubbeling naar de 100Gb, wat net wil samen met wat delen van de 2 mobiele telefoons. 

Waarom kunnen we niet gewoon 100Gb krijgen voor die 50 euro? En is de combi met KPN G4 Buitengebied icm met 2 mobiele telefoon abbo's niet genoeg om hier voor in aanmerking te komen? 

Het is een soort pilot die ze doen, ik denk dat als de hoeveelheid mensen die hiervan gebruik willen maken meevalt, de pakketten vanzelf worden versoepeld, mede om het feit dat er meerdere providers zijn die nu dit soort mogelijkheden aanbieden.

Het is gewoon een probeersel, ze kijken nu of het niet overbelast wordt, een hoop mensen in het buitengebied worden tegemoet gekomen met VDSL straatkasten die geüpgrade worden, die vallen dan al snel buiten de boot omdat ze (gelukkig) niet meer supertraag internet hebben, wat overblijft is bij wijze van spreken een paar tienduizenden huishoudens waarvoor ze prima wat leuke abonnementen kunnen aanbieden omdat die toch niet het netwerk overbelasten.

Jep, zie ook de infographic op de eerste pagina, daar wordt precies uitgelegd wat KPN van plan is om de internetsnelheid te verhogen

Reputatie 3
Badge +1

Reputatie 2
Badge

Ik heb sinds drie dagen KPN G4 Buitengebied via de Huawei E5186. Hoewel het een blaartrekkend dure dienst is, werkt het wel. Het alternatief is 1mbit/s via een koperdraadje. Ik heb dat nu als backup en om de 50Gb bundel verdubbeld te krijgen.

Het valt me erg tegen dat geen van de 14 (...) KPN medewerker s die ik heb gesproken inhoudelijk iets zinnigs kon antwoorden op mijn vragen. Bij 0402 vond men het een ikngewikkeld product, KPN mobiel vond dat het een vaste oplossing was en de afdelimng internet vond het toch echt mobiel want er zat een simkaart in. En zodra het iets dieper ging moest ik maar naar het speciale Buitengebied nummer bellen waar alleen mensen werken die de boel kunnen verkopen. Voor de techniek moet je eigenlijk bij Huawei zijn, ware het niet dat die naar KPN terugverwijzen. 

Mijn vragen zijn niet al te bizar:

* Hoe maak ik useraccounts aan en hoe wijs ik een gebruiker een blok data toe. Waarom? Ik heb twee dochters die Youtube leuk vinden, die branden die 100Gb er in een week door heen. Ik heb aan 10Gb ws genoeg. Dus krijgen beide dochters ieder 40Gb en pa neemt er 20 waarvan dus iets over blijft voor het geval dat er iets echt moet gebeuren als de dames er door heen zijn.

* Ik mag maar 15 domeinen blokkeren. Het lijkt me handig de bekende torrentsites dicht te zetten op deze router, dat zijn er tientallen. Waarom maar 15 en is er een manier om dat karige aanbod op te rekken?

* Ik kan maar acht MAC adressen gebruiken om te filteren. Dat is wat weinig. Alleen voor mezelf zijn dat er al zes (MacPro, iPad, zakelijke GSM, privé GSM, iBook, printer). Ik zie geen enkel practisch nut voor deze beperking als er juichend wordt geroepen dat er 64 gelijktijdige wifi verbindingen kunnen worden afgewerkt. Daarvan mag ik er dan 56 niet filteren?

* ik wil een aantal poorten dicht zetten. Hoe doe ik dat?

De helpdesk vond het interessante vragen en na een keer of zes doorverbinden bleef het antwoord bij deze constatering. Het is volgens mij best handig mensen op een helpdesk te hebben die iets weten te vertellen over de verkochte hardware...

Reputatie 2
Badge
Doen we

Reputatie 7
Badge +24
; excuses voor de late reactie. Marcia is met zwangerschapsverlof en ik zie je bericht nu pas. 

We hebben een update gedaan aan ons factuursysteem  en hierdoor is het tijdelijk niet mogelijk om MB's te delen met bepaalde nummers. Dat is natuurlijk erg lastig! Als het goed is, moet dit aankomende zondag weer verholpen zijn. Laat je het weten of het dan weer lukt? 

Reputatie 2
Badge
Harley schreef op 9 feb '16 om 12:36u
Marcia_ schreef op 9 feb '16 om 09:06uPff, niet handig! Ik heb opnieuw gebeld met onze Compleetdesk en de aanmelding is inderdaad wederom niet goed verwerkt. We hebben hem opnieuw aangemeld en de betreffende collega houdt het zelf nog even in de gaten. Excuses voor het ongemak!

Staat er nu bij (Y)

Ook handig dat je je Mb's kan delen, top.

Mobiele nr van sim in de modem in de app is ineens grijs, kan nu deze niet als ontvanger selecteren icm Mb's delen. Kan je dit even nakijken?

Reputatie 7
Badge +30

puurvuur schreef op 24 mar '16 om 09:28u

Welke vaste diensten moet ik afnemen om die verdubbeling naar 100 GB te krijgen? Ik heb nu adsl en bellen van xs4all en ik wil best switchen naar jullie equivalent daarvan. Wij hebben sinds gisteren 4G internet.

Vast internet

Welke vaste diensten moet ik afnemen om die verdubbeling naar 100 GB te krijgen? Ik heb nu adsl en bellen van xs4all en ik wil best switchen naar jullie equivalent daarvan. Wij hebben sinds gisteren 4G internet.

Reputatie 7
Badge +28
Hallo , leuk dat je dit abonnement nu ook hebt! 

Ik zie dat je al heel veel informatie hebt gekregen. Je krijgt inderdaad geen €10, maar €5 korting, met precies de uitleg die geeft. 

Je kunt het combineren met mobiele abonnementen van KPN voor het delen van MB's en voor €5 korting. Voor de verdubbeling van 50 GB naar 100 GB, moet je ook vaste diensten bij ons afnemen. 

Verder laat je weten dat jou minimaal 20 Mbit/s beloofd is. Dat kunnen we helaas niet garanderen, het is de gemiddelde 4G snelheid die je haalt. Wat jammer dat dit bij jou niet het geval is en je alles retour hebt gestuurd. Overigens is dat natuurlijk ontzettend begrijpelijk. Hou ons aanbod in de gaten. We blijven ons netwerk optimaliseren en onze pakketten aanpassen, dus wie weet komt er in de toekomst iets wat beter bij je past!

het is niet heel netjes om op ons forum te linken naar de website van de concurrent hè ;)

Reputatie 7
Badge +30
https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis
Helaas is dat naar buiten lopen geen optie geweest bij mij. Ik krijg nooit meer dan twee streepjes...........

Vandaag heb ik alles retour gestuurd.

Ik ga maar weer andere alternatieven zoeken.

barnowl schreef op 24 feb '16 om 22:40u
Wellicht geeft de buitenantenne nog een oplossing, dat wil ik nog proberen als ze daar morgen mee komen. 

Die kans is vrij groot: het komt voor dat ik soms even een video snel moet uploaden. Via ADSL duurt dat dan uren, via 4G gaat het tien keer zo snel. Dan gebruik ik dus mijn telefoon als mobiele hotspot.

Echter: mijn huis is goed geisoleerd met zowel in isolatie als dubbeglas veel metaal verwerkt. Dat verzwakt signalen aanzienlijk. Buitenshuis heb ik dan ook veel beter 4G bereik dan binnen. In situatie als hierboven wandel ik dan dus met laptop en telefoon naar buiten 😉.

Laat onverlet dat ik kennelijk ook bij 4G 'op het randje' zit qua signaalsterkte en dat geeft weinig vertrouwen in deze 4G oplossing. Met daarbij nog de bundelgrootte zoals eerder genoemd.

Gelukkig net deze week een eerste bijeenkomst gehad met Cogas die start met bundeling voor aanleg glasvezel. Heb goede hoop dat dat goed komt. Zoniet, dan bel ik 'gisteren' met Wireless XS en ga zorgen dat ik 30 man binnen straal van 5 km bijeen krijg. Ik zou me kunnen voorstellen, gezien je eerste praktijkervaring, dat dat ook voor jou een interessante gedachte kan zijn. 

RobinFlikkema schreef op 24 feb '16 om 22:45u
Maar waar is die 20Mbit/s beloofd dan? Want dat wordt namelijk nergens beloofd.

Overigens, niet te lang wachten met testen. Denk aan je bedenktijd want anders zit je er straks aan vast.

Robin 
14 dagen vanaf vandaag is mijn bedenktijd, die houd ik zeker in de gaten, bedankt Robin.

20Mb MINIMAAL is mij letterlijk beloofd door de verkoper van KPN. En dat is precies de grens waarvoor ik € 600,00 per jaar wil betalen. Dat is mij dus wel beloofd. "En anders zoeken wij voor u een goede oplossing"

Ik heb vandaag met twee medewerkers van KPN aan de lijn gehangen en beide wisten ze niets af van 4G voor buitengebied. De laatste belde ik om 18.00 uur vanavond en zei dat ik morgen terug moest bellen.........

Reputatie 7
Badge +30
Maar waar is die 20Mbit/s beloofd dan? Want dat wordt namelijk nergens beloofd.

Overigens, niet te lang wachten met testen. Denk aan je bedenktijd want anders zit je er straks aan vast.

Robin
RobinFlikkema schreef op 24 feb '16 om 14:37u
barnowl schreef op 24 feb '16 om 14:29uZo, net de koerier hier gehad en de Huawei aangesloten. Ik weet niet of ik wat fout heb gedaan maar de 4G snelheid is tot nu toe niet erg indrukwekkend:

https://

Hmm, dat is niet heel best. En het verplaatsen van het modem? Ene kant / andere kant van het huis? Of voor de test even buiten staan?

Andere speedtest server? Of zelfs: klik

Is dit een bedraad aangesloten apparaat? Om zo WiFi uit te sluiten

Overigens maken IPs veel minder uit bij KPN Mobiel omdat de IPs dynamisch zijn

Robin

Morgen ga ik bellen met de 4G buitengebied service. Maximale snelheid is nu 9,2Mb/s en dat is nog niet eens de helft van de MINIMAAL beloofde 20Mb/s. Daar heb ik echt geen € 50,00 per maand voor over (+ de €119,- die ik ineens betaald heb)

Ik heb vanmiddag de router overal rond het huis geprobeerd: Vlak voor het raam aan de Westkant, midden in de kamer, in het kantoor, buiten het kantoor buiten de keuken (Oostkant) en buiten de schuur met een verlengkabel. Overal niet meer dan twee streepjes 4G.

Wellicht geeft de buitenantenne nog een oplossing, dat wil ik nog proberen als ze daar morgen mee komen. Zo niet, dan wil ik mijn geld terug en kan de boel retour.

Ik zit hier al 17 jaar te wachten op een goede internetverbinding maar het wil maar niet lukken. Jaren geleden heb ik voor 1500 Euro en € 100,00 per maand een directe straalverbinding (wifi) op mijn schuur gehad, die was toen veel sneller dan het telefoon netwerk en had ik echt nodig voor mijn zaak. Een paar jaar daarna kwam KPN met ADSL voor een fractie van de prijs en veel sneller. Sinsdien is er hier niets gedaan en zit ik nog steeds op 4Mb/s. Nu ook dit weer lijkt te mislukken houd ik het gewoon weer op mijn twee lijnen van 4Mb.

Hij komt niet eens op het 4G netwerk. Moet er nog iets geactiveert worden ofzo?Verbinding.JPG

Reputatie 7
Badge +30

barnowl schreef op 24 feb '16 om 14:29u

Zo, net de koerier hier gehad en de Huawei aangesloten. Ik weet niet of ik wat fout heb gedaan maar de 4G snelheid is tot nu toe niet erg indrukwekkend:

https://

Hmm, dat is niet heel best. En het verplaatsen van het modem? Ene kant / andere kant van het huis? Of voor de test even buiten staan?

Andere speedtest server? Of zelfs: klik

Is dit een bedraad aangesloten apparaat? Om zo WiFi uit te sluiten

Overigens maken IPs veel minder uit bij KPN Mobiel omdat de IPs dynamisch zijn

Robin

Reputatie 2
Badge
Da's wel erg dramatisch, aan je ping te zien zit je ver van een paal.

Beter niet je IP delen ;)

http://www.speedtest.net/my-result/5111266969

Reageer