4G-router installatie

  • 8 februari 2017
  • 34 reacties
  • 8649 keer bekeken

L.S.,

Levert KPN materiaal, kennis en kunde om een 4G-router geÏnstalleerd te krijgen?

Groet,
Luc Richter

34 reacties

Ik had mijn vraag eerst in dit topic geplaatst, maar was al snel verplaatst naar een eigen topic: https://forum.kpn.com/mobiel-internet-17/v10-in-combinatie-met-usb-dongle-453615

Mijn vraag ging voornamelijk of een Android toestel met USB-Tethering zou werken i.p.v. speciaal een USB dongel te moeten aanschaffen voor als backup optie. Ik heb het uiteindelijk zelf kunnen testen en dit werkte gewoon als plug & play, zonder settings in de modem (Experiabox V10) te veranderen.

Wellicht handig om te weten, voordat mensen speciaal op zoek gaan naar geschikte USB dongels.
Op dit moment nog niet, maar je zoekt een plug 'n play dongel (zelfs de dingen uit china werken gewoon) die KPN haar (of een andere provider haar) frequenties ondersteunt: LTE 800 (20), 1800 (3), 2600 (7). Waarbij 800 eigenlijk vereist is en de rest leuk als het er is. Voor UMTS wil je 900 en 2100.

Aan de andere kant, als je van plan bent om een abonnement te gebruiken icm met die dongen dan wil je de bijgeleverde dongel waarschijnlijk gebruiken. Dat scheelt ook weer kosten.
Volgens KPN Zakelijk werken sowieso de volgende dongels met de V8: HUAWEI Mobile E367, HUAWEI Mobile E3131, ZTE MF190. Het probleem is dat KPN zelf alleen de E3531 verkoopt (of al niet meer?) en deze werkte niet op de V8 maar het plan is/was wel om dat te wijzigen

Maar, valt je internetverbinding zo vaak weg dat dit nodig is? Of ben je in grote mate afhankelijk van dat kassasysteem? Heb je ook al overwogen om via de kabel een "failover" abonnement te nemen (duurder, maar waarschijnlijk betrouwbaarder)
@admin ik betwist dat het dezelfde vraag betreft, namelijk de oude vraag met 4G topic gaat over 4G en de nieuwe vraag met nieuw topic is (op basis van voortschrijdend inzicht) a) breder gesteld en b) gaat over 2G/3G/4G/…! Ik verzoek u de door u verplaatste vraag met uw opmerking per ommegaande te verwijderen en mij over de verwijdering te berichten.
Dag,

Heb je een Experia Box met backup (failover) via een dongle en/of een Mobile Wifi Router werkend of werkend gekregen? Zo ja, met welke waarde voor de velden, welke Experia Box, welke dongle, welke Mobile Wifi Router?

Heb je contact of contact gehad met ZTE de leverancier van Experia Box v9?

Mvg,

*admin: bericht samengevoegd met het topic waarin je deze vraag al stelde. 2 topics met dezelfde vraag zijn niet nodig
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik heb ooit een goedkope dongel van Ebay gehaald en die in de H220N gestoken. Werkte, kostte toen der tijd alleen veel beltegoed. De dongel heb ik niet meer, maar t was gewoon een of ander ding zonder naam.
Ik denk ook dat je het meeste success hebt met de meest eenvoudigste dongel.

Verder, als eindgebruiker van de Experiabox betwijfel ik of je direct contact gaat krijgen met ZTE.

Robin
Dag,

tmoesel dank voor je reactie, aanvullende uitleg.

Is er een forum deelnemer die een Experia Box met een dongle werkend heeft gekregen? Zo ja, met welke waarde voor de velden?

Is er een forum deelnemer die contact heeft gehad met ZTE de leverancier van Experia Box v9?

Mvg,
Reputatie 5
Badge +6
@bergATkpnforum
Met firmware 22.x doet die E3372 Netwerk Adres Translatie (NAT) wat het externe publieke IP adres wat via APN advancedinternet (b.v. 89.1.2.3 ) omzet naar interne adresserie 192.168.8.x . In feite is die E3372 daarmee ook een router en heb je 2 routers in serie achter elkaar, n.l. de E3372 en de ExperiaboxV9 en dus 2x NAT, want de ExperiaboxV9 doet ook op zijn beurt weer NAT. Dit heeft als nadeel dat je geen portforwarding meer kunt bedrijven, dus toegang van internet op jouw thuisnetwerk/apparaten is niet mogelijk zonder extra specifieke maatregelen, als die al mogelijk zijn. Als je al geen portforwarding gebruikte, b.v. voor toegang op beveiligingcamera in huis vanaf internet, dan is dat eigenlijk geen probleem.

Verder zijn gameconsoles of b.v. andere specialistische apparaten soms een probleem met 2x NAT.
In een ExperiaboxV8 werkt zowel een E3372 (4Gcat4) met firmware 22.x alsook een K3520 (HSDPA) niet; Onder UMTS-Stick wordt niets herkent. Die K3520 hoort eigenlijk bij een EasyBox (DSLmodem van buitenlandse provider) waarin die wel out-of-the-box werkt(e), maar werd dan ook standaard bij nieuw DSL abo bijgeleverd inclusief maand lang gratis onbeperkt mobile internet.

Er bestaan een handvol protocollen/methodes om een 2G/3G/4G stick/dongel te besturen en te laten verbinden naar internet. Wat met wat werkt is proberen of diep in de specificaties duiken (als die er al zijn) B.v. een Fritzbox 7360 werkt wel zonder problemen met een moderne NAT/firewal methode, dus de E3372 met firmware 22.x maar ook met een mobile telefoon via USB kabel.
Dag tmoesel en RobinFlikkema,

Dank voor jullie reactie. Zoals tmoesel al schreef, kan de pincode worden uitgeschakeld met een webinterface.

Als de dongle wordt aangesloten op een PC/laptop dan wordt de dongle verbonden met een 3G/3G+/LTE netwerk.

Als de 3G WAN wordt geconfigureerd met "mobile", IP, "advancedinternet" en als vervolgens de dongle wordt aangesloten op de Experia Box V9 dan blijft de dongle hangen in het registreren op een 3G/3G+/LTE netwerk.

Als de Username en Password van de 3G WAN configuratie handmatig worden gewist en vervolgens handmatig worden toegepast (Apply) dan wordt een, mij onbekend, Password automatisch ingevuld!

Welke andere waarden kan ik invoeren voor de 3G WAN configuratie velden als KPN mijn provider is (Connection Name, PDP Type, APN, Dial Number, MTU, Username, Password, Authentication Type, Connection Trigger, Idle Timeout)?

@tmoesel Ik verzoek u voor uitleg over quote “De mobiele verbinding zit dan wel achter een NAT/firewall geimplementeerd in de dongel.”
@tmoesel Wat zijn de gevolgen van een mobiele verbinding achter een NAT/firewall?

Mvg,
Reputatie 5
Badge +6
@bergATkpnforum
Wat voor firmware versie bevat die Huawei E3372h-153 ?

Indien dit 22.x is (of nieuwer), is er een webinterface beschikbaar via http://192.168.8.1/ in een laptop waar je die PIN kan uitzetten. Of de dongel met deze versie naar behoren werkt met Experiabox V9 weet ik niet; De mobiele verbinding zit dan wel achter een NAT/firewall geimplementeerd in de dongel.

Indien dit 21.x is (of ouder), is er denk ik in de Experiabox V9 ergens een setting waar je de PIN uit kan zetten. Met deze firmware versie kan de dongel in een soort bridgemode bestuurd worden, daardoor is het meer vergelijkbaar met de (tijdelijk weggevallen o.i.d.) DSL verbinding. Voor ook de meestal oudere 3G dongels is dit de standaard methode en zo te lezen kan de Experiabox V9 dit ook zo.
Reputatie 7
Badge +30
Dat is een optie inderdaad, als die dongel dat ondersteund. Je kan ook de SIM direct in je smartphone doen.
Dag Robin,
Begrijp ik je goed, namelijk dongle in PC/latop plaatsen, verbinding maken via app op smartphone met dongle en vervolgens PIN van de SIM verwijderen?
Mvg,
Reputatie 7
Badge +30
Bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Bij de meeste staat dit onder instellingen.

Voor KPN kan je "mobile", IP, "advancedinternet" (als dat niet mogelijk is, "fastinternet"). De rest zou goed zijn.

Robin
Dag Robin,
Via welk apparaat kan ik de PIN verwijderen en hoe?
Welke waarden kan ik invoeren voor de 3G WAN configuratie velden als KPN mijn provider is?
Mvg,
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Geen een van deze heeft met PIN te maken, dus m.a.w. je kan geen SIM gebruiken met een PIN code. Deze kan je via een ander apparaat er wel afhalen.
Deze waarden zijn afhankelijk van je provider.

Robin
Dag RobinFlikkema,
Dank voor je reactie. Op Network, WAN, 3G Connection staan de volgende velden om de 3G WAN connectie te configureren: Connection Name, PDP Type, APN, Dial Number, MTU, Username, Password, Authentication Type, Connection Trigger, Idle Timeout. Welke waarden kan in invoeren?
Mvg,
Reputatie 7
Badge +30
Network, WAN, 3G Connection misschien? Als het daar niet staat denk ik dat de V9 niet met PINs om kan gaan.
Ik weet inderdaad wat meer 🙂 Ik heb de afgelopen dagen gemaild met mensen die zich bezighouden met dongels en dergelijke binnen KPN. Daar is het volgende uitgekomen:

De Experia Box gebruikt een aangesloten 3G/4G dongel als backup. Dat wil zeggen dat hij deze verbinding alleen gebruikt als er geen verbinding is via de vaste lijn. Daar zitten twee aandachtspunten bij. Het eerste punt is dat je bij een simkaart met een pincode je deze in de Experia Box moet invoeren zodat hij de verbinding ook kan gebruiken.

Daarnaast kan het zo zijn dat hij bij een internetstoring niet automatisch overgaat als er nog linesync is. Dat wil zeggen dat bij sommige storingen, hoewel je dan in de praktijk geen internet hebt, er in ons systeem nog wel een actieve sessie is. De Experia Box gaat daar dan vanuit en springt niet over naar de mobiele verbinding. Mocht dit eens voorkomen kun je de DSL-kabel tussen het IS/RA punt en je Experia Box er even uithalen. Dat verbreekt de sessie en dan sprint hij alsnog over op mobiele data.


Dag Erik_,

Waar in de Experia Box V9 moet ik een pincode invoeren voor de Huawei E3372h-153 4G LTE USB dongle?

Mvg,
Thanks for the tips!
Zoek het uit en neem het voordeligste alternatief.

Luc
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Erik_,

Geweldig nieuws, dankjewel!
Ik ga ermee naar een KPN-winkel en schaf een SIM aan met een minimaal abonnement.

Senx again!
Luc

Mag ik suggeren om Telfort te nemen? Daar neem je je MB's namelijk mee (tot 3 maand) en kan je dus een soort van stapelen. En is goedkoper.
Dit in in jouw geval denk ik handig, want je hebt (hopelijk) niet elke maand storing.

Je hebt een zakelijk DSL abonnement neem ik aan? Als dit een consumenten abonnement is kan je nog met KPN Compleet besparen.
Hoi Erik_,

Geweldig nieuws, dankjewel!
Ik ga ermee naar een KPN-winkel en schaf een SIM aan met een minimaal abonnement.

Senx again!
Luc
Reputatie 7
Badge +27
Ik weet inderdaad wat meer 🙂 Ik heb de afgelopen dagen gemaild met mensen die zich bezighouden met dongels en dergelijke binnen KPN. Daar is het volgende uitgekomen:

De Experia Box gebruikt een aangesloten 3G/4G dongel als backup. Dat wil zeggen dat hij deze verbinding alleen gebruikt als er geen verbinding is via de vaste lijn. Daar zitten twee aandachtspunten bij. Het eerste punt is dat je bij een simkaart met een pincode je deze in de Experia Box moet invoeren zodat hij de verbinding ook kan gebruiken.

Daarnaast kan het zo zijn dat hij bij een internetstoring niet automatisch overgaat als er nog linesync is. Dat wil zeggen dat bij sommige storingen, hoewel je dan in de praktijk geen internet hebt, er in ons systeem nog wel een actieve sessie is. De Experia Box gaat daar dan vanuit en springt niet over naar de mobiele verbinding. Mocht dit eens voorkomen kun je de DSL-kabel tussen het IS/RA punt en je Experia Box er even uithalen. Dat verbreekt de sessie en dan sprint hij alsnog over op mobiele data.
Hoi Erik_/Robin,

Weten jullie al iets meer?
Senx!
Reputatie 7
Badge +27
Interessante vraag en situatie, welkom, DaLucsta 🙂 Ik weet zelf ook eigenlijk niet hoe de Experia Box omgaat met een 3G/4G dongel. Ik trek hier even wat mensen aan hun jas en vraag het na!
Weet ik op dit moment niet. To be continjoet. 'll Let you know.

Reageer