Beantwoord

4g schakelt uit bij wifi verbinding met OBD2 of dongel (iphone6)

  • 6 February 2019
  • 2 reacties
  • 133 keer bekeken

I.v.m. Het monitoren van mijn auto met caravan in de bergen heb ik om de motortemp, olie en koelvloeistof te bekijken een OBD2 scanner in de auto. Deze zend in Wifi signaal waar mijn iphone6 dan verbinding mee maakt en daarmee kan ik alle data uit de auto bekijken. Super!
Echter op zo’n moment heb ik geen dataverkeer meer. De wifi overruled de 4g lijkt het. Ik heb de wifi-assistentie daarna geactiveerd, maar ook dit biedt geen oplossing.
Graag wil ik tijdens het rijden ook gebruik kunnen maken van dataverkeer.

Wie o wie weet de oplossing hiervoor? Hoe kan ik 4g gebruiken wanneer ik een wifi verbinding heb met een ander apparaat dan een router?
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 7 February 2019, 22:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi iDanman, welkom op het forum. Dit zal helaas niet mogelijk zijn verwacht ik. Dit komt doordat de iPhone deze WiFi verbinding als een reguliere WiFi verbinding ziet, net zoals je WiFi verbinding thuis. Op dat moment schakelt je telefoon de 4G verbinding uit, daar bestaat zover ik weet geen oplossing voor. Een kleine zoekopdracht leert mij dat een mogelijke oplossing een OBD scanner via Bluetooth zou kunnen zijn. Een garantie kan ik overigens niet geven, zelf geen ervaring met deze apparaten. Wel 1 nadeel, de Bluetooth versie werkt niet met iPhones. Hier een overzicht via Bol.com.
Ik zie ook niet hoe je dit makkelijk met iOS werkend krijgt, want het grijpt diep in op het netwerk/routing/firewall gebeuren in een smartphone i.c.m. met de applicatie die de data visualiseert. Je zou denk ik aan ontwikkelaars modus moeten denken (of jailbreak) om de routing tabel en default gateway enz aan te passen. Maar is het m.i. absoluut niet waard om zover te gaan.
Voor Android is het misschien makkelijker te bewerkstelligen, maar ik zou denk ik er maar een oude tablet o.i.d. voor gebruiken. Ikzelf heb toch maar voor een WiFi variant gekozen, ook al zijn de Bluetooth varianten soms goedkoper en makkelijker met Android. Met Wifi kan ik er wat makkelijker een willekeurige laptop o.i.d. aanknopen en ook makkelijk de ruwe data dumpen, ook op afstand over 4G etc.