4G-router installatie

• 8 februari 2017
  • 34 reacties
  • 6971 keer bekeken

L.S.,

Levert KPN materiaal, kennis en kunde om een 4G-router geÏnstalleerd te krijgen?

Groet,
Luc Richter

34 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Voor welke dienst? Bij 4GBuitengebied wel, maar zo moeilijk is het niet, bij welke dienst dan ook.
Met die 4G-router wil ik m'n kassa-systeem (dat via KPN-bekabeling aan het internet hangt), een backup bieden zodat het, als KPN-internet niet werkt, automatisch overschakelt op internet via 4G (met SIM-kaartje van welke provider dan ook).
Reputatie 7
Badge +30
Kan je dan niet een data-simkaart aan de Experiabox hangen? Volgensmij neemt ie dan automatisch 3/4G als DSL/WAN wegvalt. En dan zit je niet te klooien met 2 routers e.d.

Dat kan je zelfs proberen met prepaid.
Experia box met een SIM-kaart? Zou te mooi om waar te zijn zijn. Onderzoek 't en laat het je weten. Senx voor de tip!
Reputatie 7
Badge +30
Elke Experiabox (sinds de H220N?) kan overweg met een 3/4g dongel. Je kan via de webinterface dan dingen daarvoor instellen (ik weet niet of dat nodig is) en ik verwacht dat de Experiabox alleen 3/4g gebruikt als er geen DSL/WAN is.
Heb al ontdekt dat het een Experiabox V8 betreft. Waar kan ik zo'n 3/4G-dongel vandaan toveren?
Zal voor de werking de specs/handleiding een nazien.
Reputatie 7
Badge +30
Op dit moment nog niet, maar je zoekt een plug 'n play dongel (zelfs de dingen uit china werken gewoon) die KPN haar (of een andere provider haar) frequenties ondersteunt: LTE 800 (20), 1800 (3), 2600 (7). Waarbij 800 eigenlijk vereist is en de rest leuk als het er is. Voor UMTS wil je 900 en 2100.

Aan de andere kant, als je van plan bent om een abonnement te gebruiken icm met die dongen dan wil je de bijgeleverde dongel waarschijnlijk gebruiken. Dat scheelt ook weer kosten.
Volgens KPN Zakelijk werken sowieso de volgende dongels met de V8: HUAWEI Mobile E367, HUAWEI Mobile E3131, ZTE MF190. Het probleem is dat KPN zelf alleen de E3531 verkoopt (of al niet meer?) en deze werkte niet op de V8 maar het plan is/was wel om dat te wijzigen

Maar, valt je internetverbinding zo vaak weg dat dit nodig is? Of ben je in grote mate afhankelijk van dat kassasysteem? Heb je ook al overwogen om via de kabel een "failover" abonnement te nemen (duurder, maar waarschijnlijk betrouwbaarder)
Goh Robin, voel me vereerd met al je meedenkerij en input.

De reden dat ik op zoek ben voor die 'backup' van m'n internet verbinding is dat ik niet wil laten gebeuren wat een tijdje terug is gebeurd: om één of andere reden lag het internet (via KPN) er langer dan een weekend uit. In dat weekend werd op de club veel gebruik gemaakt van dat internet door ons kassa-systeem. Dat kan weliswaar ook off line werken, maar dan heeft het de voordelen van online betalen en online administreren niet. Voor mensen die nooit eerder met het systeem gewerkt hebben is het zeer frustererend, áls ze een keer hun beste beentje als vrijwilliger voorzetten, en het dan niet werkt het héle kassa-gebeuren (administratie incluis) in de soep loopt.

Je hebt gelijk om je af te vragen of het allemaal de moeite loont zoveel tijd en effort te steken in dat 4G gedoe. Maar als je, met weinig kosten, het kan voorkomen, dan moet 't maar.

Zeg 't maar. Moet ik die Experiabox V8 vervangen door een Experiabox V10 en wachten tot die dongel een keer geleverd wordt of vervang ik de TP-Link TL-SG1005D router (geplaatst door leverancier kassa-systeem) door een Asus of Netgear Nighthawk 4G router?
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Aller eerst, die TP-Link is een switch. Geen router. Simpel gezegd is een switch een stekkerdoos voor "internet".

Met het vervangen van de Experiabox schiet je weinig op. Heel misschien kan de V10 met iets meer USB dongels om dan de V8.

Persoonlijk denk ik dat het het makkelijkst is om de Experiabox te blijven gebruiken maar ik hoop dat iemand van WebCare binnenkort reageert en kan uitleggen wat de Experiabox precies doet als er 3/4G en DSL is aangesloten. Als dit namelijk niet het gewenste gedrag is dan is het misschien wel beter om voor een extra router te kiezen.
Dat kassasysteem heeft zelf geen mogelijkheid voor een simkaart of 2e netwerk of iets dergelijks?

Robin
Weet ik op dit moment niet. To be continjoet. 'll Let you know.
Reputatie 7
Badge +27
Interessante vraag en situatie, welkom, DaLucsta 🙂 Ik weet zelf ook eigenlijk niet hoe de Experia Box omgaat met een 3G/4G dongel. Ik trek hier even wat mensen aan hun jas en vraag het na!
Senx!
Hoi Erik_/Robin,

Weten jullie al iets meer?
Reputatie 7
Badge +27
Ik weet inderdaad wat meer 🙂 Ik heb de afgelopen dagen gemaild met mensen die zich bezighouden met dongels en dergelijke binnen KPN. Daar is het volgende uitgekomen:

De Experia Box gebruikt een aangesloten 3G/4G dongel als backup. Dat wil zeggen dat hij deze verbinding alleen gebruikt als er geen verbinding is via de vaste lijn. Daar zitten twee aandachtspunten bij. Het eerste punt is dat je bij een simkaart met een pincode je deze in de Experia Box moet invoeren zodat hij de verbinding ook kan gebruiken.

Daarnaast kan het zo zijn dat hij bij een internetstoring niet automatisch overgaat als er nog linesync is. Dat wil zeggen dat bij sommige storingen, hoewel je dan in de praktijk geen internet hebt, er in ons systeem nog wel een actieve sessie is. De Experia Box gaat daar dan vanuit en springt niet over naar de mobiele verbinding. Mocht dit eens voorkomen kun je de DSL-kabel tussen het IS/RA punt en je Experia Box er even uithalen. Dat verbreekt de sessie en dan sprint hij alsnog over op mobiele data.
Hoi Erik_,

Geweldig nieuws, dankjewel!
Ik ga ermee naar een KPN-winkel en schaf een SIM aan met een minimaal abonnement.

Senx again!
Luc
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Erik_,

Geweldig nieuws, dankjewel!
Ik ga ermee naar een KPN-winkel en schaf een SIM aan met een minimaal abonnement.

Senx again!
Luc

Mag ik suggeren om Telfort te nemen? Daar neem je je MB's namelijk mee (tot 3 maand) en kan je dus een soort van stapelen. En is goedkoper.
Dit in in jouw geval denk ik handig, want je hebt (hopelijk) niet elke maand storing.

Je hebt een zakelijk DSL abonnement neem ik aan? Als dit een consumenten abonnement is kan je nog met KPN Compleet besparen.
Thanks for the tips!
Zoek het uit en neem het voordeligste alternatief.

Luc
Ik weet inderdaad wat meer 🙂 Ik heb de afgelopen dagen gemaild met mensen die zich bezighouden met dongels en dergelijke binnen KPN. Daar is het volgende uitgekomen:

De Experia Box gebruikt een aangesloten 3G/4G dongel als backup. Dat wil zeggen dat hij deze verbinding alleen gebruikt als er geen verbinding is via de vaste lijn. Daar zitten twee aandachtspunten bij. Het eerste punt is dat je bij een simkaart met een pincode je deze in de Experia Box moet invoeren zodat hij de verbinding ook kan gebruiken.

Daarnaast kan het zo zijn dat hij bij een internetstoring niet automatisch overgaat als er nog linesync is. Dat wil zeggen dat bij sommige storingen, hoewel je dan in de praktijk geen internet hebt, er in ons systeem nog wel een actieve sessie is. De Experia Box gaat daar dan vanuit en springt niet over naar de mobiele verbinding. Mocht dit eens voorkomen kun je de DSL-kabel tussen het IS/RA punt en je Experia Box er even uithalen. Dat verbreekt de sessie en dan sprint hij alsnog over op mobiele data.

Dag Erik_,

Waar in de Experia Box V9 moet ik een pincode invoeren voor de Huawei E3372h-153 4G LTE USB dongle?

Mvg,
Reputatie 7
Badge +30
Network, WAN, 3G Connection misschien? Als het daar niet staat denk ik dat de V9 niet met PINs om kan gaan.
Dag RobinFlikkema,
Dank voor je reactie. Op Network, WAN, 3G Connection staan de volgende velden om de 3G WAN connectie te configureren: Connection Name, PDP Type, APN, Dial Number, MTU, Username, Password, Authentication Type, Connection Trigger, Idle Timeout. Welke waarden kan in invoeren?
Mvg,
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Geen een van deze heeft met PIN te maken, dus m.a.w. je kan geen SIM gebruiken met een PIN code. Deze kan je via een ander apparaat er wel afhalen.
Deze waarden zijn afhankelijk van je provider.

Robin
Dag Robin,
Via welk apparaat kan ik de PIN verwijderen en hoe?
Welke waarden kan ik invoeren voor de 3G WAN configuratie velden als KPN mijn provider is?
Mvg,
Reputatie 7
Badge +30
Bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Bij de meeste staat dit onder instellingen.

Voor KPN kan je "mobile", IP, "advancedinternet" (als dat niet mogelijk is, "fastinternet"). De rest zou goed zijn.

Robin
Dag Robin,
Begrijp ik je goed, namelijk dongle in PC/latop plaatsen, verbinding maken via app op smartphone met dongle en vervolgens PIN van de SIM verwijderen?
Mvg,
Reputatie 7
Badge +30
Dat is een optie inderdaad, als die dongel dat ondersteund. Je kan ook de SIM direct in je smartphone doen.

Reageer