Beantwoord

4G ontvangst

Volgens de postcodecheck moet in aug 13 ontvangst in de Achterhoek beschikbaar zijn, volgens het kaartje pas volgend jaar.
icon

Beste antwoord door mfaken 25 september 2013, 20:12

De iPhone 5 ondersteund niet de 800 MHz band waarop KPN het netwerk uitrolt. Dat verklaart dat er geen ontvangst van 4G is.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Ha Keriks,

Op dit moment zit er een fout in de coveragechecker waardoor bepaalde gebieden niet de correcte data doorgespeeld krijgen. Er gaan bepaalde plekken in Overijssel en Gelderland vanaf volgende maand uitgerold worden. Ik verwacht in de loop van vandaag de update voor de coveragechecker en zal, zodra deze beschikbaar is, direct een update plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Daan

Ik heb nog nergens 4g gehad, dus ook niet in de Achterhoek. Heb gisteren 700 km door Nederland gereden en nergens gezien dat er 4g op mijn scherm stond
Reputatie 6
Badge +2
Moet zeggen dat de dekking in Noord en Zuid Holland prima is bij mij.

Reputatie 7
Badge +12
Als u geen 4g heeft kan dat verschillende redenen hebben. Is het toestel wel 4g ready. Heeft u een abonnement dat 4g ondersteunt en staat het toestel ingesteld zodat deze op 4g kan (apn op kpn4g.nl)

Heb een iPhone 5 en het juiste abonnement instellingen zijn ook goed
Reputatie 6
Badge +1
De iPhone 5 ondersteund niet de 800 MHz band waarop KPN het netwerk uitrolt. Dat verklaart dat er geen ontvangst van 4G is.

Reputatie 4
Badge +3
De iPhone 5, zoals mfaken hierboven al aangeeft, ondersteunt de de band waarop KPN het 4G netwerk uitrolt niet. Om die reden ontvang je dus ook geen 4G signaal.

Met vriendelijke groet,

Daan

Echt weer een KPN actie koop ik een iphone 5 waarme ik volgens apple een 4G toestel heb ondersteund KPN dat weer niet, Spijt van mijn aankoop !!

Reputatie 4
Badge +3
Ha Keriks,

Er is de afgelopen maanden uitgebreid gesproken over de iPhone 5 met 4G waarin duidelijk naar voren kwam dat dit niet zou werken. Voor zover bij mij bekend heeft Apple ook nooit gecommuniceerd over 4G in europa in combinatie met de iPhone 5.

Het stukje techniek dat Apple gebruikt heeft in de iPhone 5 is gebaseerd op de Amerikaanse 4G markt (andere bandbreedte). Inmiddels heeft Apple bekend gemaakt dat met de nieuwe toestellen wel gebruik gemaakt kan worden van de Europese standaard.

Ik betreur het echter wel dat je om die reden een iPhone 5 gekocht hebt, in de veronderstelling dat dit wel zou werken. Hoe lang geleden heb je het toestel aangeschaft?

Met vriendelijke groet,

Daan

Iphone 5 4G

LTE 4g IphoneDe Iphone 5 kan pas vanaf de zomer de beschikking hebben over het nieuwe 4G netwerk. De verwachting is dat vanaf 1 juli 4G beschikbaar zal zijn op deze telefoon. Dat hebben in ieder geval T-Mobile en Vodafone bevestigd. Bij KPN ligt dit iets anders, aangezien KPN op dit moment een bepaalde frequentie heeft met 4G dat nog niet mogelijk is op de Iphone 5. In 2014 zal KPN vermoedelijk wel de juiste frequentie benutten, maar de kans bestaat dat er er dan ook alweer een nieuwe toestel van Apple op de markt is die al eerder het 4G netwerk ondersteunt. De consumenten zullen wel een duurder of nieuw abonnement moeten afsluiten om 4G te kunnen ontvangen. KPN heeft overigens ook gemeld dat het ook mogelijk zal zijn om een bestaand abonnement over te laten zetten naar een abonnement met een 4G internet databundel. Op deze manier zullen huidige gebruikers van de Iphone 5, toch 4G kunnen ontvangen en dus supersnel mobiel kunt internetten.

Bij Vodafone en T Mobile kan het dus wel !!

Reputatie 7
Badge +12
Klopt. Beide vodafone en tmobile hebben de mogelijkheid wel. Echter is het ook daar afhankelijk van de locatie en kan het langer duren voordat op een locatie 4g beschikbaar is.

Zal het wel moeten accepteren, heb geen keuze. Zit weer 2 jaar aan Kpn vast zo werkt dat kennelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Bij Vodafone alleen 4G voor de iPhone 5 in de grote steden als ik mij niet vergis.

Tmobile heeft nog steeds geen 4G.

Reputatie 6
Badge +1
Klopt, Vodafone gaat ook geen 1800 MHz dekkend netwerk uitrollen, alleen in de (grote) steden. De dekkingskaart van Vodafone geeft beide dekkingen aan, 800 en 1800. Daarbij is goed te zien dat de 1800 MHz dekking significant minder is.

T-Mobile gaat overigens pas op 18 november live in de 4 grootste steden.

Reputatie 1
De Iphone 5 ondersteunt alleen 4G in de 1800 band. Als je in die frequentieband 4G uitrolt dan heb je heel veel 4G masten nodig om een beetje dekking te krijgen. Uitrollen op die frequentieband heeft grote nadelen voor de providers: het bouwen van deze dekking duurt langer en omdat je veel meer masten moet bouwen is het heel erg duur. De providers moeten nu kiezen of ze een snelle goedkopere dekking bouwen op 4G-800 voor veel klanten en alleen de Iphone 5 die het er (nog) niet op doet, of een dure uitrol met weinig dekking en dus minder dekking op 4G-1800 en met ondersteuning van de Iphone 5. Ik snap dat KPN en Vodafone nu kiezen voor grote dekking voor veel klanten.

KPN en bijvoorbeeld ook Vodafone en Tele2 hebben daarom gekozen om nu aan het begin eerst flink te gaan bouwen met 4G 800 frequenties. Deze masten kunnen dekking geven in een veel groter gebied. Daardoor zal KPN eerst uitrollen op die frequentie. Dat betekent dat KPN op die frequentie half 2014 al een goede en landelijke 4G dekking heeft voor toestellen die dit ondersteunen.

Apple was helaas de enige toestelleverancier die er bij de Iphone 5 voor gekozen heeft om een andere 4G chip en antenne in te bouwen die geen 4G op de 800 band ondersteund.

Kpn, Vodafone en T-Mobile hebben alle 3 wel 1800 frequenties "gewonnen" in de laatste frequentieveiling. KPN test al met dekking op de 1800 frequentie in Delft. Over een tijdje zal ook KPN in grote steden, rond stations en vliegvelden 4G op de 1800 frequentie die de Iphone 5 ondersteunt gaan aanbieden. Dit duurt alleen nog wel even, omdat KPN nu test of bestaande klanten zonder 4G toestellen hier geen last van gaan krijgen. Vodafone biedt nu 4G op de 800 band en een stukje met minder dekking op de 1800 band in een klein gebiedje in en rondom Rotterdam, den Haag, amsterdam en Utrecht. T-Mobile zal alleen uitrollen op de 4G 1800 band.

Toch blijft de praktijk dat een goede landelijke 4G dekking alleen lukt op de 4G 800 band. In de 4G 1800 dekking voor de Iphone 5 zal je altijd grote dekkingsgaten houden. Ook moet je er rekening mee houden dat het nog zeker een jaar zal duren tot er in de steden 4G dekking is op de Iphone 5. Op andere toestellen heb je maanden eerder 4G!

Reageer