4G Internet voor het Buitengebied

Toon eerste bericht

500 reacties

@tmoesel

Wederom bedankt.

Ik ga het nummer bellen en kijken of ze me als klant willen hebben. Als het niet lukt meld ik me weer.
@tmoesel

Net het nummer gebeld. Ze kunnen me niet helpen. Ze doen zelf ook de postcode check en als het daar niet lukt, dan willen ze je niet.

De mevrouw vertelde me dat ze in de testfase zijn en maar een beperkt aantal klanten dit aanbieden. Half januari moest ik het maar nog een keer proberen.

Ben ik mooi klaar mee. Zou graag klant willen worden. Een van de moderators nog een tip voor me?
Reputatie 5
Badge +6
@Timbus Hmm, je gaf aan theoretische snelheid 5Mbps, in praktijk 150kbps. Als die 5Mbps is wat je voor jouw postcode krijgt bij:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/
dan is dat wat KPN aanhoudt (dus meer dan 3Mbps) en kom je dus niet in aanmerking voor alleen 4G oplossing, maar hybride en dat is idd nog in testfase. Bij mij is de fourstack snelheid 0 Mbps, vandaar dat ik wel die extra info krijg.
Ok, een van de moderators nog een idee hoe ik mijn snelheid op foursquare naar een realistischer waarde krijg? 5 Mbit gaat van ze lang zal ze leven niet lukken. Zit dik onder de 3 Mbit.

@Erik_
Reputatie 5
Badge +6
@Timbus Ik zit met zelfde telefoonlijn lengte en heb vorig jaar rond deze tijd ADSL abo opgezegd nadat bleek dat 4G voor Thuis de stabiliteit van KPN ADSL overtrof en die van XS4ALL ADSL evenaarde. Heb toen uitgebreidt met KPN gesproken en gevraagd of ze Hybrid konden aanbieden (zie Deutsche Telekom die dit al langer doet) om zo toch nog de telefoonlijn te kunnen exploiteren. Immiddels hecht ik geen waarde meer aan de telefoonlijn, ook al is er door decennia heen enorm veel in geinvesteerd (veel reparaties graafwerkzaamheden etc) In augustus jl. nav. het schrappen van datalimit door KPN op 4G buitengebied zag ik toen de waarde 0 op fourstack, was in praktijk 1,6 Mbps.
Reputatie 1
BonesNL schreef:

Krijg net deze mail,

-----------------
Goed nieuws op 1 augustus!

• Wij passen uw abonnement aan naar onbeperkt GB’s!
• Daarnaast vervallen uw maandelijkse kosten voor uw Internet Buitengebied zolang u uw vaste internetverbinding van KPN behoudt. Omdat deze dienst een verbetering is van uw internetsnelheid, vervalt de ‘Korting Internetsnelheid’ op uw vaste aansluiting.

--------------------
Goed nieuws dat de maandelijkse kosten van 45 euro gaan vervallen.

Maar waar zit het addertje onder het gras? Staat niet bij dat de boel geknepen gaat worden, ga ik dan ook van uit.

Had trouwens altijd al onbeperkt, vrijwel elke maand ver boven de 100Gb uitgekomen, waarbij snelheid nooit beperkt is.

Marcia_ schreef:

Trouwens: geen addertje hoor. Gewoon een verbetering van het product ;-)

Ok, waar is de 160/80mb verbinding gebleven dan? Kom ik al een tijdje niet meer aan.

Reputatie 7
Badge +22
Hoi BonesNL, welkom terug op het forum! Goede vraag. Je deelt de 4G bandbreedte met de andere gebruikers van dezelfde mast. Als bijvoorbeeld andere mensen in jouw omgeving sinds kort ook 4G Buitengebied hebben, kan het zo zijn dat jouw internetsnelheid lager wordt.

Je kunt eens een blik werpen op de video's in dit topic: 'Handige video's om 4G te optimaliseren' om jouw snelheid te optimaliseren. 🙂
Reputatie 1
Echt waar? ;)

Gelukkig krijgen we straks glas.
Reputatie 1
Vreemd trouwens via de iphone hotspot zelfde mast wel de juiste snelheid, heb beide KPN modems staan, lijken toch echt geknepen diverse profielen geprobeerd.
Reputatie 5
Badge +6
@BonesNL Wat bedoel je met "beide KPN modems" ? Welke types gaat het?
Een met profielen bedoel je APN namen?
Hoe weet je zeker dat al je tests via dezelfde mast lopen ? Heb je Cell-ID's geregistreerd?
Wat voor type/versie iPhone betreft het?
Reputatie 1
U is van KPN?
Reputatie 5
Badge +6
BonesNL schreef:

U is van KPN?

Ik heb een E5186s-22a en gebruik ook 4G als vaste internet verbinding. Momenteel heb ik een MiFi achtig apparaat in gebruik. Ik heb alleen vraagtekens bij jouw suggestie dat de provider de verbinding knijpt, vandaar dat ik zoek/vraag naar argumenten die dat ondersteunen of tegenspreken.
Reputatie 7
Badge +27
Ik kan in ieder geval aangeven, vanuit KPN, dat we verbindingen niet knijpen. Het verschil tussen de profielen zit hem in of er firewall en/of NAT op actief is. Als je met een specifiek apparaat een lagere snelheid ervaart, kan het ook aan je apparaat liggen.
Weet iemand in hoerver het klopt dat KPN eind januari/februari begint met het uitleveren van de combimodems (adsl/4G) en dat daar geen aansluiting voor een buitenantenne opzit ?
Reputatie 3
Badge +2
Over het moment van uitleveren kan ik niets zeggen, maar het klopt inderdaad dat het gebruikte Sagemcom 4G modem geen aansluiting heeft voor een externe antenne.

Dat wil zeggen niet aan de buitenkant, binnen zit er wel degelijk een aansluiting:

https://forum.kpn.com/internet-9/sneller-internet-buitengebied-4g-441782/index1.html
Reputatie 5
Badge +6
@phanegem Het 1ste punt van de FAQ op:
https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
is ook wel veelzeggend, m.b.t dekking binnenshuis.
Wat bedoel je met "de combimodems" ? een Experiabox met specail firmware en een Sagemcom?
Of echt maar 1 kastje?
Reputatie 2
Beste mede forum gebruikers. Ik ben op zoek naar iemand die me voor een redelijke prijs kan helpen met het opzetten van ons thuisnetwerk. Ik heb het KPN Huawei modem en wil dat dmv een Lan-Lan verbinding verbinden met mijn huidige router en accesspoints. Ik woon in de Bollenstreek. Ik weet dat ik ook al wel een bedrijf kan bellen maar dan begin ik al met 70 euro starttarief en idem als kosten per uur zonder garantie dat ze deze opzet correct kunnen instaleren. Heeft iemand goede ervaringen met een betaalbaar bedrijfje of student of hobbieist laat het me dan weten ajb. Alvast bedankt.

In het kort mijn probleem. Ik heb een Engenius router die ik achter het Huawei wil plaatsen zodat dit mijn hoofdrouter wordt. Ik wil dit dmv Lan-Lan omdat ik dat in het verleden ook had en dat prima werkte. Na een onbedoelde reset van mijn router lukt het me nu niet meer om dit op te zetten. Ik heb nu een Lan-Wan verbinding en die is erg onstabiel.
Reputatie 7
Toch doe je er heel verstandig aan om een router altijd met zijn WAN poort op een LAN poort van de bovenliggende router aan te sluiten.
LAN-LAN verbindingen moeten mijns inziens absoluut vermeden worden, zelfs als deze goed lijken te werken. Onderwater gebeurt er nog iets meer dan dat je zou willen.
Waarom wil je die Engenius als hoofdrouter?
Als dat puur vanwege de wifi dekking is, vervang dan die Engenius router door een KPN WiFi "versterker". Succes verzekerd en een kind kan de was doen.
Tot zover dit gratis advies. 😉
Reputatie 1
@peter1969
De lan-lan verbinding zou ik ook vermijden. Is het niet gewoon een kwestie van een DMZ instellen naar de Engenius?
Reputatie 2
Dank jullie wel, op zich werkt de LanWan oplossing wel maar het is erg onstabiel. Het ene moment vliegen de websites binnen en het andere moment zit ik minuten naar het bekende ronddraaiende cirkeltje op mijn ipad te staren. Ik heb er nu al zoveel tijd aan verspilt dat het tijd is om hulp in te schakelen.
Reputatie 1
Dat heeft mijn insziens niets te maken met een manier van aansluiten, maar met een matige ontvangst.

Ik had exact hetzelfde, dit heb ik op kunnen lossen door een factory reset uit te voeren en het profiel op advancedinternet te zetten. Bij mij is het nu goed.

Ook mijn buurman had hetzelfde. Bij hem hebben we het op kunnen lossen door zijn buitenantenne iets beter te richten. Ook zijn verbinding is nu goed.
Reputatie 2
Ik probeer het altijd graag op te lossen maar deze keer kom ik er echt niet uit. Misschien dat met deze info iemand mij nog een keer op juiste spoor kan zetten. Het probleem dat ik heb is dat het soms erg lang duurt eer websites of bv Flipboard of pinterest worden geladen zowel op pc (ethernet) als bv ipad (wifi) Het rare is dat eventuele downloads dan wel gewoon doorlopen op een prima snelheid. Iemand een idee ?
Reputatie 1
@peter1969
Kom ik toch weer tot dezelfde conclusie, je signaal is niet helemaal top óf je modem moet een reset.

De reden dat je downloads wel flot gaan is omdat deze over het via UDP lopen en websites via TCP. Technisch verhaal, maar mijn twee problemen hadden exact deze symptomen.

Download aub LTEWatch H, installeer deze en deel de gegevens. Daar kunnen we vast een hoop aan afleiden.
Reputatie 5
Badge +6
@Redwood Downloads gaan ook via TCP, alleen sommige (oudere) streaming audio/video gaat via UDP omdat het daarbij meestal niet zo'n ramp is als er een enkle keertje wat datapaketten verloren gaan. Waar peter1969 het over heeft is alles TCP. Het kan zeer wel zo zijn dat de 'bitpijp', dus de 4G connectie gewoon goed is, maar dat belangrijke protocollen zoals DNS of DHCP problemen veroorzaken. Een eenmaal gestarte download heeft via DNS de naam van de site al opgevraagd, de PC thuis blijft via een opgezette TCP/IP sessie gewoon downloaden. Dan nieuwe/andere sites benaderen die een cloudachtige opslag gebruiken vergt relatief veel DNS requests, is maar heel weinig data, maar mijn ervaring met o.a. Huawei E5186s-22a is dat het gemakkelijk tot grote vertragingen kan leiden en dan geven de PC en/of iPad het op of ze gaan hardnekkig opnieuw proberen met als gevolg een soort opstopping m.b.t. DNS requests en de websites worden dan niet geladen omdat het juiste IP adres nog steeds niet bekend is.
@Peter1996 Een reset of power-cycle kan betekenen dat de 4Gmodemrouter (welke?) andere IP netwerk instellingen heeft toebedeeld gekregen die voor jouw ongunstiger zijn. KPN zal ongetwijfeld continue intern netwerkaanpassingen doen, b.v. m.b.t. hybride ADSL+4G. Maar om het 1 en ander uit te sluiten kun je in ieder geval een uur of langer LTEwatchH draaien zoals ook Redwood aangeeft, op het moment dat het netwerk ergens hapert. O.a. cell-ID kan hints geven, b.v. dat de verbinding met een andere mast is dan je denkt, wat (tijdelijk) beter of slechter kan uitpakken.
Reputatie 2
Nogmaals bedankt @Redwood en @tmoesel (oude TM bekende 🙂 )
Na al mijn pogingen denk ik zelf ook dat het problemen met DNS of DHCP zijn die de problemen veroorzaken of misschien DMZ, wat ik eraan kan doen is me echter een raadsel. Op het Huawei heb ik DHCP uitgeschakeld en via DMZ de data richting mijn router (Engenius ESR600) doorgezet. Ik gebruik APN fastinternet omdat dat goed werkt icm de PS4 van mijn zoon. Onder de Ethernet instellingen staat de verbindingsmodus op automatisch. Zou het nog zin hebben om DNS in de Huawei handmatig in te stellen ? Ik heb niet het idee dat het aan de verbinding naar de mast ligt, zoals gezegd blijven mijn downloads eigenlijk altijd constant en met hoge snelheid binnenlopen en ik woon dermate afgelegen dat er niet veel alternatieve masten zijn waar het modem naar zou kunnen switchen.
@Redwood misschien dat ik dit weekend ook een factory reset probeer, stom vraagje misschien blijft de 'standaard' KPN instelling dan behouden ? LTEwatchH is mij bekend maar mijn hoofdcomputer is een mac 😞

Reageer